Sådana är vi Svenskar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Huggorm » 2013-09-12 15:39:58

antonius skrev:För när vi tjattrade med våran Hollywood-kryddade engelska lät det väl så för honom, så nu mer när jag måste prata engelska försöker jag prata mer som Mick Jagger eller Bowie :-)005
Prova med Sean Connery istället, det är bättre med en riktigt manlig skotsk dialekt
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sådana är vi Svenskar

Inläggav antonius » 2013-09-12 18:34:57

Huggorm skrev:
antonius skrev:För när vi tjattrade med våran Hollywood-kryddade engelska lät det väl så för honom, så nu mer när jag måste prata engelska försöker jag prata mer som Mick Jagger eller Bowie :-)005
Prova med Sean Connery istället, det är bättre med en riktigt manlig skotsk dialekt


Jamen jag är ju så fjollig så det skulle bara bli konstigt :mrgreen:
antonius
 
Inlägg: 21867
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Frimodig » 2013-09-12 21:00:21

elle skrev:
Frimodig skrev:Vi tror på det här med "att stå på egna ben", som är helt obegripligt för resten av världen. Alla andra tillhör familjer, klaner, geografiska områden, språkgrupper, historier, allt möjligt skit.

Det låter föraktfullt gentemot länder som är stolta över sin historia och språk.
Ibland tror jag att svenskar helst vill bo i Afrika eller i Mellanöstern.


Du har absolut en poäng, många av oss underskattar det här med familj och grupptillhörighet och gemensam historia och historiska erfarenheter.

Men, jag tycker vi har en excellent poäng med det här att stå på egna ben. Det är mkt bra att lära sig ta ställning till världen på ett självständigt sätt. Det är mkt bra att ta eget ansvar för sitt liv. Det är mkt bra att ha som utgångspunkt att stå på egna ben, men sen behöver vi komplettera det med att förstå att vi ingår i familjer, grupper och svensk historia.

Lennart Frimodig

Admin: rättade citatet
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Alien » 2015-01-23 2:30:50

Nu har kulturkartan för år 2015 kommit:

Kulturkartan.jpg


Den lodräta axeln visar traditionella och religiösa värderingar versus rationella och sekulära. Den vågräta axeln visar överlevande och kollektivt versus självförverkligande och individualism. De nordiska länderna och Nederländerna hamnar längst upp till höger (men Sverige är värst el ska vi säga modernast). I motsatta hörnet hittar vi de afrikanska och muslimska länderna. De konfucianska länderna (Kina, Taiwan, Sydkorea, Japan, Hongkong) ligger också högt på den rationella, sekulära skalan men i mitten på överlevande-självförverkligandeskalan.

Bi Puranen är generalsekreterare på World values survey.

DN skrev:På den klassiska kulturkartan här ovan hamnar Sverige i det övre hög­ra hörnet. Det beror på att svenskarna har värderingar som är att betrakta som tämligen extrema om man jämför med resten av världen.
http://www.dn.se/insidan/fler-kanner-si ... -vardagen/

När Bi Puranen föreläser utomlands möter hon både beundran och förundran.

När det kommer till demokrati och mänskliga rättigheter är man mycket positiv till Sverige, även om vi är ”landet annorlunda”.

– Man tror också att vi är litet blåögda och säger ofta att ”det där skulle inte fungera hos oss”.

En av frågorna handlar om barn­aga. Det händer att hon får frågor om hur man ska kunna uppfostra sina barn om det är förbjudet att slå dem. Hon berättar om en bekant kvinna i Sydfrankrike som har en läderpiska hemma som hon har använt mot alla sina barn. Piskorna säljs i den lokala butiken bland städprylarna.


Bi Puranen tycks mena att vi visserligen inte utmärker oss i Pisa-mätningarna men kompenserar detta med kreativitet och nytänkande:
Vad säger då Bi Puranen om Pisa-undersökningarna? Är den svenska skolan illa ute eller missar vi något i rapporteringen? Eftersom Pisa bara ser till läsförståelse, matematik och naturvetenskap hävdar hon att det krävs fler sätt för att förstå och kunna mäta de svenska framgångarna.

– Det verkar som om den svenska skolan har något som gör oss kreativa men som inte visar sig i Pisaundersökningarna. Om du ser till utfallet så är vi ju trea i världen med vår musikexport. Vi är extremt starka inom spel- och designindustrin, trots att vi är ett sådant litet land. Vi är öppna för nya idéer, som jämställdhet och föräldraledighet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Kotten » 2015-01-23 10:08:21

Kotten
 
Inlägg: 822
Anslöt: 2010-11-22

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Huggorm » 2015-01-23 16:49:11

Inte konstigt då att det blivit så mycket friktion mellan oss och de muslimska invandrarna, vi är ju varandras motpoler.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sådana är vi Svenskar

Inläggav plåtmonster » 2015-01-24 1:02:11

Kanske också är anledningen till att det är så otrevligt i deras hemländer?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Wine » 2015-01-30 18:16:59

Tycker det är väldigt intressant med World Values Survey. Att svenskar i många fall är avvikande i förhållande till människor i andra delar av världen tror jag det är bra att man har i åtanke. Här uttalar sig några personer inflyttade från andra länder om hur de upplever stockholmare:

DN - Varning! Läs det här innan du landar i Stockholm
Publicerad 2015-01-29 16:49

Oartiga och asociala, eller vänliga och varma? Hur är vi stockholmare egentligen? Och hur står sig vårt beteende mot andra storstadsbors? DN:s Hanna Mellin frågade ett gäng inflyttade med internationellt perspektiv och fick både skämmas – och bli lite stolt.


Alina Semiletova från Sankt Petersburg i Ryssland har bott i Stockholm i två år och är samordnare för internationella studenter på Stockholms universitet. Hon berättar att den vanligaste frågan hon får är hur man får kontakt och blir kompis med folk i Stockholm. Hon säger: - Den enda gången ni kan tänka er inleda en spontan konversation med någon ni inte känner är en fredag- eller lördagkväll då ni antagligen är lite berusade.

Detta beteende verkar dessvärre inte vara specifikt för unga, kanske lite osäkra, studenter utan utmärkande för många stockholmare. Brian Sparks från Dublin på Irland har bott i Stockholm i sju år och innan dess bland annat i Milano och Bryssel och han beskriver samma sak.


En del anser att svenska föräldrar har dålig pli på sina barn, något även jag själv har sett många exempel på och kan hålla med om:

Benoît Derrier är frilansande videoproducent från Paris i Frankrike och har jobbat här snart sex år. Förutom att tycka det är skrattretande när stockholmare kallar trafiken för hektisk och välkomnar oss att prova att köra en timme i rusningen runt Place de l’Etoile anser han att vi borde ha bättre pli på våra barn.

– Det första jag märkte när jag flyttat hit var hur tillåtande föräldrar är. En gång omringades jag av tre barn på tunnelbanan som gladeligen stampade mig på fötterna och skrek i mina öron. Visst, de är bara barn men det som förvånade mig var att deras föräldrar inte sa någonting, inte ens en diskret ursäkt eller ett leende i min riktning. Det hade inte hänt med franska föräldrar, säger han.


Annat som tas upp i artikeln är bl.a. att man bör akta sig för att spontankonversera med främlingar exempelvis på krogen eller i kvarteret, kanske vid en busshållplats eller på tunnelbanan, för att inte riskera att anses vara antingen full eller mentalsjuk.

Att inte vänta tills alla har hunnit stiga av tunnelbanan eller pendeltåget innan man kliver på, utan försöka trycka eller klämma sig in i vagnen är också ett exempel på ett beteende som är vanligt hos stockholmare.

För den som besöker Stockholm eller planerar att flytta hit finns information att få om stockholmarnas uppförandekoder och tips på hur man själv bör bete sig om man är intresserad av att lära känna oss bättre.


DN - Manual: Så beter sig stockholmare
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Kattmat » 2015-02-02 18:30:23

Min syster pluggade ett år i USA och brukade då säga att hon var från ett annat europeiskt land eftersom svenska studenter där hade så dåligt rykte. De söp, knarkade, köpte sex, hade ingen som helst ordning på sina bostäder, tog inte studierna på allvar, och umgicks nästan bara med andra svenska studenter.

Själv har jag träffat flera utländska studenter när jag pluggat här i Sverige, och här verkar det som att det är tvärt om, att *de* festar överdrivet hårt. Verkar som att folk passar på att bära sig illa åt när de åker utomlands... Stämmer ju ofta för turister också, och inte bara utomlands utan också inom landet.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Sådana är vi Svenskar

Inläggav hearnothing » 2015-02-02 20:39:11

lejonungen skrev:Okultiverade lantisar (OBS! Gäller ej Stockholmare!)


Internationellt sett är väl Stockholm bara en liten byhåla med okultiverade lantisar? Fast på Stureplan.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Sådana är vi Svenskar

Inläggav alixha » 2015-02-05 12:50:24



Inte så bra subtitles dock.

:lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Sådana är vi Svenskar

Inläggav elle » 2015-02-06 12:14:04

intoleranta på gränsen till fientliga mot kristna troende i synnerhet om man är katolik.
( dock inte alla svenskar ).
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Sådana är vi Svenskar

Inläggav 145852 » 2015-02-06 13:13:39

Svergie är kallt det är dålig luft. Det är inbördes krig, i skolan finns det mobbning på gatan slåss gäng mot varandra och mot polisen, på arbetsmarknaden slåss man om de jobb som inte existerar & på jobben slåss man om vem som ska ha mest lön. Hemma går reptilhjärnan igång folk misshandlar barn, hustru, hundar etc. Alkisarna sitter på torget dricker sin jävla bira och klagar över sitvationen. Don löven är vår nya mafia boss. Kungen är anti-robinhod. På tågen sitter folk med mobiltelefoner absolut noll muntlig komunikation. Dagis skola universitet finns för aty hjärntvätta människor till zombies. Polis chefen odlar cannabis och kör operation gås en gång om året så fet skall synas att dom gör något i statistiken. Tiggarna är hit dkickat från staten för att dölja problemen. De rika kommer alltid va rika och fattoga kommer bara vara fattiga samt att systemet är uppbyggt så att man ska utnyttja varan. Mänsklig kontakt saknas allt detta är en illusion. //ASPARGUS
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Hettan » 2015-02-06 13:46:10

Männen är martyrer, kvinnorna offer och barnen bortskämda.

Där har ni Sverige i ett nötskal.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Sådana är vi Svenskar

Inläggav 145852 » 2015-02-06 13:48:29

Hettan skrev:Männen är martyrer, kvinnorna offer och barnen bortskämda.

Där har ni Sverige i ett nötskal.
vill du att det ska vara så???
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Hettan » 2015-02-06 13:55:49

145852 skrev:
Hettan skrev:Männen är martyrer, kvinnorna offer och barnen bortskämda.

Där har ni Sverige i ett nötskal.
vill du att det ska vara så???

Nej verkligen inte, vi är ett land som behöver mer ryggrad... Men vi ska vara så trevliga hela tiden på vår egen och därmed alla andras bekostnad också.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Sådana är vi Svenskar

Inläggav nallen » 2015-02-06 16:41:03

Det har blivit ute att vara svensk och att patriotiskt stå upp för vårt land. Istället råder en allmän förflackning där ingenting får vara farligt, alla är kränkta och alla måste vara överens hela tiden.
Ingen tycks heller vilja ha ansvar för sig själv och sina handlingar.
Det har blivit nästintill en dödssynd att erkänna att en del är duktigare än andra - om det inte gäller sport och slikt trams förstås - alla ska med.
Följden blir, bland annat och uppenbarligen, att folk inte kan skriva koherenta texter med korrekt stavning, vederbörlig interpunktion och versal begynnelsebokstav.
Slapptaskar har landets befolkning blivit. :-)004
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Sådana är vi Svenskar

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-06 16:58:07

nallen skrev:Det har blivit ute att vara svensk och att patriotiskt stå upp för vårt land. Istället råder en allmän förflackning där ingenting får vara farligt, alla är kränkta och alla måste vara överens hela tiden.
Ingen tycks heller vilja ha ansvar för sig själv och sina handlingar.
Det har blivit nästintill en dödssynd att erkänna att en del är duktigare än andra - om det inte gäller sport och slikt trams förstås - alla ska med.
Följden blir, bland annat och uppenbarligen, att folk inte kan skriva koherenta texter med korrekt stavning, vederbörlig interpunktion och versal begynnelsebokstav.
Slapptaskar har landets befolkning blivit. :-)004

Vi delar inte politisk uppfattning men jag måste ändå ge dig rätt i stora stycken.

Jag tycker vi ska sluta apa efter Amerika, vad fan - vi är nordeuropéer, skandinaver.
Det blir bara löjligt om vi ska klä ut oss till wiggers, vifta med fingrarna och bära kepsen på sniskan som coola svarta slackers från LA.

Det råder också allmän ungdomsfixering och medierna är fullproppade med snuttifiering.
Programledare med vuxna målgrupper som pratar barnspråk med oss.

Läs gärna Det infantila samhället där Carl Hamilton jämför nu med då.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Huggorm » 2015-02-06 17:13:27

KrigarSjäl skrev:Vi delar inte politisk uppfattning men jag måste ändå ge dig rätt i stora stycken.

Jag tycker vi ska sluta apa efter Amerika, vad fan - vi är nordeuropéer, skandinaver.
Det blir bara löjligt om vi ska klä ut oss till wiggers, vifta med fingrarna och bära kepsen på sniskan som coola svarta slackers från LA.

Det råder också allmän ungdomsfixering och medierna är fullproppade med snuttifiering.
Programledare med vuxna målgrupper som pratar barnspråk med oss.

Läs gärna Det infantila samhället där Carl Hamilton jämför nu med då.

Var det inte för att få umgås med intelligenta och belevade stadsbor du flyttade till Lund? Den typen människor du beskriver finns bara i städerna. Om du saknar den gamla ursvenska mentaliteten med eftertänksamma och medvetna människor får du flytta tillbaka ut på landsbygden. Där finns de ännu eftersom folk där är mera konservativa och inte maniskt följer varje ny trend som MTV kablar ut.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sådana är vi Svenskar

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-06 17:17:10

Nej, på landet bor det bara rasister och trögskallar som inte läser böcker.

Det är omöjligt att bo på vischan om man har intellektuella och kulturella intressen.

-Vad ska jag prata med lantisar om, olika gödselkvaliteter och vedpriser?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Huggorm » 2015-02-06 17:28:03

KrigarSjäl skrev:Nej, på landet bor det bara rasister och trögskallar som inte läser böcker.

Det är omöjligt att bo på vischan om man har intellektuella och kulturella intressen.

-Vad ska jag prata med lantisar om, olika gödselkvaliteter och vedpriser?
Vad skall du prata med en "wigger" om då? Narkotika och gamla anstaltsminnen?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Charlie72 » 2015-02-06 17:36:15

Pinsamt att vara Svensk
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Sådana är vi Svenskar

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-06 17:46:55

Huggorm skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej, på landet bor det bara rasister och trögskallar som inte läser böcker.

Det är omöjligt att bo på vischan om man har intellektuella och kulturella intressen.

-Vad ska jag prata med lantisar om, olika gödselkvaliteter och vedpriser?
Vad skall du prata med en "wigger" om då? Narkotika och gamla anstaltsminnen?

Det finns nog fler än wiggers i städerna...som sagt, allmänbildade människor som läser böcker och har andra intressen än traktorn och vedpriset.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Charlie72 » 2015-02-06 18:11:22

Finns för mycket folk som kallar sig själva för allmänbildade, folk kanske var det förr, men nu för tiden så räcker det med att läsa böcker och ha pluggat lite för att tro man är det :-)063 :-)051
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Återgå till Intressanta intressen



Logga in