sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav Savanten Svante » 2016-07-19 18:26:58

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-19/sj ... tt-i-vagen

Personalen lämnade en sjuk kvinna liggande mitt på vägen under ett lakan utanför ett LSS-boende, enligt en anmälan som gjorts av ett vittne.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav slackern » 2016-07-19 18:32:06

Vadå är man sjuk bara för att man bor på ett LSS-boende?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav kullan » 2016-07-19 18:36:02

Det är fan skandal. för jävligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav Savanten Svante » 2016-07-19 18:54:18

Malmö stad. 040-34 10 00

Är det dags att börja föra ett jävla liv varje gång det blir en lss-skandal, så att de slutar?

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-27/ma ... pp-48-kilo
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav Dreamtrance » 2016-07-19 19:02:37

Om det kommer bekräftas är det för jävligt. Men så länge det är uppgifter som figurerar i pressen eller på nätet gäller det att tillämpa källkritik och kritiskt granskande.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav slackern » 2016-07-19 19:04:33

Dessutom har dom säkert inte rätt att släpa och tvinga henne av vägen.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav Alien » 2016-07-20 0:06:16

Om någon lägger sig på vägen så är den ju i livsfara, då har man rätt att hindra det. Eller så kunde de ha ringt polisen. Det gjorde tydligen den cyklist som också kontaktat tidningen.

Sydsvenskan skrev:Cyklisten larmade polisen som kom till platsen för att ta hand om kvinnan. Vittnet har nu anmält personalen på boendet för grovt tjänstefel.
http://www.sydsvenskan.se/2016-07-19/sj ... tt-i-vagen
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav slackern » 2016-07-20 0:11:04

Alien skrev:Om någon lägger sig på vägen så är den ju i livsfara, då har man rätt att hindra det. Eller så kunde de ha ringt polisen. Det gjorde tydligen den cyklist som också kontaktat tidningen.

Sydsvenskan skrev:Cyklisten larmade polisen som kom till platsen för att ta hand om kvinnan. Vittnet har nu anmält personalen på boendet för grovt tjänstefel.
http://www.sydsvenskan.se/2016-07-19/sj ... tt-i-vagen


Om jag skulle vara anställd skulle då inte jag gå ut i vägen och riskera mitt eget liv. Finns säkert arbetsmiljöregler och skyddsombud som sätter stopp för att skydda personalen, världen är inte så himla svart och vit.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav Moggy » 2016-07-20 0:47:08

Savanten Svante skrev:Malmö stad. 040-34 10 00

Är det dags att börja föra ett jävla liv varje gång det blir en lss-skandal, så att de slutar?

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-27/ma ... pp-48-kilo



Låter som ett mer eller mindre hopplöst fall. Vad ska dom göra för att hålla koll på henne? Mamman verkar bara skylla ifrån sig och förvåntas sig att kommunen kan lösa dotterns problem.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav kiddie » 2016-07-20 1:37:13

Aptiten hos personer med Prader-Willi går inte att lösa. Problemen hos det syndromet kan variera i styrka som allt annat förstås men många av dem måste man ha under kontroll och utan att de kan gå och skaffa mat. Även om de förstår teoretiskt att de inte ska äta. Man kan ju inte avliva folk bara för att de har PW.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav kiddie » 2016-07-20 1:44:30

slackern skrev:Om jag skulle vara anställd skulle då inte jag gå ut i vägen och riskera mitt eget liv. Finns säkert arbetsmiljöregler och skyddsombud som sätter stopp för att skydda personalen, världen är inte så himla svart och vit.


Om det var SÅ farligt varför ringde de inte 112 och bad om hjälp? Eller ställde sig innan och viftade lite så att bilarna skulle sakta ner?

Kort historia och det låter ju som de sket i henne och gick in och åt kakor och drack kaffe, skulle vilja ha mer detaljer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav kiddie » 2016-07-20 1:46:17

slackern skrev:Vadå är man sjuk bara för att man bor på ett LSS-boende?


Man behöver inte vara sjuk. Men har man autism eller hjärnskada t ex så ökar chansen för att man har annat som kan vara epilepsi eller depression.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav slackern » 2016-07-20 2:02:57

kiddie skrev:
slackern skrev:Om jag skulle vara anställd skulle då inte jag gå ut i vägen och riskera mitt eget liv. Finns säkert arbetsmiljöregler och skyddsombud som sätter stopp för att skydda personalen, världen är inte så himla svart och vit.


Om det var SÅ farligt varför ringde de inte 112 och bad om hjälp? Eller ställde sig innan och viftade lite så att bilarna skulle sakta ner?

Kort historia och det låter ju som de sket i henne och gick in och åt kakor och drack kaffe, skulle vilja ha mer detaljer.


Dom har ju ringt 11 gånger under det senaste året.

Av Ivo:s utredning framgår att polis behövde larmas till kvinnans boende elva gånger från förra sommaren fram till februari i år. Boendets personal har, enligt Ivos utredning, inte förmått hantera situationen.
– Kommunen säger att de har gjort insatser men det fungerar fortfarande inte. Polisen var där senast i söndags, säger mamman.

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-27/ma ... pp-48-kilo

Skulle du anmäla dig frivilligt då och ställa dig mitt i vägen och stoppa trafiken? Jag skulle då inte riskera mitt liv på mitt arbete. Som privatperson som går förbi skulle jag givetvis ingripa på något sätt utan att riskera mitt liv. Men som jag skrev tidigare i tråden jag tror att det finns arbetsmiljö regler och skyddsombud som hindrar personalen att riskera sina liv.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav kiddie » 2016-07-20 2:38:21

Ska man inte ringa 112 fast man ringt innan?

Tänk dig en astmatiker som får upprepade anfall med mycket svårt att andas. Han har ringt 11 gånger innan och nu får han ännu ett anfall. Nä, nu får det vara nog typ. Han har fått nog med livräddande hjälp så det borde räcka till denna gången med... :?:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav Alien » 2016-07-20 12:47:17

Är det samma LSS-boende och samma kvinna det gäller? Känns oklart.

Betr kvinnan med Prader-Willis syndrom så står det så här:
Sydsvenskan skrev:Kvinnan fick bo tillsammans med äldre och dementa och ska ha haft näst intill fri tillgång till mat och godis. Detta trots att Socialstyrelsen tydligt anger att personer med Prader Willis behöver en "restriktiv kosthållning".
– De första månaderna gick hon upp i vikt med tio kilo i månaden, säger kvinnans mamma.
Viktuppgången har, enligt mamman, avstannat runt 50 kilo.
– Hennes utvecklingsstörning gör att hon äter ihjäl sig om hon får och kan. Det har varit nära, säger mamman.
http://www.sydsvenskan.se/2016-06-27/ma ... pp-48-kilo

Men varför har hon "fri tillgång till mat och godis" på hemmet? Mat etc brukar vara inlåst i kylskåp. Det är inte meningen att dementa ska gå och hämta mat själva. Då skulle den inte räcka till alla, och dessutom finns det smittorisk. Inte heller kaffebröd brukar stå framme.

Däremot ingår oftast ett litet pentry med kylskåp för de boende, där de kan ha egna livsmedel. Kanske för att bjuda anhöriga när de kommer på besök el fika extra gånger. Men vem skaffar fram den maten/fikabröden? Anhöriga själva men knappast i detta fall. Kvinnan själv? Men det hade väl varit lätt att hindra, se till att hon inte har tillgång till pengar el bankkort. (En del personer med syndromet har svår utvecklingsstörning.)

Och det modern säger här är ju helt paradoxalt:
– Min dotter har så klart rätt att leva ett fritt liv och komma och gå som hon vill. Problemet nu är att hon kan lämna sitt boende och skaffa mat själv. Det gör hon.

Om dottern ska få leva ett fritt liv och komma och gå som hon vill, ja då går det ju inte heller att hindra att hon skaffar sig godis etc och stoppar i sig ohämmat. Eller menar moderna att en anställd alltid ska följa med och försöka övertala henne att inte köpa något ätbart? Låter inte så realistiskt.

Enda sättet att hindra henne verkar ju vara att se till att hon hålls inlåst och inte får "komma och gå som hon vill". Hon får vänta tills personalen har tid att ta ut henne på promenad, precis som en svag och rullstolsbunden boende. Och det lär behövas minst två anställda för att förhindra att hon passar på att handla godis på promenaden. Går det ens att säga till affären att inte sälja godis till henne?

Det här låter iofs som ett klassiskt problem. Någon blir för våldsam för boendet och då händer detta:
– Personalen larmar polis när min dotter blir utåtagerande. Varje gång kör polisen henne till psyk akut. Psyk akut skickar tillbaka henne till boendet. De anser att hon inte tillhör psykiatrin, säger mamman.


Vaddå "inte tillhör psykiatrin"? Även de som är fysiskt el psykiskt funktionsnedsatta kan drabbas av extra psykiska problem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav kiddie » 2016-07-20 18:52:36

På hem utomlands för PW får de boende inte komma och gå som de vill utan sällskap. De måste vid flera tillfällen med personal bevisa att de klarar att inte skaffa mat (en del är så hungriga att de klarar att skaffa mat utan pengar, tar mat folk lämnat på utecaféer eller där mat slängs, många har såpass intelligens att de kan det, de vet att de inte borde men kan inte motstå) innan de får gå ut själva.

Vi i Sverige vill inte använda tvång för att rädda liv, vi tycker att de med PW ska skärpa sig (vilket de inte kan). Sedan är det väl ganska självklart att man inte sätter någon med PW med patienter med demens, för båda gruppernas skull?

Går klienten upp så drastiskt så måste man ju ha begått misstag. Jag kan t o m tänka mig att patienten kan lova att göra eller inte göra saker i utbyte mot att personalen smugglar mat till henne. Eller att hon tar andra patienters mat. Det finns mat överallt även om den anses inlåst. Är ens fokus på att man måste äta så hittar man nog alla möjliga strategier. Finns ingen kompetens för detta syndrom, då MÅSTE det ju gå fel!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav slackern » 2016-07-22 10:03:54

Som jag har sagt farligt att springa ut på vägen efter boenden kan ju bli skjuten när man gör det.

En svart man sköts av polis när han försökte lugna en patient som rymt från ett gruppboende. Mannen sköts trots att han hade händerna i luften och en film på skjutningen sprids nu i olika medier.

Försökte hjälpa patient

En autistisk 27-åring rymde från ett gruppboende i Florida och satte sig mitt på gatan och lekte med en leksakslastbil, skriver AP. 27-åringens terapeut, Charles Kinsey, sprang då ut för att försöka lugna sin patient och få honom att följa med tillbaka till boendet.


http://www.svt.se/nyheter/utrikes/obeva ... n-av-polis
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav Alien » 2016-07-24 12:13:29

Det är nog bara i USA man riskerar att bli skjuten för att man springer ut på gatan. Polisen i USA tycks skjuta först och fråga sen. Det man riskerar här i Sverige är att bli påkörd. Samtidigt riskerar ju patienten/den boende att bli överkörd.

Nu är notisen väldigt kortfattad, men cyklisten såg ju kvinnan två gånger liggande på gatan. Första gången lämnade personal henne där, andra gången syntes ingen personal till. Även om de gick in för att ringa polisen el en ambulans, borde någon stått kvar där för att t ex ropa och vifta med armarna när bilarna kom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav slackern » 2016-07-24 13:20:41

Alien skrev:Det är nog bara i USA man riskerar att bli skjuten för att man springer ut på gatan. Polisen i USA tycks skjuta först och fråga sen. Det man riskerar här i Sverige är att bli påkörd. Samtidigt riskerar ju patienten/den boende att bli överkörd.

Nu är notisen väldigt kortfattad, men cyklisten såg ju kvinnan två gånger liggande på gatan. Första gången lämnade personal henne där, andra gången syntes ingen personal till. Även om de gick in för att ringa polisen el en ambulans, borde någon stått kvar där för att t ex ropa och vifta med armarna när bilarna kom.


Du har redan besvarat ditt påstående där, det som jag har satt stor text under, vad tror du att arbetsmiljölagen säger om att personal ska offra sig på vägen eller skyddsombudet?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav Alien » 2016-07-24 13:28:55

Om man står vid vägkanten och viftar med armarna el ett tygstycke så riskerar man ju inte sitt eget liv. Det måste finnas alternativ mellan att riskera sitt eget liv och att lämna personen på gatan åt sitt eget öde.

F ö måste vissa faktiskt ibland riskera sitt liv i sin yrkesroll. Tänk bara på alla vägarbetare där bilisterna vägrar sänka farten när de passerar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav slackern » 2016-07-24 13:33:19

Alien skrev:F ö måste vissa faktiskt ibland riskera sitt liv i sin yrkesroll. Tänk bara på alla vägarbetare där bilisterna vägrar sänka farten när de passerar.


Men du dom har ju faktiskt säkerhetsföreskrifter och arbetar inom ett avspärrat och skyltat område. Gruppboendet har ju inte dom resurserna att spärra av och skylta området, men jag tycker att du ska läsa igenom deras kollektivavtal och säkerhetsföreskrifter, det står säkert vad dom får göra och inte göra under en sådan situation eller när det är fara för deras liv och hälsa. Annars tar jag allt som spekulationer och sådär och inte som fakta.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav Alien » 2016-07-24 14:01:33

Ja, varken du el jag har ju mer "fakta" om detta fall än vad som står i den korta notisen. Så vad vi kan skriva är just åsikter och spekulationer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav Alien » 2016-07-24 15:10:58

Det verkar som om personalen inte ens vetat om att kvinnan legat ute på gatan.

Skånska Dagbladet skrev:Ett LSS-boende anmäls för tjänstefel sedan de lämnat en vårdtagande kvinna ensam ute på gatan.
– Bilar ska ha tvingats väja för henne, säger Ewa-Gun Westford, pressinformatör hos polisen.
---
Hur länge kvinnan har lämnats ute framkommer inte av anmälan.
När polisen anlänt till platsen låg kvinnan fortfarande kvar på gatan utan att personal kommit ut, och man kunde då föra in henne till boendet.
– Polisen fick uppfattning om att personalen inte visste vad de missat, säger Ewa-Gud Westford.
http://www.skd.se/2016/07/19/glomde-bor ... -pa-gatan/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

sjuk kvinna liggande mitt på vägen utanför LSSboende

Inläggav ankhh » 2016-07-24 15:35:42

Det finns ju en uppföljningsartikel i Sydsvenskan, http://www.sydsvenskan.se/2016-07-20/vi-hade-kvinnan-under-kontroll

(...) Ansvariga chefer på boendet vill inte uttala sig om händelsen, men enhetschefen Marianne Giheden, på Malmö stad, säger att situationen var under kontroll och att vägen inte var hårt trafikerad.
– Det är klart att man reagerar om man ser någon ligga på gatan på det sättet, men personal var hela tiden redo att agera om det skulle hända något, säger hon.
Enligt Marianne Giheden var det en utdragen process och kvinnan låg på vägen i omgångar under en tidsperiod på cirka två timmar.
– Hon får utåtagerande utbrott och har flera gånger på liknande sätt gått ut och lagt sig på vägen, säger hon.
Enligt Marianne Giheden var det rätt av personalen att inte tvinga kvinnan av vägen.
– Personalen måste låta henne agera ut utbrotten så att hon blir lugn, säger Marianne Giheden och påpekar att personalen har följt de rutiner och handlingsplaner som finns.
– Vi har en lagstiftning kring tvångsåtgärder och kan inte hur som helst tvinga de boende, säger hon.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Aspergare och vården



Logga in