Synpunkt på spretigheten.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Neurofunk » 2014-12-08 5:03:49

Det kanske bara är jag som tycker detta, om så är fallet så låt bli med hånfullheter och dumförklaranden, frasen "det fattar du väl?!" får gärna utebli också.

Men jag upplever det så att dessa fora är väldigt spretiga. Den enda forumgruppen som behövs är Allt Om Asperger, iallafall så jag ser på saken. Dels för att det är den delen av helheten som faktiskt är nyttig och behjälplig. Annat Än Asperger fyller även den sin funktion då det ändå är AS-relaterat och ger åtminstone mig lite hopp om att hitta någon att läsa om som kanske också tycker om det jag tycker om.

Resten då, det finner jag helt intetsägande, inte bara för mig men objektivt sett. Det är så himla trist att så mycket blajtrådar ska få lika mycket utrymme i den rutan till vänster som visar trådaktivitet som med trådar man troligtvis tar för givet att få se där. Faktum är att det är så många trådar som är så ickerelaterat till AS att en tabell över zet som sägs troligtvis påvisar att blajet är det dominanta för vad som sker här.

Min fråga är egentligen varför detta inte bara kan få vara ett renodlat Aspergerforum än någon slags papperskorg för trams (när det ändå finns en chat att hänvisas till) om man nu måste gå helt offtopic. Högerspalten fylls ju av trams i synnerhet på helger och inget av det fler än jag kommer hit för finns där (istället liknar det hela mest en klorblekt kopia av Flashback, fast där inte heller nivån är långt ifrån på många inlägg).

Jag respekterar de facto eventuella goda argument till detta stök och kommer inte kriga för någon förändring, detta är min personliga åsikt och hur åtminstone jag och några enstaka till tycker att den här mötesplatsen kan bli avsevärt bättre på (dom andra jag pratat med är inte aktiva här längre men jag har läst vad dem tyckte via andra sidor och kontaktmetoder vi hellre har kontakt genom).

Vad tycker ni? Är vi pisstrists asociala skitaspergare som bara missförstått det roliga i ovan nämnda, eller fyller det en funktion jag och mina chatvänner totalt inte förstått? Jag vet ju själv att jag är en väldigt tråkig människospillra i största allmänhet så jag är fullt beredd på hån nu ändå, men det gör dock inte min åsikt förändrad (snarare mer bekräftad).

Nåja, that's my two cents, eller vad man nu säger...
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Neurofunk » 2014-12-08 5:22:47

Nu är det ju t.ex både prat om islamister och SD som syns i högerspalten och har förekommit minst sedan jag blev medlem, hade den spalten synts även för dem som inte är inloggade så hade jag definitivt inte blivit medlem, nu är jag medlem ändå och dras just för att låta bli att komma hit just för att detta inte är något Aspergerforum som jag ju upptäckte när jag loggade in första gången, åtminstone ligger inte fokus fullt ut på det, och det är iallafall något som är beklämmande enligt mig själv.

Ps. Varför jag själv tidigt ändå provade att skriva i dom mer intetsägande delarna var för att jag tänkte "Oj, vad alla är pratiga om precis allting, det kanske är såhär andra aspisar är men att jag är någon superaspie som inte förstått charmen med det jag inte ser charm i på en plats som denna som andra här gör", sen slutade jag låtsas och försöka vara det där som många av er så tydligt är i dom forumdelarna och återgick till att bara vara jag, med andra ord så känner jag mig väldigt utanför och korkad även här där jag först hoppades att jag enbart kunde ta del av AS-relaterade ämnen.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Neurofunk » 2014-12-08 5:30:26

Känner dock att det är "minerad mark" att ens säga detta jag nu tänker säga som jag misstänkt länge, men jag undrar dessutom väldigt mycket huruvida alla här faktiskt har Aspergers syndrom eller ej. Kanske ett resultat av att det på senare år varit många privata läkare som sätter diagnosen AS på neurotypiska utan vidare utredning? Bara en bitter misstanke somväxt i takt med att jag inte känner någon gemenskap med ~98% av forumbefolkningen här. Spekulation.

Så, nu ska jag vara tyst och låta era piskor vina.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Vaniljflickan » 2014-12-08 6:00:31

Förstår nog inte helt och hållet, är det så att du bara vill ha trådar som rör asperger, kan ha tolkat asfel!
Men min tanke är att man kanske kunde dela upp forumet i mer tydliga delar kanske iaf, tycker inte heller om alla flashbackartade trådar och all främlingsfientlighet som florerar
*ger nåra cent till*
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Vaniljflickan » 2014-12-08 6:05:56

Eller vet inte tydliga forumdelar finns ju, jag kommenterade förmodligen detta inlägget helt i onödan, fattar för trögt nu.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Neurofunk » 2014-12-08 6:14:31

Forumdelarna är inte otydliga enligt mig så det är inte av intresse att ta upp just här, vad som däremot är otydligt är var egentligen fokus ska ligga på ämnesmässigt eftersom jag startade tråden med åtanken att detta liknar till helheten vilket forum som helst som vill för mycket fast med "underkategorin" Allt Om Aspergers.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Vaniljflickan » 2014-12-08 6:19:41

Okej, alltså har väl mest bara motargument då jag tycker diagnosen i sig inte är så kul att prata om..är rätt skeptisk till diagnoser överlag.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Neurofunk » 2014-12-08 6:32:35

Vaniljflickan skrev:Okej, alltså har väl mest bara motargument då jag tycker diagnosen i sig inte är så kul att prata om..är rätt skeptisk till diagnoser överlag.

Jag vet inte var du vill komma nu riktigt, men min poäng är inte att vi alla enbart ska prata om diagnosen men även det som är runt diagnosen, och det finns det ju t.ex vårddelen och specialintressedelen för, och det är inte nödvändigt för mig att det måste vara "kul" här, men om alla aspergare ska kunna tillgodoses så kan forumet behöva bli mer seriöst, en av mina chatvänner gick lika fort som hen kom hit, för att allt som inte är AS-relaterat tar för mycket plats och iallafall min kompis fall verkar ha skrämt iväg hen. Vet inte hur jag ska formulera mig tydligare.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav notwoodstock » 2014-12-08 6:39:59

Vaniljflickan skrev:Förstår nog inte helt och hållet, är det så att du bara vill ha trådar som rör asperger, kan ha tolkat asfel!
Men min tanke är att man kanske kunde dela upp forumet i mer tydliga delar kanske iaf, tycker inte heller om alla flashbackartade trådar och all främlingsfientlighet som florerar
*ger nåra cent till*


Jag har också reagerat över att det förutom väldigt intressant information och mycket erfarenhet av AS, så är det fullt på servern med an massa annat XXX. Schizofreniservern Viska har också detta problem, tycker jag.

Jag själv bidrar säkert också till detta, men frågan är om Forumuppdelningen, som är bra gjord, falerar lite just i vänstra spalten på toppnivå. Båda dessa Forum skulle må bra av en uppdelning i faktarelaterat och sådant som är mindre seriöst.

Och detta kräver kanske ombyggnad av Forumprogramvaran själv, men man borde fundera på problemet!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Neurofunk » 2014-12-08 6:45:55

Ta Presentationstråden i Allt Leva Som Aspergare t.ex, hur ska dem allra blygaste våga presentera sig när dom iallafall senaste fem sidorna i den tråden innehåller massor av tramsigt tjafs om en avatar en användare valt än att låta tråden bero och ägnas åt dess syfte i frid? Jag vet en person som tyckte tråden bar på låg nivå (utöver vad jag själv tycker), att ingen moderator städar undan heller och mera bidrar till den låga nivån är även det konfunderande. What the fuck's up?
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Neurofunk » 2014-12-08 6:49:09

notwoodstock skrev:
Vaniljflickan skrev:Förstår nog inte helt och hållet, är det så att du bara vill ha trådar som rör asperger, kan ha tolkat asfel!
Men min tanke är att man kanske kunde dela upp forumet i mer tydliga delar kanske iaf, tycker inte heller om alla flashbackartade trådar och all främlingsfientlighet som florerar
*ger nåra cent till*


Jag har också reagerat över att det förutom väldigt intressant information och mycket erfarenhet av AS, så är det fullt på servern med an massa annat XXX. Schizofreniservern Viska har också detta problem, tycker jag.

Jag själv bidrar säkert också till detta, men frågan är om Forumuppdelningen, som är bra gjord, falerar lite just i vänstra spalten på toppnivå. Båda dessa Forum skulle må bra av en uppdelning i faktarelaterat och sådant som är mindre seriöst.

Och detta kräver kanske ombyggnad av Forumprogramvaran själv, men man borde fundera på problemet!


Då får jag personligen anse att det i längden skulle göra gott för forumets rykte med en mindre ombyggnation (även om det mera handlar om en omprioritering av ämnen som ska få förekomma om nu detta ska kunna vara ett seriöst forum för aspergare).
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Neurofunk » 2014-12-08 6:56:17

Dessutom så kan man ju fråga sig hur många trådar ens kan få finnas kvar i t.ex specialintresseforumet. Där är ju t.ex en Gangnam Style-tråd utan relevans och diskussionsunderlag, för att nämna en tråd. Är det snarare så att ni behöver en moderator extra? Inte för att jag själv har tid att ställa upp.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav notwoodstock » 2014-12-08 6:58:14

En viktig synpunkt är om ett Forum är ett ställe för utbyte om ett specifikt ämne,

eller en social klubb med en viss inrikting

och/eller ett ställe där folk "hänger på nätet"/"hangs around"?

Diskussion?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Neurofunk » 2014-12-08 7:02:12

Familjeliv är ju också ett forum som gått helt åt helvete och fallit totalt för troll och andra personer som inte bara kan respektera just det forumets målgrupp. Aspergerforum är inte på den nivån men sätter man inte ner foten i god tid kommer även det här stället vara fyllt av obehöriga. Flashback (som visserligen är internets rövhål enligt mig) är ju däremot förvånansvärt hårt modererat, det är en trist paradox, må jag säga.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Neurofunk » 2014-12-08 7:05:38

notwoodstock skrev:En viktig synpunkt är om ett Forum är ett ställe för utbyte om ett specifikt ämne,

eller en social klubb med en viss inrikting

och/eller ett ställe där folk "hänger på nätet"/"hangs around"?

Diskussion?

Jag antog det förstnämnda när jag kom hit för ett år sedan, och det är väl det som är grunden i det hela; att byta information om ett specifikt ämne, dvs autismspektrat. Det sistnämnda är vad det mera liknar när man faktiskt blir medlem. Inte så specifikt och mest... "häng".
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Re: Synpunkt på spretigheten.

Inläggav kullan » 2014-12-08 9:49:25

Vill man läsa och skriva i forumtrådar som inte spårar ur ska man nog vända sig till ett annat forum. På detta forum är det mer regel än undantag att trådar spårar ur.

Själv vågar jag snart inte skapa någon tråd då jag vet att det blir bibelcitat och högerextrimistiskt skitsnack. Vet ej vart man ska skriva snart.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav colaflaska » 2014-12-08 9:58:38

Själv fattar jag inte medlemmar som bara skriver i typ "Skriv vad du vill" och "Nonsenstråden". Vafan häng på chatten eller facebook istället.

Har varit medlem på flera nischade forum och där har det varit ibland ett helt underforum, men ofta bara en enda tråd där man kan skriva trams eller meningslösa saker som "Jag dricker kaffe, gott". Då slipper man sån skit i seriösa trådar som handlar om forumets huvudämne.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-08 10:28:00

colaflaska skrev:Själv fattar jag inte medlemmar som bara skriver i typ "Skriv vad du vill" och "Nonsenstråden". Vafan häng på chatten eller facebook istället.

Har varit medlem på flera nischade forum och där har det varit ibland ett helt underforum, men ofta bara en enda tråd där man kan skriva trams eller meningslösa saker som "Jag dricker kaffe, gott". Då slipper man sån skit i seriösa trådar som handlar om forumets huvudämne.

Medhåll på det...apropå meningslösa inlägg och meningslösa trådar; Vad drack du senast?.

En spin-off från likaledes ointressanta Vad åt du senast?.

Sen har vi Vad är det bästa du gjort idag?

Idel nonsens och meningslösheter alltså.
En del är tydligen roade av sånt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Moggy » 2014-12-08 10:45:42

colaflaska skrev:Själv fattar jag inte medlemmar som bara skriver i typ "Skriv vad du vill" och "Nonsenstråden". Vafan häng på chatten eller facebook istället.



Ja, det är lite väl mycket sånt och jag ser inte det roliga i att ständigt fylla på med såna trådar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-08 11:02:22

colaflaska skrev:Själv fattar jag inte medlemmar som bara skriver i typ "Skriv vad du vill" och "Nonsenstråden". Vafan häng på chatten eller facebook istället.



Jag brukar inte chatten eller facebook. Och jag vet inte varfor du irriterar deg over at folk skriver i "skriv hva du vil" eller "nonsenstråden". Stort sett alle trådene her er poengløse, visa mej en tråd som inte er poengløs, men for noen så er det alt vi har.

Vafän gå och snakk skit til din pojkvän eller nåt iställe. Du är inte engång ensam også skriver du slikt skit her. :-)003
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2014-12-08 11:03:52, redigerad totalt 1 gång.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Moggy » 2014-12-08 11:03:30

KNSNNTR skrev:
notwoodstock skrev:En viktig synpunkt är om ett Forum är ett ställe för utbyte om ett specifikt ämne,

eller en social klubb med en viss inrikting

och/eller ett ställe där folk "hänger på nätet"/"hangs around"?

Diskussion?

Jag antog det förstnämnda när jag kom hit för ett år sedan, och det är väl det som är grunden i det hela; att byta information om ett specifikt ämne, dvs autismspektrat. Det sistnämnda är vad det mera liknar när man faktiskt blir medlem. Inte så specifikt och mest... "häng".



Jag tror det skulle leda till att forumet blev ganska dött om det skulle bli så smalt. Det skulle helt enkelt skrivas mindre och många skulle inte gå in här lika ofta. Hur mycket finns det egentligen att säga på ämnet som inte redan är sagt?

Vad är det för information du vill utbyta? Är det så speciellt intressant att gång på gång läsa om andras AS-relaterade problem i vardagen? Visst, det kan vara givade att läsa reflektioner kring det och att känna igen sig men ämnet blir liksom snabbt uttömt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Vaniljflickan » 2014-12-08 11:37:05

KNSNNTR skrev:Jag vet inte var du vill komma nu riktigt, men min poäng är inte att vi alla enbart ska prata om diagnosen men även det som är runt diagnosen, och det finns det ju t.ex vårddelen och specialintressedelen för, och det är inte nödvändigt för mig att det måste vara "kul" här, men om alla aspergare ska kunna tillgodoses så kan forumet behöva bli mer seriöst, en av mina chatvänner gick lika fort som hen kom hit, för att allt som inte är AS-relaterat tar för mycket plats och iallafall min kompis fall verkar ha skrämt iväg hen. Vet inte hur jag ska formulera mig tydligare.


Jag vill gärna prata om annat också,
har inget tydligt specialintresse och gillar att vädra mina funderingar kring världen.
Allt är väl ändå mer eller mindre hur aspergare reflekterar över världen, jag gillar även "tramsiga" trådar som, vad man senast drack och skriv vad du vill, när man skriver här i början så är det så himla mkt tillrättavisningar så tkr det är bra med mer prestigelösa trådar likt dessa, tror det gynnar.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav Vaniljflickan » 2014-12-08 11:47:08

notwoodstock skrev:Båda dessa Forum skulle må bra av en uppdelning i faktarelaterat och sådant som är mindre seriöst.


Hur skulla man göra detta då rent praktiskt, typ dela forumet i 2 olika forum?
Skulle inte gilla om någon tråd jag har skrivit skulle hamna i någon oseriös del tänker jag direkt då bara.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Synpunkt på spretigheten.

Inläggav nallen » 2014-12-08 22:21:20

För det mesta är det bara "Off google" och "Off topic"-avdelningarna som innehåller nåt som är värt att kommentera. Å andra sidan är det mer eller mindre omöjligt att uttrycka några åsikter eller snacka om nåt som engagerar, man får "tillsägelser", blir "varnad" och avstängd om vart annat så fort man försöker.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in