Styrketräning - inspirationstråd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Moggy » 2011-07-04 13:00:46

Håller med FB om att sjyssta prylar på träningen gör sitt till för att göra det roligare.

Är man amatör, otränad och överviktig så är det inte rätt att köpa upp sig på dyra träningskläder av märken som proffsen använder. Sånt ser tillgjort ut. Men man kan ha fräscha prylar som passar bra och som visar att man satsar på det här. Det är kul att komma dit när man köpt nåt nytt som man gillar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav BigPete » 2011-07-04 13:55:47

Ja, det sitter nog mycket i huvudet isåfall :)

Va iväg imorse igen och passade på att kolla lite extra, va ungefär 50-50 av de överklädda typerna som tog i ordentligt gentemot de som mest va där för någon form av gemenskap.

Jag är varken amatör eller otränad, men skulle aldrig falla mig in till sånadär tights och linnen med "rätt" märke.
Men kan kläderna hjälpa till prestationen är det ju såklart bra :)

Sen finns inte jag i direkta storstaden heller, antar det är ännu mer insnöat där med rätt kläder, rätt vattenflaska o.s.v.
Har besökt gym i 08-land och där blängdes de rätt friskt för man inte var "one of them" klädmässigt :D
Fast det gick över när man började lyfta...
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Flawed » 2011-07-05 17:19:03

Moggy skrev:Håller med FB om att sjyssta prylar på träningen gör sitt till för att göra det roligare.

Är man amatör, otränad och överviktig så är det inte rätt att köpa upp sig på dyra träningskläder av märken som proffsen använder. Sånt ser tillgjort ut. Men man kan ha fräscha prylar som passar bra och som visar att man satsar på det här. Det är kul att komma dit när man köpt nåt nytt som man gillar.

Proffsen använder de kläder de gör för att de är sponsrade att använda de kläder de använder.
Vill du störta vårt ekonomiska system genom att inte använda de kläder som proffsen använder för att du ska använda dem för att det set tillgjort ut?

(Jag har en ruptur i armen fortfarande ,jag tar alltså i så pass att artmjäveln går sönder.Mer hardcore än så blir det inte hur ni än försöker.)
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Savanten Svante » 2011-07-09 23:03:28

Jag googlade lite om kreatin... och det verkar påverka hjärnan positivt också! Intressant!

Nån som vet mer om det?

"Forskning som gjorts av vetenskapsmän från Australien visar att kreatin kan både ger bättre minne och allmänt högre intelligens."

http://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=475
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav BigPete » 2011-07-09 23:35:05

Savanten Svante skrev:Jag googlade lite om kreatin... och det verkar påverka hjärnan positivt också! Intressant!

Nån som vet mer om det?

"Forskning som gjorts av vetenskapsmän från Australien visar att kreatin kan både ger bättre minne och allmänt högre intelligens."

http://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=475


Jag har väl inga forskningsrapporter att peka på, men har brukat kreatin själv under många år. Inte nu men tidigare.
Enda som hände utöver muskeleffekten var att jag fick dåligt minne, om det hängde ihop med kreatinet eller inte vet jag inte, men det skedde under den perioden.
Möjligen att man kände sig lugnare och var skarpare i tanken.

http://www.webmd.com/alzheimers/news/20 ... erformance

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 561278.pdf
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Moggy » 2011-07-10 0:02:25

Kreatin är tydligen det näst mest studerade kosttillskottet efter Omega3.

Läst lite grann men inte studerat vetenskapliga rapporter nåt djupare, mest läst lite sammandrag och utval. KAnske såna som redan frälsta och webbutiker väljer ur så att det ska vara tillgängligt.

Man gör det det enkelt för sig. Och då har jag ändå läst en C-kurs i Kvantitativa metoder inom den vetenskapliga metoden. Har lite koll på va p<0.00001,F, Power, Konfidenseinterval etc innebär.

Men orka :) Gillar mer att läsa på lämpligt forum och se vad de respekterade användarna tycker om nya prylar. Nya fatburnen som många gillar och "Hårde Ove" hyllar....sånt måste man ju ta en titt på! :) 3 pack till extra bra pris, wow!


Men Kreatin. Har kört på det till och från och upplever ändå att jag orkar lite till, typ 2 lyft till i maskinen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Flawed » 2011-07-10 0:54:27

Savanten Svante skrev:Jag googlade lite om kreatin... och det verkar påverka hjärnan positivt också! Intressant!

Nån som vet mer om det?

"Forskning som gjorts av vetenskapsmän från Australien visar att kreatin kan både ger bättre minne och allmänt högre intelligens."

http://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=475

Jag vet inte men håret verkar bli lidande om man har något.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Sheyen » 2011-07-27 8:21:02

Varje dag:

1-2h träning på crosstrainern
40 st armhävningar
200 st situps
1h promenad med Fenren
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Savanten Svante » 2011-07-27 10:15:56

Träningvärk. Nöjd :)


Jordnötter, är det nyttigt? Har skaffat mig en passion för jordnötssås till kyckling och ris!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Sheyen » 2011-07-27 10:25:41

Savanten Svante skrev:Jordnötter, är det nyttigt? Har skaffat mig en passion för jordnötssås till kyckling och ris!

Jordnötter innehåller ca 600 Kcal/100 g.

Protein: 27 g
Kolhydrater: 10,3 g
Fett: 49 g

Jag tror att jordnötter är nyttigt.

Näringsrikt, enligt Wikipedia.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav matgar » 2011-07-27 11:35:20

Sheyen skrev:
Savanten Svante skrev:Jordnötter, är det nyttigt? Har skaffat mig en passion för jordnötssås till kyckling och ris!

Jordnötter innehåller ca 600 Kcal/100 g.

Protein: 27 g
Kolhydrater: 10,3 g
Fett: 49 g

Jag tror att jordnötter är nyttigt.

Näringsrikt, enligt Wikipedia.

Som allt annat med moderation.
Alla nötter innehåller stora mängder fett (ja energi öht), så man bör tänka på det när man äter dom. (alltså ät inte för mycket nötter)
Sen beror det lite på om man går på nån särskild diet typ LCHF eller Atkins.
Personligen tycker jag att en näve nötter är ett bra mellanmål.
Dock så finns det nog mer i jordnötssåsen som kan göra den onyttig (mer energi) typ grädde etc.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav matgar » 2011-07-27 11:36:24

Sheyen skrev:Varje dag:

1-2h träning på crosstrainern
40 st armhävningar
200 st situps
1h promenad med Fenren

Starkt av dig att orka hålla igång med det varje dag.
Själv kommer jag alltid av mig efter några dagars träning, sen kan det ta månader innan jag kommer igång igen.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav slackern » 2011-07-27 11:45:53

matgar skrev:
Sheyen skrev:
Savanten Svante skrev:Jordnötter, är det nyttigt? Har skaffat mig en passion för jordnötssås till kyckling och ris!

Jordnötter innehåller ca 600 Kcal/100 g.

Protein: 27 g
Kolhydrater: 10,3 g
Fett: 49 g

Jag tror att jordnötter är nyttigt.

Näringsrikt, enligt Wikipedia.

Som allt annat med moderation.
Alla nötter innehåller stora mängder fett (ja energi öht), så man bör tänka på det när man äter dom. (alltså ät inte för mycket nötter)
Sen beror det lite på om man går på nån särskild diet typ LCHF eller Atkins.
Personligen tycker jag att en näve nötter är ett bra mellanmål.
Dock så finns det nog mer i jordnötssåsen som kan göra den onyttig (mer energi) typ grädde etc.


Fast jordnätter är ingen nöt det är en ärtväxt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordn%C3%B6t

Jordnötter är baljväxter och valnötter är stenfrukter, inte botaniska nötter, men kallas nötter när det handlar om dem som livsmedel.


http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6t
Senast redigerad av slackern 2011-07-27 11:50:03, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Sheyen » 2011-07-27 11:47:48

matgar skrev:
Sheyen skrev:Varje dag:

1-2h träning på crosstrainern
40 st armhävningar
200 st situps
1h promenad med Fenren

Starkt av dig att orka hålla igång med det varje dag.
Själv kommer jag alltid av mig efter några dagars träning, sen kan det ta månader innan jag kommer igång igen.

Ja, det är ju jobbigt, men jag kämpar! Dock så skaffade jag crosstrainern igår, så det är en ny träningsrutin att jag använder en crosstrainer. Men jag kommer att använda den varje dag! Igår tränade jag på den i 1 timme och idag har jag hunnit träna på den i 1 timme.

Vad är det som gör att du kommer av dig efter några dagars träning?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav matgar » 2011-07-27 13:08:28

slackern skrev:Fast jordnätter är ingen nöt det är en ärtväxt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordn%C3%B6t

Jordnötter är baljväxter och valnötter är stenfrukter, inte botaniska nötter, men kallas nötter när det handlar om dem som livsmedel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6t

Jag köper det, dock innehåller dom en massa fett och energi, så man bör inte för mycket av dom. Oavsett om dom är baljväxter eller nötter. Din egen länk säger ju att dom kallas nötter när det handlar om livsmedel, och det gjorde det ju i detta fallet. :roll:
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2011-07-28 15:38:34

Brukar äta pistachio eller osaltade mixade nötter.

Är du van vid att träna varje dag, Sheyen? Det kan vara ohälsosamt att gå så hårt in om du nyligen börjat träna. Det kan kännas underbart i början, men efter veckor (kanske t o m månader) så kan det ge bieffekter. Huvudsakligen är väl vatten det viktigaste för dig då. Kan bli mycket problem med tarmsystemet om vatten inte är tillräckligt, och du äter för mycket fett - tänker jag. Fick förstoppning 2 gånger vid mycket förbränning och samtidigt åt jag mycket från kyckling, tonfisk och lax och massvis med fibrer. Enda jag kunde se som den riktiga boven var att jag inte druckit tillräckligt med vatten. Man tror att allting är ok för att man känner sig ok, sedan en dag så smäller det på - oförberett. Det är det som är så surt. Så man bör kalkylera noggrant, i synnerhet om man kör på hårt varje dag.

Hur som helst.. Hämtar 100-130+ lösvikter på Lördag. Nästa vecka sätter jag mig ner med böcker och funderar ut ett schema. Veckan efter det börjar jag att bränna på med träning igen.

Har hajkat och bajkat (mountain bike) på Island och Färöarna i 3 veckor. Förlorat mycket fett, men ligger på samma vikt. Nu väger jag ungefär ~92 KG. :-) Framför allt mina ben som är brutala.. Mina lår, vader och rumpa är riktigt pumpade. Kan även se tydligt definition runt rygg, bröst, armar. Känns fint.

Ätit lite väl gott under semestern, men efter denna veckan börjar allvarlig träning och noggrann kalkylering.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Sheyen » 2011-07-28 15:46:24

Jag är van vid att träna. Det som är nytt nu är att jag kör mer ordentliga träningspass. Jag dricker mycket vatten varje dag.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2011-07-28 15:50:23

Då så! Så länge du sköter allting kring träning, näringsintag och vatten så bör du ligga fint till. Good for you. :) :) Lycka till!!!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Sheyen » 2011-07-28 15:53:59

earlydayminer skrev:Då så! Så länge du sköter allting kring träning, näringsintag och vatten så bör du ligga fint till. Good for you. :) :) Lycka till!!!

Tack så mycket, earlydayminer!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Flawed » 2011-07-31 17:35:33

Jag ska gymma.
Jorå,snart.Jag har packat väskan.Benträning. och korsrygg samt lite mage,eller mycket mage beroende på hur man ser på saken.
Känner att jag saknar lite tryck,man kanske ska svepa en halv liter redbull innan passet?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Gafsan » 2011-07-31 18:03:32

Är det någon som kan tipsa om bra övningar för korsryggen? Jag har precis kommit igång på allvar med MTB för säsongen (sent, jag vet...) och i vanlig ordning så är det nedre delen av ryggen som är den svaga länken. Musklerna blir tvärstumma. Skulle gärna vilja jobba upp lite styrka i dessa muskler, men hur? (gärna övningar som man kan göra utan maskiner eftersom jag mest kör styrka hemma så här års).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Flawed » 2011-07-31 18:09:54

Prata med en sjukgymnast för lämpliga övningar och analys av ryggproblematiken.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Sheyen » 2011-07-31 18:16:05

Gafsan skrev:Är det någon som kan tipsa om bra övningar för korsryggen? Jag har precis kommit igång på allvar med MTB för säsongen (sent, jag vet...) och i vanlig ordning så är det nedre delen av ryggen som är den svaga länken. Musklerna blir tvärstumma. Skulle gärna vilja jobba upp lite styrka i dessa muskler, men hur? (gärna övningar som man kan göra utan maskiner eftersom jag mest kör styrka hemma så här års).

Jag brukar gå ner (och upp) i brygga. Det känns jävligt skönt i ryggen, men jag vet inte om det ger så mycket träning.

Bild
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Gafsan » 2011-07-31 18:30:50

Flawed skrev:Prata med en sjukgymnast för lämpliga övningar och analys av ryggproblematiken.


Mmm... skulle jag ju kunna. Fast jag har ju inte ont i ryggen eller så, det är bara att ryggmusklerna sätter gränsen för hur tuffa MTB-pass jag kan köra. Jag är helt enkelt lite svag där, och MTB är väldigt tufft mot nedre delen av ryggen. Så jag kan ju inte gärna gå till vårdcentralen (det är ju ingen sjukdom att underprestera på MTB...). Men det kanske finns privatpraktiserande sjukgymnaster. Får väl kolla upp.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Återgå till Intressanta intressen



Logga in