Till er ljudkänsliga

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Till er ljudkänsliga

Inläggav Smulpajen » 2011-09-27 3:25:32

Jag skapar denna tråd då min ljudkänslighet börjar göra mig orolig.
Jag blir nämligen mer ljudkänslig hela tiden, eller så känns det i alla fall som så.
(Det kan i och för sig bero på att jag har börjat på en skola där det går väldigt många elever.)

För att vara mer specifik, mina frågor är således:
Är det en illusion? Gör det bara ont i mina öron? Är det min temporallob/tinninglob som uppfattar mer ljud eller är det mina öron som helt enkelt är känsligare?
Kan en överkänslighet bli svårare med tiden? (Jag är t ex mer känslig för tryck och obehagliga kläder och skor nu än vad jag var förut.)
Känns det också för er som om att människor skriker i era öron när ni är på en plats med mycket folk omkring er?
Hur får detta er andra att inte bli fullkomligen galna?

För mig kan vardagen bli lite svår, jag blir så trött av att höra människor så tydligt hela tiden. Har någon här erfarenhet av detta?
Smulpajen
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-09-19
Ort: Kista, Stockholm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav kullan » 2011-09-27 3:35:52

Det är ett Aspergerdrag ja. Jag är känslig för ljud. Så det är inget konstigt. Vissa ljud gör ont i hela kroppen och man kan känna stötvågor av vissa ljud. så är det för mig i alla fall.

vissa individer är extremt känsliga för hur kläder sitter tex. Jag kan bli irriterad på tvättmärkeslapparna bak i kläderna. De skaver liksom. Då går jag och känner bara denna lapp hela dagen.

Jag kan inte gå i vilka skor som helst. Jag har skitsvårt att hitta rätt sko i butiken. Kan hålla på hur länge som helst tills jag ger upp. Går ut från butiken förbannad för att mitt tålamod tog slut.

Så du är inte konstig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav treeman » 2011-09-27 3:38:06

Du är en vis ung tjej. Själv är jag 36 år och fick diagnos vid 33 års ålder. Jag visste inte vad "ljudöverkänslig" var förrän dess.

Tyvärr så har min ljudöverkänslighet blivit värre med åren tror jag, men det kan har att göra med att jag nu är mer medveten om den.

Jag har alltid MP3 på med öronsnäckor när jag är ibland folk nuförtiden, utom när jag umgås med nån annan bland folk.

Ljuden är inte farliga iallafall men de är tortyr...

Jag saknar troligtvis "sorteringsfilter" helt för ljud. Jag hör alltid allas röster. Fast jag har accepterat att så är det. Dock har jag lyxen att kunna undvika platser med mycket folk när jag vill, det har inte du som pluggar.

MP3, öronproppar ibland, att gå ifrån när det går och få tystnad?

Jag hoppas du står ut! Jag vet hur det känns iallafall. Det är tufft!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Miche » 2011-09-27 9:27:43

Känner elevvårdsteamet på skolan till din diagnos? Du borde ta upp det här problemet med dem, de är skyldiga att göra så att din skolgång fungerar, varav ljudkänsligheten är en del.

Det går kanske att minska på problemet med omläggning av schemat eller att du eventuellt mäste byta till en mindre skola.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-09-27 10:29:36

Jag har själv inte några större problem med vare sig ljud- eller ljuskänslighet (förutom när jag varit vaken över 36 timmar i sträck, sådär), varför jag inte läst på så mycket om de symptomen och i förlängning inte vet riktigt om ljudkänsligheten du upplever kommer/kan bli värre eller bättre med tiden (eller sannolikheten för de diverse scenariona), tvivlar att det finns jättemycket statistiskt säkerställd forskning på det i alla fall. Däremot är tipsen treeman kommer med vettiga. Jag går alltid med hörlurar med musik på hög volym på stan, förutom när jag umgås med någon, så jag kanske har högre ljudkänslighet än genomsnittet också (och jag har förmodligen nedsatt sorteringsfilter då jag har problem med sådant (och även pga. min add ofta tappar bort mig mitt i en mening om det kommer något störande ljud)) men det hör inte till saken.

Just öronproppar och dylikt är precis vad Torbjörn Andersson förespråkar i sin bok "Aspergers syndrom och liknande autismtillstånd hos vuxna - grundboken". Där står också att taktil överkänslighet ofta försvinner med åldern (jag var till exempel oerhört kittlig när jag var yngre, men det är mycket mer drägligt nu). Likaså smak- och luktkänsligheter. Där har jag fortfarande kvar en del egenheter (ogillar varma drycker, vissa rätter saknar helt smak och vissa saker bör inte blandas på tallriken, etc.) vilket väl tyder på att sådana här känsligheter inte heller nödvändigtvis försvinner med puberteten.

[...]Jag kollade upp och läste nu det kapitlet igen (Kapitel 2: Kännetecken, underrubrik Perception - ljud) och det står där att även det oftast blir bättre med åldern, men då du är vuxen är det inte säkert att det gäller dig (att jag har kvar min smakkänslighet och treeman fortfarande är ljudkänslig stärker väl detta något, om vi ska använda empiri). Det bör dock inte bli värre - men undvik sådana situationer där det stör bäst du kan!

Och som Miche säger har du självklart rättigheter i skolväsendet, att lägga om scheman är nog ganska krångligt för dem, och att byta skola borde väl vara den sista utvägen (om du inte vantrivs i övrigt också). Men ja, om du verkligen mår dåligt av det så ska du självklart höra efter vad det finns för möjligheter. Under genomgångar på lektioner borde det väl vara relativt tyst, och efteråt (när ni arbetar med vad det nu kan tänkas vara) så borde det gå att få sitta med musik eller så (förutom möjligtvis eventuella grupparbeten, då man kanske kan dela upp klassen i olika salar i alla fall). Likaså på rasterna (musik/öronproppar). Problemet med den lösningen är väl att det blir svårare att hitta vänner i klassen och så vidare, men det kanske ändå är bättre än att behöva byta skola.

Ah, slutligen så kan det att du är känsligare för tryck osv. bero på att du har en diagnos som förklarar känslighetens existens. När man får en diagnos av det här slaget tänker man ofta på symptomen (ibland rentav letar efter dem), och då kan de framstå som större än vad man upplevde dem tidigare.
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav LostInAForest » 2011-09-27 12:09:59

jag är också ljudkänslig och jag upplever att det blir mycket värre när jag är trött/överstimulerad/stressad. efter en lång dag i skolan kan jag t ex inte ens tömma diskstället utan att det skär och skriker i öronen och hela kroppen. mina andra överkänsligheter blir också värre såsom du beskriver.

jag köpte mig ett par fräsiga hörselkåpor på clas olsson, det funkar suveränt hemma men jag är ännu inte riktigt beredd att ha dem på mig offentligt. i nödfall har jag öronproppar men jag tycker egentligen att det är obehagligt så det blir väldigt sällan. dock kanske det vore något för dig att testa?

jag tycker också absolut att du skall tala med någon på skolan (lärare, kurator), du kanske kan få t ex gå till ett vilorum en stund under dagen och vila från alla intryck.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav weasley » 2011-09-27 12:43:36

Tyvärr finns det inget annat recept än öronproppar. Fast köp såna där i silikon som är nästan färglösa. De kostar en smula men är mycket mer diskreta än de där gula som kommer i storpack.

Öronen är dock beroende av att få luftas så man ska absolut inte ha i öronproppar en hel dag.

En liten fuskgrej som jag brukade göra på den tiden jag hade mp3-spelare (numera försvunnen, vila i frid kära spelare) var att ha den dinglande i en snodd runt halsen och hörlurarna på men musiken avstängd. Då trodde folk att jag lyssnade på musik. :-D

Numera löser jag det hela genom att vara så lite som möjligt på livliga ställen.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav mikael » 2011-09-27 12:56:06

Även jag har detta problem som förpestade mitt liv.
Jag drabbades av detta då jag var 16 år, plötsligt.
Plötsligt blev ljuden så starka, samt mycket annat.
Psykologen på den tiden sade bara att jag vet det det står skivet ovanför ditt huvud.
När ska du börja prata om din barndom,gjorde det i några år någon effekt på ljudkänlighet hade det inte alls.
Trodde det var ett virus som drabbat mig ,då jag även blev så trött och blek, så var det inte.
Christofer Gillberg har skivit om detta, du kan även slå upp Aspergers syndrom på wikipedia.
En illusion för hjärnan kan det ju vara.
Jag undviker alltför bullriga platser med för mycket intryck.
Hoppas du får den hjälp du behöver.
Jag får iktorivil som dämpar det hela , men har fortfarnde ljudkänliheten kvar.
fast meningarna och orden blir nu dom rätta.
Vi är en del som har detta problem.
en tråd värd att läsa:

sensoriska-svarigheter-syn-horsel-beroring-klader-etc-t16998.html
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-09-27 19:37:51

Jag kan inte svara på så mycket av det du undrar, men för mig blir mina sinnesintrycksproblem värre ju mer stressad/deppig/ängslig jag är.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Fenren » 2011-09-27 19:48:53

Smulpajen skrev:För att vara mer specifik, mina frågor är således:
Är det en illusion? Gör det bara ont i mina öron? Är det min temporallob/tinninglob som uppfattar mer ljud eller är det mina öron som helt enkelt är känsligare?


Det finns en hel del som hävdar att det är din hjärna som inte sorterar bort ljuden så som en vanlig hjärna gör.

Kan en överkänslighet bli svårare med tiden? (Jag är t ex mer känslig för tryck och obehagliga kläder och skor nu än vad jag var förut.)
ja

Känns det också för er som om att människor skriker i era öron när ni är på en plats med mycket folk omkring er?
ja

Hur får detta er andra att inte bli fullkomligen galna?
jag ser till att vara utvilad, rör mig inte i stökiga miljöer, undviker folkmassor och använder öronproppar flitigt.

För mig kan vardagen bli lite svår, jag blir så trött av att höra människor så tydligt hela tiden. Har någon här erfarenhet av detta?
ja
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Fenren » 2011-09-27 19:51:55

weasley skrev:Öronen är dock beroende av att få luftas så man ska absolut inte ha i öronproppar en hel dag.
Bah! det går utmärkt. jag hade öronproppar dagligen hela arbetspassen (12,2h) på mitt förra jobb. inga problem alls.

jag föredrar de bruna lite mindre man kan köpa på apoteket. De med ett kryss i toppen.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-09-27 19:55:29

Dessa öronproppar använder jag, främst för att de ser coola ut och man får en liten ask med till de, men de är faktiskt bra med.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161762553
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Fenren » 2011-09-27 20:01:11

Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Zima33 » 2011-09-27 20:13:07

kullan skrev:Det är ett Aspergerdrag ja. Jag är känslig för ljud. Så det är inget konstigt. Vissa ljud gör ont i hela kroppen och man kan känna stötvågor av vissa ljud. så är det för mig i alla fall.

vissa individer är extremt känsliga för hur kläder sitter tex. Jag kan bli irriterad på tvättmärkeslapparna bak i kläderna. De skaver liksom. Då går jag och känner bara denna lapp hela dagen.

Jag kan inte gå i vilka skor som helst. Jag har skitsvårt att hitta rätt sko i butiken. Kan hålla på hur länge som helst tills jag ger upp. Går ut från butiken förbannad för att mitt tålamod tog slut.

Så du är inte konstig.

Jag brukar också känna ljud i kroppen, oftast när jag ska sova och det hörs något plötsligt ljud, då ilar det liksom, i kroppen.

Som barn var jag "allergisk" mot lappar och sömmar i kläder. *rysa*

Skor har jag också svårt att hitta, de måste sitta helt rätt. Det brukar gå flera år emellan sko-inköpen. :|
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Fenren » 2011-09-27 20:15:03

Zima33 skrev:Som barn var jag "allergisk" mot lappar och sömmar i kläder. *rysa*


+1

jag var ganska allergisk mot kläder överhuvudtaget.... var (läs: är) mycket naken
Senast redigerad av Fenren 2011-09-27 20:15:47, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Sheyen » 2011-09-27 20:15:33

Jag var "allergisk" mot kläder. Det är jag än idag.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-09-27 20:37:56

Jag tar fortfarande bort alla lappar i mina kläder och kan bara ha vissa material. Mina "sinnesproblem" har inte blivit bättre med åren alls.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav pjask » 2011-09-27 23:41:52

Jag skaffade följande http://www.bellman.se/web/page.php?catid=174. De jag hade var Elacin clearsound och jag bar dem ofta större delen av dygnet utan problem då de har genomsläpp om än filtrerat. Dessvärre förlorade jag dem förra sommaren men jag skall införskaffa ett par nya då jag verkligen saknar dem.

De jag känner som vänt sig till hörselskyddsproffs har skaffat lite olika skydd men alla är idag mer eller mindre frälsta då ljudkänsligheten som sådan längre inte är ett problem. För viss modeller får man två par med olika filter så man kan anpassa än bättre för olika ljudmiljöer.

Om man yrkesarbetar kan man alltid försöka gå genom företagshälsovården för att få anpassade hörselskydd, jag fick detta vid ett tillfälle och slapp således bekosta dem för egen del.
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav mikael » 2011-09-28 6:35:16

Fenren skrev:
Smulpajen skrev:För att vara mer specifik, mina frågor är således:
Är det en illusion? Gör det bara ont i mina öron? Är det min temporallob/tinninglob som uppfattar mer ljud eller är det mina öron som helt enkelt är känsligare?


Det finns en hel del som hävdar att det är din hjärna som inte sorterar bort ljuden så som en vanlig hjärna gör.
Mycket bra beskrivet!

Kan en överkänslighet bli svårare med tiden? (Jag är t ex mer känslig för tryck och obehagliga kläder och skor nu än vad jag var förut.)
ja

Känns det också för er som om att människor skriker i era öron när ni är på en plats med mycket folk omkring er?
ja

Hur får detta er andra att inte bli fullkomligen galna?
jag ser till att vara utvilad, rör mig inte i stökiga miljöer, undviker folkmassor och använder öronproppar flitigt.

För mig kan vardagen bli lite svår, jag blir så trött av att höra människor så tydligt hela tiden. Har någon här erfarenhet av detta?
ja
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav mikael » 2011-09-28 6:37:15

Smulpajen skrev:Jag skapar denna tråd då min ljudkänslighet börjar göra mig orolig.
Jag blir nämligen mer ljudkänslig hela tiden, eller så känns det i alla fall som så.
(Det kan i och för sig bero på att jag har börjat på en skola där det går väldigt många elever.)

För att vara mer specifik, mina frågor är således:
Är det en illusion? Gör det bara ont i mina öron? Är det min temporallob/tinninglob som uppfattar mer ljud eller är det mina öron som helt enkelt är känsligare?
Kan en överkänslighet bli svårare med tiden? (Jag är t ex mer känslig för tryck och obehagliga kläder och skor nu än vad jag var förut.)
Känns det också för er som om att människor skriker i era öron när ni är på en plats med mycket folk omkring er?
Hur får detta er andra att inte bli fullkomligen galna?

För mig kan vardagen bli lite svår, jag blir så trött av att höra människor så tydligt hela tiden. Har någon här erfarenhet av detta?

Läs här det står om detta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav mikael » 2011-09-28 7:08:36

Miche skrev:Känner elevvårdsteamet på skolan till din diagnos? Du borde ta upp det här problemet med dem, de är skyldiga att göra så att din skolgång fungerar, varav ljudkänsligheten är en del.

Det går kanske att minska på problemet med omläggning av schemat eller att du eventuellt mäste byta till en mindre skola.


Bra info Miche till henne.
Måste kunna gå,
min dotter går i vanligt gymnasium ,men fick hjälp , med sina problem.
Lärarna frågade dessutom henne om dom fick tala om för klassen att hon har asperger.
Hon gav sitt medgivande och togs väl omhand av klasskamraterna.
Det sista var lite utanför ämnet.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav calima » 2011-09-28 7:52:21

kullan skrev:Vissa ljud gör ont i hela kroppen och man kan känna stötvågor av vissa ljud. så är det för mig i alla fall.


Så har jag det när jag är stressad eller trött. Jag upplever inte att folk skriker eller att ljudnivån är hög. Ljud gör ont i hela kroppen, frmaför allt plötsliga ljud. Och det har _inte_ blivit bättre med åren, snarare tvärtom.
Hörselskydd hjälper inte alls

Men när jag är utvilad och utan stress kan jag dra på mitt "filter" och påverkas inte mer än att jag blir väldigt trött av mycket ljud.

Kläder är ett kapitel för sig ... Jag vantrivs i allt som sitter tight, tycker illa om nya kläder och har svårt för syntetmaterial. På fötterna har jag helst sandaler men det funkar ju inte året om.

Ts har rätt till anpassad studiegång som exempelvis kan innebära att man planerar in ett extra år och lyfter bort ett par ämnen för att läsa dem senare. Det kan vara vettigt att ha ett par luckor i veckoschemat för att dra ner på tempot, vila sig från intryck och slippa stress.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav Tiblan » 2011-09-28 8:20:09

När jag är stressad och trött blir det definitivt mycket värre. Har dock ett problem till som är tinnitus vilket gör att om jag försöker använda öronproppar eller hörselkåpor så stänger jag ju inne tinnitus'en och det är INTE bra. Hittade på apoteket några proppar som filtrerar ljud lite grand och som funkar ibland men inte alltid. Fanns olika sorter och olika storlekar.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Till er ljudkänsliga

Inläggav mikael » 2011-09-28 8:36:23

calima skrev:
kullan skrev:Vissa ljud gör ont i hela kroppen och man kan känna stötvågor av vissa ljud. så är det för mig i alla fall.


Så har jag det när jag är stressad eller trött. Jag upplever inte att folk skriker eller att ljudnivån är hög. Ljud gör ont i hela kroppen, frmaför allt plötsliga ljud. Och det har _inte_ blivit bättre med åren, snarare tvärtom.
Hörselskydd hjälper inte alls

Men när jag är utvilad och utan stress kan jag dra på mitt "filter" och påverkas inte mer än att jag blir väldigt trött av mycket ljud.

Kläder är ett kapitel för sig ... Jag vantrivs i allt som sitter tight, tycker illa om nya kläder och har svårt för syntetmaterial. På fötterna har jag helst sandaler men det funkar ju inte året om.

Ts har rätt till anpassad studiegång som exempelvis kan innebära att man planerar in ett extra år och lyfter bort ett par ämnen för att läsa dem senare. Det kan vara vettigt att ha ett par luckor i veckoschemat för att dra ner på tempot, vila sig från intryck och slippa stress.

Kolla det här även du:


sensoriska-svarigheter-syn-horsel-beroring-klader-etc-t16998.html
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in