Spåra IP-nummer?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-25 20:58:09

Finns det någon teknisk här inne som kan spåra ett IP-nummer åt mig?

Censurerad IP-adress

Miche
Enligt Datainspektionen är IP-nummer att betrakta som personuppgifter.
Kammarrätten i Stockholm har beslutat att IP-nummer i Antipiratbyråns verksamhet är att anse som behandling av personuppgifter eftersom att IP-nummer direkt* går att härleda till fysiska personer.
---
* Skall vara "i vissa fall" (korr. 2008-08-05)

http://www.datainspektionen.se/press/ny ... uppgifter/
Således är detta ett grovt brott mot forumreglerna:
• avslöja aldrig andras riktiga namn, adress eller andra privata uppgifter.

Detta är en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Hundralappen » 2011-06-25 21:02:36

% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions.pdf

% Note: this output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to Censurerat

Fick även nån träff på Norrköping. Längre än så här kan man inte gå utan polis etc.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Moggy » 2011-06-25 21:04:31

Varför ska nån göra det? Vad exakt vill du ha reda på?

Kan vara så att det är olagligt att göra det ifall nån har möjlighet att göra det. Eller åtminstone att det är olagligt att lämna ut nån på det sättet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Parvlon » 2011-06-25 21:08:29

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Hundralappen » 2011-06-25 21:09:20

Moggy skrev:Kan vara så att det är olagligt att göra det ifall nån har möjlighet att göra det. Eller åtminstone att det är olagligt att lämna ut nån på det sättet.


Inte så som jag gjorde. Detta är en helt vanlig whois :D
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Moggy » 2011-06-25 21:10:38

Hundralappen skrev:
Moggy skrev:Kan vara så att det är olagligt att göra det ifall nån har möjlighet att göra det. Eller åtminstone att det är olagligt att lämna ut nån på det sättet.


Inte så som jag gjorde. Detta är en helt vanlig whois :D


Självklart. Men för mig är inte det där att spåra en ip.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-25 21:11:24

Jag vill ha reda på VEM det är som trakasserar mig. Genom att skapa förnedrande sidor om mig. Personen i fråga kommenterade min blogg, från just DET IP-numret.

Tack WORDPRESS för den tjänsten!!

Hmmm, om det inte går att spåra upp bostadsadressen/personen bakom IP-numret som privatperson så överlåter jag det åt polisen istället.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-25 21:13:45

Hundralappen skrev:% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions.pdf

% Note: this output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to Censurerat

Fick även nån träff på Norrköping. Längre än så här kan man inte gå utan polis etc.


Fick du träff på både Västervik och Norrköping på samma IP-nummer?
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Hundralappen » 2011-06-25 21:17:59

Fighterbabe skrev:Fick du träff på både Västervik och Norrköping på samma IP-nummer?


Ja, fast det kan hända att det ena är där dom har servrar eller nåt. Det måste inte peka på exakt där användaren är.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Moggy » 2011-06-25 21:20:27

Fighterbabe skrev:Jag vill ha reda på VEM det är som trakasserar mig. Genom att skapa förnedrande sidor om mig. Personen i fråga kommenterade min blogg, från just DET IP-numret.

Tack WORDPRESS för den tjänsten!!

Hmmm, om det inte går att spåra upp bostadsadressen/personen bakom IP-numret som privatperson så överlåter jag det åt polisen istället.



En elak bloggkommentar?

Cyberpolisen kommer nog att leta upp kräket och spärra in det på livstid.

Låt mig gissa att du är välkänd på din polisstation för att du springer dit och anmäler massa saker som du ständigt drabbas av. Låt mig även gissa att ingen av dina anmälningar har lett till nån rättegång utan bara blir nedlagda?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Hundralappen » 2011-06-25 21:25:49

Moggy skrev:En elak bloggkommentar?

Cyberpolisen kommer nog att leta upp kräket och spärra in det på livstid.

Låt mig gissa att du är välkänd på din polisstation för att du springer dit och anmäler massa saker som du ständigt drabbas av. Låt mig även gissa att ingen av dina anmälningar har lett till nån rättegång utan bara blir nedlagda?


Haha, vilken bild du målades upp :D
Nej men allvarligt har personen skrivit typ en sak eller så så gör dom inte så mycket.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-25 21:31:00

Moggy skrev:
Fighterbabe skrev:Jag vill ha reda på VEM det är som trakasserar mig. Genom att skapa förnedrande sidor om mig. Personen i fråga kommenterade min blogg, från just DET IP-numret.

Tack WORDPRESS för den tjänsten!!

Hmmm, om det inte går att spåra upp bostadsadressen/personen bakom IP-numret som privatperson så överlåter jag det åt polisen istället.


En elak bloggkommentar?

Cyberpolisen kommer nog att leta upp kräket och spärra in det på livstid.

Låt mig gissa att du är välkänd på din polisstation för att du springer dit och anmäler massa saker som du ständigt drabbas av. Låt mig även gissa att ingen av dina anmälningar har lett till nån rättegång utan bara blir nedlagda?


Nej, bloggkommentaren var inte elak. Men den sidan som personen hade skapat.

Nej, inte av den anledningen -men de känner mig eftersom min granne är polis och för att det är polisen som håller i ordningsvaktsutbildningarna.

Jag behöver inte officiellt polisanmäla för att "överlåta" nånting åt polisen. Jag har en väninna som är polis också. Och eftersom polisen har andra register kan hon hitta mer information än vad jag kan. Bl.a. om kontantkortsnummer som kan vara anmälda sedan tidigare. IP-nummer kan de också spåra -på individnivå.

Det kanske rentutav är du som ligger bakom det??
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Moggy » 2011-06-25 21:42:10

Fighterbabe skrev:
Moggy skrev:
Fighterbabe skrev:Jag vill ha reda på VEM det är som trakasserar mig. Genom att skapa förnedrande sidor om mig. Personen i fråga kommenterade min blogg, från just DET IP-numret.

Tack WORDPRESS för den tjänsten!!

Hmmm, om det inte går att spåra upp bostadsadressen/personen bakom IP-numret som privatperson så överlåter jag det åt polisen istället.


En elak bloggkommentar?

Cyberpolisen kommer nog att leta upp kräket och spärra in det på livstid.

Låt mig gissa att du är välkänd på din polisstation för att du springer dit och anmäler massa saker som du ständigt drabbas av. Låt mig även gissa att ingen av dina anmälningar har lett till nån rättegång utan bara blir nedlagda?


Nej, bloggkommentaren var inte elak. Men den sidan som personen hade skapat.

Nej, inte av den anledningen -men de känner mig eftersom min granne är polis och för att det är polisen som håller i ordningsvaktsutbildningarna.

Jag behöver inte officiellt polisanmäla för att "överlåta" nånting åt polisen. Jag har en väninna som är polis också. Och eftersom polisen har andra register kan hon hitta mer information än vad jag kan. Bl.a. om kontantkortsnummer som kan vara anmälda sedan tidigare. IP-nummer kan de också spåra -på individnivå.

Det kanske rentutav är du som ligger bakom det??



Nu har jag dålig koll på lagar och så men jag tror att det vore ett grovt tjänstefel och mycket omoraliskt av en polis att göra sådana här sökningar som en privat tjänst åt någon. Det borde ju du inse eftersom du säger det vara så pass noga med lagar och regler (även om moral inte verkar vara nåt som bekymrar dig).

Har du missat hela diskussionen med fildelning och hur pass svårt det är för polis och upphovsrättsinnehavare att få ut vem som ligger bakom en viss ip? Så vitt jag vet krävs det att man hjort nåt som kan ge misnt 2 år fängelse för att det ska ske. Polisen kan INTE få ut denna info utan vidare. (Eller vad vet jag...men lokala polisen lär iaf inte kunna det även om det kanske är så att vissa avdelningar inom polisen kan det)
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-25 21:47:41

Annars kan jag ju börja på forumet. Om nån samarbetvillig mod/admin kan kolla vem det är, eftersom personen i fråga med all sannolikhet finns här på forumet.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Moggy » 2011-06-25 21:51:07

Kan du länka till sidan som du pratar om?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav kullan » 2011-06-25 21:53:19

Jag vill oxå veta vilken sida det handlar om.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-25 21:56:04

Nej, jag tänker inte bjussa på nån förnedringssida och låta fler roa sig på min bekostnad. Kanske den som publicerade sidan kan länka till den och ge sig tillkänna... :roll:
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav slackern » 2011-06-25 21:57:53

Fighterbabe skrev:Nej, jag tänker inte bjussa på nån förnedringssida och låta fler roa sig på min bekostnad. Kanske den som publicerade sidan kan länka till den och ge sig tillkänna... :roll:


Vadå någon som har publicerat nakenbilder på dej?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav kullan » 2011-06-25 21:58:47

Ja eftersom jag knappt har nämnt forumet i min blogg så känner jag mig oskyldig i alla fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-25 22:00:28

Moggy skrev: Nu har jag dålig koll på lagar och så men jag tror att det vore ett grovt tjänstefel och mycket omoraliskt av en polis att göra sådana här sökningar som en privat tjänst åt någon. Det borde ju du inse eftersom du säger det vara så pass noga med lagar och regler (även om moral inte verkar vara nåt som bekymrar dig).

Har du missat hela diskussionen med fildelning och hur pass svårt det är för polis och upphovsrättsinnehavare att få ut vem som ligger bakom en viss ip? Så vitt jag vet krävs det att man hjort nåt som kan ge misnt 2 år fängelse för att det ska ske. Polisen kan INTE få ut denna info utan vidare. (Eller vad vet jag...men lokala polisen lär iaf inte kunna det även om det kanske är så att vissa avdelningar inom polisen kan det)


Hon får inte lämna ut namn till mig, men hon kan göra en sökning i deras register.
Hittar man nånting kan man gå vidare sedan om det är befogat.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-06-25 22:04:23, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-25 22:02:36

slackern skrev:
Fighterbabe skrev:Nej, jag tänker inte bjussa på nån förnedringssida och låta fler roa sig på min bekostnad. Kanske den som publicerade sidan kan länka till den och ge sig tillkänna... :roll:


Vadå någon som har publicerat nakenbilder på dej?


Ja, precis.... :roll:
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-25 22:04:03

kullan skrev:Jag vill oxå veta vilken sida det handlar om.


Skulle knappast berätta det för dig. Tror du att allt angår dig?
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-25 22:05:50

kullan skrev:Ja eftersom jag knappt har nämnt forumet i min blogg så känner jag mig oskyldig i alla fall.


Det är ingen som har skrivit om forumet i bloggen... :roll:
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Spåra IP-nummer?

Inläggav lasseivägen » 2011-06-25 22:31:12

Om du vill anmäla den som har IP adressen Censurerat för kränkning så skall du maila abuse@bredband.com och ange vad kränkningen innebär, och när den gjordes.
Annars kan du försöka få hjälp av en forumtekniker dom har fantastiska krav och tar otrolig hänsyn till personers integritet, skulle aldrig komma på tanken att försöka få tag i vem som döljer sig bakom en forummedlems nick, så jag förmodar att du kan vända dig dit med förtroende för att få hjälp.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Återgå till IT-forum



Logga in