Stöd AspergerForum! (Och tankar kring det.)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vart ska de överblivna pengarna gå?

Moderatorerna (de får göra precis vad de vill med dem)
14
40%
Nästa års forumavgift
15
43%
Forumförbättring (kom gärna med förslag)
5
14%
Tillbaka till inbetalarna
0
Inga röster
Till en förening/organisation (specifiera gärna vilken)
0
Inga röster
Annat (specifiera i tråden)
1
3%
 
Antal röster : 35

Stöd AspergerForum! (Och tankar kring det.)

Inläggav Charley? » 2008-10-20 11:37:58

Jag tycker att det är jättebra att vi användare kan hjälpa till och stötta forumet ekonomiskt (och jag kommer också att betala in en summa, efter förmåga, efter löning. Hoppas att andra gör samma sak!

Men det var en sak jag reagerade på, och som eventuellt kan få mig att avstå från att bidra till detta annars så goda syfte. Det är följande:
ExAdmin skrev:Om summan av alla bidrag händelsevis överstiger 1 284 kronor kommer överskottet gå till Moderatorerna för valfritt ändamål.


Jag vet inte riktigt vad ExAdmin tänkte när han skrev det här, men "valfritt ändåmål" är jag inte säker på att jag vill stötta. Vad innebär detta "valfritt ändåmål"? Nu vet jag att det inte är särskilt sannolikt att slutsumman av bidrag blir såpass hög att moderatorerna kommer kunna göra någonting av direkt betydelse ändå (det finns ju ändå sex moderatrer på detta forum, om man räknar med JOR vilket jag antar att vi gör), men principiellt känns det fel.

Säg att forumiterna tillsammans skulle bidra med 1584 kronor (alltså 300 kronor för mycket), vad händer då? Om moderatorerna får använda dessa till "valfritt ändamål", innebär det då att de ska använda pengarna tillsammans, som en grupp, att de ska dela på dem så att varje moderator får femtio kronor, eller att de själva får välja vilket? Hur valfritt är det "valfri[a] ändåmål[et]"?

Jag föreslår istället att pengarna antingen går till någonting av följande:
1. Nästa års forumavgifter.
2. Någon form av forumförbättring som kostar pengar (nu vet jag inte om det finns några sådana som är aktuella, men det finns säkerligen någonting man kan göra för att få forumet att bli bättre och som kostar pengar. Någonting som gör att det slutar sega, måhända? Och får vi in 1317.5 kronor för mycket kan vi ju byta till vBulletin).
3. Relativt till inbetald summa, tillbaka till de som bidragit. (Detta känns bara omständigt och jobbigt.)
4.En förening/organisation som behöver stöd, som vi kan rösta fram på forumet.

Att ge pengarna till moderatorerna och låta dem använda dessa precis som de vill tycker jag inte är okay. Om det blir 300 kronor överskott så har varje moderator råd att köpa ett paket cigg, det vill jag inte bidra till. Visst för att moderatorerna gör ett bra jobb, och de förtjänar all uppskattning, men det innebär inte att en del av de pengar man betalar in, och som man tror kommer gå till att hålla forumet uppe, ska gå direkt till deras ficka.

Jag har väl fått fram vad jag vill säga. JOR, Savanten Svante, weasley, Titti, barracuber och Alien, det här är såklart inte personligt riktat mot er.

Kan jag anta att det blir så, att om tillräckligt med pengar inte kommer in, så är det moderatorernas skyldighet att stå för den summa som fattas? Om de ska få eventuellt överskott ska de väl få eventuellt underskott också?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Re: Stöd AspergerForum! (Och tankar kring det.)

Inläggav ufo » 2008-10-20 11:50:29

Charley? skrev:Att ge pengarna till moderatorerna och låta dem använda dessa precis som de vill tycker jag inte är okay. Om det blir 300 kronor överskott så har varje moderator råd att köpa ett paket cigg, det vill jag inte bidra till.

Ähh med tanke på det jobb som moderatorerna lägger ner. Allt djävla tjafs de får stå ut med bara för att de för en dialog med oss andra.
Blir det några korvören över, så tycker jag gott att moddarna får ta dem i egen ficka. Det förtjänar dom.

Nu lät det snålt att de bara skall få ett par korvören men ni förstår vad jag menar.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav tahlia » 2008-10-20 12:33:01

Nej gud hjälpe att man skänker bort pengar till någon som lägger ned en massa tid på att ta hand om det forum man ständigt hänger vid! :shock:

Ledsen för den hårda tonen, men jag är spyless på att människor idag vill ha en jäkla massa, men inte har någon större lust att betala för det. Man dör hellre än att dela med sig av det man har.

Om läget var ett annat (där moddar redan har betalt eller inte finns) så var förslaget om bidrag till en förening/organisation dock mycket bra.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Stöd AspergerForum! (Och tankar kring det.)

Inläggav Liebert » 2008-10-20 12:46:47

Charley? skrev:Vad innebär detta "valfritt ändåmål"?

Det innebär att Moderatorerna disponerar det högst eventuella överskottet efter eget godtycke, som grupp eller var för sig. Om de köper Camel utan filter eller donerar summan till Sympatisörföreningen Mojahedin skiter jag högaktningsfullt i.

Charley? skrev:Kan jag anta att det blir så, att om tillräckligt med pengar inte kommer in, så är det moderatorernas skyldighet att stå för den summa som fattas? Om de ska få eventuellt överskott ska de väl få eventuellt underskott också?

Du driver med oss, eller hur?
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav MsTibbs » 2008-10-20 13:11:54

Nästa års forumavgift och/eller
Forumförbättring (kom gärna med förslag)

Då säkras ju forumets överlevnad primärt.
Tillägg: Blir det överskott skiter jag i vad de går till, helst inte atomvapen till Israel bara... :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-20 13:50:14

För sjutton :!: Gör vad ni vill :!:

Ni är värda allt med tanke på att ni hänger här hela tiden gratis och håller ordning....... :wink:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Milyc » 2008-10-20 14:27:32

Jag tycker Charley? har en poäng i detta med att detta med ens bidrag skall disponeras av andra privatpersoner "för valfritt ändamål" är något som kan diskuteras. Moderatorerna må göra ett bra jobb men det är ett frivilligt åtagande och inget lönearbete och många av oss forumister har inte precis de resurser att vi kan sprida pengar omkring oss till alla som vi tycker gör ett bra jobb.

Jag har fullt förtroende för att moderatorena att disponera det eventuella överskottet men tycker inte det är orimligt att forumister (eventuella bidragsgivare) får framföra synpunkter på hur dessa pengar borde disponeras utan att framställas som missunnsamma mot moderatorena. Att spara pengarna till nästa års forumskostnder tycker jag vore det rimligaste eftersom det är för att täcka forumskostnader som pengarna skänkts från början.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Alien » 2008-10-20 14:28:57

Eftersom jag är moderator själv så röstade jag på "Nästa års forumavgift". Må ingen tro att jag är/förblir moderator av ekonmiska skäl. :wink:

Men annars tycker jag det är bra om det går till moderatorerna, eftersom andra moderatorer har haft betydligt mer att göra än jag.

Förening går bort, hur skulle detta forum kunna komma överens om vilken förening som borde stödjas? Såvida man inte skapade en särskild "Förening för Aspergerforum", vilket verkar krångligt och arbetskrävande.

Annars skulle jag kunna tänka mig en typ "Aspergerträffond" så att den som har ont om pengar ändå skulle kunna resa till en aspergerträff. Men det känns också administrativt betungande.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav ufo » 2008-10-20 14:45:58

Alien skrev:Eftersom jag är moderator själv så röstade jag.....

Blir det inte JÄV om moderatorerna själva röstar på denna fråga?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Alien » 2008-10-20 14:50:36

ufo skrev:
Alien skrev:Eftersom jag är moderator själv så röstade jag.....

Blir det inte JÄV om moderatorerna själva röstar på denna fråga?


Kanske det, men då får ni väl räkna bort min röst.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Nilale » 2008-10-20 15:29:31

Röstade på moderatorerna. Skulle det vara så att moderatorerna bestämmer sig för att skänka överskottet till lämplig förening/organisation så är det mycket positivt, men om de bestämmer sig för att köpa godis för slanten så kommer jag inte att flyga i taket för det heller, för de förtjänar lite gottis.

Tycker dock inte att eventuellt överskott ska läggas på förbättringar till forumet ifall det innebär ökad årskostnad.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav ufo » 2008-10-20 15:33:43

MsTibbs har en poäng
INGA KÄRNVAPEN till något land.
Vill ni lova mig det?

Ja jag är så naiv och lättlurad att jag kommer att tro på era ord.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav sommar » 2008-10-20 15:38:18

Milyc skrev:Jag tycker Charley? har en poäng i detta med att detta med ens bidrag skall disponeras av andra privatpersoner "för valfritt ändamål" är något som kan diskuteras. Moderatorerna må göra ett bra jobb men det är ett frivilligt åtagande och inget lönearbete och många av oss forumister har inte precis de resurser att vi kan sprida pengar omkring oss till alla som vi tycker gör ett bra jobb.

Jag har fullt förtroende för att moderatorena att disponera det eventuella överskottet men tycker inte det är orimligt att forumister (eventuella bidragsgivare) får framföra synpunkter på hur dessa pengar borde disponeras utan att framställas som missunnsamma mot moderatorena. Att spara pengarna till nästa års forumskostnder tycker jag vore det rimligaste eftersom det är för att täcka forumskostnader som pengarna skänkts från början.


Mycket bra! Även min åsikt. Moddarna har en gång valt att jobba idéellt liksom admin som visste vid starten att det skulle bli kostnader att driva forumet men jag är inte sämre än att jag ev. kan tänka mig att skänka en liten slant som bidrar till forumets förbättring för det kan alla som använder det få nytta av, jag vet vad pengarna går till och för att visa min uppskattning. Dock betalar jag inte för att moddarna ska kunna shoopa eller vad de nu hade valt att göra för ev. överskott. Jag är ingen rik människa.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav ufo » 2008-10-20 15:45:19

sommar skrev:...jag betalar inte för att...

Men i ärligt talat, behöver ni som inte vill betala, försvara era beslut?
Isåfall ber jag så mycket om ursäkt för att jag råkade nämna att jag rullade iväg en liten slant, vill inte ge andra dåligt samvete.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav JOR » 2008-10-20 16:02:22

Blir det överskott och slantarna hamnar under "mitt" förfogande så ger jag iaf det löfte att kronorna inte går till giftpinnar eller elaka föreningar.


Det jag kommer att anstränga mig för att få till blir isåfall något sådant här.

Pengarna kan som exempel skaffa "oss" Guldkonto istället (när det behövs). En bok om hur man programmerar forumet/databaser eller annat av mervärde för forumet/användarna.

Eller varför inte en HD för att kunna lagra backup:er av forumet.


Alltså, jag är bara ute efter BRA saker, som gagnar forumet.
Och givetvist redovisar jag gärna vad som inköps, om det nu blir av med extraslantar.


Själv valde jag i jävig anda, annat.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav tahlia » 2008-10-20 19:37:58

sommar skrev: Dock betalar jag inte för att moddarna ska kunna shoopa eller vad de nu hade valt att göra för ev. överskott.


Undrar vad som skulle hända om arbetsgivarna skulle börja resonera som dig?

Om jag inte minns fel så är du (precis som jag) arbetsokapabel för tillfälllet, vilket betyder att många (samtliga?) av "våra" moddar redan betalar för att du (och jag) ska kunna shoppa eller göra vad sjutton vi nu väljer att göra för pengarna, genom att betala skatt.
Vad händer om de (och resten av befolkningen) bestämmer sig för att de inte vill betala dina shoppingrundor mer?

Ser du hur fruktansvärt ologiskt och konstigt ditt resonemang ter sig för mig?
Jag menar, det är ju inte precis som om moddarna är overksamma här, eller?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2008-10-20 19:40:16

JOR skrev:Pengarna kan som exempel skaffa "oss" Guldkonto istället (när det behövs). En bok om hur man programmerar forumet/databaser eller annat av mervärde för forumet/användarna.

Eller varför inte en HD för att kunna lagra backup:er av forumet.


Återigen får JOR agera förnuftets röst. ;)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:25:19, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Micke » 2008-10-20 20:07:24

Jag röstar inte när en sådan här frågeställning inte är initierad från moderator/admin-håll. Tycker det är ett lite fräckt tilltag. :roll: :)
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 16:25:22, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav sommar » 2008-10-20 20:08:22

ufo skrev:
sommar skrev:...jag betalar inte för att...

Men i ärligt talat, behöver ni som inte vill betala, försvara era beslut?
Isåfall ber jag så mycket om ursäkt för att jag råkade nämna att jag rullade iväg en liten slant, vill inte ge andra dåligt samvete.


Var och en har rätt att säga sin åsikt. Dessutom är vi på ett diskussionsforum. Du kan ju läsa mitt inlägg ordentligt där det står att jag kan tänka skänka en liten slant om det går till forumförbättring. Du verkar behöva glasögon eller nya om du redan bär glasögon :roll:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Zombie » 2008-10-20 20:36:05

Micke skrev:Jag röstar inte när en sådan här frågeställning inte är initierad från moderator/admin-håll. Tycker det är ett lite fräckt tilltag. :roll: :)

Jag röstar inte heller, av ungefär samma skäl. Personligen, med all respekt för Charley?s rätt att handla enligt sin bedömning.

Men jag tycker att både moddarna, JOR och ExAdmin gör ett så gott arbete för oss alla, och ofta otacksamt (skulle iallafall jag tycka i deras skor), att skulle de få en liten gratifikation av det som kan råka bli över från insamlingen, så är det verkligen inte mer än de har förtjänat.

Dessutom har ExAdmin öppet redovisat alltsammans. Så inget av det är ju som om någon har mutat politiker eller storföretagschefer med allmänna medel, om man säger så.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ganesh » 2008-10-20 21:39:12

JOR skrev:
Eller varför inte en HD



En Harley till Jor! :shock:

Vad är detta för ställe? :twisted:
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav HellviHumle » 2008-10-20 23:48:29

Nästa års forumavgift.
Om moderatorerna ska få del av överskottet så tycker jag att det bör begränsas till lämpligt antal kroner. Därefter kan resten få gå till nästa års forumavgift. Ja, om det finns nå't överskott.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav Charley? » 2008-10-21 11:30:28

ufo skrev:Ähh med tanke på det jobb som moderatorerna lägger ner. Allt djävla tjafs de får stå ut med bara för att de för en dialog med oss andra.
Blir det några korvören över, så tycker jag gott att moddarna får ta dem i egen ficka. Det förtjänar dom.

Nu lät det snålt att de bara skall få ett par korvören men ni förstår vad jag menar.

Det är volontärarbete och de vet det när de blir moderatorer. Om man anser att moderatorerna ska få någonting för vad de gör så kan man ha en separat insamling för detta. Väljer jag att bidra till forumets omkostnader så vill jag inte att pengarna ska gå till någonting annat än detta.

Samma svar till tahlia.

ExAdmin skrev:
Charley? skrev:Kan jag anta att det blir så, att om tillräckligt med pengar inte kommer in, så är det moderatorernas skyldighet att stå för den summa som fattas? Om de ska få eventuellt överskott ska de väl få eventuellt underskott också?

Du driver med oss, eller hur?

Nej.

ufo skrev:Men i ärligt talat, behöver ni som inte vill betala, försvara era beslut?
Isåfall ber jag så mycket om ursäkt för att jag råkade nämna att jag rullade iväg en liten slant, vill inte ge andra dåligt samvete.

Det handlar inte om samvetskval eller liknande. Jag bidrar gärna, men när jag bidrar till någonting vill jag att pengarna ska gå till det sagda syftet, inte till någonting annat.

tahlia skrev:
sommar skrev: Dock betalar jag inte för att moddarna ska kunna shoopa eller vad de nu hade valt att göra för ev. överskott.


Undrar vad som skulle hända om arbetsgivarna skulle börja resonera som dig?

Om jag inte minns fel så är du (precis som jag) arbetsokapabel för tillfälllet, vilket betyder att många (samtliga?) av "våra" moddar redan betalar för att du (och jag) ska kunna shoppa eller göra vad sjutton vi nu väljer att göra för pengarna, genom att betala skatt.
Vad händer om de (och resten av befolkningen) bestämmer sig för att de inte vill betala dina shoppingrundor mer?

Ser du hur fruktansvärt ologiskt och konstigt ditt resonemang ter sig för mig?
Jag menar, det är ju inte precis som om moddarna är overksamma här, eller?

Så du anser att volontärarbete och sjukskrivning/sjukpension är samma sak? Du kanske valt att vara inkapabel till att arbeta? Kanske har du också missat att forumiterna inte är moderatorernas arbetsgivare (än en gång, det är ett idéellt arbete).

Känns rätt skrämmande att du på allvar jämför ekonomiskt skydd för sjuka/arbetsinkapabla med ekonomisk ersättning till frivilliga moderatorer på forum.

Micke skrev:Jag röstar inte när en sådan här frågeställning inte är initierad från moderator/admin-håll. Tycker det är ett lite fräckt tilltag. :roll: :)

Kan du motivera detta närmare?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav sommar » 2008-10-21 12:25:03

Charley? skrev:
tahlia skrev:
sommar skrev: Dock betalar jag inte för att moddarna ska kunna shoopa eller vad de nu hade valt att göra för ev. överskott.


Undrar vad som skulle hända om arbetsgivarna skulle börja resonera som dig?

Om jag inte minns fel så är du (precis som jag) arbetsokapabel för tillfälllet, vilket betyder att många (samtliga?) av "våra" moddar redan betalar för att du (och jag) ska kunna shoppa eller göra vad sjutton vi nu väljer att göra för pengarna, genom att betala skatt.
Vad händer om de (och resten av befolkningen) bestämmer sig för att de inte vill betala dina shoppingrundor mer?

Ser du hur fruktansvärt ologiskt och konstigt ditt resonemang ter sig för mig?
Jag menar, det är ju inte precis som om moddarna är overksamma här, eller?

Så du anser att volontärarbete och sjukskrivning/sjukpension är samma sak? Du kanske valt att vara inkapabel till att arbeta? Kanske har du också missat att forumiterna inte är moderatorernas arbetsgivare (än en gång, det är ett idéellt arbete).

Känns rätt skrämmande att du på allvar jämför ekonomiskt skydd för sjuka/arbetsinkapabla med ekonomisk ersättning till frivilliga moderatorer på forum.



Jag uppskattar att du svarade på detta för jag lyckades inte komma på en bra formulering på mitt svar. Jag har ärligt talat funderat på en bra formulering mer än en gång. Om jag hade skrivit hade det förmodligen bara blivit missförstånd mellan mig och Thalia och vi hade fått svårt att ta oss ur diskussionen.

Jag håller fullständigt med dig. Jag tycker det är både en felaktig och korkad jämförelse.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:25:23, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in