Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav snuggelhund » 2015-10-22 19:35:19

jonte00 skrev:Hade han någon diagnos? Många på flashback som hävdar att han hade asperger / autism.
Han verkade inte vara så social utav sig, verkar som att han inte hade så många vänner och så var han nog deprimerad och självmordsbenägen.

Tro det eller ej, jag tycker faktiskt lite synd om gärningsmannen eftersom att jag kan relatera till hur det är att vara självmordsbenägen och vara mobbad och i utanförskap i skolan.


Det är vi nog många som kan.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Huggorm » 2015-10-22 19:37:41

kiddie skrev:Jösses vad mycket trams i denna tråden.

Vi vet inte ett skit om mördaren och kommer inte få veta annat än det media serverar. Vi kan sitta här och påstå att han var ensam, en tönt med fula skor, att viss musik är farlig, att han var SD:are osv men jag betvivlar att det egentligen förklarar något.
Bättre att kolla på flashback, det är säkert någon som kände honom som är inne där och berättar
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav kiddie » 2015-10-22 19:40:42

Om man orkar igenom 100 sidor av ölbrölande förvuxna ungar som tjatar om hur puckade aspergare och invandrare är.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Huggorm » 2015-10-22 19:44:35

kiddie skrev:Om man orkar igenom 100 sidor av ölbrölande förvuxna ungar som tjatar om hur puckade aspergare och invandrare är.
Ja, det är ju som att vaska guld, det är mycket skit mellan guldkornen :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av pol

Inläggav tahlia » 2015-10-22 19:45:59

En sida av historien, möjligen. Den andra kan vi inte få längre vilket tyvärr matar spekulationer.
Är det något jag lärt mig så är det att man inte ska lyssna så mycket på "vänner och bekanta" såhär i efterhand. Människor förvrider eller förskönar ofta.

Som när en kille några årskullar under mig blev påkörd och avled. Plötsligt hörde du massor av människor på skolan prata om hur tragiskt det var för han var ju en sådan jättesnäll och mysig kille. Samma personer som hänsynslöst mobbat honom eller skrattat gott när andra mobbade honom.

Sedan dess har jag gett lite och inget för vänner och bekantas uttalanden.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-22 20:05:39

slackern skrev:Nu när jag såg bilden på honom Kommer jag att tänka på filmen Iron Sky ser ju ut som en månnazist.

Han påminner även lite om en sån där Wolfensteinsoldat vilket kanske kan ligga i linje med det naziromantiska vurmeri man kan skönja ur de filmer som ska ha setts genom hans Youtubekonto. Som Bagheera sa: så utomordentligt fånigt. Det är psykologiskt fascinerande i sig att han valt att spöka ut sig just på det där viset.

Bild
Bild
Bild
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2015-10-22 20:29:26

Gripandekylig skrev:
slackern skrev:Nu när jag såg bilden på honom Kommer jag att tänka på filmen Iron Sky ser ju ut som en månnazist.

Han påminner även lite om en sån där Wolfensteinsoldat vilket kanske kan ligga i linje med det naziromantiska vurmeri man kan skönja ur de filmer som ska ha setts genom hans Youtubekonto. Som Bagheera sa: så utomordentligt fånigt. Det är psykologiskt fascinerande i sig att han valt att spöka ut sig just på det där viset.

Bild
Bild
Bild


Satan i gatan det där var ju ännu mer likt.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-22 20:45:54

-Komplett stolle utan markkontakt, psykos eller ej.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav MsTibbs » 2015-10-22 21:00:28

Deprimerad, suicidal (su by cop) och hatisk syn på världsalltet gissar jag.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav MsTibbs » 2015-10-22 21:01:48

Jag väljer att inte lägga upp foto namn och annan info, men gissar många av er har samma kanaler som jag.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2015-10-22 21:15:20

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Det gjorde 800.000 och ingen annan har utfört någon skolmassaker så det krävs nog mer än så.


Ni nationalister är rätt ökända för att bruka våld. Det gick ju med uniformerade nazister i SD senaste demonstration i Lund. Nu inte sagt att just du är nazist och vålds benägen men det är liksom SD:s signum mer eller mindre.
SD:s signum är en nörd i form av Jimmy Åkesson med glasögon och slips. Du tänker nog på "Svenskarnas Parti" eller liknande.


Håller du inte med om att våld är nationalisters signum?
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Huggorm » 2015-10-22 21:17:47

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Ni nationalister är rätt ökända för att bruka våld. Det gick ju med uniformerade nazister i SD senaste demonstration i Lund. Nu inte sagt att just du är nazist och vålds benägen men det är liksom SD:s signum mer eller mindre.
SD:s signum är en nörd i form av Jimmy Åkesson med glasögon och slips. Du tänker nog på "Svenskarnas Parti" eller liknande.


Håller du inte med om att våld är nationalisters signum?
Nej.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2015-10-22 21:24:45

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:SD:s signum är en nörd i form av Jimmy Åkesson med glasögon och slips. Du tänker nog på "Svenskarnas Parti" eller liknande.


Håller du inte med om att våld är nationalisters signum?
Nej.


Läs vad SÄPO skriver, speciellt det rödmarkerade. Du tjatar ju om kulturen.

Vit makt-miljön

Vit makt-miljön består av individer, grupper och organisationer som vill ha ett auktoritärt styre och en nationell gemenskap baserad på etnicitet.

Miljön präglas av en föreställning om att människor kan delas in i olika raser – och att den vita rasen är överlägsen de övriga. Även om flera av aktörerna tonat ned rastänkandet, till exempel genom att ersätta termen ”ras” med begreppet kultur, är principen den samma, då kulturen anses vara medfödd och omöjlig att förändra. Ytterligare några menar att de föreställda människoraserna – och kulturerna – är likvärdiga, men att de inte har samma existensberättigande i Sverige.

Dessutom bör de hållas åtskilda för att bevara sina egenskaper och särdrag. På så vis utgör det mångkulturella samhället ett hot och flera vit makt-anhängare anser att Sverige är ”ockuperat av främmande makt”, en situation som våra samhällsföreträdare bär skulden till.

Synsättet innebär i sin tur bland annat att det är legitimt att använda våldsamma metoder eftersom det sker i ”självförsvar”. En del av brotten som begås faller in under benämningen hatbrott eller hets mot folkgrupp. Hatbrott är ett samlingsnamn på flera olika brott, varav hets mot folkgrupp är ett. Det är således ett vidare begrepp än politiskt motiverad brottslighet eftersom alla hatbrott inte är politiska. Dessutom ingår inte alla som gör sig skyldiga till hatbrott i vit makt-miljön.

http://www.sakerhetspolisen.se/forfattn ... iljon.html
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav plåtmonster » 2015-10-22 21:25:20

Säker källa på DN gör gällande att gärningsmannen är dödsmaskrossniffande beiberfan. Och det är roten till allt ont! :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-22 21:25:30

MsTibbs skrev:Jag väljer att inte lägga upp foto namn och annan info, men gissar många av er har samma kanaler som jag.

Så du lägger inte upp foton?

Din avatar säger emot dig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav MsTibbs » 2015-10-22 21:34:12

KrigarSjäl skrev:
MsTibbs skrev:Jag väljer att inte lägga upp foto namn och annan info, men gissar många av er har samma kanaler som jag.

Så du lägger inte upp foton?

Din avatar säger emot dig.


Nu handler tråden inte om mig, utan om en 21-årig mördare. Det tror jag du också förstår om du tänker till lite. :-)018 :-)154
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav nallen » 2015-10-22 21:56:59

KrigarSjäl skrev:Det är naturligt att vi reagerar och försöker förhålla oss till det inträffade.

Det är inte mycket att "förhålla sig till" en klantskalle som fått en knäpp och minsann lyckades ha ihjäl hela två personer. Wow.

Puzzle skrev:Ska vi inte skylla allting på teve-spelandet och lyssnandet på heavy metal också nu när vi ändå håller på..

Jo, det är säkert Blackies fel det här också.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav nallen » 2015-10-22 22:03:46

Puzzle skrev:[...] death metal och annan hårdrock där band som Rammstein och Suicide Commando var viktiga.

Ja just ja, EBM är "hårdrock" :-)051
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav jonte00 » 2015-10-22 22:22:18

snuggelhund skrev:
jonte00 skrev:Hade han någon diagnos? Många på flashback som hävdar att han hade asperger / autism.
Han verkade inte vara så social utav sig, verkar som att han inte hade så många vänner och så var han nog deprimerad och självmordsbenägen.

Tro det eller ej, jag tycker faktiskt lite synd om gärningsmannen eftersom att jag kan relatera till hur det är att vara självmordsbenägen och vara mobbad och i utanförskap i skolan.


Det är vi nog många som kan.

Ja, precis. Man tappar lite sitt rätta sinne. Givetvis gör det inte hans aktioner rätt men jag kan bara säga att jag ändå på något litet sätt förstår honom, även fast jag inte tyckte att han gjorde rätt.
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav MsTibbs » 2015-10-22 22:27:21

jonte00 skrev:
snuggelhund skrev:
jonte00 skrev:Hade han någon diagnos? Många på flashback som hävdar att han hade asperger / autism.
Han verkade inte vara så social utav sig, verkar som att han inte hade så många vänner och så var han nog deprimerad och självmordsbenägen.

Tro det eller ej, jag tycker faktiskt lite synd om gärningsmannen eftersom att jag kan relatera till hur det är att vara självmordsbenägen och vara mobbad och i utanförskap i skolan.


Det är vi nog många som kan.

Ja, precis. Man tappar lite sitt rätta sinne. Givetvis gör det inte hans aktioner rätt men jag kan bara säga att jag ändå på något litet sätt förstår honom, även fast jag inte tyckte att han gjorde rätt.


Samma här.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-22 22:28:49

jonte00 skrev:
snuggelhund skrev:
jonte00 skrev:Hade han någon diagnos? Många på flashback som hävdar att han hade asperger / autism.
Han verkade inte vara så social utav sig, verkar som att han inte hade så många vänner och så var han nog deprimerad och självmordsbenägen.

Tro det eller ej, jag tycker faktiskt lite synd om gärningsmannen eftersom att jag kan relatera till hur det är att vara självmordsbenägen och vara mobbad och i utanförskap i skolan.


Det är vi nog många som kan.

Ja, precis. Man tappar lite sitt rätta sinne. Givetvis gör det inte hans aktioner rätt men jag kan bara säga att jag ändå på något litet sätt förstår honom, även fast jag inte tyckte att han gjorde rätt.

Det är bra. Man ska sträva efter att förstå allt, och kanske i synnerhet den här typen av uppväxtförhållanden som kan stöpa en individ till att begå så svårförståeliga handlingar. Bara om man har förstått problemet kan man bekämpa det.

Det är inte konstigt att du kan märka av förståelse utan det är faktiskt hedervärt och föredömligt. Om fler i större utsträckning ägnar tid åt att förstå det tillsynes ofattbara blir minskar risken för att förutsättningarna för att liknande illdåd ska ske igen skulle uppstå.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2015-10-22 23:27:06

Nu har Expressen släppt namn och bilder på förövaren.

http://www.expressen.se/nyheter/anton-l ... -i-skolan/
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Julianus » 2015-10-22 23:36:31

Tragiskt att människor blivit dödad av svärdmannen, med högerextrema åsikter.
En av de dödade är en invandrare. Förvånar mig inte ett dugg om motivet är rasistiskt.

En solklar hatbrott.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav kiddie » 2015-10-22 23:45:31

nallen skrev:Ja just ja, EBM är "hårdrock" :-)051


Du förväxlar EBM med industri nu.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in