Sjukligt dålig motorik, någon mer som känner igen sig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sjukligt dålig motorik, någon mer som känner igen sig?

Inläggav dyspraktikern » 2020-04-02 9:17:37

Aspergare generellt brukar ju ha rätt så taskig grov/finmotorik, och det kan vara svårt med aktiviteter som att skriva, spela lagsporter, knyta skorna mm. Men vad jag har sett på internet så kan den den dåliga motoriken "försvinna" när man t.ex skriver på tangentbord, spelar tv eller gör sitt specialintresse (typ rita, sy eller meka med elektronik). Men vad händer om den inte gör det?

Jag lider i stort sett varje sekund, varje dag pga min väldigt dåliga fin- och grovmotorik. Jag tror att jag är i nedersta 5% när det gäller motorik bland autister. Trots att jag sitter jättemycket vid datorn är det fortfarande svårt att koordinera mina tangenttryckningar korrekt (skriver fel hela tiden). Att dra musen till ett ställe snabbt bara går inte, FPS-spel är därmed uteslutna... Jättesvårt att hålla pennor och jag skakar hela tiden med handen. Grovmotoriken är ännu sämre. Att göra en s.k "nickhälsning" går inte för mig, vilket betyder att jag måste pinsamt yttra ett litet "hej" varje gång jag möter någon jag bara sett men inte känner. Jag vinglar hela tiden när jag går och slår i/snubblar/stöter i hela tiden. Flertal gånger har jag nästan dött eller blivit väldigt skadad för jag har nästan vinglat ut i vägen. Hatar därför skolan, för man måste gå från plats till plats hela tiden (gör bokstavligt talat ont om jag är ute och går mer än 2h pga vet inte hur man går ordentligt). Jag är väldigt bra på språk men det syns inte på internet för att jag helt enkelt måste förenkla meningar för att det är svårt att skriva ordentligt... Borde ge en fingervisning om hur illa det faktiskt är.

Det känns som att detta påverkar mitt liv så otroligt mycket för jag kan inte ens fly in i den virtuella världen utan att mina problem syns. Det gör mig så otroligt frustrerad. Har detta bara med autism att göra eller kan det vara någon utvecklingsstörning typ extrem dyspraxi? Har haft ledproblematik hela livet och det finns även reumatism i släkten, kan det ha något att göra med det? Finns det någon mer här som har samma problem?
dyspraktikern
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2020-04-01

Sjukligt dålig motorik, någon mer som känner igen sig?

Inläggav ankhh » 2020-04-02 13:01:03

Jag hade dålig motorik som barn och ung. Inte så illa som du beskriver, men väldigt dålig.

Det som hjälpte mig var att få gå hos en sjukgymnast inom psykiatrin och jobba med det som nu har utvecklats till "basal kroppskännedom". Det handlar om att verkligen lära sig känna sin kropp, till skillnad från all möjlig annan sorts träning där man redan antas ha sån kroppskontroll att man kan imitera och lära sig bestämda rörelser.

Självklart kan jag inte säga om det skulle hjälpa dig, men har du kontakt med psykiatrin eller habilitering kanske det skulle vara värt att kolla om du kan få testa?

Jag fick gå individuellt hos sjukgymnasten, bara några gånger mot slutet i liten grupp (3-4 personer). Det tror jag också hjälpte. Hade det varit grupp från början hade jag nog blivit störd av att "hålla koll" på flera andra personer, och då hade det nog inte gått så bra.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Sjukligt dålig motorik, någon mer som känner igen sig?

Inläggav Heidi79 » 2020-04-02 13:13:27

har också jätte dålig motorik.. dålig balans, dålig fin motorik, dålig motorik i munnen
saknar kropps kännedom.. inte upp fattar om ja kall/hungrig/kissnödig å så
e lindrig cp skada.. troligen av samma grund ja har autism å språk störning
Senast redigerad av Heidi79 2020-04-02 13:22:37, redigerad totalt 1 gång.
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22


Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in