Tjejer med AS och endast killkompisar?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Zombie » 2012-02-29 16:37:40

plåtmonster skrev:
Zombie skrev:Kulturer som säkert inte har blivit mindre dominerande, och tvingande även ovilliga att anpassa sig till, med nätet.

Den där meningen är svår att följa, kan du utveckla?

Jag misstänker att nätet har likriktat folk, särskilt ungdomar (och numer även yngre vuxna, uppvuxna med nätet). Det är så mycket lättare att hitta saker, men det som är lättare att hitta är det som "alla" gör, det språk "alla" talar och det de stora livsstilsföretagen (i musik-, kläd-, kvinnokropps- och andra branscher) planterar. Det som är mer udda har nog i många fall blivit svårare att hitta, för på nätet översköljs det och irl tittar folk inte längre efter lika mycket.

Aspergare inte undantagna. Hur mycket ni än säger att ni är så självständiga och så vidare. Det ser jag ju att ni inte är.

Så jag misstänker att urvalet umgängeskulturer kanske har blivit bredare för några få med lämpliga intressen eller som har tur att hitta något, men för det stora flertalet, inklusive aspergare, mycket smalare.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-29 16:47:43

Internet gör att man kan komma i kontakt med det som intresserar en snarare än att vara hänvisad till den allmänna skvalmiljön.
Framförallt har väl massmedias mytbildning fått sig en rejäl knäck :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Zombie » 2012-02-29 16:55:06

Jo, det är det ni som är uppvuxna med det brukar säga. (Och, misstänker jag, därmed gör en självgående myt av.) Men jag undrar hur mycket ni vet om tiden före. Det är ju inte så att allt annat har varit konstant sedan internet slog igenom. Skvalet har knappast blivit mindre skvaligt eller slaskmedia mindre ytliga och likrikta(n)de.

Sedan finns det förstås flera nivåer av det här, som av det mesta, så man talar lätt förbi varandra om olika delar av samma sak.
Senast redigerad av Zombie 2012-02-29 17:00:48, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Sheyen » 2012-02-29 16:58:05

plåtmonster skrev:Inget minne därav? :mrgreen:

Jag har faktiskt ett väldigt dåligt minne och det tycker jag inte att man ska skratta åt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-29 16:59:38

@Sheyen, Det var inte så jag menade. Tänkte att du sannolikt skulle komma ihåg något skämt iaf. :-)Hug
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav treeman » 2012-02-29 17:05:03

plåtmonster skrev:@Sheyen, Det var inte så jag menade. Tänkte att du sannolikt skulle komma ihåg något skämt iaf. :-)Hug


Jag kommer ihåg en del men jag har strikt tystnadsplikt enligt paragraf 8.2 i vårt vänskapskontrakt.
:-)002
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Krake » 2012-02-29 17:07:44

plåtmonster skrev:Internet gör att man kan komma i kontakt med det som intresserar en snarare än att vara hänvisad till den allmänna skvalmiljön.
Framförallt har väl massmedias mytbildning fått sig en rejäl knäck :twisted:


Massmedia har större makt än någonsin...

När man bygger en ny väg kan effekten bli att trafiken går långsammare. Faktum är att i ett vägsystem med många vägar så försämrar man trafiken i ungefär hälften av fallen genom att lägga till en väg. Internet kan mycket väl ha samma effekt på umgängeskulturer. Vi är på många sätt slavar till våra möjligheter.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-29 17:16:09

Jag är inte flamsbook-slav iaf ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Red and green » 2012-02-29 18:04:57

Jag har alltid foredragit killkompisar.
Mycket lättare och enklare vänskap.
Raka puckar.
*me likes*

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Alien » 2012-03-01 2:55:19

Sheyen skrev:Jag tycker att det är lättare att få killkompisar än tjejkompisar. Få tjejer uppskattar min vulgära humor, medan killar generellt sett gillar den.


Aha, äntligen en förklaring. Aspietjejer är generellt grabbigare än NT-tjejer, alltså trivs de bäst bland grabbarna.

Jag själv var inte ett dugg grabbig och platsade varken bland tjejer el killar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Alien » 2012-03-01 3:05:32

plåtmonster skrev:
Alien skrev:För övrigt fattar jag inte vad alla kvinnohatande kvinnor här snackar om när de säger att killar är så enkla att umgås med. Ja, om man gillar att bli slagen och hånad.

Hur personer är skiljer väl sig?
Nog fanns det killar iaf i skolan som betedde sig precis så, men också en mindre skara som hadde bättre saker för sig.


Jag hänvisar förstås till min erfarenhet. Killarna slogs, hånade och mobbade. Det var alltså inga som jag tyckte var särskilt raka. (Om man inte menar raka = elaka.)

Det var förstås inte alla killar som var sådana, men de var inte heller intresserade av att umgås med mig. För övrigt så var umgicks tjejer med tjejer och killar med killar på min tid. När de började umgås över könsgränserna var jag redan väl känd som udda.

Och det med de "raka" killarna märkte jag inte av i arbetslivet heller. De flesta chefer var män och de var inte raka.

När generaliseringar inte stämmer överens med min egen erfarenhet så har jag en benägenhet att se dem som klyschor. Det finns en massa underförstått i alla kulturer, manliga som kvinnliga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav calima » 2012-03-01 7:43:11

Generellt sett, och för mig, har det alltid varit lättare att umgås med män. På ett ytligt plan. Som att snacka och ha kul på fikaraster, träffas och ta en pilsner eller se en film osv.

Men när det handlar om riktig vänskap har det alltid handlat om kvinnor. Jag har haft ett fåtal riktigt goda vänner som ställt upp när jag mått dåligt. som har lyssnat och stöttat och funnits till hands när jag verkligen behövt. Och det har uteslutande varit kvinnor.

Att män alltid verkar finnas till hands på ett ytligt sätt kanske har att göra med att de haft/har en baktanke?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav MolkomAnnor » 2012-03-04 5:38:21

Zombie skrev: :-)209

Det gamla vanliga: den sorts aspergare som dominerar (om inte annat så av tradition och sneddiagnosticering) föredrar rakhet framför intrigmakeri och svartvitt tänkande framför nyanser. Därför föredrar de den vanliga svenssonska killkulturen framför den svenssonska tjejkulturen. Kulturer som säkert inte har blivit mindre dominerande, och tvingande även ovilliga att anpassa sig till, med nätet.

Men jag kan meddela att det också finns andra kulturer. Både bland tjejer och bland killar. När jag växte upp (eller någon aspig motsvarighet till det) hade jag lättare för att umgås med de tjejer som fanns närmast till hands. De var intelligentare och klarsyntare, såg dessutom till person och hade kontakt med sina känslor. De killar som fanns närmast till hands var mest upptagna med att positionera sig, bygga fasader, gå och spänna alternativt intellektualisera tröttsamma abstraktioner utan verklighetsförankring, och tog bara hänsyn till döda ting (för något annat var ju inte manligt).

Fast det där var meningslöst att skriva. I dem som bara har sett svenssonkulturen går det inte ens in att sådant där kan vara en kulturfråga, än mindre då att det skulle finnas flera kulturer. Så det kommer de inte heller att titta efter, och är man på det en svartvittänkande aspergare löper man risk att dö i den övertygelsen. Övriga behöver jag inte tala om det för.

Det om det principiella, så att säga. Hur man personligen känner och varför kan vara en annan sak, det kommenterade jag inte.


Hade inte kunnat skriva det bättre själv.

När jag var yngre hade jag turen att träffa några få enstaka tjejer som kom att bli mina vänner för livet. Dessa ifråga kommer från landet och är allmänt anspråkslösa och klarar av att hantera "smuts under naglarna", olikheter, rakhet och kritik. Men sedan stötte jag på det Zombie kallar svenssonkulturen, som med sanning existerar. Dessa tjejer är ytterst svårhanterliga, generellt sätt bör jag tillägga. Det är ett spel som kräver mycket tankekraft, och du måste som sagt linda in, och "peta med pincett", under konversationer med dessa. Numer klickar jag främst med män, som delar mina intressen i högre grad och som tål att man är frispråkig.

Men jag måste fråga om någon har lagt märke till de likriktade intressen som florerar? Om jag säger indiemusik, inredning, mode, genus, förstår ni då vad jag menar?

:-)Happy

Men ja, visst finns det subkulturer!
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-03-04 7:30:10

Måste säga att jag tycker det är lika svårt att få kill- som tjejkompisar. Samt att båda könen är ungefär lika obegripliga. Är inte heller så social av mig.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Björne » 2012-03-04 10:45:14

För mig som inte kan spelet är tjejer enklare att förstå än killar. Killar har sitt sätt med att tracka, snacka om ingenting och skämtförnedra varandra. Det har med att markera rang i flocken att göra tror jag. Det är en kommunikationsform som jag absolut inte begriper och därför passar jag inte med andra killar.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-03-04 11:15:35

Låter mer och mer som att det är något annat än kön som är gemensamt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav pointblank » 2012-03-04 13:24:00

Har i nuläget fler killkompisar än tjejkompisar, men jag ligger definitivt inte med dem. För mig handlar det mer om fas i livet. Att jag umgås mest med de som av olika anledningar inte har familj, och de som delar mina intressen. Min erfarenhet är inte att killar är så mycket rakare, inte heller att jag är väldigt grabbig av mig. (Tycker det här med hyllandet av rakhet ibland går till överdrift. Folk är hur oförskämda som helst och kallar det rakhet. Då föredrar jag nog lite mindre rakhet och mer inbyggt vanligt hyfs.)

Att jag har endel aktiva intressen, tycker om att idrotta och spela spel av olika slag, gör nog att jag lättare får kontakt med killar. Verkar vara färre tjejer som gillar det. Killar kommer spontant fram och pratar oftare än tjejer om man tex är och tränar själv. Själv är jag lika gärna kompis med tjejer som med killar. Det handlar väl om att trivas ihop helt enkelt - personkemin är avgörande inte könet.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Tashi » 2012-03-09 23:09:16

earlydayminer skrev:Jag har lite svårt att se det där med att det är enklare att vara kompis med en kille.


För att killar i regel inte kör spel och manipulerar, vilket majoriteten kvinnor verkar gilla att pyssla med mot andra kvinnor (enligt mig).
Tashi
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2012-03-09
Ort: Skåne

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-10 0:20:08

Killarna i skolan hatade mig. De slog mig och häcklade mig samt tafsade. Hade jag varit vuxen hade det räknats som grova sexuella trakasserier.

Men att betala i natura för vänskap, vete fan om jag skulle gjort... Tämligen otänkbart.

Tjejerna försökte få kontakt ibland, men jag var onåbar. Jag hatade alla elever utom några få. De som jag ville ha kontakt med var onåbara för mig. Det var ensamt för det mesta. Hade en bästis när jag gick i tredjeklass. En tjej då.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-03-10 14:02:09

@sugrövmanövern, Var det kopplat till utseende på något sätt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-10 16:26:32

plåtmonster skrev:@sugrövmanövern, Var det kopplat till utseende på något sätt?
Killarna sade att jag var ful, lönnfet och hade fula kläder. Så kanske, svårt att veta. Själv har jag svårt att tycka att jag var lönnfet när jag vägde 45-50 kilo... Folk kläcker ur sig så mycket som inte stämmer.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-03-10 17:31:44

Hittar de inte något så hittar de något annat att störa sig på.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Alyana » 2012-03-19 12:32:51

Tashi skrev:
earlydayminer skrev:Jag har lite svårt att se det där med att det är enklare att vara kompis med en kille.


För att killar i regel inte kör spel och manipulerar, vilket majoriteten kvinnor verkar gilla att pyssla med mot andra kvinnor (enligt mig).


Instämmer 100%!! :-)007
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav lettan » 2012-03-20 17:43:14

Tror att as-tjejer är extremer antingen promiskuösa eller extremt pryda.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in