Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Krake » 2014-06-13 13:05:31

plåtmonster skrev:Det skiljer rejält mellan skolor hur det är så att man varit i flera skolor och sett att det är på ett visst sätt säger i stort sett inget om läget i stort. Det krävs skarpa statistiska metoder för att kunna visa på något alls.

Sedan måste skolan kunna avvisa elever, tvinga de att byta skola, sätta de i enskild undervisning osv. Att man sitter på lektionen och läser serietidning osv är en sak. Börjar man skrika, kasta och springa runt är det dörren som gäller.


Det är väl ändå illa nog att det ska vara så här på en skola? Det går inte att försvara sig med att det inte är lika överallt. Vi borde kräva att alla skolor ska vara bra, är det inte så så har vi misslyckats och måste göra nåt åt saken.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav plåtmonster » 2014-06-13 13:16:08

Jag menar framförallt att man inte kan kika på några få skolor och sedan tillämpa det man sett på alla skolor. Det skiljer sig åt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rapport från en skola i kaos (journalist vik. som lärare)

Inläggav Alien » 2017-07-17 17:58:22

Bump! Ett evigt aktuellt ämne.

En insändare i UNT från en lärare. Hon undrar om hon verkligen var sådan som tonåring för ca tio år sedan:

UNT Insändare "Ni föräldrar påverkar vår arbetsmiljö skrev:Var jag verkligen så respektlös och nonchalant gentemot vuxna människor? Skrattade jag dem rakt i ansiktet när jag blev tillsagd för femte gången att ”nu får du vara tyst och sitta still och lyssna på genomgången”.?

Satt jag och mina vänner under en lektion och pekade på klassens extra resurs och fnissade och viskade?

Ifrågasatte jag elevassistentens arbetsuppgifter och berättade högt och tydligt inför klassen att jag anser att denne inte gör sitt jobb.?

Vände jag ryggen till när läraren hade en genomgång eller försökte prata med mig?

Suckade jag eller skrek ”nej” rakt ut eller vägrade göra en arbetsuppgift jag ansåg var tråkigt?

Sprang jag ut och in i från klassrummet utan att be om lov?

Satt jag med mobilen under lektionen och filmade min lärares rumpa och la sedan ut filmen på sociala medier?

Skrev jag till mina klasskamrater på sociala medier att de inte är värda att leva?

Detta och mycket mer ingår tydligen i vår roll i skolan att handskas med.
http://www.unt.se/insandare/foraldrar-p ... 68169.aspx

Hur ska lärarnas arbetssitutation förbättras om föräldrarna motarbetar dem och deras försök att hålla ordning? Om föräldrar uttalas sig föraktfullt istf respektfullt om lärarna, det lär ju barnen att de inte behöver respektera lärarna.

Oavsett vad vi gör eller vad vi säger, så har ”era barn” inte gjort något, eller blivit missförstådd eller så ljuger vi ...

Varför skulle vi ljuga? För att sätta dit ett barn som är oskyldigt? Vi vill ju ge eleverna arbetsro, känna sig sedda och hörda, att känna sig trygga varje dag på sin skola, i sin klass.

Jag vet inte vad ni tror/tycker om det vi i skolan får uppleva varje dag. Hur vår arbetsmiljö ser ut? Den påverkas inte enbart vad vi har för kollegor eller för ledning. Utan också av alla elever som varje dag kommer till oss.

Vår arbetsmiljö påverkas också av er föräldrars och på det sätt som ni ser på oss. Hur ni agerar gentemot skolan och gentemot oss personal på skolan. Den syn ni har på vår yrkesroll bär era barn med sig och förmedlar tydligt, varje dag!


Känns som att alla skolår borde inledas med en kurs för föräldrarna.

Likaså att filmningen skulle ske av lektionerna. Sedan konfronterar läraren föräldrarna med filmningen, eftersom föräldrarna tror mer på sina egna telningar än på lärarna. Om det dålig beteendet upprepas, borde föräldrarna vara skyldiga att tillbringa en dag i barnens skola el i annat fall få böta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in