Sådana är vi Svenskar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Watkins » 2013-05-21 11:14:56

Frimodig skrev:
Frimodig skrev:Till Watkins.

Du kan börja med en bok av Berggren och Trädgård, Är svensken människa?

Sen kan du kolla World value survey. Och läsa Hofstede: Cultures and Organizations.

Fast du kanske inte läser böcker? Du vet ändå?

Lennart Frimodig


Och Watkins försvann.

Hon finns liksom inte längre. Skitmärkligt.

Lennart Frimodig


Jag har haft annat för mig. Nu när jag är tillbaka kan jag väl säga att det var bra att du äntligen angav källor. Jag hoppas att du kommer att fortsätta att göra det utan att bli ombedd.
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Frimodig » 2013-05-22 21:24:42

Watkins skrev:
Frimodig skrev:
Frimodig skrev:Till Watkins.

Du kan börja med en bok av Berggren och Trädgård, Är svensken människa?

Sen kan du kolla World value survey. Och läsa Hofstede: Cultures and Organizations.

Fast du kanske inte läser böcker? Du vet ändå?

Lennart Frimodig


Och Watkins försvann.

Hon finns liksom inte längre. Skitmärkligt.

Lennart Frimodig


Jag har haft annat för mig. Nu när jag är tillbaka kan jag väl säga att det var bra att du äntligen angav källor. Jag hoppas att du kommer att fortsätta att göra det utan att bli ombedd.


Kära nån.

Watkins tillhör Frimodig mörk. Det här är hur man kvalificerar sig.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Azo85 » 2013-05-22 22:31:09

Lättkränkta och sanslöst känsliga för allt och alla. Mentala mesar, fjollor kalla det vad man vill.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Watkins » 2013-05-23 7:11:37

Frimodig skrev:
Watkins skrev:
Jag har haft annat för mig. Nu när jag är tillbaka kan jag väl säga att det var bra att du äntligen angav källor. Jag hoppas att du kommer att fortsätta att göra det utan att bli ombedd.


Kära nån.

Watkins tillhör Frimodig mörk. Det här är hur man kvalificerar sig.

Lennart Frimodig


Genom att efterfråga källor istället för att blint acceptera att du "inte läser böcker, men vet ändå", som man skulle kunna uttrycka det? Eller genom att ha annat att göra än att hänga på aspergerforum?

Vad är "Frimodig mörk"? Ett hemligt sällskap?
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Wine » 2013-05-23 7:39:29

Svenskar är tydligen ett av världens mest toleranta folk enligt en undersökning utförd av World Values Survey, invånare i flera länder i Mellanöstern samt Asien är mer främlingsfientliga enligt undersökningen:

Daily Mail - Map shows world's 'most racist' countries (and the answers may surprise you)
By HUGO GYE PUBLISHED: 12:49 GMT, 16 May 2013 | UPDATED: 00:01 GMT, 17 May 2013

Hong Kong, Bangladesh, Jordan and India named least tolerant countries
U.S., Britain, Canada and South America are among the least racist
Survey asks people if they would want neighbours of a different race


THE MOST TOLERANT COUNTRIES

0 to 4.9%
United States, Canada, Brazil, Argentina, Colombia, Guatemala, Britain, Sweden, Norway, Latvia, Australia, New Zealand

5 - 9.9%
Chile, Peru, Mexico, Spain, Germany, Belgium, Belarus, Croatia, Japan, Pakistan, South Africa

10 - 14.9%
Finland, Poland, Ukraine, Italy, Greece, Czech Republic, Slovakia

15 - 19.9%
Venezuela, Hungary, Serbia, Romania, Macedonia, Ethiopia, Uganda, Tanzania, Zimbabwe, Russia, China
Source: World Values Survey


THE LEAST RACIALLY TOLERANT COUNTRIES

40% + (of individuals surveyed would not want a person of another race as a neighbour)
India, Jordan, Bangladesh, Hong Kong

30 - 39.9%
Egypt, Saudi Arabia, Iran, Vietnam, Indonesia, South Korea

20 - 39.9%
France, Turkey, Bulgaria, Algeria, Morocco, Mali, Zambia, Thailand, Malaysia, The Philippines


Huruvida folk är ärliga i sina svar kan man aldrig vara riktigt säker på, skribenten i Washington Post menar att det kan vara så att finnar och svenskar är lika toleranta men att finnar är mer ärliga i sina svar och därför placerar sig Finland bland de länder som är något mindre toleranta:

The Washington Post - A fascinating map of the world’s most and least racially tolerant countries
By Max Fisher, Published: May 15, 2013 at 3:28 pm

Before we dive into the data, a couple of caveats. First, it’s entirely likely that some people lied when answering this question; it would be surprising if they hadn’t. But the operative question, unanswerable, is whether people in certain countries were more or less likely to answer the question honestly. For example, while the data suggest that Swedes are more racially tolerant than Finns, it’s possible that the two groups are equally tolerant but that Finns are just more honest. The willingness to state such a preference out loud, though, might be an indicator of racial attitudes in itself. Second, the survey is not conducted every year; some of the results are very recent and some are several years old, so we’re assuming the results are static, which might not be the case.


http://www.metro.se/nyheter/svenskarna- ... pqdasVopw/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Azo85 » 2013-05-23 7:59:48

Wine skrev:Svenskar är tydligen ett av världens mest toleranta folk enligt en undersökning utförd av World Values Survey, invånare i flera länder i Mellanöstern samt Asien är mer främlingsfientliga enligt undersökningen


Beror nog på hur frågan är formulerad. "Vill du eller vill du inte ha en granne av en annan ras" lär de flesta svara nej på då många har starka känslor kopplat till just ordet ras. Byter man ut ras mot etnicitet eller nationalitet får man nog ett helt annat resultat. Ibland formulerar de sig faktiskt oerhört konstigt i opinionsundersökningar.

Vet inte om svenskar är nämnvärt toleranta utan det handlar om rädslan att anses vara en rasist vilket är ett epitet som kreti och pleti kastar ur sig hejvilt utan goda grunder. Skulle man inte anses vara en person som värderar människor utifrån fysiska attribut (rasist) om man inte ville ha en granne av utländsk härkomst blir siffran förmodligen en helt annan.

Rädslan för ett negativt epitet väger tyngre än ens irrationella åsikter. Att ras har någon betydelse är irrationell, kulturell tillhörighet är väl det som påverkar beteende.

Egentligen handlar det inte om ras överhuvudtaget utan kulturell tillhörighet. Få skulle väl ha problem med en femte generationens invandrad kongoles som är helt och hållet assimilerad.

Finns en tendens att blanda ihop ras och kulturellt betingat beteende.

Edit: Det är även typiskt svenskt. Att hursomhelst kalla andra svenskar för rasister och andra tillhyggen samtidigt som man är livrädd för att uttrycka något som kan anses vara en bekräftning av stereotyp eller på något vis nedlåtande mot minoritet.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Frimodig » 2013-05-23 18:27:44

Watkins skrev:
Frimodig skrev:
Watkins skrev:
Jag har haft annat för mig. Nu när jag är tillbaka kan jag väl säga att det var bra att du äntligen angav källor. Jag hoppas att du kommer att fortsätta att göra det utan att bli ombedd.


Kära nån.

Watkins tillhör Frimodig mörk. Det här är hur man kvalificerar sig.

Lennart Frimodig


Genom att efterfråga källor istället för att blint acceptera att du "inte läser böcker, men vet ändå", som man skulle kunna uttrycka det? Eller genom att ha annat att göra än att hänga på aspergerforum?

Vad är "Frimodig mörk"? Ett hemligt sällskap?


Frimodig mörk är ett ställe för folk som gjort bort sig grundligt i mina ögon. Det behöver alltid finnas ett ondsint drag, att ha fel imo räcker inte alls.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Frimodig » 2013-05-23 18:31:29

Azo85 skrev:Lättkränkta och sanslöst känsliga för allt och alla. Mentala mesar, fjollor kalla det vad man vill.


Det är din beskrivning av svenskar? Har du några grunder för de här utfallen?

För mig verkar det mest som om du berättar om dig själv.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Sådana är vi Svenskar

Inläggav antonius » 2013-05-23 20:08:15

Vi svenskar är ju egentligen ingen homogen och särskilt gammal befolkning. För sisådär 13000 år sedan låg här inlandsis, så vad man menar med hur vi är är ett mishmash av tolkningar än hit och än dit. Vi är en samling invandrad befokning, med varierande och brokiga idelogier. Julgranen är tysk, midsommarstången rommersk, majbrasan är väl åxå tysk. Till och med surströmming är inte så helt igenom svenskt, både Islänninar och Innuiter äter gäst och surnad fisk.

Så det ända det är väl att vi tror att vi är så speciellla, sådana är vi Svenskar :-)005
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sådana är vi Svenskar

Inläggav plåtmonster » 2013-05-23 20:24:04

Azo85 skrev:Få skulle väl ha problem med en femte generationens invandrad kongoles som är helt och hållet assimilerad.


Kanske är det där skon klämmer? vem vill jobba gratis för att assimilera grannen?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Frimodig » 2013-05-23 20:27:09

antonius skrev:Vi svenskar är ju egentligen ingen homogen och särskilt gammal befolkning. För sisådär 13000 år sedan låg här inlandsis, så vad man menar med hur vi är är ett mishmash av tolkningar än hit och än dit. Vi är en samling invandrad befokning, med varierande och brokiga idelogier. Julgranen är tysk, midsommarstången rommersk, majbrasan är väl åxå tysk. Till och med surströmming är inte så helt igenom svenskt, både Islänninar och Innuiter äter gäst och surnad fisk.

Så det ända det är väl att vi tror att vi är så speciellla, sådana är vi Svenskar :-)005


Wow, en begåvning. Har du läst några internationella jämförelser mellan svenskar och andra? Vi är extremt märkliga.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Sådana är vi Svenskar

Inläggav antonius » 2013-05-23 20:48:03

Frimodig skrev:Wow, en begåvning. Har du läst några internationella jämförelser mellan svenskar och andra? Vi är extremt märkliga.

Lennart Frimodig


Nope, bara egna förvirrade tankar. :mrgreen:
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Frimodig » 2013-05-23 21:09:08

Du kan börja med att läsa Geert Hofstedte, Cultures and organizations.
Han beskriver rätt bra hur märkliga vi är. Sen kan du kolla nån World value survey.

Vi är extremt märkliga, i ett internationellt perspektiv. Det är individualism och könsjämlikhet och jämlikhetstänkande uppåt, som är helt unikt, i hela pissvärlden. Vi gafflar med Gud, inga normala människor i något land, gafflar med Gud. Vi saknar respekt för makthavare, det är extremt egendomligt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Sådana är vi Svenskar

Inläggav 9999999 » 2013-05-23 21:12:18

Frimodig skrev:Vi gafflar med Gud


Jag googlade lite för att försöka hitta vad detta uttryck betyder men misslyckades. Kan du stilla min nyfikenhet?
9999999
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2012-09-27

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Frimodig » 2013-05-23 21:21:42

Det är nån idé vi svenskar har, att vi är jämbördiga med vad som helst, även med Gud. Alla måste liksom bevisa sig själva i våra ögon. Det är vi som avgör.

I vissa avseenden är vi riktigt högmodiga. Imo, helt ok, jag är ateist, jag gick ur kyrkan när jag var 18.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Wine » 2013-05-23 21:28:45

Här är en gammal artikel angående World Values Survey:

DN - "Sverige har världens mest avvikande folk"
Publicerad 2006-03-21 01:05

Ny undersökning om kulturella skillnader: I ett internationellt perspektiv är inte invandrarna annorlunda, utan Sverige.. Svenskarnas åsikter ligger längst bort från de genomsnittliga värderingarna i världens länder. Det visar en undersökning som gjorts på uppdrag av Integrationsverket och som presenteras i dag. Undersökningen - som består av material från ett 80-tal länder - visar att religionen inte spelar någon större roll i Sverige. Samma sak gäller familjen i traditionell mening. Åsikter som särskiljer oss från de flesta andra länder. Svensken avvisar också tydligt idén om starka ledare, och tror på öppenhet, frihet och demokrati som inga andra. I ett litet bredare internationellt perspektiv tycks det inte vara invandrarna som är så annorlunda, utan snarare Sverige, skriver Integrationsverkets generaldirektör Andreas Carlgren.


Det land som ligger längst bort i den internationella jämförelsen av värderingar är Sverige. Svenskarna har de mest atypiska och avvikande värderingarna av alla. Sverige visar högs­ta nivåer i studien för de emancipativa frihetsvärdena och näst högst nivå när det gäller sekulära värden. Uppslutningen kring frihetsvärdena har stärkts under de decennier som studierna har gjorts. Ingen annan befolkning visar längre avstånd till de två dimensionernas mitt. Den svenska profilen delas av, men är inte lika utmärkande i, länder som Norge, Danmark och Nederländerna.

Utmärkande för Sverige och svenskarna är:

Den starka uppslutningen till frihetsvärden, med positiv syn på öppenhet och tolerans, tillit och respekt för andra människor, och ett aktivt civilsamhälle. Svenskarna har även den högsta uppslutningen till det demokratiska styrelseskicket. Svenskarna avvisar starka ledare, att samla makt hos experter eller Försvarsmakten, och är övertygade om att det demokratiska styrelseskicket är bästa tänkbara system även med sina fel och brister.

Länder som USA och Finland når enbart upp till hälften av den nivån som svens­karna visar. Sverige har sex gånger så högt värde när tillit, tolerans och respekt sammanvägts, som exempelvis Turkiet, Bosnien, Serbien och Ryssland.

På motsvarande sätt visar Sverige en låg uppslutning runt värden som har med religion, familj och nationell identitet att göra. Endast Japan når högre nivå i sekulära värden.

Hög rankning i mätningar av levnadsförhållanden. I rapporten görs en jämförelse mellan värderingar och olika former av levnadsförhållandeindex. Det finns en samvariation mellan graden av välfärd och uppslutning till frihetsvärdena.


Tycker det är mycket intressant hur annorlunda svenskars värderingar är i ett internationellt perspektiv.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Wine » 2013-05-23 21:32:57

Här är en till artikel:

SvD - Sverige står modell för en ny andlighet
23 februari 2010 kl 00:01 , uppdaterad: 12 maj 2011 kl 16:18

INDIVIDTRO. Gud är inte död i Sverige, men nästan. Fast det är bara den gamla personliga, styrande och ställande guden som är på väg att gå hädan. När filosofer och tänkare runt om i världen livligt diskuterar en ny gudssyn kommer de fram till en grundhållning som liknar den typiskt svenska.

Lagomlandet Sverige är ett intressant land. Svenskars värderingar är exempelvis inte alls särskilt ”normala” eller ”lagom”. Ur omvärldens synvinkel är vi snarare de mest avvikande.

Enligt en återkommande internationell undersökning om människors värderingar, World Values Survey, är Gud viktig bara för var femte svensk (17 procent) och religion är viktigt för enbart var tredje (35 procent). Om någon tycker att detta verkar vara en förvånansvärt hög andel ska ni veta att ur ett internationellt perspektiv är det här låga siffror, faktiskt lägst i världen.

Sverige är det mest icketypiska landet vad gäller organiserad religion. Extremt kan man hävda. Det menar Thorleif Petterson, professor emeritus i religionssociologi vid Uppsala universitet och ansvarig för den svenska delen av World Values Survey, som är ett nätverk av sociologer som studerar förändringar i människors värderingar och hur detta påverkar ett samhälle.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Frimodig » 2013-05-23 21:34:23

Wine skrev:Här är en gammal artikel angående World Values Survey:

DN - "Sverige har världens mest avvikande folk"
Publicerad 2006-03-21 01:05

Ny undersökning om kulturella skillnader: I ett internationellt perspektiv är inte invandrarna annorlunda, utan Sverige.. Svenskarnas åsikter ligger längst bort från de genomsnittliga värderingarna i världens länder. Det visar en undersökning som gjorts på uppdrag av Integrationsverket och som presenteras i dag. Undersökningen - som består av material från ett 80-tal länder - visar att religionen inte spelar någon större roll i Sverige. Samma sak gäller familjen i traditionell mening. Åsikter som särskiljer oss från de flesta andra länder. Svensken avvisar också tydligt idén om starka ledare, och tror på öppenhet, frihet och demokrati som inga andra. I ett litet bredare internationellt perspektiv tycks det inte vara invandrarna som är så annorlunda, utan snarare Sverige, skriver Integrationsverkets generaldirektör Andreas Carlgren.


Det land som ligger längst bort i den internationella jämförelsen av värderingar är Sverige. Svenskarna har de mest atypiska och avvikande värderingarna av alla. Sverige visar högs­ta nivåer i studien för de emancipativa frihetsvärdena och näst högst nivå när det gäller sekulära värden. Uppslutningen kring frihetsvärdena har stärkts under de decennier som studierna har gjorts. Ingen annan befolkning visar längre avstånd till de två dimensionernas mitt. Den svenska profilen delas av, men är inte lika utmärkande i, länder som Norge, Danmark och Nederländerna.

Utmärkande för Sverige och svenskarna är:

Den starka uppslutningen till frihetsvärden, med positiv syn på öppenhet och tolerans, tillit och respekt för andra människor, och ett aktivt civilsamhälle. Svenskarna har även den högsta uppslutningen till det demokratiska styrelseskicket. Svenskarna avvisar starka ledare, att samla makt hos experter eller Försvarsmakten, och är övertygade om att det demokratiska styrelseskicket är bästa tänkbara system även med sina fel och brister.

Länder som USA och Finland når enbart upp till hälften av den nivån som svens­karna visar. Sverige har sex gånger så högt värde när tillit, tolerans och respekt sammanvägts, som exempelvis Turkiet, Bosnien, Serbien och Ryssland.

På motsvarande sätt visar Sverige en låg uppslutning runt värden som har med religion, familj och nationell identitet att göra. Endast Japan når högre nivå i sekulära värden.

Hög rankning i mätningar av levnadsförhållanden. I rapporten görs en jämförelse mellan värderingar och olika former av levnadsförhållandeindex. Det finns en samvariation mellan graden av välfärd och uppslutning till frihetsvärdena.


Tycker det är mycket intressant hur annorlunda svenskars värderingar är i ett internationellt perspektiv.


Det där är exakt vad jag försöker säga.
Vi är jätteunderliga. Jämfört med andra länder.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Sådana är vi Svenskar

Inläggav elle » 2013-05-23 23:18:12

svensken är ensam ( inga nära vänner, familjekonflikter ), mår dåligt, har självmordstankar, depressioner, leda, tomhetskänslor, sjukskriver sig, prestationsångest, vet inte / kan inte ? njuta av livet utan alkohol.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Sådana är vi Svenskar

Inläggav plåtmonster » 2013-05-23 23:36:02

Intressant!

Det går att lösa detta med att hitta frivillig gemenskap, nära vänner, sådant som gör en glad, strukturera tillvaron till en lagom takt, minska sociala tvång mm. Om man vill.
Öppenhet, tolerans, tillit och respekt för andra människor, och ett aktivt civilsamhälle ser iaf jag som positiva värden.

Indoktrinerande religion, tvingande familj och nationellt tunnelseende med starka ledare, instängdhet, ofrihet och dekretstyre verkar iaf inte lockande som alternativ.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Charlie72 » 2013-05-23 23:58:03

Jävligt blåögda (korkade).
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Sådana är vi Svenskar

Inläggav antonius » 2013-05-24 0:01:58

Frimodig skrev: Vi saknar respekt för makthavare, det är extremt egendomligt.

Lennart Frimodig


Nog misstänker jag att det är många bland NT:folket som 'suger makthavarnas små russink*kar' så mycket dom kommer åt :evil:
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Alien » 2013-05-24 0:11:41

Frimodig hänvisar ständigt till Hofstede: Cultures and Organizations och här finns den att läsa: http://westwood.wikispaces.com/file/view/Hofstede.pdf

Inte för att jag själv klarar av det. Kan öht inte läsa långa texter på skärmen och än mindre på engelska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sådana är vi Svenskar

Inläggav elle » 2013-05-25 7:41:27

plåtmonster skrev:Intressant!

Det går att lösa detta med att hitta frivillig gemenskap, nära vänner, sådant som gör en glad, strukturera tillvaron till en lagom takt, minska sociala tvång mm. Om man vill.
Öppenhet, tolerans, tillit och respekt för andra människor, och ett aktivt civilsamhälle ser iaf jag som positiva värden.

Indoktrinerande religion, tvingande familj och nationellt tunnelseende med starka ledare, instängdhet, ofrihet och dekretstyre verkar iaf inte lockande som alternativ.

utlänningar ser svenskar på ett annat sett än svenskar ser sig själva. jag hade redan en viss bild av Sverige och svenskar innan jag flyttade hit. ( baserad på tidningsartiklar, svensk litteratur och har träffat 2 svenska familjer från Stockholm . de var trevliga . vi pratade på tyska ).
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Intressanta intressen



Logga in