Smarta tips för vardagliga saker

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zima33 » 2013-06-28 17:03:54

Man kan klippa i ett fint sandpapper också om saxen är slö.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Dagobert » 2013-06-28 17:09:33

Zirre skrev:
Dagobert skrev:Det här lärde mig min morfar:
Om saxen har blivit slö så kan man skärpa den genom att klippa ett par gånger i en flaskhals e.d. av glas.
Det här är ingen riktig slipning, utan det gör att det bildas grader som ger vassa kanter längs eggarna. Men det är definitivt bättre än en slö sax, och man slipper köpa en ny på ett tag. När det behövs igen gör man om operationen.

Funkar det även med en vanlig kniv?

Nej. Den blir slöare.
Men om man inte har nåt bryne till kniven så ska man kunna bryna den mot den oglaserade ringen på undersidan av en kaffekopp. Men det har jag inte provat själv.

Zima33 skrev:Man kan klippa i ett fint sandpapper också om saxen är slö.

Har du provat det själv? Jag tycker det låter konstigt.
Dagobert
 
Inlägg: 14136
Anslöt: 2010-11-30

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Miche » 2013-06-28 17:13:17

Jag har brynt knivar mot den oglaserade ringen på undersidan av en tallrik, det funkar, går inte fort men bättre än ingenting.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zima33 » 2013-06-28 17:16:57

Dagobert skrev:
Zima33 skrev:Man kan klippa i ett fint sandpapper också om saxen är slö.

Har du provat det själv? Jag tycker det låter konstigt.

Japp, har provat och det funkar men det får ju inte vara för grovt sandpapper förstås.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Trollmor » 2013-06-28 19:57:27

Att klippa i glas verkar riskabelt om ni frågar mig. Små glasbitar kan sprätta iväg och hamna var som helst. Kolla först att saxen "kniper ihop", i annat fall skruva åt skruven - eller smäll till niten, om saxen är nitad.

För att skärpa en sax använder man en vanlig fil, och drar på den sidan som inte går emot det andra skäret, alltså på "utsidan" av varje saxskär. Det bildas även då grader, men dem sliter man rätt snart bort när man använder saxen.

En kniv kan skärpas lite emot baksidan av en annan kniv. Var noga med vinkeln! Det brukar löna sig att följa den vinkel som fabriken gjort.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Dagobert » 2013-06-28 20:16:16

Trollmor skrev:Att klippa i glas verkar riskabelt om ni frågar mig. Små glasbitar kan sprätta iväg och hamna var som helst.

Jag menade inte att man ska klippa av flaskhalsen, man bara drar eggarna mot glaset genom att göra en klippande rörelse ett par gånger.
Dagobert
 
Inlägg: 14136
Anslöt: 2010-11-30

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-06-28 22:19:13

Trollmor skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Någon som har något bra tips på hur man får upp lock på glasburkar?

Du sticker hål på locket med en förskärare. :) Det har jag fått lära mej utav mitt ex som är kock. Och det fungerar klockrent.
Om du vill återförsluta burken så går det lättast om locket är intakt. För att få vacuumet att släppa kan man spola locket med hett vatten och skruva av (med vantar!) medan det är hett. Eller lite mer brutalt: använd ett skedskaft som mejsel under lockets kant, mellan två av de utbuktningar som passar i glasets gäng.

För egen del återanvänder jag glasburkar till förvaring, och diskar dem därför noga när de är tomma! :)



Jag använder alltid en tesked eller matkniv för att få vacuumet att släppa, om locket ändå inte vill lossna provar jag att ta på mig en gummihandske det förbättrar greppet något enormt och fungerar i princip på alla tröga lock.

Om du har gjort hamburgare hemma, stoppa dem i ett kaffefilter när du äter för att undvika att allt för mycket av fyllningen trillar ut.

När du kokar ägg och har i rätt mycket salt så förhindrar du förvisso inte att äggen spricker i sig men det hindrar vitan från att läcka ut och se allmämt oaptitlig ut.

För att få bort blodfläckar från tyg, lägg det i kallt vatten med en grabbnäve salt innan du tvättar.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Trollmor » 2013-06-28 22:25:30

Dagobert skrev:Jag menade inte att man ska klippa av flaskhalsen, man bara drar eggarna mot glaset genom att göra en klippande rörelse ett par gånger.
Aha, det förändrar saken. Men undersidan av en kopp verkar i alla fall mindre riskabelt. Små glasbitar är ett fullständigt elände, om de t ex hamnar i skinnet på ett barn.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Miche » 2013-06-29 0:33:01

VeganGeekGirl skrev:Om du har gjort hamburgare hemma, stoppa dem i ett kaffefilter när du äter för att undvika att allt för mycket av fyllningen trillar ut.

Hamburgare ätes enklast med kniv och gaffel... (det går faktiskt att få plastbestick till maten på de flesta hamburgerrestauranger)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zirre » 2013-06-29 0:36:55

VeganGeekGirl skrev:Om du har gjort hamburgare hemma, stoppa dem i ett kaffefilter när du äter för att undvika att allt för mycket av fyllningen trillar ut.
Smart, så gör alltid min mamma.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav antonius » 2013-06-29 9:40:14

Miche skrev:
VeganGeekGirl skrev:Om du har gjort hamburgare hemma, stoppa dem i ett kaffefilter när du äter för att undvika att allt för mycket av fyllningen trillar ut.

Hamburgare ätes enklast med kniv och gaffel... (det går faktiskt att få plastbestick till maten på de flesta hamburgerrestauranger)


Men är inte själva tanken med hamburgare att man håller den i handen, och ja här i Norrland äter vi dom med bestick, lite paradoxalt faktiskt när många här knappt har vad man kan kalla bordsskick. :-)018
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Miche » 2013-06-29 14:00:09

antonius skrev:Men är inte själva tanken med hamburgare att man håller den i handen

Amerikaner... :roll:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Azo85 » 2013-06-29 14:28:53

Miche skrev:
VeganGeekGirl skrev:Om du har gjort hamburgare hemma, stoppa dem i ett kaffefilter när du äter för att undvika att allt för mycket av fyllningen trillar ut.

Hamburgare ätes enklast med kniv och gaffel... (det går faktiskt att få plastbestick till maten på de flesta hamburgerrestauranger)


Jag äter mina Snickers-bars med kniv och gaffel.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav kiddie » 2013-06-29 18:07:52

Jag använder gaffel för att det är praktiskt. Annars vette fan. Drillades så hårt i bordsskick när jag var liten (finhålla kniven så skaftet sticker upp mellan tummen och pekfingret, pilla upp ärtor på kullen av gaffelspröten t ex) att det gick en propp i hjärnan och jag bestämde mig för att skippa allt vad bordsskick heter.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Trollmor » 2013-06-29 19:56:04

antonius skrev:... här i Norrland äter vi dom med bestick,
Och jag som trodde att man äter klämma i Norrland ... Och tycker att det är en praktisk maträtt!

Och, lite utanför ämnet, kanske:
kiddie skrev: (finhålla kniven så skaftet sticker upp mellan tummen och pekfingret, pilla upp ärtor på kullen av gaffelspröten t ex).
Går det verkligen att få något i sig på det sättet? Är det säkert att inte dina uppfostrare hade Aspergers?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav antonius » 2013-06-29 20:14:55

Trollmor skrev:
antonius skrev:... här i Norrland äter vi dom med bestick,
Och jag som trodde att man äter klämma i Norrland ... Och tycker att det är en praktisk maträtt!


Säkert förr i tiden, numer är det väl mest pensionärer, och hittepå hembygdsgillen. Och naturligtvis för att göra reklam för själva brödet. Men 'klämma' är väl starkt besläktad med mjuka Tacos, Wraps, tunnbrödrulle etc. Men folk sitter annars på Max och MacDonalds och trycker i sig hamburgare som överallt annars. :-)005
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Trollmor » 2013-06-29 23:01:38

Egentligen är det ju samma princip. Dock verkar det lättare att hålla reda på innehållet om brödet är vikt hela vägen runt. Calzone, typ ... ;)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav antonius » 2013-06-29 23:11:05

Trollmor skrev:Egentligen är det ju samma princip. Dock verkar det lättare att hålla reda på innehållet om brödet är vikt hela vägen runt. Calzone, typ ... ;)


Jaa, Pizzan är väl inget annat än en varm macka den heller, om än god sådan. Fasen nu blev jag hungrig. :-)005
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zirre » 2013-06-30 0:01:58

Tidningspapper ska vara bra när man putsar fönstren, vet dock ej hur. Nån som vet?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Zima33 » 2013-06-30 0:03:40

Zirre skrev:Tidningspapper ska vara bra när man putsar fönstren, vet dock ej hur. Nån som vet?


Vet inte riktigt men man får nog bort eventuella ränder efter vattnet. Man kan putsa speglar med tidningspapper också.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav Dagobert » 2013-06-30 0:06:42

Zirre skrev:Tidningspapper ska vara bra när man putsar fönstren, vet dock ej hur. Nån som vet?

Tvätta som vanligt, torka efter med tidningspapper. Alltså ingen gummiskrapa. Så har jag lärt mig.
Glaset blir blankt men fönsterbågarna blir lätt solkiga av trycksvärtan om man inte är försiktig.
Senast redigerad av Dagobert 2013-06-30 0:08:18, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14136
Anslöt: 2010-11-30

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav kiddie » 2013-06-30 0:07:35

Trollmor skrev:Går det verkligen att få något i sig på det sättet? Är det säkert att inte dina uppfostrare hade Aspergers?


Jo, det går faktiskt.

Båda mina föräldrar är lite skumma med lite autistiska drag och det finns ganska mkt sådant i min fars släkt. Men tror att bordsskicket kom ganska mycket från min mors föräldrar och de verkade inte ha autism. Så jag vet inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav antonius » 2013-06-30 0:20:16

Förr hade man ju inte glas för fönstren utan man spände en gris blåsa över istället, kojuver lär åxå förekommit, med spenarna hängande som slakna lämmar. Ljus kom in men utsikten försvann. Men man hade väl ändå inte så mycket tid att stå och titta på den. :-)018
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Smarta tips för vardagliga saker

Inläggav tassen__ » 2013-06-30 2:31:34

Om man får in myror i huset om våren/sommaren så kan man hälla kanel där man ser att dom är och kommer från. Tex ytterdörren. Myrorna flyr som skållade troll och huset får en doft av kanel. :D
tassen__
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-11-09
Ort: falun

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in