Sömnproblem och mörkrädsla

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sömnproblem och mörkrädsla

Inläggav Batman » 2013-08-02 1:03:49

Har ni sömnproblem? Hur allvarliga i så fall?

Har själv haft det sedan jag var bebis, men bara blivit värre med tiden. De senaste sju åren rent åt skogen och lyckas inte få rätt på det. Testat en massa olika metoder, har vid vissa tillfällen ätit sömntabletter (när jag sedan slutade med dessa var sömnen lika katastrofal igen) men känner att jag en gång för alla lära mig hur jag ska hantera detta och lyckas somna på kvällarna.
Får bara några enstaka timmars sömn och somnar vanligtvis på morgontimmarna vilket sedan gör mig trött dagen efter och mina rutiner blir helt fel.

Är dessutom så löjligt rädd för mörker (även det har jag varit sedan bebistiden) och har ingen aning hur jag ska lyckas bli kvitt det.

Någon som känner igen sig och lyckats få rätt på problemen som har några tips eller råd att ge?



Moderator atoms - kompletterade rubriken med och mörkrädsla.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Sömnproblem

Inläggav NIF » 2013-08-02 1:25:38

Visst har man haft ett sömnproblem genom åren. Försökte själv att lösa det genom att ta sömntabletter, de visade sig fungera....men alldeles för bra då jag istället för 7-8 timmar sov mellan 10 till 12 timmar utan att kunna vakna tidigare trots larm och dylikt.

De lösningar som fungerar för mig är följande.

Kallprata i sträck, då det är så enormt icke intressant och tråkigt, det blir då lika med att jag blir tröttare och tröttare, till slut till den gräns att sängen blir oemotståndlig.

Se till att fylla dagen med mentala och fysiska aktiviter. Om bara hjärnan blir trött blir det svårt att sova och om bara kroppen blir trött blir det svårt att sova.

Dock fungerar vi alla olika och olika saker gör oss trötta. Lycka till! :)
NIF
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2010-09-15
Ort: Karlskrona

Sömnproblem

Inläggav antonius » 2013-08-02 1:26:51

Batman skrev:Någon som känner igen sig och lyckats få rätt på problemen som har några tips eller råd att ge?


50mg Propavan, samt 25mg Diklofenak och två Alvedon mot min ständiga ledvärk.
Sen har jag en bordsfläkt på lägsta hastighet, samt en tv på, med låg volym.

Fyra kuddar som måste riggas på ett specielt sätt, samt att jag sveper in mig som en mumie, eller kokong, med täcket.

Om min idiot till granne torterar mig med motorsåg eller sin satans fyrhjuling, kompletterar jag med öronproppar och fler kuddar över huvudet.

Ett tips är att inte låta ångestmonstret i magen vakna till, så undvik mata det med ngt då blir det mycket svårare att somna.

Om allt går bra kan jag få till två-tre timmars sömn. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sömnproblem

Inläggav Batman » 2013-08-02 1:38:25

antonius skrev:50mg Propavan, samt 25mg Diklofenak och två Alvedon mot min ständiga ledvärk.
Sen har jag en bordsfläkt på lägsta hastighet, samt en tv på, med låg volym.

Fyra kuddar som måste riggas på ett specielt sätt, samt att jag sveper in mig som en mumie, eller kokong, med täcket.

Om min idiot till granne torterar mig med motorsåg eller sin satans fyrhjuling, kompletterar jag med öronproppar och fler kuddar över huvudet.

Ett tips är att inte låta ångestmonstret i magen vakna till, så undvik mata det med ngt då blir det mycket svårare att somna.

Om allt går bra kan jag få till två-tre timmars sömn. :-)063

Det krävs en hel del förberedelser förstår jag, tur du har hittat ett sätt i alla fall!

Mediciner vill jag dock inte ta, i några alls faktiskt. Och vad gäller ångest har jag faktiskt ingen. Mår inte dåligt, utan det handlar snarare om att jag bara inte blir trött. Piggnar alltid till framåt kvällen för att sedan hålla i sig. Visst har jag en del i huvudet när jag försöker sova, men alltid glada tankar/planeringar osv (trivs med livet så har ingen som direkt tynger mig).
Mörker känns mer som en fobi som inte grundar sig i något speciellt, precis som vissa är rädd för ormar är jag rädd för mörker, utan att jag hittar någon förklaring.

Men som sagt, mediciner är uteslutet utan vill få rätt på problemen på riktigt. Inte bara dölja symtomen...
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Sömnproblem

Inläggav Batman » 2013-08-02 1:47:26

NIF skrev:Kallprata i sträck, då det är så enormt icke intressant och tråkigt, det blir då lika med att jag blir tröttare och tröttare, till slut till den gräns att sängen blir oemotståndlig.

Se till att fylla dagen med mentala och fysiska aktiviter. Om bara hjärnan blir trött blir det svårt att sova och om bara kroppen blir trött blir det svårt att sova.

Dock fungerar vi alla olika och olika saker gör oss trötta. Lycka till! :)


Kallprat skulle kunna få mig att somna ståendes, så det får väl bli nästa projekt! Finns nog inget som är mer sövande, haha!:D

Både kroppen och det mentala aktiveras mer än väl varje dag, men har aldrig märkt av någon effekt på min trötthet (eller snarare frånvaro av trötthet) framåt kvällen och natten. Det låter logiskt att det borde fungera, men i praktiken gav det mig dessvärre inget resultat...
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Sömnproblem

Inläggav slackern » 2013-08-02 1:50:44

Batman skrev:
NIF skrev:Kallprata i sträck, då det är så enormt icke intressant och tråkigt, det blir då lika med att jag blir tröttare och tröttare, till slut till den gräns att sängen blir oemotståndlig.

Se till att fylla dagen med mentala och fysiska aktiviter. Om bara hjärnan blir trött blir det svårt att sova och om bara kroppen blir trött blir det svårt att sova.

Dock fungerar vi alla olika och olika saker gör oss trötta. Lycka till! :)


Kallprat skulle kunna få mig att somna ståendes, så det får väl bli nästa projekt! Finns nog inget som är mer sövande, haha!:D

Både kroppen och det mentala aktiveras mer än väl varje dag, men har aldrig märkt av någon effekt på min trötthet (eller snarare frånvaro av trötthet) framåt kvällen och natten. Det låter logiskt att det borde fungera, men i praktiken gav det mig dessvärre inget resultat...


Skaffa en partner. ;)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sömnproblem

Inläggav antonius » 2013-08-02 1:53:43

Batman skrev: Visst har jag en del i huvudet när jag försöker sova, men alltid glada tankar/planeringar osv (trivs med livet så har ingen som direkt tynger mig).


Det är naturligtvis alltid bättre med possitiva tankar, men sånt kan åxå ställa till det. Man måste nog försöka koppla bort alla tankar, så blir det lättare att så att säga få ro. Om man börjar med att koncentrera sig på andas jämt och tänker på ngt som man finner avslapnande, typ i vinden böljande gräsfält eller vågor på ett hav, efter ett tag brukar man slappna av och somna.

Låter kanske banalt och klichéartat men det funkar ofta för mig iaf. I början är det kanske svårare men när man fått det till rutin att alltid göra så, innför sänggåendet blir det som lättare. kroppen har väl börjat vänja sig med proceduren. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sömnproblem

Inläggav Alien » 2013-08-02 4:34:39

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sömnproblem

Inläggav Batman » 2013-08-02 8:26:55

slackern skrev:Skaffa en partner. ;)

Nej ;)
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Sömnproblem

Inläggav Meliza » 2013-08-02 8:41:35

Utan att vara alltför insatt så tänker jag melatoninbrist. Tror man kan få det utskrivet av läkare?
Meliza
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2013-05-30

Sömnproblem

Inläggav Batman » 2013-08-02 8:50:20

Meliza skrev:Utan att vara alltför insatt så tänker jag melatoninbrist. Tror man kan få det utskrivet av läkare?

Har tidigare tagit melatonin regelbundet i över två år med noll effekt
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Sömnproblem

Inläggav slackern » 2013-08-02 9:25:08

Batman skrev:
slackern skrev:Skaffa en partner. ;)

Nej ;)


Alltså jag tänkte på att den skulle sköta om kallpratet när du ska somna. :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sömnproblem

Inläggav Batman » 2013-08-02 9:36:33

slackern skrev:Alltså jag tänkte på att den skulle sköta om kallpratet när du ska somna. :)

Aha, du menar så! Då hade jag nog inte bara somnat av tristess, hade nog dött på kuppen ;)
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Sömnproblem

Inläggav slackern » 2013-08-02 9:42:35

Batman skrev:
slackern skrev:Alltså jag tänkte på att den skulle sköta om kallpratet när du ska somna. :)

Aha, du menar så! Då hade jag nog inte bara somnat av tristess, hade nog dött på kuppen ;)


Det hade ju varit djupt olyckligt om du skulle göra det. ;) Hmm har det varit uppe om du har prövat tyngdtäcken som t.ex. kedjetäcke?

Jag ser att du är mörkrädd. Snälla ta inte det här fel. Men har du prövat att ha en liten lampa tänd i ditt rum? Som man brukar tända för småbarn så att dom ska känna sej trygga och inte vara mörkrädda.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sömnproblem

Inläggav Kanin » 2013-08-02 10:33:34

slackern skrev:Jag ser att du är mörkrädd. Snälla ta inte det här fel. Men har du prövat att ha en liten lampa tänd i ditt rum? Som man brukar tända för småbarn så att dom ska känna sej trygga och inte vara mörkrädda.

Jag har en fin nattlampa i form av en kanin (men jag har den inte längre tänd eftersom den slukar batterier). :)

Ibland tänder jag istället min sänglampa på natten, och jag har alltid dörren öppen och fönster fria från persienner och gardiner (jag är naturligtvis alltid även omgiven av trygghetsgivande mjukiskaniner). Jag har emellertid alltid varit en mästare på att sova.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Sömnproblem

Inläggav Mountain_lion » 2013-08-02 11:07:07

Mörkerrädslan. Förslag är att använda KBT, dvs utsätt dig för mörkret så du lär känna att bli vän med det. Jotack, lättare sagt än gjort men jag tror inte det finns ngt annat sätt.
Lycka till med att bli av med rädslan.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Sömnproblem

Inläggav slackern » 2013-08-02 11:22:00

Kanin skrev:
slackern skrev:Jag ser att du är mörkrädd. Snälla ta inte det här fel. Men har du prövat att ha en liten lampa tänd i ditt rum? Som man brukar tända för småbarn så att dom ska känna sej trygga och inte vara mörkrädda.

Jag har en fin nattlampa i form av en kanin (men jag har den inte längre tänd eftersom den slukar batterier). :)

Ibland tänder jag istället min sänglampa på natten, och jag har alltid dörren öppen och fönster fria från persienner och gardiner (jag är naturligtvis alltid även omgiven av trygghetsgivande mjukiskaniner). Jag har emellertid alltid varit en mästare på att sova.


Skönt att du har hittat strategier som fungerar. :)

Kan du inte köpa laddbara batterier? Eller är det någon knepig storlek på batterierna?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sömnproblem

Inläggav Batman » 2013-08-02 12:12:38

slackern skrev:Jag ser att du är mörkrädd. Snälla ta inte det här fel. Men har du prövat att ha en liten lampa tänd i ditt rum? Som man brukar tända för småbarn så att dom ska känna sej trygga och inte vara mörkrädda.

Oj, tack för tipset, aldrig ens tänkt på det! Vilken revolutionerande tanke! ;)
Klart jag sover med tänd lampa, någon annan möjlighet finns dessvärre inte... Men tycker inte att jag kan nöja mig där utan vill kunna lära mig att sova utan. För mycket ljus strör dessutom melatoninproduktionen på kvällen och gör en ännu mindre trött.
Vill hitta något hållbart, något som fungerar i längden.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Sömnproblem

Inläggav Batman » 2013-08-02 12:15:08

Mountain_lion skrev:Mörkerrädslan. Förslag är att använda KBT, dvs utsätt dig för mörkret så du lär känna att bli vän med det. Jotack, lättare sagt än gjort men jag tror inte det finns ngt annat sätt.
Lycka till med att bli av med rädslan.

Har försökt att utsätta mig för mörker, att sova i ett släckt rum flera gånger min det slutar alltid på samma sätt;
Går upp för att tända eftersom rädslan annars håller mig vaken hela natten... Vågar inte ens stänga ögonen om det är mörkt omkring mig.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Sömnproblem

Inläggav plåtmonster » 2013-08-02 12:26:39

Prova ett gäng röda lysdioder i taket? de lär lysa så att man kan se rummet utan att störa melatoninproduktionen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sömnproblem

Inläggav slackern » 2013-08-02 12:28:11

Batman skrev:
slackern skrev:Jag ser att du är mörkrädd. Snälla ta inte det här fel. Men har du prövat att ha en liten lampa tänd i ditt rum? Som man brukar tända för småbarn så att dom ska känna sej trygga och inte vara mörkrädda.

Oj, tack för tipset, aldrig ens tänkt på det! Vilken revolutionerande tanke! ;)
Klart jag sover med tänd lampa, någon annan möjlighet finns dessvärre inte... Men tycker inte att jag kan nöja mig där utan vill kunna lära mig att sova utan. För mycket ljus strör dessutom melatoninproduktionen på kvällen och gör en ännu mindre trött.
Vill hitta något hållbart, något som fungerar i längden.


Jag tänkte mer på sådana små diskreta saker som inte lyser upp så mycket. :) Sådana man sticker direkt i kontakten.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sömnproblem

Inläggav Batman » 2013-08-02 12:36:23

slackern skrev:Jag tänkte mer på sådana små diskreta saker som inte lyser upp så mycket. :) Sådana man sticker direkt i kontakten.

Bild


Fast jag har bara en lampa tänd i andra delen av rummet som är väldigt svag (vet inte om den ens är 15 watt) men tycker ändå inte det är en hållbar lösning för resten av livet. Och problemet lär nog inte bara försvinna av sig själv heller.

Lite OT bara, men det var en förjävla ful lampa det där, haha.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Sömnproblem

Inläggav slackern » 2013-08-02 12:40:34

Batman skrev:
slackern skrev:Jag tänkte mer på sådana små diskreta saker som inte lyser upp så mycket. :) Sådana man sticker direkt i kontakten.

Bild


Fast jag har bara en lampa tänd i andra delen av rummet som är väldigt svag (vet inte om den ens är 15 watt) men tycker ändå inte det är en hållbar lösning för resten av livet. Och problemet lär nog inte bara försvinna av sig själv heller.

Lite OT bara, men det var en förjävla ful lampa det där, haha.


OK det kan jag hålla med om men ville bara illustrera typen. :) Den här är ju något bättre. :) Men då är det inte en som man har i väggutaget utan drivs utav batterier.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sömnproblem

Inläggav Batman » 2013-08-02 14:55:59

slackern skrev:Bild

Betydligt bättre :D
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in