Spåra IP-nummer?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 13:52:13

Danne skrev:Hahahaha... Detta är ju bara helt fantastiskt underhållande !! Bild


Ja, ända tills det kommer ut offentligt på forumet att det är DU som som ligger bakom allting. :roll:
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 13:54:26

BigPete skrev:Glöm det, det krävs misstanke om brott med fängelse på straffskalan innan polisen får en siffra från operatören.


jag har aldrig skrivit att de kommer begära in uppgifterna från operatören.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Danne » 2011-06-26 13:54:31

Fighterbabe skrev:
Danne skrev:Hahahaha... Detta är ju bara helt fantastiskt underhållande !! Bild


Ja, ända tills det kommer ut offentligt på forumet att det är DU som som ligger bakom allting. :roll:

Jasså, det säger du. Ja, lycka till med det. Det visar ju bara vilken koll du har.
Tips: Jag är knappast den enda som du gjort dig ovän med. :lol:
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 13:56:04

Danne skrev:
Fighterbabe skrev:[Ja, ända tills det kommer ut offentligt på forumet att det är DU som som ligger bakom allting. :roll:

Jasså, det säger du. Ja, lycka till med det. Jag är knappast den enda som du gjort dig ovän med. :lol:


Nej, och fler ovänner lär du få!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Abbreviation » 2011-06-26 13:58:11

Trodde du att någon skulle vara benägen att hjälpa dig att sätta dit någon? Här på forumet, där du gjort dig ovän med typ alla? Alla här är trötta på ditt snack om lagen och din brist på moral. Jag vill i alla fall inte hjälpa dig och hoppas att dina poliskompisar inte gör det heller.

Och även om man inte känner dina polisvänner, så är inte Borlänge så stort, och att sätta sig och ringa/maila runt till samtliga poliser i Borlänge för att informera om att du (och du är ju inte hemlig med ditt namn ...) öppet skriver på nätet att dina bekanta inom polisen är villiga att begå tjänstefel. Visst, man kanske inte tar reda på vilka dina vänner är specifikt, men jag tror att man åtminstone kan orsaka lite problem för dig.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Danne » 2011-06-26 13:58:11

Fighterbabe skrev:Nej, och fler ovänner lär du få!

Hahaha... som sagt, hur underhållande som helst. 8)
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav kullan » 2011-06-26 13:58:40

Danne skrev:Tips: Jag är knappast den enda som du gjort dig ovän med.


Jag står då mer på Dannes sida än på Fighterbabes sida.

Varför skulle den skyldige lämna ut sitt ip-nummer bara för att polisen begär det?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 14:00:26

kullan skrev:
Danne skrev:Tips: Jag är knappast den enda som du gjort dig ovän med.


Jag står då mer på Dannes sida än på Fighterbabes sida.

Varför skulle den skyldige lämna ut sitt ip-nummer bara för att polisen begär det?


Jag har inte skrivit att det är den skyldige som skulle lämna ut IP-numret till polisen...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav kullan » 2011-06-26 14:03:18

Fighterbabe skrev:Jag har inte skrivit att det är den skyldige som skulle lämna ut IP-numret till polisen...


Ja då gjorde jag väl en Aspig feltolkning då.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Danne » 2011-06-26 14:04:32

kullan skrev:
Danne skrev:Tips: Jag är knappast den enda som du gjort dig ovän med.

Jag står då mer på Dannes sida än på Fighterbabes sida.

Och jag står ju dessutom bara på sidlinjen och betraktar spektaklet. 8)
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav kullan » 2011-06-26 14:08:20

Danne skrev:Och jag står ju dessutom bara på sidlinjen och betraktar spektaklet.


Jag börjar bli lite nyfiken på vem " denna skyldige" är. Undrar om jag känner h*n?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 14:08:38

Abbreviation skrev:Trodde du att någon skulle vara benägen att hjälpa dig att sätta dit någon? Här på forumet, där du gjort dig ovän med typ alla? Alla här är trötta på ditt snack om lagen och din brist på moral. Jag vill i alla fall inte hjälpa dig och hoppas att dina poliskompisar inte gör det heller.

Och även om man inte känner dina polisvänner, så är inte Borlänge så stort, och att sätta sig och ringa/maila runt till samtliga poliser i Borlänge för att informera om att du (och du är ju inte hemlig med ditt namn ...) öppet skriver på nätet att dina bekanta inom polisen är villiga att begå tjänstefel. Visst, man kanske inte tar reda på vilka dina vänner är specifikt, men jag tror att man åtminstone kan orsaka lite problem för dig.


Du får inte sprida information om det som skrivits på forumet. Och även om jag inte är anonym på forumet så får du ändå inte avslöja mitt riktiga namn och hänvisa till forumet. FORUMREGLER

Och nu kommer säkert nån lusitgkurre säga att jag precis har gjort det. Men nej, jag hänvisade till den sidan som personen hade skapat...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 14:09:54

kullan skrev:
Danne skrev:Och jag står ju dessutom bara på sidlinjen och betraktar spektaklet.


Jag börjar bli lite nyfiken på vem " denna skyldige" är. Undrar om jag känner h*n?


Du gör du säkert!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav BigPete » 2011-06-26 14:13:08

Det funkar i korta drag såhär.

En polisanmälan inkommer till polisen där de tar uppgifter m.m. på vad som skett.
Polisen måste ta emot anmälaningar, oavsett hur korkade de är.

Därefter görs en bedömning om förundersökning skall inledas eller ej, d.v.s. man gör bedömning av två saker, möjligheter att lösa brottet samt möjligheter att identifiera gärningsman.

Om förundersökning skall inledas leder en åklagare arbetet.
Om brottet är it-relaterat, t.ex. att skett via ipunmmer där man kan identifiera en person så tittar man igen på vad som skett, vad anmälan har för brottskod och kan snabbt lägga ner eller fortsätta utredningen.
För att kunna inhämta information om en person via internetoperatörer så krävs det att straffet för det anmälda brottet uppnår en viss höjd på skalan.

Vi leker med tanken att brottet uppnår denna höjd.
Åklagare beslutar då hur förundersökningsledaren ska gå vidare, med bl.a. inhämtande av uppgifter från internetoperatören.
Utredare fyller då i speciella forumulär (i 9 av 10 fall digitala), med ipnummer, tidpunkter och ev. sajter/mål som det anslutit mot.

Hos operatören sitter ett par personer som arbetar med att ta emot dessa, utefter prioritet som polisen själva sätter.
Först gör man en slagning på ipnumret med tillhörande datumintervall, får fram en grovt beräknad lista över vilka hushåll som haft det aktuella ipnumret, då ipnumret i exemplet av denna tråd är bredbandsbolaget så är det inte säkert det är fast ip, utan kan användas av flera.
Operatören kan snabbt komma fram till vem som är abonnemangsinnehavare på den anslutning som nyttjade ipnumret vid den aktuella tidpunkten.
Dessa uppgifter sänds sedan till polisen och används i den fortsatta utredningen.

För det första
Sånahär utredningar förekommer ytterst ytterst sällan, utan ipnummer används som sidekick vid t.ex. narkotikahandel, förberedelse till rån o.s.v. där det finns annan bevisning och ipnumret är bara lite på sidan för att fylla upp bevisningen ännu mer.

Att enbart grunda en förundersökning med ett ipnummer existerar inte, det sker bara inte.
Dels beror det på följande.
Polisen kan enbart få information om vem som är innehavare av abonnemanget.

Aktuell person kan sedan säga att denne har ett wlan som vem som helst kan använda,
boink, förundersökning avslutad, brott kan ej styrkas.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Abbreviation » 2011-06-26 14:19:08

Fighterbabe skrev:Du får inte sprida information om det som skrivits på forumet. Och även om jag inte är anonym på forumet så får du ändå inte avslöja mitt riktiga namn och hänvisa till forumet. FORUMREGLER

Och nu kommer säkert nån lusitgkurre säga att jag precis har gjort det. Men nej, jag hänvisade till den sidan som personen hade skapat...

Nej, men om någon här väljer att göra det, så kommer knappast forumledningen att veta vem det är. Det är ju inte som om man skulle presentera sig när man gjorde något sådant här. Du kanske borde försöka inse att du har fiender och att det är ditt eget fel, samt kommer bita dig i röven någon dag.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 14:19:50

BigPete skrev:Det funkar i korta drag såhär.

En polisanmälan inkommer till polisen där de tar uppgifter m.m. på vad som skett.
Polisen måste ta emot anmälaningar, oavsett hur korkade de är.

Därefter görs en bedömning om förundersökning skall inledas eller ej, d.v.s. man gör bedömning av två saker, möjligheter att lösa brottet samt möjligheter att identifiera gärningsman.

Om förundersökning skall inledas leder en åklagare arbetet.
Om brottet är it-relaterat, t.ex. att skett via ipunmmer där man kan identifiera en person så tittar man igen på vad som skett, vad anmälan har för brottskod och kan snabbt lägga ner eller fortsätta utredningen.
För att kunna inhämta information om en person via internetoperatörer så krävs det att straffet för det anmälda brottet uppnår en viss höjd på skalan.

Vi leker med tanken att brottet uppnår denna höjd.
Åklagare beslutar då hur förundersökningsledaren ska gå vidare, med bl.a. inhämtande av uppgifter från internetoperatören.
Utredare fyller då i speciella forumulär (i 9 av 10 fall digitala), med ipnummer, tidpunkter och ev. sajter/mål som det anslutit mot.

Hos operatören sitter ett par personer som arbetar med att ta emot dessa, utefter prioritet som polisen själva sätter.
Först gör man en slagning på ipnumret med tillhörande datumintervall, får fram en grovt beräknad lista över vilka hushåll som haft det aktuella ipnumret, då ipnumret i exemplet av denna tråd är bredbandsbolaget så är det inte säkert det är fast ip, utan kan användas av flera.
Operatören kan snabbt komma fram till vem som är abonnemangsinnehavare på den anslutning som nyttjade ipnumret vid den aktuella tidpunkten.
Dessa uppgifter sänds sedan till polisen och används i den fortsatta utredningen.

För det första
Sånahär utredningar förekommer ytterst ytterst sällan, utan ipnummer används som sidekick vid t.ex. narkotikahandel, förberedelse till rån o.s.v. där det finns annan bevisning och ipnumret är bara lite på sidan för att fylla upp bevisningen ännu mer.

Att enbart grunda en förundersökning med ett ipnummer existerar inte, det sker bara inte.
Dels beror det på följande.
Polisen kan enbart få information om vem som är innehavare av abonnemanget.

Aktuell person kan sedan säga att denne har ett wlan som vem som helst kan använda,
boink, förundersökning avslutad, brott kan ej styrkas.


Rent generellt ja.
Men eftersom det nu finns ett lättare sätt att få tag på (både irl-identitet och nick-name) på personen som sitter på det IP-numret så kommer det underlätta en hel del för polisen denna gång. Och väntetiden behöver inte bli så lång heller.

Sidan det handlar om har dock ändrats uter kvällen/natten, men jag har skärmdumpar som styrker BÅDA versionerna samt lite annat...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 14:21:47

Abbreviation skrev:
Fighterbabe skrev:Du får inte sprida information om det som skrivits på forumet. Och även om jag inte är anonym på forumet så får du ändå inte avslöja mitt riktiga namn och hänvisa till forumet. FORUMREGLER

Och nu kommer säkert nån lusitgkurre säga att jag precis har gjort det. Men nej, jag hänvisade till den sidan som personen hade skapat...

Nej, men om någon här väljer att göra det, så kommer knappast forumledningen att veta vem det är. Det är ju inte som om man skulle presentera sig när man gjorde något sådant här. Du kanske borde försöka inse att du har fiender och att det är ditt eget fel, samt kommer bita dig i röven någon dag.


Och allt det här gör mig inte mindre frestad att lägga upp några blider med VÄLDIGT beskrivande text från forumträffen... :roll:

Miche
För detta uttalande som kan tolkas som ett hot pga tidigare händelser får du en tillsägelse.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav kullan » 2011-06-26 14:22:11

Abbreviation skrev:Du kanske borde försöka inse att du har fiender och att det är ditt eget fel, samt kommer bita dig i röven någon dag.


Exakt! :lol:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Danne » 2011-06-26 14:22:24

Fighterbabe skrev:
Abbreviation skrev:Trodde du att någon skulle vara benägen att hjälpa dig att sätta dit någon? Här på forumet, där du gjort dig ovän med typ alla? Alla här är trötta på ditt snack om lagen och din brist på moral. Jag vill i alla fall inte hjälpa dig och hoppas att dina poliskompisar inte gör det heller.

Och även om man inte känner dina polisvänner, så är inte Borlänge så stort, och att sätta sig och ringa/maila runt till samtliga poliser i Borlänge för att informera om att du (och du är ju inte hemlig med ditt namn ...) öppet skriver på nätet att dina bekanta inom polisen är villiga att begå tjänstefel. Visst, man kanske inte tar reda på vilka dina vänner är specifikt, men jag tror att man åtminstone kan orsaka lite problem för dig.


Du får inte sprida information om det som skrivits på forumet. Och även om jag inte är anonym på forumet så får du ändå inte avslöja mitt riktiga namn och hänvisa till forumet. FORUMREGLER


WOAHAHAHA !!! ... vilken underbar tolkning av regler du har. :lol: :lol:

Fighterbabe skrev:
slackern skrev:
Fighterbabe skrev:Nej, jag tänker inte bjussa på nån förnedringssida och låta fler roa sig på min bekostnad. Kanske den som publicerade sidan kan länka till den och ge sig tillkänna... :roll:


Vadå någon som har publicerat nakenbilder på dej?


Ja, precis.... :roll:

Låter ju som en självplågare i så fall. Vem som har nakenbilder på dig borde du väl ha bättre koll på, eller har du publicerat sånt vind för våg också tidigare?


Och jag tror knappast att några av dina snutpolare vill riskera åka dit för olovliga slagningar för dina personliga vendettors skull. Gör dom det så är det slagningen i sig som avslöjar dina polare, så det krävs inget aktivt sökande från någon av oss i så fall.

Jag gör såhär, jag anmäler dig till moderatorerna här, för den falska anklagelse du riktat mot mig i den här tråden. Du lär ju knappast be om ursäkt när du upptäcker sanningen, om du nu någonsin skulle göra det. Men det är SÅ skönt att se dig ramla i den grop du så gärna vill knuffa ner andra i.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Danne » 2011-06-26 14:23:44

Fighterbabe skrev:Och allt det här gör mig inte mindre frestad att lägga upp några blider med VÄLDIGT beskrivande text från forumträffen... :roll:

Och här bevisar du bara ytterligare en gång varför du knappast lär vara välkommen på fler forumträffar.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav kullan » 2011-06-26 14:24:55

Danne skrev:Men det är SÅ skönt att se dig ramla i den grop du så gärna vill knuffa ner andra i.


:-)049 :-)049
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav kullan » 2011-06-26 14:27:05

Danne skrev:
Fighterbabe skrev:Och allt det här gör mig inte mindre frestad att lägga upp några blider med VÄLDIGT beskrivande text från forumträffen... :roll:

Och här bevisar du bara ytterligare en gång varför du knappast lär vara välkommen på fler forumträffar.


ja nu blir man väl anklagad för mobbing igen :roll: men den träff som besöks av FB besöks INTE av mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-26 14:27:26

FB:

Ska du lägga ut bilder från forumträffen menar du?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-26 14:28:50

Danne skrev:
Fighterbabe skrev:Ja, precis.... :roll:

Låter ju som en självplågare i så fall. Vem som har nakenbilder på dig borde du väl ha bättre koll på, eller har du publicerat sånt vind för våg också tidigare?


Och jag tror knappast att några av dina snutpolare vill riskera åka dit för olovliga slagningar för dina personliga vendettors skull. Gör dom det så är det slagningen i sig som avslöjar dina polare, så det krävs inget aktivt sökande från någon av oss i så fall.

Jag gör såhär, jag anmäler dig till moderatorerna här, för den falska anklagelse du riktat mot mig i den här tråden. Du lär ju knappast be om ursäkt när du upptäcker sanningen, om du nu någonsin skulle göra det. Men det är SÅ skönt att se dig ramla i den grop du så gärna vill knuffa ner andra i.


Jag har aldrig skrivit vad sidan innehöll. Det är ytterst få som vet, men en av dem är ju den person som skapat sidan.
Och med detta inlägg stärks misstankarna ännu mer. Falsk anklagelse eller inte, det återstår att se.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Återgå till IT-forum



Logga in