Syns det att man har AS?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Arkimedes » 2010-11-17 1:00:27

MsTibbs skrev:
Arkimedes skrev:
MsTibbs skrev:Skrattar på andra platser


Vad menar du?


Kanske vanligare vid schizofreni, men skrattar på "fel" ställen, vid AS kanske vanligare att "skratta åt andra saker".


Okej. Jag skrattar ofta när ingen annan skrattar. Skrattet kommer ut tvångsmässigt på något sätt, svårt att beskriva. När andra skrattar däremot så förstår jag sällan det roliga.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-17 21:14:16

Arkimedes skrev:
MsTibbs skrev:
Arkimedes skrev:
MsTibbs skrev:Skrattar på andra platser


Vad menar du?


Kanske vanligare vid schizofreni, men skrattar på "fel" ställen, vid AS kanske vanligare att "skratta åt andra saker".


Okej. Jag skrattar ofta när ingen annan skrattar. Skrattet kommer ut tvångsmässigt på något sätt, svårt att beskriva. När andra skrattar däremot så förstår jag sällan det roliga.


Jag kan ibland skratta i ,för mig, obehagliga situationer, eller skratta på fel ställen eftersom jag inte alltid hänger med när stämningen i konversationen förändras.

Men jag har hört att det i princip inte märks på mig att jag har sociala svårigheter, jag kompenserar väldigt bra. Så andra märker det inte, men jag gör.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Re: Syns det?

Inläggav biologic » 2010-11-18 0:08:35

Förutom de aspekter som tidigare tagits upp i tråden så kan jag tillägga lite saker som inte är vetenskapligt bekräftade, men som man ser en tendens till via olika undersökningar:

* Många med Aspergers har rött hår (stämmer på mig)
* Många aspergare har bruna ögon (kanske stämmer sämre här uppe i norden)
* 24% av alla aspergare har stort huvud (macrocephaly) (stämmer på mig, hade störst huvud av tjejerna i min gymnasieklass, men det är inte så att det är uppenbart)
* Många aspergare/autister har en "knöl" på bakre delen av skallbenet (occipital bun) typ http://farm4.static.flickr.com/3590/353 ... 07d2_b.jpg (stämmer på mig)
* Många aspergare är rhesusnegativa (stämmer på mig)
* Många aspergare ser väldigt unga ut (stämmer hyfsat på mig)

Nu är jag inte diagnostiserad, men jag misstänker AS starkt, och en psykolog föreslog det tidigare (men då ville jag inte testa mig).
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav sussi83 » 2010-11-18 0:30:19

Kan man peka ut vissa drag hos AS personer som är typiskt för tjejer/killar?

Har hört att det ska vara vissa skillnader....vad säger ni? :)
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav biologic » 2010-11-18 1:04:24

sussi83 skrev:Kan man peka ut vissa drag hos AS personer som är typiskt för tjejer/killar?

Har hört att det ska vara vissa skillnader....vad säger ni? :)


Hittade detta efter lite googlande:
http://www.help4aspergers.com/pb/wp_a58 ... d4f6a.html

Klicka på bilderna bara. :)
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav sussi83 » 2010-11-18 1:43:16

ahhh...bra sida! Tack! :P
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav John » 2010-11-18 1:53:37

Syns inte på mej :D Gillar kläder som är modernt för de i min ålder och tycker om att vara fräsh, Jag mår bra av det :P tycker om att bry mej om mitt utseende (är en 17årig påjk ;P)
mm.. min mimik är ganska normal när jag inte tar drugs tror jag. Känner mej typ deprimerad av Consertan så när jag använder den så har jag ingen mimik längre (de är säkert nån bi-effekt.) haha
Min hållning är normal :D Jag är smal.. Kan inte gå upp i vikt Q_Q fast jag har ändå en manlig kropp :P naturliga muskler :P
Ingen märker att jag har AS :o
fick diagnoserna ADD och Aspergers för 4månader sedan tror jag :P
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav biologic » 2010-11-18 2:02:59

John skrev:Syns inte på mej :D Gillar kläder som är modernt för de i min ålder och tycker om att vara fräsh, Jag mår bra av det :P tycker om att bry mej om mitt utseende (är en 17årig påjk;P)


Mm, sån var jag också när jag var 16-19 år, nu är jag 24 år (tjej) och håller mig fortfarande fräsch, men har nu på mig det som jag tycker är snyggt, oavsett om det är modernt eller inte (men mitt estetiska sinne är det inget fel på, så jag har t.ex. inte pastellfärgade träningsoveraller från 80-talet... haha).
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav sussi83 » 2010-11-18 18:30:20

Jo jag bryr mig åxå :) mycket! Sätter på mig det som jag gillar går inte så mycket efter mode. Tyvärr gillar man det som är ganska dyrt. :(
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Nefarious » 2010-11-18 18:42:35

Har ingen aning om huruvida jag ser aspig ut eller inte. Jag har oftast på mig tröjor med star wars och olika superhjältar, stuprör och kängor. :D
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav FakkDöWörld » 2010-11-18 21:48:45

Ser nog snarare ut som nån smygalkis slacker, alternativt seriemördare. Eller jag vet inte.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav Nefarious » 2010-11-18 22:11:36

FakkDöWörld skrev:Ser nog snarare ut som nån smygalkis slacker, alternativt seriemördare. Eller jag vet inte.


Haha, fantastiskt!
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav MsTibbs » 2010-11-18 22:35:47

En aspergerklass besökte vårt Attention-café, på hälften av det syntes/hördes det att de hade klockren AS, en pratade allt för högt, en satt ihopkurad och mumlade monotont, en pratade nasalt.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav FakkDöWörld » 2010-11-18 22:46:11

För de som undrar varför det är dubbelposter överallt beror det på att forumet krånglar och man får felmeddelanden när man postar vilket leder en till att tro att meddelandet inte postats alls. Vilket det tydligen har. :lol:
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav biologic » 2010-11-19 0:29:27

sussi83 skrev:Jo jag bryr mig åxå :) mycket! Sätter på mig det som jag gillar går inte så mycket efter mode. Tyvärr gillar man det som är ganska dyrt. :(


Jag skulle vilja göra mer (t.ex. matcha kläderna perfekt och göra riktigt snygga saker med håret), men orkar inte... fullt upp med allt annat. Men alla verkar iaf tycka att jag är "perfekt sminkad", så lite positiv feedback har man iaf fått. :P
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav Farbror » 2010-11-19 1:09:09

Syns garanterat på mig när jag är ute och går. Går lite framåtlutat och lufsar som ett troll.
Dessutom brukar jag när vädret är bra läsa en bok samtidigt som jag går också.
Farbror
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2010-10-15
Ort: En plats med utsikt

Inläggav sussi83 » 2010-11-19 2:54:30

Farbror skrev:Syns garanterat på mig när jag är ute och går. Går lite framåtlutat och lufsar som ett troll.
Dessutom brukar jag när vädret är bra läsa en bok samtidigt som jag går också.


Hur lyckas du med det? Läsa och gå? :shock:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Sheyen » 2010-11-19 2:59:17

sussi83 skrev:
Farbror skrev:Syns garanterat på mig när jag är ute och går. Går lite framåtlutat och lufsar som ett troll.
Dessutom brukar jag när vädret är bra läsa en bok samtidigt som jag går också.


Hur lyckas du med det? Läsa och gå? :shock:


Jag undrar samma sak!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav sussi83 » 2010-11-19 3:11:20

Har ni bilder i "bildtråden"?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav KandiShaker » 2010-11-19 3:14:04

Eftersom de flesta med AS har ett "normalt" utseende kan det vara svårt att se om personen i sig har detta.

Något jag märkt på personer med AS som det syns på är till exempel:

* Något udda gångstil
* Överaktiv med handgester, dessa faller sig inte "naturligt"
* Forcerat tonläge.
* Klassikern, att klä sig något... annorlunda, tänk 18 årig tjej med bamsetjocktröja och utsvängda jeans a la 70-tal, drakhalsband till det
* Läsa mangaböcker på tunnelbanan :lol:

Detta är såklart mina egna noteringar och självklart finns det undantag. För vissa fullt fungerande människor kanske det funkar att ha bamsetjocktröja på sig till vardags !
KandiShaker
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2010-06-15

Inläggav sussi83 » 2010-11-19 3:36:10

KandiShaker skrev:Eftersom de flesta med AS har ett "normalt" utseende kan det vara svårt att se om personen i sig har detta.

Något jag märkt på personer med AS som det syns på är till exempel:

* Något udda gångstil
* Överaktiv med handgester, dessa faller sig inte "naturligt"
* Forcerat tonläge.
* Klassikern, att klä sig något... annorlunda, tänk 18 årig tjej med bamsetjocktröja och utsvängda jeans a la 70-tal, drakhalsband till det
* Läsa mangaböcker på tunnelbanan :lol:

Detta är såklart mina egna noteringar och självklart finns det undantag. För vissa fullt fungerande människor kanske det funkar att ha bamsetjocktröja på sig till vardags !


Ha ha jag hade tränings overaller på mig i mellanstadiet...haha....en å annan med musse på...eller t-shirts med hästar på. :D
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Syns det?

Inläggav Exploitbat » 2010-11-19 3:49:41

biologic skrev:
* Många aspergare har bruna ögon
* 24% av alla aspergare har stort huvud (macrocephaly)
* Många aspergare ser väldigt unga ut (stämmer hyfsat på mig)


Japp - bruna ögon har jag.
Jag tycker själv att jag har stort huvud.
Nej, verkligen inte. Jag ser ful och gammal ut :P

Sen om det syns på mig har jag ingen aning om, men man ser nog att något är annorlunda. Jag tittar nästan hela tiden ner i backen när jag går ute för att jag inte vill att någon "ska se mig"(haha, typ som att leka "Titt-ut" med en bebis), men jag går rätt snabbt och ganska normalt (inte som ett troll som någon annan beskrev sin gångstil :s).

Sen har jag en bred näsa jag skäms för något enormt, jag har inte klippt mig på länge för det är en pärs, och jag har jättedålig hy, så folk tror säkert att jag inte "tar hand om mig" (vilket jag gör, men det går inte bort :(), och jag har glasögon som stoppar ännu mer fokus på min näsa men utan dem ser jag inte på långt håll.
Så jag gillar inte att synas, och kanske verkar väldigt mer "avvikande" och konstig än vad jag egentligen är.

När det gäller kläder sticker jag nog inte ut så mycket. Jag vet vad jag tycker är snyggt (men det som är snyggt passar oftast inte en tröstätande kropp), men jag är sjukt osäker på om det ser bra ut på mig eller om det jag tycker ser bra ut skulle få andra att höja lite på ögonbrynen.
Jag frågar hela tiden min mamma om det ser ok ut, även fastän jag vet att jag inte brukar hålla med henne när vi shoppar och ändå är osäker när hon angivit sin åsikt :p Och oavsett om hon ger raka svar eller inte, litar jag inte på det och försöker hitta något mellanting, typ "säkert kort".

För någon dag sen, till exempel, köpte jag ett par kängor. Jag har gått omkring i Converse de senaste åren (även vintertid - tur att jag inte är ute mycket :P), så nu var jag tvungen att ta reda på hur jag skulle ha mina byxor när jag ska ha på mig mina kängor. Ska de vara innanför, veckade och lite nedstoppade högst upp vid skaftet, eller utanför, fast uppvikta a la 'This is England' - jag tycker allt ser ok ut, men utanför verkar vara mer ok (tydligen).
Jag sms:ade min kompis och frågade henne, jag frågade min lillasyster och min mamma, jag till och med googlade för att hitta diskussioner om det. Men de i diskussionerna var oense, så jag känner mig fortfarande osäker, men kör på utanpå tills vidare. :P

--
öööh, nu gled jag ifrån ämnet, men blir så då jag är på forum och inte har någon annan att "ventilera" mina oroligheter till. :P
Senast redigerad av Exploitbat 2010-11-19 4:16:47, redigerad totalt 1 gång.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Inläggav FakkDöWörld » 2010-11-19 3:50:51

Ska köpa en t-shirt med dinosaurier på. Fan va coolt.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav Sheyen » 2010-11-19 3:51:54

sussi83 skrev:
KandiShaker skrev:Eftersom de flesta med AS har ett "normalt" utseende kan det vara svårt att se om personen i sig har detta.

Något jag märkt på personer med AS som det syns på är till exempel:

* Något udda gångstil
* Överaktiv med handgester, dessa faller sig inte "naturligt"
* Forcerat tonläge.
* Klassikern, att klä sig något... annorlunda, tänk 18 årig tjej med bamsetjocktröja och utsvängda jeans a la 70-tal, drakhalsband till det
* Läsa mangaböcker på tunnelbanan :lol:

Detta är såklart mina egna noteringar och självklart finns det undantag. För vissa fullt fungerande människor kanske det funkar att ha bamsetjocktröja på sig till vardags !


Ha ha jag hade tränings overaller på mig i mellanstadiet...haha....en å annan med musse på...eller t-shirts med hästar på. :D


De allra flesta klär väl sig barnsligt i de unga åren? Mellanstadiet, liksom.

Vet dock att det där med kläderna stämmer in på mig. Det tog tid innan jag började förstå vad som var vettigt att ha på sig. Kunde komma till skolan i rosa byxor och rosa tröja, i högstadiet, eftersom att jag fick för mig att rosa var fint. Alla kommenterade det och jag tyckte att det var konstigt. Fick även för mig saker som att "om de här byxorna är fina en dag, så är de fina alla dagar" och därför kunde jag lätt ha på mig samma byxor så länge som jag själv ville. Jag har dock lärt mig det mesta kring kläder nu, så jag är inte likadan där längre.

Hade någon av er andra problem, som att borsta håret, t.ex? Jag tyckte alltid att det gjorde ont att borsta håret, som barn. Därför skrek jag och gjorde motstånd, ifall mamma ville borsta mitt hår. Håret såg hemskt ut. När jag var 10 så fick mammas pojkvän sitta och reda ut mitt hår. Jag hade bestämt mig för att det hade gått för långt. Det gjorde så jävla ont, minns jag. Som att bli torterad av en psykopat.
Jag hade inte tovor i håret -mitt hår var en tova.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in