Ser DU yngre ut än vad du är? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ser du yngre ut än vad du är?

Jag ser minst 10-15 år yngre ut
66
25%
Jag ser ungefär 5 år yngre ut än vad jag är
127
48%
Jag ser ut att vara så gammal/ung som jag är
45
17%
Jag ser äldre ut
21
8%
Jag ser MYCKET äldre ut
5
2%
 
Antal röster : 264

Ser DU yngre ut än vad du är? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-09-10 13:30:41

debase skrev:Med skägg: Äldre
Utan skägg: Yngre


Samma här. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Ser DU yngre ut än vad du är? (Omröstning)

Inläggav Julianus » 2015-09-12 15:13:24

slackern skrev:
debase skrev:Med skägg: Äldre
Utan skägg: Yngre


Samma här. :)

Same here :)
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Ser DU yngre ut än vad du är? (Omröstning)

Inläggav neonblade91 » 2015-09-18 21:02:08

Jag ser definitivt yngre ut. Jag är 24 och får ofta höra att jag ser ut som att jag går i gymnasiet. Jag är man om någon undrade, kan ju vara intressant att veta.

Ingen som har tänkt att det kan finnas ett samband mellan asperger och autism och naturligt lågt testosteron?

(OBS! det som står nedanför är inte fakta på något sätt, utan jag har bara skrivit ned olika funderingar som jag har haft en senaste tiden kring asperger/autismens orsak eller orsaker. Helt enkelt min teori, ja egentlig luft, då jag inte hänvisar till någon konkret källa. )

Det är inte säkerställt än i dag precis vad som orsakar autism osv. men tankarna verkar gå kring att hjärnan under fosterstadiet har exponerats för höga mängder testosteron vilket i sin tur leder till en väldigt nishad hjärna. Testosteron kan i sig agera som ett nervgift som banar väg för en dedikerad utveckling av vissa områden i hjärnan, medan andra kan bli mer under utvecklade, tänker på förekomsten av den ojämna begåvningskurvan som ofta är typisk för de med autism av olika slag.

Jag har tänkt en del på detta om vad som kan orsaka autism, kan säkerligen ha en rad olika orsaker då autism av olika slag är relativt vanligt.

Det som jag är inne på är det att autism i sig inte behöver göra specifikt att individer med autism/asperger eller dyl. har höga testosteronnivåer, utan jag är inne mer på att det kan vara tvärt om faktiskt.

Jag tittar mycket på de i min åldersgrupp. Jag är strax under 25, så jag kan inte säga så mycket om de som är äldre än mig då jag inte känner någon äldre med autism/asperger än min egen ålder (vad jag vet).

Ofta ser jag denna lite mer nördiga och icke atletiska killen/tjejen, det som jag generellt skulle förknippa med lägre testosteronnivåer, obs inte nödvändigtvis lågt.

Det jag ser är typiska karakteristiska för lägre testosteron hos många unga med Asperger eller autism, det vill säga:

Väldigt ljus hy, låg muskelmassa, övervikt/fetma, finnar (behöver inte ha att göra med lågt testosteron i sig att göra utan mer med väldigt flexibla nivåer av könshormon), låg idrottslig kapacitet (föredrar att göra stillasittande aktiviteter snarare än kroppsliga sådana) m.m

Det som är min teori är om man exponeras för en allt för låg mängd testosteron eller tillväxt hormon i mammans mage så kan den androgena reaktionen på den lilla mängden testosteron eller tillväxthormon till en explosionsartad effekt på fostrets hjärna. Med explosionsartat menar jag mycket snabb och kraftfull. Effekten av denna snabba och högeffektiva reaktion leder till att individen blir mycket nischad i sitt sätt att leva och fungera. Väldigt, väldigt duktig på få saker samt inte så duktig på många andra saker. Jag tänker att iom att effekten av tillväxthormonet var så pass snabb att hjärnan inte hunnit bli fullt utvecklad pga den låga mängden tillväxthormon.

Denna snabba och kraftfulla effekt tror jag är en evolutionär kvarleva helt enkelt, som har hjälpt människan att utvecklas på olika sätt, hitta kryphål och alternativa vägar till olika saker.

Det är just därför jag säger att Asperger och autism inte är någon sjukdom som dyker upp likt en cancertumör som inte har någon bättre funktion än att göra ens liv outhärdligt, utan dessa diagnoser/personlighetstyper är snarare i min mening något som alltid har funnits och har en avgörande roll för människans fortlevnad och just därför är det himla synd att dessa diagnoser, samt andra diagnoser stämplas som sjukdomar, vilket det inte är. Sjukdom har ingen funktion mer än att det är ett direkt hinder. Men det sitter väl i maktordningens natur att peka ut olika grupper som icka önskvärde eller allt för problematiska för det rådande systemet.

Om du tog dig tid att läsa igenom allt detta så uppskattar jag det.

MvH
neonblade91
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2015-09-12

Ser DU yngre ut än vad du är? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-09-18 21:15:34

Men det finns ju även en tydlig ärftlig faktor, hur förklarar du den?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ser DU yngre ut än vad du är? (Omröstning)

Inläggav Fenren » 2015-09-18 21:58:23

jag tror mycket av detta mynnar ut i att vi tenderar att ha kvar barnets nyfikenhet och fascination över bagateller och/eller detaljer samt har en förmåga att inte styras av känslor och fokusera på det väsentliga.

det ena anses barnsligt och det andra vuxet.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Ser DU yngre ut än vad du är? (Omröstning)

Inläggav Charlie72 » 2015-09-18 23:02:43

Vet inte, bryr mig inte, ser ok ut, räcker för mig
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Ser DU yngre ut än vad du är? (Omröstning)

Inläggav neonblade91 » 2015-09-21 16:58:39

Huggorm skrev:Men det finns ju även en tydlig ärftlig faktor, hur förklarar du den?


Det var skrivet till mig antar jag?

Man har sett att testosteronet i väst länderna sjunker kraftigt. Då finns det såklart målgrupper som blir mer utsatta.

Den tydligaste markören är en studie gjort på amerikanernas testosteronnivåer och den har sjunkit minst 50% sedan 1900-talets början. Ja, vi har en åldrande befolkning och det finns fler människor på denna jord, så ett genomsnittligt värde skulle logiskt bli lägre då, men det är inte det man sett. Man har mätt TN på en motsvarande åldersnivå och där kan man se att nivåerna är väsentligt lägre om man tex jämför en 30 åring för 100 år sedan med en modern 30 åring.

Ett enkelt sätt är att jämföra pappans handled med sin son. Där kan väldigt ofta se att handledens omkrets kan vara flera centimeter mindre, även fast sonen är färdigväxt.

Det spekuleras fortfarande till varför TN sjunker i väst. Det är inte säkerställt än i dag till varför det ser ut som det gör, men jag tror att detta kommer att tas upp till ytan inom 10 år.

Att TN minskar innebär att fertiliteten blir lägre. I japan så får regeringen uppmana sitt att ha sex och skaffa barn med varandra, just för att det inte föds tillräckligt med barn i förhållande till den åldrande befolkningen. Detta är ett högst oroväckande scenario och bryter 100% med den mänskliga naturen, eller snarare är det en indikator på att japanernas sätt att leva är helt i oenighet med hur vår natur skapade oss.

Jag kan definitivt så hur vi blir mer lik dem i västvärlden. Vi har ett system som inte är grundat efter vetenskap utan efter att ett par elitister har kommit med ett par vrickade ideer för hur ett samhälle ska styras, just efter deras favör på bästa möjliga sätt.

Vi har en extremt liberal marknad. Det spolas ned P-piller och mycket, mycket annat ner i våra avlopp som såklart inte tas 100% bort under reningsprocessen. P-piller är en kombination av östrogen och progesteron som är mycket fientligt till testosteronnivåerna. Det är alltid en kamp mellan hormonerna i kroppen, östrogen undertrycker testosteron och testosteron undertrycker östrogen.

Detta är bara en liten del av förklaringen.

Det jag spekulerar i, som många inte vill tyckas se är att våra föräldras leverne, vårat leverne, påverkar vår arvsmassa på olika sätt och först vidare till våra avkommor. Inte en chans att våra gener är orubbliga eller osårbara, de påverkas med stor säkerhet av hur vi lever och hur det därmed får för effekt på våra avkommor.
neonblade91
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2015-09-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in