Rutiner (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är rutiner viktiga för dig?

mycket, har bestämda rutiner varje dag/varje vecka
9
24%
ganska, har flera rutiner varje dag eller varje vecka
12
32%
inte så värst, men några rutiner om dagen/per vecka har jag som jag mår bra av
12
32%
inte alls, rutiner känns onaturligt för mig
5
13%
 
Antal röster : 38

Inläggav NoteToSelf » 2011-02-18 21:35:00

Jag brukar må betydligt sämre på lov som är längre än en vecka, tror det har med brist på rutiner att göra..
Går upp när jag vaknar, äter inte regelbundet, har inget att göra om dagarna... Usch.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Gafsan » 2011-02-18 21:39:34

NoteToSelf skrev:Jag brukar må betydligt sämre på lov som är längre än en vecka, tror det har med brist på rutiner att göra..
Går upp när jag vaknar, äter inte regelbundet, har inget att göra om dagarna... Usch.


+1

Jag klarar nätt och jämt av en vanlig helg... :( Jag brukar säga på jobbet att jag skulle behöva ta med mig en av projektledarna hem och då brukar alla titta på mig som om jag var helt galen. Det verkar som om andra gillar all den där ostrukturerade tiden.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inläggav Kahlokatt » 2011-02-18 22:25:53

Rutiner är jätteviktiga för mig, det är både stora saker och småsaker som måste göras. Jag vill planera långt i förväg, det mest spontana jag kan ta mig för är att ta en dagstripp till Stockholm om jag har kommit på det dagen före (och eftersom jag bor i Uppsala är det nära). Hänga med på bio med tre timmars varsel? Njäääeee....näää, vill hellre sitta hemma och kolla på mina idoler i timtal... :oops:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Identitet » 2011-02-20 12:26:09

Laika skrev:Jag är väldigt beroende av förutsägbarhet i betydelsen att om jag ställt in mig på att göra något så har jag svårt att hantera att det inte blir av. Det kan vara allt från en fika med någon som blir inställd, eller att ipodbatterierna tar slut när jag åker tåg.


det där känner jag verkligen igen mig i. "ändrade planer" grejen. blir alltid mer eller mindre störd av det. jag förstår rent förnuftigt att sånt händer, det händer även mig. hände ännu mer förr när jag kunde få ångest som sabbade eventuella planer. men det blir ändå "fel" i min skalle.
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav sussi83 » 2011-02-27 22:10:53

De mest fundamentala sakerna måste jag ha koll på, jag har kontrollbehov typ.
Mår dåligt om folk ska in och göra arbeten i min lägenhet, typ stambyten som görs nu hos mig. Känns som om folk våldtar mitt hem!
Var sak måste ha sin plats, ingen får flytta på dem utan att jag är medveten om det, blir vilsen i mitt eget hem om jag inte hittar det jag söker.
Saker sker oftast i en viss följd och ordning.
Jag vill ha full pejl p mitt jobb, osäkra förhållanden gör mig stressad och katastroftankarna är inte långt borta om något händer.
Jag sätter oftast datum på saker som ska göras och blir jag hindrad får jag ångest, allt planeras i minsta detalj och hör samman med restan av mina planerade saker. Faller hela kedjan mår jag inte bra.
Allt måste också vara nogrannt gjort, endast det ultimata duger så man får prestations ångest.

Jag mår dåligt om planerade saker blir inställda, det blir ett hålrum där som jag inte bet hur jag ska fylla. Oförutsägbara händelser avskyr jag så jag är inte så impulsiv, förutom om det är på mina villkor.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav nallen » 2011-02-28 8:53:37

+1
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Bali » 2011-02-28 19:39:20

"Omröstningen" fungerar tydligen inte, men jag är i vilket fall som helst en sådan här: mycket, har bestämda rutiner varje dag/varje vecka.

Jag är mycket rutinberoende och utan rutiner faller hela "jag" helt ihop, punkt, slut och amen. :wink: :(

VILL inte vara "en så´n", men vad göra annars... !?

Finns mycket mer jag skulle vilja skriva här, Identitet, men orken finnes inte alls tyvärr.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Arkimedes » 2011-02-28 22:44:55

Rutiner är viktiga för mig men jag har inga.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Flia » 2011-03-01 0:06:32

sussi83 skrev:De mest fundamentala sakerna måste jag ha koll på, jag har kontrollbehov typ.
Mår dåligt om folk ska in och göra arbeten i min lägenhet, typ stambyten som görs nu hos mig. Känns som om folk våldtar mitt hem!
Var sak måste ha sin plats, ingen får flytta på dem utan att jag är medveten om det, blir vilsen i mitt eget hem om jag inte hittar det jag söker.
Saker sker oftast i en viss följd och ordning.
Jag vill ha full pejl p mitt jobb, osäkra förhållanden gör mig stressad och katastroftankarna är inte långt borta om något händer.
Jag sätter oftast datum på saker som ska göras och blir jag hindrad får jag ångest, allt planeras i minsta detalj och hör samman med restan av mina planerade saker. Faller hela kedjan mår jag inte bra.
Allt måste också vara nogrannt gjort, endast det ultimata duger så man får prestations ångest.

Jag mår dåligt om planerade saker blir inställda, det blir ett hålrum där som jag inte bet hur jag ska fylla. Oförutsägbara händelser avskyr jag så jag är inte så impulsiv, förutom om det är på mina villkor.


Stämmer precis in på mig.
Jag gör nya rutiner av allt som inte redan har en rutin. När omständigheter runt diskandet ändras, så måste jag planera om innan jag kan fortsätta, skapa en ny rutin.

Från hur jag klär på mig tills jag är ute och har låst dörren - en väl inrutad rutin som måste ändras varje gång vädret slår om.

Tack och lov för ADHD'n som tar mig utanför rutinerna ibland.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in