Smarta tips för vardagliga saker

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Miche » 2013-06-30 8:53:30

Dagobert skrev:
Zirre skrev:Tidningspapper ska vara bra när man putsar fönstren, vet dock ej hur. Nån som vet?

Tvätta som vanligt, torka efter med tidningspapper. Alltså ingen gummiskrapa. Så har jag lärt mig.
Glaset blir blankt men fönsterbågarna blir lätt solkiga av trycksvärtan om man inte är försiktig.

Det är lätt att torka bort med microfiberduk (även även känd som mirakeltrasa), som f.ö. går att använda för massor av rengöring, de finns billigt att köpa på ÖoB, Netto, troligen även på Rusta och Dollarstore.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Trollmor » 2013-06-30 21:22:37

Zirre skrev:Tidningspapper ska vara bra när man putsar fönstren, vet dock ej hur. Nån som vet?
Tidningspapper (eller reklampapper) är bra till mycket. Gör paket av skräp, och använd som tändsats i vedspisen! Lägg på golvet när du har en valp i huset. Schnitzla i skogen när ni ska leka, och det som blir kvar i skogen efteråt är jord om bara några år. "Att läsa tidningen är bara första gången man använder den!"

tassen__ skrev:Om man får in myror i huset om våren/sommaren så kan man hälla kanel där man ser att dom är och kommer från. Tex ytterdörren. Myrorna flyr som skållade troll och huset får en doft av kanel. :D
Nähä? Det måste jag prova!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Miche » 2013-06-30 22:47:02

Kanel funkar bra mot myror, jag har testat.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zirre » 2013-06-30 22:48:42

Miche skrev:Kanel funkar bra mot myror, jag har testat.

Kan det ta bort små jävliga snäckor som luftsar runt och käkar blomblad i rabatten?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Miche » 2013-07-01 0:18:04

Zirre skrev:
Miche skrev:Kanel funkar bra mot myror, jag har testat.

Kan det ta bort små jävliga snäckor som luftsar runt och käkar blomblad i rabatten?

Kanske... du måste nog strö på ny kanel när det har regnat.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zirre » 2013-07-01 8:56:02

Miche skrev:
Zirre skrev:
Miche skrev:Kanel funkar bra mot myror, jag har testat.

Kan det ta bort små jävliga snäckor som luftsar runt och käkar blomblad i rabatten?

Kanske... du måste nog strö på ny kanel när det har regnat.

Blanda i vatten och spraya på växterna(?)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav kullan » 2013-07-01 9:09:04

Tyvärr tror jag att det enda som hjälper mot snäckorna är att med handkraften plocka bort dom.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav tahlia » 2013-07-01 9:10:17

VeganGeekGirl skrev:Någon som har något bra tips på hur man får upp lock på glasburkar?


Knacka med handtaget på en lite tyngre matkniv kring kanten på locket till ljudet ändras, sedan kan en 2-åring vrida upp den.

Nu har jag inte läst hela tråden så om jag upprepar någons tips ber jag om ursäkt.

Har man problem med silverfiskar (de kan ju ibland få för sig att leta sig upp ur avloppskanalerna och kuta runt i huset) så är det väldigt effektivt att skura utrymmet det gäller med gul såpa och sedan strö hjorthornssalt kring utrymmet/platsen de tycks krypa upp/in från.
De kan ju annars vara en aning bökiga att bli av med.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Miche » 2013-07-01 11:13:37

Zirre skrev:
Miche skrev:
Zirre skrev:Kan det ta bort små jävliga snäckor som luftsar runt och käkar blomblad i rabatten?

Kanske... du måste nog strö på ny kanel när det har regnat.

Blanda i vatten och spraya på växterna(?)

Prova, kanel är jävligt för många djur (även giftigt för människor i större mängder) men jag tror mer på att det ska vara torrt. Du kan ju prova några växter med "sprejad kanel", några med strödd kanel och kanske några med kanel runt omkring (de som sniglarna inte är på än i så fall) och kolla om någon av metoderna fungerar.

Själv har jag bara en enda blomma, den växer i en kruka inomhus (vi bor ovanför markplan utan hiss), risken att den blir angripen av någon mördarsnigel är extremt liten. ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zirre » 2013-07-01 12:55:38

Tack miche för tips :)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav tassen__ » 2013-07-01 13:18:29

Trollmor skrev:
Zirre skrev:Tidningspapper ska vara bra när man putsar fönstren, vet dock ej hur. Nån som vet?
Tidningspapper (eller reklampapper) är bra till mycket. Gör paket av skräp, och använd som tändsats i vedspisen! Lägg på golvet när du har en valp i huset. Schnitzla i skogen när ni ska leka, och det som blir kvar i skogen efteråt är jord om bara några år. "Att läsa tidningen är bara första gången man använder den!"

tassen__ skrev:Om man får in myror i huset om våren/sommaren så kan man hälla kanel där man ser att dom är och kommer från. Tex ytterdörren. Myrorna flyr som skållade troll och huset får en doft av kanel. :D
Nähä? Det måste jag prova!



Jorrå! Men måste vara torr direkt från burken. Myrorna försvinner på en gång istort sett! :D
tassen__
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-11-09
Ort: falun

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Trollmor » 2013-07-01 15:25:12

Kanel i stället för det giftiga Myrr ... Låter väldigt miljövänligt! :D
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav antonius » 2013-07-01 16:15:33

Låt myrorna vara, det är få av dom som är skadedjur, tvärtom så äter dom upp vägglössen. Och i nödfall kan man äta myrägg, proteinrika och nyttiga, och så blir det en win win situation, då kan man snacka miljövänligt. :-)005
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zima33 » 2013-07-02 0:39:51

Zirre skrev:
Miche skrev:Kanel funkar bra mot myror, jag har testat.

Kan det ta bort små jävliga snäckor som luftsar runt och käkar blomblad i rabatten?

Jag tror man kan strö en linje med kalk runt rabatten så kommer inte snäckor o sniglar dit, de gillar inte att snigla över kalken.

Vill man döda myror kan man använda FUN Light.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav kullan » 2013-07-02 0:42:25

Zima33 skrev:Vill man döda myror kan man använda FUN Light.


Ja det kan jag tro. Det smakar ju giftigt äckligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zima33 » 2013-07-02 0:43:33

kullan skrev:
Zima33 skrev:Vill man döda myror kan man använda FUN Light.


Ja det kan jag tro. Det smakar ju giftigt äckligt.

Ja det är aspartamet som dödar myrorna, det är ett nervgift. :-|
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav 424stil » 2013-07-02 11:47:43

Om man äter mer än en Taco (eller heter det Burrito?) av dom där runda mjuka bröden så är ett tips att ha det andra brödet liggandes på tallriken så allt gojs och sås som rinner ner från den första tacon rinner ner på brödet och tallriken slipper bli geggig.

Det är nog kanske det enda praktiska knep jag kommit på helt själv. :-)Happy
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav 424stil » 2013-07-02 11:53:28

tahlia skrev:Har man problem med silverfiskar (de kan ju ibland få för sig att leta sig upp ur avloppskanalerna och kuta runt i huset) så är det väldigt effektivt att skura utrymmet det gäller med gul såpa och sedan strö hjorthornssalt kring utrymmet/platsen de tycks krypa upp/in från.
De kan ju annars vara en aning bökiga att bli av med.


När jag flyttade in i min första egna lägenhet (en etta på 34m2 i Brunnsbo, Hisingen) så hade jag enorma problem med silverfiskar. Jag blir äcklad som fan av alla sorters kryp så det var riktigt vidrigt. Men jag märkte att dom gillade inte ljus så jag hade lampan på konstant i badrummet (det var där dom höll till). Då höll dom sig under badkaret och kom inte ut. Men vetskapen att dom fanns där gjorde mig äcklad varje gång jag duschade eller var i toaletten.

Numera har jag två katter och dom dödar och äter mer än gärna upp allting som kryper in i lägenheten. Riktigt skönt det.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Sv: Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zirre » 2013-07-02 11:54:46

Zima33 skrev:
Zirre skrev:
Miche skrev:Kanel funkar bra mot myror, jag har testat.

Kan det ta bort små jävliga snäckor som luftsar runt och käkar blomblad i rabatten?

Jag tror man kan strö en linje med kalk runt rabatten så kommer inte snäckor o sniglar dit, de gillar inte att snigla över kalken.

Vill man döda myror kan man använda FUN Light.

Funlight fungerar inte, jag har prova.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zirre » 2013-08-25 21:34:24

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav plåtmonster » 2013-08-25 22:40:46

VeganGeekGirl skrev:Jag använder alltid en tesked eller matkniv för att få vacuumet att släppa, om locket ändå inte vill lossna provar jag att ta på mig en gummihandske det förbättrar greppet något enormt och fungerar i princip på alla tröga lock.


En enklare metod brukar vara att ta en bit hushållspapper mellan handen och burklocket. Vrid sedan armarna som två motgående skiftnycklar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zirre » 2013-10-21 23:46:29

Bump
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav kiddie » 2013-10-22 0:06:52

Hur av-elektrifierar man sig? Jag får alltid statiska stötar av gummigrejen på rulltrappan, av disken som har mat i sig i affären och sedan mer oväntat av massa andra saker. Slår blixtar ibland.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Miche » 2013-10-22 0:49:34

En gammal arbetskamrat hade ett motstånd på några tusen ohm i fickan, istället för att ta direkt i föremålet så höll han i ena änden på motståndet och satte andra mot föremålet och på så sätt laddade ur sig utan någon stöt innan han själv tog i föremålet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in