Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Alien » 2014-06-12 2:50:26

En journalist vikarierade en termin som lärare i en högstadieskola. Inte för att wallraffa utan för att tidningen han arbetade för hade lagt ner och han blev arbetslös. Det var inte svårt att få jobbet, skolan var desperat.

DN Kulturdebatt skrev:Den första veckan känns det omöjligt att hålla någon form av ordning, få eleverna att lyssna och visa respekt. Hela havet stormar och till en början lägger jag hela ansvaret på mig själv.

Det blir några svåra dagar och nätter och jag vill kasta in handduken. Ge upp. Jag är en usel lärare och människa.

Mitt brutala uppvaknande ska pågå under hela min tid på skolan.

Händelse läggs till händelse och allra mest slås jag av elevernas attityd och avsaknad av respekt. Bristen på elevansvar, och bristen på regler och konsekvenser från lärarnas och skolledningens sida. En del har ytterkläderna på sig under lektionerna, mössor och jackor. Elever kommer och går, lite hur som helst. Tuggummin tuggas. Elever brottas med varandra. Hög musik på. Några dansar på borden. Ögon stirrar stint in i mobilerna. Spottloskor på golvet. De skriker. Brölar. Okvädingsord riktas mot katedern.
---
Under lektionerna regerar mobiltelefonerna. Först försöker jag bekämpa missbruket av dem men ger efterhand upp. Mobilernas sug är så mycket kraftfullare än mina tillsägelser. Konflikter och tillsägelser kostar energi som jag inte längre lyckas uppbåda.

Det minimala arbetsrummet för lärare är inte någon tillflyktsplats. I början använder jag öronproppar för att värja mig från vrålen från elevkorridoren utanför.
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... in-i-kaos/

Eleverna är inte bara totalt utan respekt för lärarna, vissa är också våldsamma.

Sista lektionen blir den kanske värsta. En handfull av eleverna i åttan och nian kan bli våldsamma. På riktigt. Varningen kommer från en lärarkollega efter att jag blivit utsatt för en av dem ett par månader in i terminen. Den gången riktades en kraftfull spark mot en dörrkarm, framför ögonen på mig. Jag sa till på skarpen och fick till svar: ”Är du dum i huvudet, eller?”
---
När jag ber honom vänta med sina förklaringar accelererar det. Han ställer sig nära och stirrar aggressivt. När han petar på mig vaknar grottmänniskan inom mig med full kraft på nolltid. Adrenalinet pumpar.

”Du rör inte mig!”

En ny petning som svar.

Känslorna har tagit över och jag försöker uppbåda all min energi för att hålla mig lugn.


Nej, en lärare får finna sig i att knuffas av eleverna. Läraren får ju inte försvara sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rapport från en skola i kaos (journalist vik lärare)

Inläggav Alien » 2014-06-12 2:54:54

Detta är en skola i förorten. Det är förstås inte lika illa på alla skolor. Här verkar alla demoraliserade.

DN skrev:Skolan håller på att förfalla och lärarna går på knäna.

Takplattor saknas och bänkar och lister sitter lösa. Allt är slitet. I en av toaletterna är det stopp i månader. Det börjar lukta men inget händer. En tidig morgon frågar städerskan mig om hon ska säga till rektorn. Hon har sagt till vaktmästaren men inget har hänt. Han blir bara arg, säger hon uppgivet.
---
En annan plåga är kopieringsapparaterna, ersättningen för de skolböcker som inte längre finns. Apparaterna fungerar sällan som de ska. Under terminen tar pennor, block och suddgummin slut. Det var likadant förra terminen, får jag höra. Elevernas viktigaste arbetsmaterial saknas. Min företrädare köpte material för egna pengar och vid några tillfällen gör jag likadant. Åtskillig tid ägnar jag åt att städa klassrumsgolven efter det som blivit kvar av eleverna. Slängda pennstumpar som fortfarande är användbara sorteras ut från annat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rapport från en skola i kaos (journalist vik lärare)

Inläggav Alien » 2014-06-12 2:58:07

Det är förstås inget nytt för lärarkåren.

DN skrev:Orsakerna till såväl skolkaoset på högstadieskolan i Botkyrka som andra skolor med liknande problem är flera, menar facken. Att lärare har för många arbetsuppgifter utom att undervisa och en ökad administrativ börda är några av dem. Annat är minskade stödresurser och att de resurser som finns inte fördelas efter behov.

– Vad jag möter allra mest är att lärarnas tid inte räcker till. De har för många arbetsuppgifter och har inte tid att se elever. Ingen ska vara förvånad över svenska resultatet när detta är verkligheten som lärare ska möta, säger Eva-Lis Sirén, och fortsätter:

– I en klass där det är kaos måste det finnas fler lärare. Vi har för länge haft en diskussion om att eleverna inte får kosta, men det är dyrt att laga och lappa efteråt när man lämnar lärare ensamma utan verktyg.

Lärarnas riksförbund pekar på att det råder en ojämlikhet mellan skolor, som man menar har sin grund i att huvudmännen – kommunerna – värderar och satsar olika. Därför vill förbundet återförstatliga skolan.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lararf ... t-stammer/

Lärarna efterlyser också större föräldraansvar. Det är heller inget nytt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rapport från en skola i kaos (journalist vik lärare)

Inläggav Alien » 2014-06-12 3:01:53

Det är bedrövligt, säger utbildningsminister Jan Björklund.

DN skrev:Utbildningsministern har redan tillsatt en utredning om mer ordning och reda i skolan som kommer att bli färdig i sommar. Han utesluter inte att den kan leda till lagändringar som ger lärare tydligare befogenheter. Dessutom kommer regeringen ge skolor med stora problem extra resurser.

Björklund menar att problemen handlar lika mycket om attityder och gränssättande som resurser. Redan i dag har lärare sanktionsmöjligheter mot stökiga elever, till exempel att beslagta mobiler eller att skicka ut den som stör.

– Det finns en hel del befogenheter som infördes i 2011 års skollag på mitt förslag, men de används inte. Det är en flathet i vuxenvärlden, säger han.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjorkl ... edrovligt/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Heishi » 2014-06-12 3:27:46

Det är illa när lärarnas utbildning blir en bristvara, då de behöver spendera sin tid till disciplinering, snarare än pedagogik. Tråkigt, och riktigt dåligt. Jag vet inte om det har med den övriga världen att göra, men numera upplever jag att vi ska respektera allas olikheter till höger och vänster, och lämna utrymme för individualism, ect.

Tyvärr tror jag inte att det är en bra grund för disciplin.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Huggorm » 2014-06-12 6:39:25

Jag tror man måste börja filma lektionerna och sedan gå igenom filmerna med de stökiga i sällskap med deras föräldrar. Vidare borde det vara totalt mobilförbud på lektionerna, den som tar upp telefonen borde få den beslagtagen och få lösa ut den hos rektorn. Och stökiga ungdomar skall kastas ut, jag skiter i om det är synd om stackarna för att de har adhd eller vad det nu kan vara, de skall ändå inte få lov att förstöra skolgången för sina klasskamrater. Det är ungarnas hela framtid som står på spel.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav matterik » 2014-06-12 8:07:12

Det är inte konstigt att skolorna förblir i kaos med dagens politik och lagsystem.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav plåtmonster » 2014-06-12 13:28:17

Huggorm skrev:Jag tror man måste börja filma lektionerna och sedan gå igenom filmerna med de stökiga i sällskap med deras föräldrar. Vidare borde det vara totalt mobilförbud på lektionerna, den som tar upp telefonen borde få den beslagtagen och få lösa ut den hos rektorn. Och stökiga ungdomar skall kastas ut,

Gillar ditt förslag.. ;)

matterik skrev:Det är inte konstigt att skolorna förblir i kaos med dagens politik och lagsystem.

Vad är det för specifik lag som gör att det blir kaos menar du?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare

Inläggav Moggy » 2014-06-12 13:54:03

Dom borde sätta upp störsändare på skolområdet för att stoppa användandet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Charlie72 » 2014-06-12 15:05:18

Klart skolan är i kaos, vad hade folk räknat med :-)051
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Miche » 2014-06-12 15:49:13

Charlie72 skrev:Klart skolan är i kaos, vad hade folk räknat med :-)051
Jag har på senare år besökt ett par skolor, dels en skola med alla årskurser från F till 9 som fungerar alldeles utmärkt, inget kaos och en otroligt bra hantering av mobbningen, dels en skola med F - 6 (sexor var då mellanstadiet) som dock saknade mobbninghanteringen, även den utan kaos.

Jag har även besökt en fungerande skola med enbart högstadium (7 - 9) samt gymnasieskola där kaoset inte existerar så vad menar du?

Tycker att det känns som om du trollar igen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Charlie72 » 2014-06-12 16:01:03

Miche skrev:
Charlie72 skrev:Klart skolan är i kaos, vad hade folk räknat med :-)051
Jag har på senare år besökt ett par skolor, dels en skola med alla årskurser från F till 9 som fungerar alldeles utmärkt, inget kaos och en otroligt bra hantering av mobbningen, dels en skola med F - 6 (sexor var då mellanstadiet) som dock saknade mobbninghanteringen, även den utan kaos.

Jag har även besökt en fungerande skola med enbart högstadium (7 - 9) samt gymnasieskola där kaoset inte existerar så vad menar du?

Tycker att det känns som om du trollar igen.


Om jag fick makten så skulle det säkert se ut som trolleri när jag så snabbt o enkelt fixade problem, så som skolan o en del andra :wink:
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Myrkr » 2014-06-12 16:42:26

Kanske kan ha två vuxna per klass, en lärare som sysslar med lärandet och en vakt som håller ordning på eleverna. :lol:
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Miche » 2014-06-12 16:43:52

Charlie72 skrev:
Miche skrev:
Charlie72 skrev:Klart skolan är i kaos, vad hade folk räknat med :-)051
Jag har på senare år besökt ett par skolor, dels en skola med alla årskurser från F till 9 som fungerar alldeles utmärkt, inget kaos och en otroligt bra hantering av mobbningen, dels en skola med F - 6 (sexor var då mellanstadiet) som dock saknade mobbninghanteringen, även den utan kaos.

Jag har även besökt en fungerande skola med enbart högstadium (7 - 9) samt gymnasieskola där kaoset inte existerar så vad menar du?

Tycker att det känns som om du trollar igen.


Om jag fick makten så skulle det säkert se ut som trolleri när jag så snabbt o enkelt fixade problem, så som skolan o en del andra :wink:
Berätta hur det ska gå till rent praktiskt och hur det ska finansieras.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Charlie72 » 2014-06-12 16:45:15

Miche skrev:
Charlie72 skrev:
Miche skrev:Jag har på senare år besökt ett par skolor, dels en skola med alla årskurser från F till 9 som fungerar alldeles utmärkt, inget kaos och en otroligt bra hantering av mobbningen, dels en skola med F - 6 (sexor var då mellanstadiet) som dock saknade mobbninghanteringen, även den utan kaos.

Jag har även besökt en fungerande skola med enbart högstadium (7 - 9) samt gymnasieskola där kaoset inte existerar så vad menar du?

Tycker att det känns som om du trollar igen.


Om jag fick makten så skulle det säkert se ut som trolleri när jag så snabbt o enkelt fixade problem, så som skolan o en del andra :wink:
Berätta hur det ska gå till rent praktiskt och hur det ska finansieras.


Nej, ingen lust
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Koboshi » 2014-06-12 17:03:38

Jag finner det märkligt att inte en enda av er reagerar på den uppenbara brist på respekt som tydligen finns. Det kanske var bättre förr då åtminstode eleverna respekterade lärarna. Alla tycks tro att ett samhälle där alla skiter i alla andra och endast det egna jaget gäller är en rätt väg att gå? För min del handlar det om finna orsaken till barnens brist på respekt för andra vare sig det är för lärare eller andra elever.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Charlie72 » 2014-06-12 17:08:17

Koboshi skrev:Jag finner det märkligt att inte en enda av er reagerar på den uppenbara brist på respekt som tydligen finns. Det kanske var bättre förr då åtminstode eleverna respekterade lärarna. Alla tycks tro att ett samhälle där alla skiter i alla andra och endast det egna jaget gäller är en rätt väg att gå? För min del handlar det om finna orsaken till barnens brist på respekt för andra vare sig det är för lärare eller andra elever.


:-)Happy
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Myrkr » 2014-06-12 17:11:19

Va? Hur vet du hur vi reagerar? Jag föreslog en vakt som håller ordning på elever, och alltså lär dom att visa respekt för läraren, så läraren kan fokusera på lärande.
Det kan inte ligga på lärarens ansvar att både försöka lära samtidigt som man kämpar att bli respekterad.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Nibor » 2014-06-12 17:32:26

Vi valde inte att gå i skolan. I själva verket tvingades vi in och avskydde den. Det vi lärde oss, och det vi kommer ihåg och det som påverkar oss än idag, var hackordning, mobbning och social kontroll.

Det var vad skolan lärde oss...
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Huggorm » 2014-06-12 17:54:16

Ja, det är märkligt hur man kan ha skolplikt i ett land där skolan tillåtits bli så dålig
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Krake » 2014-06-12 18:09:36

Jag hade som praxis att skicka ut elever ur klassrummet när de inte uppförde sig och inte lyssnade. Det ingöt en del respekt och hade en tydlig effekt på hela stämmningen i klassrummet. De gånger jag hade förmånen att komma tillbaka gick det vanligtvis bättre eftersom jag då tydligt visat var jag satte upp gränsen. Jag har iofs arbetat i skolor som liknat det beskrivna där man fått kryssa mellan karatesparkar i korridoren, elever är ständigt rädda och vaksamma och det är en sport att förstöra maximalt för lärarna. Det är tydligt att små insatser som att skicka ut elever inte fungerar i sådana fall (faktum är att eleverna på dessa skolor tenderar att inte lämna klassrummet även om man säger åt dem) men jag har också svårt att tro att någon skola börjar på det viset. Man får analysera varför det blivit så och vidta åtgärder för att det inte ska hända nån annanstans men att rätta till i efterhand är oerhört svårt.

För övrigt har jag ringa respekt för lärare (eller rättare sagt lärarutbildningen). De tenderar att vara ineffektiva, fantasilösa och oengagerade gällande sina ämnen. Jag har sagt det förut, det är viktigare för en lärare att älska sitt ämne än att älska läraryrket.

Skulle jag själv få barn är det troligt att jag själv skulle ansvara för mitt barns utbildning i vissa ämnen (som matte, fysik, kemi, biologi och kanske historia. De senare endast till viss nivå förstås) snarare än att överlåta det till skolan.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Krillo » 2014-06-12 18:16:50

Jag kan berätta om en kompis som tog ett vik på en skola. Ingen förort, snarast byskola. Han berättade att det var ungefär lika dant där. Polarn i fråga är lugnet själv. Krävs mycket för att han ska tända till. Skolan är paj.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-12 18:45:03

Heishi skrev:Det är illa när lärarnas utbildning blir en bristvara, då de behöver spendera sin tid till disciplinering, snarare än pedagogik. Tråkigt, och riktigt dåligt. Jag vet inte om det har med den övriga världen att göra, men numera upplever jag att vi ska respektera allas olikheter till höger och vänster, och lämna utrymme för individualism, ect.

Tyvärr tror jag inte att det är en bra grund för disciplin.


+1
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav plåtmonster » 2014-06-12 19:46:27

Det skiljer rejält mellan skolor hur det är så att man varit i flera skolor och sett att det är på ett visst sätt säger i stort sett inget om läget i stort. Det krävs skarpa statistiska metoder för att kunna visa på något alls.

Sedan måste skolan kunna avvisa elever, tvinga de att byta skola, sätta de i enskild undervisning osv. Att man sitter på lektionen och läser serietidning osv är en sak. Börjar man skrika, kasta och springa runt är det dörren som gäller.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in