Stöd AspergerForum! (Och tankar kring det.)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vart ska de överblivna pengarna gå?

Moderatorerna (de får göra precis vad de vill med dem)
14
40%
Nästa års forumavgift
15
43%
Forumförbättring (kom gärna med förslag)
5
14%
Tillbaka till inbetalarna
0
Inga röster
Till en förening/organisation (specifiera gärna vilken)
0
Inga röster
Annat (specifiera i tråden)
1
3%
 
Antal röster : 35

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-21 15:18:08

Om jag skulle skicka pengar som uppskattning för det jobb som moddare och andra gör helt frivilligt, så står det dem fritt att göra vad som helst med dem, kasta dem i toan om så är.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Charley? » 2008-10-21 15:33:16

alfapetsmamma skrev:Om jag skulle skicka pengar som uppskattning för det jobb som moddare och andra gör helt frivilligt, så står det dem fritt att göra vad som helst med dem, kasta dem i toan om så är.

Ja, men det är väl inte det som är frågan? Nu handlar det om att skicka in pengar för att hjälpa till att betala för omkostnaderna för forumet. Om man vill ge moderatorerna en liten peng så är det väl fritt fram att göra det också.

Eftersom det inte verkar som att folk kan enas kanske det rimligaste vore att ExAdmin helt enkelt inte tog emot mer pengar än vad som behövs.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav tahlia » 2008-10-21 15:41:06

Charley? skrev:
tahlia skrev:
sommar skrev: Dock betalar jag inte för att moddarna ska kunna shoopa eller vad de nu hade valt att göra för ev. överskott.


Undrar vad som skulle hända om arbetsgivarna skulle börja resonera som dig?

Om jag inte minns fel så är du (precis som jag) arbetsokapabel för tillfälllet, vilket betyder att många (samtliga?) av "våra" moddar redan betalar för att du (och jag) ska kunna shoppa eller göra vad sjutton vi nu väljer att göra för pengarna, genom att betala skatt.
Vad händer om de (och resten av befolkningen) bestämmer sig för att de inte vill betala dina shoppingrundor mer?

Ser du hur fruktansvärt ologiskt och konstigt ditt resonemang ter sig för mig?
Jag menar, det är ju inte precis som om moddarna är overksamma här, eller?

Så du anser att volontärarbete och sjukskrivning/sjukpension är samma sak? Du kanske valt att vara inkapabel till att arbeta? Kanske har du också missat att forumiterna inte är moderatorernas arbetsgivare (än en gång, det är ett idéellt arbete).

Känns rätt skrämmande att du på allvar jämför ekonomiskt skydd för sjuka/arbetsinkapabla med ekonomisk ersättning till frivilliga moderatorer på forum.


Jag jämnställde inte volontärarbete med sjukskrivning. Jag försökte förklara för henne hur jag tänkte. Om man är villig att utnyttja en tjänst till max (och dessutom gnälla stup i kvarten på de stackare som försöker tillhandahålla tjänsten, vilket många har gjort mycket av på sista tiden) så torde man vara villig att donera en summa till dess överlelvnad även om en fjuttig del av pengarna går till de som faktiskt gör jobbet.

Gud vet att de inte får mycket till annan uppskattning på det här stället.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Charley? » 2008-10-21 16:01:55

tahlia skrev:Jag jämnställde inte volontärarbete med sjukskrivning. Jag försökte förklara för henne hur jag tänkte. Om man är villig att utnyttja en tjänst till max (och dessutom gnälla stup i kvarten på de stackare som försöker tillhandahålla tjänsten, vilket många har gjort mycket av på sista tiden) så torde man vara villig att donera en summa till dess överlelvnad även om en fjuttig del av pengarna går till de som faktiskt gör jobbet.

Gud vet att de inte får mycket till annan uppskattning på det här stället.

Det var en väldigt konstig jämförelse i sådana fall.

Vad jag säger är: Om jag vill stötta forumets överlevnad så ska pengarna enbart gå till forumets omkostnader, ingenting annat. Vill jag stötta moderatorerna ekonomiskt står det mig fritt att göra så. Men nu anser jag inte att moderatorerna ska ha pengar från mig då de gör ett frivilligt arbete som jag dessutom anser vara bristande på många punkter. Jag är inte en rik människa, och om jag väljer att donera pengar till en viss sak så vill jag att pengarna går till vad jag donerade dem för, ingenting annat. Är det konstigt?

Vad moderatorerna förtjänar är väl ovidkommande? De som anser att de förtjänar någon form av ekonomisk ersättning får väl sätta upp en fond för dem eller någonting. De som vill kan då få stötta moderatorerna, de som inte vill slipper.

När det dessutom ser ut som det gör idag, och man inte kan se hur mycket pengar som faktiskt kommit in, så är jag extra tveksam inför att bidra. Flera personer har sagt att de bidragit, men bara ett bidrag står registrerat. Hade jag vetat hur många som bidragit hade jag åtminstone kunnat avgöra om mina pengar hade gått till forumet eller till någonting annat.

Att folk gnäller mycket på modereringen kanske är ett tecken på att den borde ses över. Dessutom kan man ju inte använda det som ett argument (att moderatorerna måste "stå ut" med så mycket saker), eftersom moderatorer inte är privatpersoner, utan just moderatorer. Ska polisen ha högre lön för att det är så många som ogillar dem?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav tahlia » 2008-10-21 16:10:37

Lite kort innan middagen bara;

Charley? skrev:Ska polisen ha högre lön för att det är så många som ogillar dem?


Ja absolut. De är en utsatt grupp och jag har länge tyckt att de har åt helvete för dåligt betalt.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Charley? » 2008-10-21 16:14:02

tahlia skrev:Lite kort innan middagen bara;

Charley? skrev:Ska polisen ha högre lön för att det är så många som ogillar dem?


Ja absolut. De är en utsatt grupp och jag har länge tyckt att de har åt helvete för dåligt betalt.

Håller med om att de har för dåligt betalt, men inte att de ska få högre lön för att folk tycker illa om dem.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav rdos » 2008-10-21 16:14:53

Verkar inte som aspergerforums webhotell har denna möjlighet, men Dreamhost, som jag använder, ger en möjlighet att donera pengar som sajtens ägare bara kan använda för att betala för sajtens driftskostnader. Det kanske vore något för ExAdmin att tipsa sitt webhotell om?

Satte precis upp en länk på min engelska huvudsida kring det för att kolla om det fungerar i praktiken. :D
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Micke » 2008-10-21 16:42:05

Charley? skrev:
Micke skrev:Jag röstar inte när en sådan här frågeställning inte är initierad från moderator/admin-håll. Tycker det är ett lite fräckt tilltag. :roll: :)

Kan du motivera detta närmare?

Javisst. ExAdmin har ju redan annonserat ut att det blir upp till moderatorteamet vad ett eventuellt överskott av frivilligt donerade pengar skall användas till, och genom att du startar en omröstning i frågan så sätter ju du dig över detta beslut. Du vill återigen, som jag uppfattar det, att en demokrati skall råda här i alla frågor trots att något sådant är emot ägarens vilja.

Dina synpunkter ser jag förstås inget fel i att du vädrar, utan det är sättet du gör det på som jag upplever som ganska fräckt. Ska man ha en omröstning om sådana här saker, och i synnerhet när ett beslut redan är fattat, så anser jag att den skall initieras från "högre instans" och inte utav en vanlig forumanvändare, om uttrycket tillåts.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Kvasir » 2008-10-21 17:03:02

Förmodligen är vi tillräckligt många som betalar utan att bry oss om detta så ni andra inte behöver bry er. Problem solved.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Savanten Svante » 2008-10-21 18:47:49

Tror ni seriöst att det blir så mycket pengar över att det är lönt att gnälla om det?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Moggy » 2008-10-21 21:11:12

tahlia skrev:
sommar skrev: Dock betalar jag inte för att moddarna ska kunna shoopa eller vad de nu hade valt att göra för ev. överskott.


Undrar vad som skulle hända om arbetsgivarna skulle börja resonera som dig?

Om jag inte minns fel så är du (precis som jag) arbetsokapabel för tillfälllet, vilket betyder att många (samtliga?) av "våra" moddar redan betalar för att du (och jag) ska kunna shoppa eller göra vad sjutton vi nu väljer att göra för pengarna, genom att betala skatt.
Vad händer om de (och resten av befolkningen) bestämmer sig för att de inte vill betala dina shoppingrundor mer?



Haha, träffsäker kommentar på ett gnällinlägg.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav sommar » 2008-10-21 21:13:14

Moggy skrev:
tahlia skrev:
sommar skrev: Dock betalar jag inte för att moddarna ska kunna shoopa eller vad de nu hade valt att göra för ev. överskott.


Undrar vad som skulle hända om arbetsgivarna skulle börja resonera som dig?

Om jag inte minns fel så är du (precis som jag) arbetsokapabel för tillfälllet, vilket betyder att många (samtliga?) av "våra" moddar redan betalar för att du (och jag) ska kunna shoppa eller göra vad sjutton vi nu väljer att göra för pengarna, genom att betala skatt.
Vad händer om de (och resten av befolkningen) bestämmer sig för att de inte vill betala dina shoppingrundor mer?



Haha, träffsäker kommentar på ett gnällinlägg.


Och jag tycker Charley? svarade träffsäkert.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Moggy » 2008-10-21 21:26:41

sommar skrev:
Moggy skrev:
tahlia skrev:[quote="sommar"] Dock betalar jag inte för att moddarna ska kunna shoopa eller vad de nu hade valt att göra för ev. överskott.


Undrar vad som skulle hända om arbetsgivarna skulle börja resonera som dig?

Om jag inte minns fel så är du (precis som jag) arbetsokapabel för tillfälllet, vilket betyder att många (samtliga?) av "våra" moddar redan betalar för att du (och jag) ska kunna shoppa eller göra vad sjutton vi nu väljer att göra för pengarna, genom att betala skatt.
Vad händer om de (och resten av befolkningen) bestämmer sig för att de inte vill betala dina shoppingrundor mer?



Haha, träffsäker kommentar på ett gnällinlägg.


Och jag tycker Charley? svarade träffsäkert.[/quote]


Jaha. Tahlia hade ju iaf en poäng med sitt svar på ditt missunsamma inlägg, en attityd som för övrigt ofta syns i dina inlägg.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav sommar » 2008-10-21 21:29:46

Moggy skrev:
sommar skrev:
Moggy skrev:[quote="tahlia"][quote="sommar"] Dock betalar jag inte för att moddarna ska kunna shoopa eller vad de nu hade valt att göra för ev. överskott.


Undrar vad som skulle hända om arbetsgivarna skulle börja resonera som dig?

Om jag inte minns fel så är du (precis som jag) arbetsokapabel för tillfälllet, vilket betyder att många (samtliga?) av "våra" moddar redan betalar för att du (och jag) ska kunna shoppa eller göra vad sjutton vi nu väljer att göra för pengarna, genom att betala skatt.
Vad händer om de (och resten av befolkningen) bestämmer sig för att de inte vill betala dina shoppingrundor mer?



Haha, träffsäker kommentar på ett gnällinlägg.


Och jag tycker Charley? svarade träffsäkert.[/quote]


Jaha. Tahlia hade ju iaf en poäng med sitt svar på ditt missunsamma inlägg, en attityd som för övrigt ofta syns i dina inlägg.[/quote]

Man väljer vad man vill se och inte se..
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Moggy » 2008-10-21 21:52:09

sommar skrev:
Moggy skrev:
sommar skrev:[quote="Moggy"][quote="tahlia"][quote="sommar"] Dock betalar jag inte för att moddarna ska kunna shoopa eller vad de nu hade valt att göra för ev. överskott.


Undrar vad som skulle hända om arbetsgivarna skulle börja resonera som dig?

Om jag inte minns fel så är du (precis som jag) arbetsokapabel för tillfälllet, vilket betyder att många (samtliga?) av "våra" moddar redan betalar för att du (och jag) ska kunna shoppa eller göra vad sjutton vi nu väljer att göra för pengarna, genom att betala skatt.
Vad händer om de (och resten av befolkningen) bestämmer sig för att de inte vill betala dina shoppingrundor mer?



Haha, träffsäker kommentar på ett gnällinlägg.


Och jag tycker Charley? svarade träffsäkert.[/quote]


Jaha. Tahlia hade ju iaf en poäng med sitt svar på ditt missunsamma inlägg, en attityd som för övrigt ofta syns i dina inlägg.[/quote]

Man väljer vad man vill se och inte se..[/quote]

Absolut ;)
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Charley? » 2008-10-21 21:53:08

Micke skrev:Javisst. ExAdmin har ju redan annonserat ut att det blir upp till moderatorteamet vad ett eventuellt överskott av frivilligt donerade pengar skall användas till, och genom att du startar en omröstning i frågan så sätter ju du dig över detta beslut. Du vill återigen, som jag uppfattar det, att en demokrati skall råda här i alla frågor trots att något sådant är emot ägarens vilja.

Dina synpunkter ser jag förstås inget fel i att du vädrar, utan det är sättet du gör det på som jag upplever som ganska fräckt. Ska man ha en omröstning om sådana här saker, och i synnerhet när ett beslut redan är fattat, så anser jag att den skall initieras från "högre instans" och inte utav en vanlig forumanvändare, om uttrycket tillåts.

Omröstningens resultat är ju upp till ledningen att ta hänsyn till eller inte. Jag sätter mig inte över någons beslut, jag startar bara en tråd (och en omröstning) om någonting jag finner upprörande. Det är bara för att ventilera mina (och övriga forumiters) åsikter. Förstår inte varför det vore fel. Och vad menar du med "återigen"?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Micke » 2008-10-21 22:48:07

Charley? skrev:Omröstningens resultat är ju upp till ledningen att ta hänsyn till eller inte. Jag sätter mig inte över någons beslut, jag startar bara en tråd (och en omröstning) om någonting jag finner upprörande. Det är bara för att ventilera mina (och övriga forumiters) åsikter. Förstår inte varför det vore fel. Och vad menar du med "återigen"?

Jag har inget mer att tillägga annat än att min syn på saken är oförändrad men att jag ändå respekterar hur du ser på det hela.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Liebert » 2008-10-22 20:49:08

För eventuellt intresserade:
JOR och moderaterna har tagit det gemensamma beslutet att fondera det eventuella överskottet från insamlingen till framtida utgifter relaterade till AspergerForum.

En analys av den ökande trafikmängden på forumet har nämligen gett vid handen att webbhotellet sannolikt måste uppgraderas inom relativt kort tid. Utöver detta finns ett visst behov av hårdvara för backup-ändamål.

Jag hoppas därför att alla medlemmar som ännu inte har donerat, och som har lust och möjlighet, skänker en skärv även när de fasta kostnaderna fram till nu är täckta.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Charley? » 2008-10-22 21:02:27

Tackar för denna information, ExAdmin och tackar JOR och moderatorerna för ett vettigt beslut!
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav HellviHumle » 2008-10-26 12:45:49

Ett utmärkt val!
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav Milyc » 2008-10-26 13:22:11

Instämmer!
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in