Svenskans vackraste ord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svenskans vackraste ord

Inläggav slackern » 2015-09-05 14:02:24

Puzzle skrev:
JaneLane skrev:Vergissmeinnicht å andra sidan! Där har vi ett sexigt jävla ord. 8)

...och här - min favorit - har vi då en strävbladig Vergissmeinnicht med sin djupt blåa kulör och även..."

Vad sägs om "Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragungsgesetz", tyskans forna längsta ord? :wink: Betydde något i stil med "lag för delegering av övervaknings märkning av nötkött".

Jag skämtar inte... :lol:

- Germany drops its longest word


Helvete säger jag bara, tur att dom har tagit bort det. Kunde väll förstå första orden sedan blev det bara ett gytter utav bokstäver.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svenskans vackraste ord

Inläggav Puzzle » 2015-09-05 14:10:58

slackern skrev:
Puzzle skrev:
JaneLane skrev:Vergissmeinnicht åandra sidan! Där har vi ett sexigt jävla ord. 8)

...och här - min favorit - har vi då en strävbladig Vergissmeinnicht med sin djupt blåa kulör och även..."

Vad sägs om "Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragungsgesetz", tyskans forna längsta ord? :wink: Betydde något i stil med "lag för delegering av övervaknings märkning av nötkött".

Jag skämtar inte... :lol:

- Germany drops its longest word


Helvete säger jag bara, tur att dom har tagit bort det. Kunde väll förstå första orden sedan blev det bara ett gytter utav bokstäver.

Haha, ja nu kan jag inte mycket tyska men jag ser väl några "über" och "auf" sen går hjärnan blank. Det är ett sånt jäkla hav av bokstäver! :lol:

Men nu är vi inne på helt fel språk, beklagar Krigarn, så försöker komma tillbaka till ämnet med att rösta på "vemod".
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svenskans vackraste ord

Inläggav Dagobert » 2015-09-05 15:46:52

Passar på att länka till tråden Vackraste/fulaste orden, 10 i topp så slipper fler än jag leta. :wink:

Puzzle skrev:Tycker väl egentligen inte att det engelska "Forget-me-nots" är särskilt mycket snyggare även om det inte är lika tungvrickande, synd att blomman inte fick sig ett riktigt namn.

Förgätmigej ska väl uttalas förjät-mig-ej, som ett ord, då blir det inte konstigt.

Men jag tror somliga säger förjät/förgät-mej-ej, jag har sett den felstavningen. Det blir konstigt.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Svenskans vackraste ord

Inläggav DIProgan » 2015-09-05 16:27:42

Same as last decade James: http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/de ... det-korat/

vackraste-fulaste-orden-10-i-topp-t15143.html

Till det absoluta bottenskiktet hör "högertidning" som för tankarna till något kallt, stöddigt, inskränkt och ogeneröst - ja, malligt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 0286110.ab
:P
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Svenskans vackraste ord

Inläggav stuck » 2015-09-05 16:27:58

Frihet
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Svenskans vackraste ord

Inläggav Dagobert » 2015-09-05 16:38:20

KrigarSjäl skrev:Ett synnerligen begränsat urval...och jag hade velat se fler och andra ord.

Så sant som det är sagt. Och vadå för jury har valt ut de 40 orden? Jag avstår t.v. från att rösta.


Edit: Vad jag kan se på http://www.svd.se/nu-bestammer-du-svens ... kraste-ord så består juryn av Lisa Irenius, Dilsa Demirbag-Sten, Olle Josephson, Anna-Malin Karlsson, Bo Löfvendahl och Per Wästberg. Kanske fler, vet inte.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Svenskans vackraste ord

Inläggav Puzzle » 2015-09-05 16:54:28

Dagobert skrev:
Puzzle skrev:Tycker väl egentligen inte att det engelska "Forget-me-nots" är särskilt mycket snyggare även om det inte är lika tungvrickande, synd att blomman inte fick sig ett riktigt namn.

Förgätmigej ska väl uttalas förjät-mig-ej, som ett ord, då blir det inte konstigt.

Men jag tror somliga säger förjät/förgät-mej-ej, jag har sett den felstavningen. Det blir konstigt.

Som jag och de jag känner brukar snarare uttala det:

För-get-mi-gej eller Får-get-mi-gej. Det senare är ju såklart fel men annars så skyller jag det på dialekten.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svenskans vackraste ord

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-05 22:25:06

KrigarSjäl skrev:
Det som stör mig mest är att ett ord som chilla letat sig in.
Korkat fjortisspråk är det.


Så sant. Det är inte ens något vackert ord.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Svenskans vackraste ord

Inläggav Dagobert » 2015-09-05 22:29:03

Puzzle skrev:
Dagobert skrev:
Puzzle skrev:Tycker väl egentligen inte att det engelska "Forget-me-nots" är särskilt mycket snyggare även om det inte är lika tungvrickande, synd att blomman inte fick sig ett riktigt namn.

Förgätmigej ska väl uttalas förjät-mig-ej, som ett ord, då blir det inte konstigt.

Men jag tror somliga säger förjät/förgät-mej-ej, jag har sett den felstavningen. Det blir konstigt.

Som jag och de jag känner brukar snarare uttala det:

För-get-mi-gej eller Får-get-mi-gej. Det senare är ju såklart fel men annars så skyller jag det på dialekten.. :wink:

Javisst, fortsätt uttala fel och klaga på att det låter konstigt...
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Svenskans vackraste ord

Inläggav Puzzle » 2015-09-05 22:34:46

Dagobert skrev:Javisst, säg fel och klaga på att det låter konstigt...

Att det är många vokaler och stavningsmässigt fult ändras inte och förjät-mig-ej låter enligt mig ändå inte särskilt bra. Men som vanligt så handlar det ju om åsikter och personlig smak som skiljer.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svenskans vackraste ord

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-05 22:42:34

Hos min dagmamma lärde vi oss att uttala Förgätmigej som "FörgÄtmIGej".

...och eftersom jag är från Stockholm måste ju det vara rätt haha :-)012
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svenskans vackraste ord

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-05 22:46:12

KAHLOKATT ANALYSERAR (hmpf)
Bild

Aftonland och vintervila är underbara ord, men är det "riktiga" ord?

Annorlunda, hu, nej, jag ryser av det ordet. Jag hör bara en röst som säger: "Du är inte som VI, Kahlokatt. Du är ANNORLUNDA."
Barfota, nja, tänker på fotsvett. Men att fötter uppvuxna i Sverige längtar grönt gräs under nio månader av året är ett faktum.
Böljande får mig barnsligt nog att tänka på blöjor.
Chilla, jäkla fjantord.
Dagsmeja tycker jag låter som någon sorts piga. "Jag jobbar som dagsmeja på fäboden". Jo, jag vet vad dagsmeja är, jag har bara Sveriges mest obegripliga hjärna!
Du. Öh. Bara ett pronomen.
Finurlig. Är väl ett fint ord. Får mig att tänka på människor som Astrid Lindgren och Tage Danielson.
Förgätmigej. Ett fint ord.
Glänta. Ett okej ord.
Gryning. Underbart. Jag hör Grieg och koltrastar när jag ser ordet gryning. Enda nackdelen är Gyllene Gryning.
Huruvida. Underbart professorsaktigt!
Ingenting, det blir jag bara deppig av.
Juninatt är fint. Finare än sommarnatt, som bara får mig att tänka på den där irriterande schlagern.
Klarbärssylt, jodå, men jag föredrar bara ordet klarbär. En av mina favoritböcker som barn var Edit Unnerstads Klarbärskalaset.
Kontrapropositionsvotering, det här måste väl vara ett skämt? Vem tycker om ett sådant ord?
Krumelur, roligt ord, men inte direkt vackert.
Lingon, mjukt och gott.
Lågmäld, får mig bara att tänka på folk som säger "ssch!" när man är för högljudd.
Mojna, jättefint.
Nalkas, också fint.
Nattviol, väldigt vackert.
November, jättefint. Speciellt novembersnö. Men novembermorgon luktar våt lovikkavante och havregrynsgröt.
Porla, underbart, man känner det i munnen.
Redig, nä, jag får bara perversa associationer av det, hihi.
Sakteliga, ett okej ord.
Snöflinga, fint.
Sommargäst, fint om man tänker på t.ex. fjärilar som sommargäster. Sommaräng är ännu finare.
Sommarlov, skulle vara finare om det inte fick mig att tänka på den där irriterande sången med Anita Hegeland!
Strömoln, vad är det?
Tack. Kan sägas ironiskt och behöver inte vara så fint.
Tillbringare. Kul ord.
Tillit. Fint. Dessutom ett palindrom!
Uppehållsväder. Nja.
Vemod. Underbart. Så typiskt nordiskt. Kombinerat med det nordiska sommarljuset. Sensommarens vemod.
Veranda. Gillar berså bättre.
Västanvind. Underbart.
Ögonblick. Tänker på den där autisttidningen. Men jag tänker också på när Cornelis sjunger "En stund på jorden", så det är ändå fint.
Örngott, nja.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Svenskans vackraste ord

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-05 22:53:05

Saknar kullerbytta, fatabur, kandelaber, marskland, afton, dykdalb, underfundig, pyspunka, gredelin, dalkjusa...
Franskpolerare
Baklängesrallare
Karduansläder
Pärlstickning
Boett
Fröjdas
Midvinter
Blånande
Lummig
Lattjolajbanlåda

Många tycker att "förlåt" är ett fint ord, jag tycker bara att det gör ont. Ska inte gå in på varför, då låter jag bara som en drama queen.

Mormor, morfar, farmor och farfar är mjuka, fina ord för mig, men det är det väl tyvärr inte för alla.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Svenskans vackraste ord

Inläggav JaneLane » 2015-09-05 22:56:45

Men hur i helvete röstar man via mobilfanskapet????
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Svenskans vackraste ord

Inläggav slackern » 2015-09-05 23:05:38

JaneLane skrev:Men hur i helvete röstar man via mobilfanskapet????


Kastar den i väggen så går det automatiskt. :-)040
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svenskans vackraste ord

Inläggav Dagobert » 2015-09-05 23:23:41

Kahlokatt skrev:Kontrapropositionsvotering, det här måste väl vara ett skämt? Vem tycker om ett sådant ord?

Svar:
En helt annan sorts ord är kontrapropositionsvotering – som säkert får en och annan att stanna upp. Ska det föreställa vackert?

Jo. För som Olle Josephson uttryckte det under juryns diskussioner har vissa ord en inverterad skönhet: I inget ord framträder det svenska föreningsslitet vackrare. Saklighet går före estetiska hänsyn, pedanteri i formaliteter garanterar allas lika rättigheter. Tragglandet genom dagordningarna var länge en grundsten i en folkrörelsebaserad demokrati.

Till formen är ordet en hopplöst lång sammansättning, som svenskan är så bra på, men av enbart utländska beståndsdelar, och med foge-s, sj-ljud, -ing-ändelse och andra specialiteter.

Josephson påminde om Svante Foersters 60-talsroman ”Klasskämpen” (1964), där huvudpersonen vaknar i sängen bredvid en skön kvinna som frågar ”Vad är det vackraste ord du vet?” och får svaret ”Votering är begärd och skall verkställas”.
http://www.svd.se/nu-bestammer-du-svens ... kraste-ord
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Svenskans vackraste ord

Inläggav JaneLane » 2015-09-05 23:46:45

slackern skrev:
JaneLane skrev:Men hur i helvete röstar man via mobilfanskapet????


Kastar den i väggen så går det automatiskt. :-)040


Snart känner jag att man kanske borde testa :-)005
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Svenskans vackraste ord

Inläggav notwoodstock » 2015-09-06 0:02:38

Förgätmigej.

Jo, visserligen.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Svenskans vackraste ord

Inläggav River » 2015-09-06 0:38:41

Ja, forglemmegei er et vakkert ord, og jeg søkte på nettet for å oversette det til svensk, og jeg skulle til å poste det, men så var det allerede postet så jeg.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Svenskans vackraste ord

Inläggav River » 2015-09-06 0:48:44

Forresten er det vel ikke egentlig et ord, utenom et navn (på en blomst.)

Det kan jo også være det samme, da jeg synes forglemmegei lyder vakrere på originalspråket.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Svenskans vackraste ord

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-06 17:52:54

Norskans finaste ord är sommarfuglar!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Svenskans vackraste ord

Inläggav Zirre » 2015-09-06 17:55:46

River skrev:Ja, forglemmegei er et vakkert ord, og jeg søkte på nettet for å oversette det til svensk, og jeg skulle til å poste det, men så var det allerede postet så jeg.

förgätmigej
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Svenskans vackraste ord

Inläggav elle » 2015-09-06 17:57:03

Nordvästpassagen, Polarexpedition och Atlanten är vackra ord men de finns inte med.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Svenskans vackraste ord

Inläggav CarolusRex » 2015-09-06 18:04:52

Röstade på nalkas. Ett ord jag gärna ser mer av.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Återgå till Språket



Logga in