Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Alien » 2014-06-12 2:50:26

En journalist vikarierade en termin som lärare i en högstadieskola. Inte för att wallraffa utan för att tidningen han arbetade för hade lagt ner och han blev arbetslös. Det var inte svårt att få jobbet, skolan var desperat.

DN Kulturdebatt skrev:Den första veckan känns det omöjligt att hålla någon form av ordning, få eleverna att lyssna och visa respekt. Hela havet stormar och till en början lägger jag hela ansvaret på mig själv.

Det blir några svåra dagar och nätter och jag vill kasta in handduken. Ge upp. Jag är en usel lärare och människa.

Mitt brutala uppvaknande ska pågå under hela min tid på skolan.

Händelse läggs till händelse och allra mest slås jag av elevernas attityd och avsaknad av respekt. Bristen på elevansvar, och bristen på regler och konsekvenser från lärarnas och skolledningens sida. En del har ytterkläderna på sig under lektionerna, mössor och jackor. Elever kommer och går, lite hur som helst. Tuggummin tuggas. Elever brottas med varandra. Hög musik på. Några dansar på borden. Ögon stirrar stint in i mobilerna. Spottloskor på golvet. De skriker. Brölar. Okvädingsord riktas mot katedern.
---
Under lektionerna regerar mobiltelefonerna. Först försöker jag bekämpa missbruket av dem men ger efterhand upp. Mobilernas sug är så mycket kraftfullare än mina tillsägelser. Konflikter och tillsägelser kostar energi som jag inte längre lyckas uppbåda.

Det minimala arbetsrummet för lärare är inte någon tillflyktsplats. I början använder jag öronproppar för att värja mig från vrålen från elevkorridoren utanför.
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... in-i-kaos/

Eleverna är inte bara totalt utan respekt för lärarna, vissa är också våldsamma.