Svenskans vackraste ord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svenskans vackraste ord

Inläggav KrigarSjäl » 2015-09-05 8:33:19

Man kan rösta om Sveriges vackraste ord.
Ett synnerligen begränsat urval...och jag hade velat se fler och andra ord.
http://www.svd.se/rosta-har-vilket-ar-s ... kraste-ord

Det som stör mig mest är att ett ord som chilla letat sig in.
Korkat fjortisspråk är det.


Min röst föll på vemod.

Hur röstar ni?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svenskans vackraste ord

Inläggav geocache » 2015-09-05 8:50:10

jag röstade på "Tillit" (hade "Omtanke" funnits som alternativ så hade jag röstat på det).
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Svenskans vackraste ord

Inläggav Huggorm » 2015-09-05 8:55:28

Både "vemod" och "tillit" är vackra ord, liksom "nalkas, "dagsmeja" och "glänta"
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Svenskans vackraste ord

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-05 8:55:48

KrigarSjäl skrev:Ett synnerligen begränsat urval...och jag hade velat se fler och andra ord.

Ja, jag sökte efter något ord som började på E men de hade inga alls. Jag valde vintervila.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svenskans vackraste ord

Inläggav JaneLane » 2015-09-05 9:11:59

Böljande, nalkas, barfota, gryning.. får fundera ett tag till kaffet.

Hm, funderar på hur chilla kan finnas och inte kaffe. 8)
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Svenskans vackraste ord

Inläggav elle » 2015-09-05 9:23:13

Jag röstade på Finurlig .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Svenskans vackraste ord

Inläggav slackern » 2015-09-05 9:50:45

Jag gillar finurlig och böljande.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svenskans vackraste ord

Inläggav slackern » 2015-09-05 9:52:27

JaneLane skrev:Hm, funderar på hur chilla kan finnas och inte kaffe. 8)


Sonen som är 12 använder det, han tycker att det är kolt att använda engelska ord jag försöker att få honom på bättre tankar man han vill låta kol. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svenskans vackraste ord

Inläggav Surkatt » 2015-09-05 10:00:20

Om det är en omröstning om Sveriges vackraste ord, är det väl själva ordet som ska bedömas och inte dess innebörd?

Jag röstade på "vemod". Det flyter fram utan några vassa toppar i sig. Att någon kan rösta på "tack" är för mig obegripligt, det gör ju nästan ont att säga det.
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Svenskans vackraste ord

Inläggav JaneLane » 2015-09-05 10:13:07

Surkatt skrev:Om det är en omröstning om Sveriges vackraste ord, är det väl själva ordet som ska bedömas och inte dess innebörd?

Jag röstade på "vemod". Det flyter fram utan några vassa toppar i sig. Att någon kan rösta på "tack" är för mig obegripligt, det gör ju nästan ont att säga det.


Självaste ordet ja, men på samma gång skänker ordet dig en känsla, kanske ett bra minne rent omedvetet, ett dåligt, du kanske gillar vad ordet står för, eller ogillar. Jag tycker chilla är ett fruktansvärt fult och uttjatat ord. Jag ser inget annat framför mig än just tjejer med rosa kläder eller skejtare som röker på. :-)063 Jag tycker inte heller det är fint som ord.

Jag gillar rent omedvetet bibliska ord, äldre, rena, raka. Nalkas t e x. Det klingar så fint.

Tack håller jag med om.. Funderade på precis samma sak.. Man vill ju ha ord som inte är uttjatade. Som är sällsynta. Som är behagliga att säga.
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Svenskans vackraste ord

Inläggav JaneLane » 2015-09-05 10:15:14

slackern skrev:
JaneLane skrev:Hm, funderar på hur chilla kan finnas och inte kaffe. 8)


Sonen som är 12 använder det, han tycker att det är kolt att använda engelska ord jag försöker att få honom på bättre tankar man han vill låta kol. :lol:


Haha, i den åldern är det ingen fara! Han växer ur det :-)005 Men du får byta ut det mot något annat som anses vara coolt bland barnen ;-)
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Svenskans vackraste ord

Inläggav Puzzle » 2015-09-05 10:17:58

Mycket märkliga ord där för att inte säga "chilla" så "Du" och "Kontrapropositionsvotering".

Tycker egentligen inget av dom där kan klassas som "Sveriges vackraste" det verkar ju mest handla om innebörden i ordet. Är ju i princip bara positivt laddade ord med ett och annat som låter behagligt.

Mja, vet inte riktigt vad man ska rösta på då. Möjligtvis "Lågmäld" eller "Vemod" bara för att.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svenskans vackraste ord

Inläggav JaneLane » 2015-09-05 10:20:15

Och förgätmigej. Alltså blomman är ju fin men ordet är fan ta mig horribelt.

Låter som forget me not på engelska. Sen att det blir en blandning. Forget mig ej. Herregud.
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Svenskans vackraste ord

Inläggav Surkatt » 2015-09-05 10:23:52

JaneLane skrev:
Surkatt skrev:Om det är en omröstning om Sveriges vackraste ord, är det väl själva ordet som ska bedömas och inte dess innebörd?

Jag röstade på "vemod". Det flyter fram utan några vassa toppar i sig. Att någon kan rösta på "tack" är för mig obegripligt, det gör ju nästan ont att säga det.


Självaste ordet ja, men på samma gång skänker ordet dig en känsla, kanske ett bra minne rent omedvetet, ett dåligt, du kanske gillar vad ordet står för, eller ogillar. Jag tycker chilla är ett fruktansvärt fult och uttjatat ord. Jag ser inget annat framför mig än just tjejer med rosa kläder eller skejtare som röker på. :-)063 Jag tycker inte heller det är fint som ord.

Jag gillar rent omedvetet bibliska ord, äldre, rena, raka. Nalkas t e x. Det klingar så fint.

Tack håller jag med om.. Funderade på precis samma sak.. Man vill ju ha ord som inte är uttjatade. Som är sällsynta. Som är behagliga att säga.


Jo, det är klart, det handlar väl om en kombination :) Om "vemod" hade haft betydelsen "etnisk rensning" hade jag nog inte röstat på det även om det är ett behagligt ord att säga ;)

Och chilla det accossierar jag till ungefär som du. Ett ord som används av människor som inte stött på några egentliga svårigheter, alternativt röker på och som inte heller hade kunnat "chilla" annars. :roll:
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Svenskans vackraste ord

Inläggav Dandelo » 2015-09-05 10:24:28

Haha, forget mig ej. Lite roligt.

Jag röstade på Ögonblick.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Svenskans vackraste ord

Inläggav Puzzle » 2015-09-05 10:29:19

JaneLane skrev:Och förgätmigej. Alltså blomman är ju fin men ordet är fan ta mig horribelt.

Låter som forget me not på engelska. Sen att det blir en blandning. Forget mig ej. Herregud.

Förlåt, jag hatar att vara petig språkpolis men den här gången känner jag nästan att jag måste... :P

"Förgäta" är ålderdomligt ord för "Glömma" så att svenskan och engelskan var närmare förr är anledningen till att det låter lite som en blandning och att förnya namnet känns ju också dumt.

Men annars så håller jag med, för många vokaler för ett och samma ord.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svenskans vackraste ord

Inläggav JaneLane » 2015-09-05 11:05:27

Surkatt skrev:
JaneLane skrev:
Surkatt skrev:Om det är en omröstning om Sveriges vackraste ord, är det väl själva ordet som ska bedömas och inte dess innebörd?

Jag röstade på "vemod". Det flyter fram utan några vassa toppar i sig. Att någon kan rösta på "tack" är för mig obegripligt, det gör ju nästan ont att säga det.


Självaste ordet ja, men på samma gång skänker ordet dig en känsla, kanske ett bra minne rent omedvetet, ett dåligt, du kanske gillar vad ordet står för, eller ogillar. Jag tycker chilla är ett fruktansvärt fult och uttjatat ord. Jag ser inget annat framför mig än just tjejer med rosa kläder eller skejtare som röker på. :-)063 Jag tycker inte heller det är fint som ord.

Jag gillar rent omedvetet bibliska ord, äldre, rena, raka. Nalkas t e x. Det klingar så fint.

Tack håller jag med om.. Funderade på precis samma sak.. Man vill ju ha ord som inte är uttjatade. Som är sällsynta. Som är behagliga att säga.


Jo, det är klart, det handlar väl om en kombination :) Om "vemod" hade haft betydelsen "etnisk rensning" hade jag nog inte röstat på det även om det är ett behagligt ord att säga ;)

Och chilla det accossierar jag till ungefär som du. Ett ord som används av människor som inte stött på några egentliga svårigheter, alternativt röker på och som inte heller hade kunnat "chilla" annars. :roll:


Precis! Sen tycker jag också att vemod är ett mycket vackert ord även då det kan ses som något "negativt." Just för att jag tycker om ord som står för sorg och även att det är så behagligt att kolla på med ögonen. Det är som du sa utan taggar :-)005 Om det hade stått för någon nazist aktivitet hade jag tyckt det var fint tyst istället ;-)

Sen kan det kännas som att dom valde orden mest för innebörden, vilket är lite tråkigt.. Jag menar "tack"... verkligen?!

Puzzle skrev:
JaneLane skrev:Och förgätmigej. Alltså blomman är ju fin men ordet är fan ta mig horribelt.

Låter som forget me not på engelska. Sen att det blir en blandning. Forget mig ej. Herregud.

Förlåt, jag hatar att vara petig språkpolis men den här gången känner jag nästan att jag måste... :P

"Förgäta" är ålderdomligt ord för "Glömma" så att svenskan och engelskan var närmare förr är anledningen till att det låter lite som en blandning och att förnya namnet känns ju också dumt.

Men annars så håller jag med, för många vokaler för ett och samma ord.


Haha! Damn you konstapel Puzzle ;-)

Ja, men alltså ordet i sig, jag tycker liksom det låter.. så (gud förlåte mig) klumpigt och inte alls rent. Liksom svårt att säga fint, inte behagligt att se. Känns hackigt och allmänt skånskt (kan man säga så?) som t e x rullebör.

Edit: sen tar jag verkligen aldrig illa upp när det handlar om fakta och att jag på något sätt utvecklas. Så jag får väl snarare säga tack för att du tar dig tiden att ge mig en djupare bild av det hela. :-)005
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Svenskans vackraste ord

Inläggav Puzzle » 2015-09-05 12:37:56

JaneLane skrev:Haha! Damn you konstapel Puzzle ;-)

Ja, men alltså ordet i sig, jag tycker liksom det låter.. så (gud förlåte mig) klumpigt och inte alls rent. Liksom svårt att säga fint, inte behagligt att se. Känns hackigt och allmänt skånskt (kan man säga så?) som t e x rullebör.

Edit: sen tar jag verkligen aldrig illa upp när det handlar om fakta och att jag på något sätt utvecklas. Så jag får väl snarare säga tack för att du tar dig tiden att ge mig en djupare bild av det hela. :-)005

Hehe, bra att du tar det så. En del kan bli rätt irriterade över "besserwisser fasonerna". :wink:

Tycker väl egentligen inte att det engelska "Forget-me-nots" är särskilt mycket snyggare även om det inte är lika tungvrickande, synd att blomman inte fick sig ett riktigt namn.

Lite skånskt känns det nog, har faktiskt inte tänkt på det.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svenskans vackraste ord

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-05 12:57:24

Puzzle skrev:"Förgäta" är ålderdomligt ord för "Glömma" så att svenskan och engelskan var närmare förr är anledningen till att det låter lite som en blandning och att förnya namnet känns ju också dumt.

Även om man skulle kunna tro att Carl von Linné varit inblandad i spridningen av svenskans förgätmigej till andra språk så som engelskans forget-me-not så beror likheten inte på att svenskan eller engelskan ärvt namnet från varandra utan på att bägge språken ärvt namnet från tyskans Vergissmeinnicht som så tidigt som under 1300-talet tog sig in i engelskan och svenskan som bäggedera egentligen är germanska språk: likt tyskan. Även icke-germanska språk så som kinesiskans mandarin har ärvt blomnamnet från tyskan: 勿忘我 (Wùwàngwǒ).
Deutch Wikipedia - Vergissmeinnicht skrev:Weil die blauen Blüten gemäß dem Volksglauben an die Augen frisch verliebter Menschen erinnern, seien Vergissmeinnichte gern als Liebes- und Treuebeweis verschenkt worden, meist vom Mann an die Frau.
Eftersom blå blommor påminner om nyförälskades blickar gavs blomman enligt tradition ofta bort som kärleks- och lojalitetsbevis: ofta från män till kvinnor.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svenskans vackraste ord

Inläggav Puzzle » 2015-09-05 13:23:14

Gripandekylig skrev:
Puzzle skrev:"Förgäta" är ålderdomligt ord för "Glömma" så att svenskan och engelskan var närmare förr är anledningen till att det låter lite som en blandning och att förnya namnet känns ju också dumt.

Även om man skulle kunna tro att Carl von Linné varit inblandad i spridningen av svenskans förgätmigej till andra språk så som engelskans forget-me-not så beror likheten inte på att svenskan eller engelskan ärvt namnet från varandra utan på att bägge språken ärvt namnet från tyskans Vergissmeinnicht som så tidigt som under 1300-talet tog sig in i engelskan och svenskan som bäggedera egentligen är germanska språk: likt tyskan. Även icke-germanska språk så som kinesiskans mandarin har ärvt blomnamnet från tyskan: 勿忘我 (Wùwàngwǒ).
Deutch Wikipedia - Vergissmeinnicht skrev:Weil die blauen Blüten gemäß dem Volksglauben an die Augen frisch verliebter Menschen erinnern, seien Vergissmeinnichte gern als Liebes- und Treuebeweis verschenkt worden, meist vom Mann an die Frau.
Eftersom blå blommor påminner om nyförälskades blickar gavs blomman enligt tradition ofta bort som kärleks- och lojalitetsbevis: ofta från män till kvinnor.

Ännu en "besserwisser" underbart! :-)005

Ja så är det ju, visste visserligen inte om att den hade ett liknande namn på mandarin men att det kom från tyskan hade jag däremot koll på. Men nu menade jag ju bara ordet "förgäta" och att det var därför dom påminde om varandra så jag struntade i historiken.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svenskans vackraste ord

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-05 13:28:38

Puzzle skrev:Ännu en "besserwisser" underbart! :-)005

:-)Happy :) :D :-)012 Jag har en känsla av att vi är smått överrepresenterade på just det här forumet. Man kan ju inte låta någonting vara inkomplett eller lämna en beskrivning därhän utan att först uttömmande ha redogjort för alla faktakunskaper man har i ämnet liksom :lol: Det skulle ju bli fel.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svenskans vackraste ord

Inläggav JaneLane » 2015-09-05 13:33:07

Vergissmeinnicht å andra sidan! Där har vi ett sexigt jävla ord. 8)

...och här - min favorit - har vi då en strävbladig Vergissmeinnicht med sin djupt blåa kulör och även..."
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Svenskans vackraste ord

Inläggav Puzzle » 2015-09-05 13:49:05

Gripandekylig skrev:
Puzzle skrev:Ännu en "besserwisser" underbart! :-)005

:-)Happy :) :D :-)012 Jag har en känsla av att vi är smått överrepresenterade på just det här forumet. Man kan ju inte låta någonting vara inkomplett eller lämna en beskrivning därhän utan att först uttömmande ha redogjort för alla faktakunskaper man har i ämnet liksom :lol: Det skulle ju bli fel.

Ja, men det är en av anledningarna till att jag uppskattar det här forumet. Visst, ibland kan det bli lite tjatigt men oftast är det bara roligt att ta en djupdykning in i faktabasen. :-)005

Själv så är jag nog fortfarande något "NT-skadad" så jag brukar välja att vara tyst men jag känner hur det börjar släppa alltmer.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svenskans vackraste ord

Inläggav Puzzle » 2015-09-05 13:53:56

JaneLane skrev:Vergissmeinnicht å andra sidan! Där har vi ett sexigt jävla ord. 8)

...och här - min favorit - har vi då en strävbladig Vergissmeinnicht med sin djupt blåa kulör och även..."

Vad sägs om "Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragungsgesetz", tyskans forna längsta ord? :wink: Betydde något i stil med "lag för delegering av övervaknings märkning av nötkött".

Jag skämtar inte... :lol:

- Germany drops its longest word
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Språket



Logga in