Någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Kattmamma » 2013-04-20 23:53:22

AnnaSue skrev:
Banzai skrev:Jag är lite kluven angående frågan, å ena sidan kan jag ibland uppleva stämningen som otrevlig, å andra sidan så upplever jag den inte som hård, snarare att vissa forummedlemmar är burdusare/socialt mer rättframmma i sättet. Jag tillhör de "skörare" av forummedlemmarna, men kan helt ärligt säga att jag aldrig upplevt mig vara påhoppad av någon av de mer burdusa medlemmarna (eller någon annan för den delen). Jag har sett dem drabbas samman så invektiven flyger, men har aldrig befunnit mig i skottlinjen själv (vilket jag är glad över).

Det jag upplever som otrevlig stämmning är snarare när samma forummedlemmar hackar på varandra i tråd efter tråd efter tråd, då drar jag mig undan. Nu verkar det vara fridfullt härute dock. :-)Happy


jag verkar ha blivit en hackkyckling iaf! :-/

Lilla vän ! Jag gillar dig ! :-)Hug kattmamma
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Azo85 » 2013-04-21 0:04:24

KrigarSjäl skrev:Man kan inte låta de som ingenting förstår av forum och diskussioner sätta ribban.


Tror det ligger mycket i det. En del behandlar forum som en fika med de närmaste i bekantskapskretsen medan jag själv behandlar det som en "talarstol" (vad heter den i London?) på ett torg. Min syn hänvisar jag till ursprunget av ordet "forum".

AnnaSue skrev:Jag har varit med i många forum och ingen annanstans än här har det varit på det här sättet.


Nu är detta forum ett forum där de flesta har en autismspektrumstörning. Man kan givetvis diskutera sanningshalten i det men stereotypen för någon med asperger syndrom innefattar bland annat ett annorlunda sätt att kommunicera. Att det är annorlunda här jämfört med andra forum där majoriteten inte har AS är inte särskilt konstigt.

För egen del lever jag upp till den stereotypen. Människor brukar fråga mig rätt snart på forum om jag har asperger. Om den allmänna uppfattningen är att människor med AS uttrycker sig på det viset borde även du haft en aning om att det kan vara på det viset. Även om stereotypen inte stämmer så är stereotypbeteende något man kan förvänta sig. Nu är det i och för sig jag själv som har placerat mig i den kategori människor som du menar beter sig på ett sätt som du inte gillar, vilket jag kanske egentligen inte gör.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kiddie » 2013-04-21 0:35:11

Verkar ju som vissa söker någonslags elitstatus. Man ska inte visa känslor, man ska tala korrekt och på ett visst sätt. Annars så ska de minsann bli tilltryckta tills de "lär sig" hur man talar som aspergare.

:roll:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav AnnaSue » 2013-04-21 1:12:37

kiddie skrev:Verkar ju som vissa söker någonslags elitstatus. Man ska inte visa känslor, man ska tala korrekt och på ett visst sätt. Annars så ska de minsann bli tilltryckta tills de "lär sig" hur man talar som aspergare.

:roll:


:-)
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav AnnaSue » 2013-04-21 1:19:05

Ja men det var ett svar på kommentaren om att vissa inte vet vad ett forum ska va till jag syftade på när jag skrev om att andra forum inte brukar va såhär. Vaddå vem bestämmer hur ett forum ska användas? Ni tydligen. Det finns andra forum där inte diskuterandet i sig är syftet utan att man stöttar varandra och tar reda på andras upplevelser och erfarenheter, en mötesplats och ett ställe att få ställa frågor och få svar. Inte diskutera bara för att! Nån som vet nåt forum där aspergare finns som är mer så å inte har de här besservissarna där?
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Azo85 » 2013-04-21 1:51:54

AnnaSue skrev:Vaddå vem bestämmer hur ett forum ska användas? Ni tydligen.


Min uppfattning är att du är den som tydligast skrivit hur forumet bör vara. Själv har jag säkert skrivit att man borde få skriva allt inom forumets regler vilket inte jag anser är att bestämma hur forumet skall användas. Vad jag kan utläsa är det du som vill ändra på hur vissa medlemmar skriver.

Man kan givetvis hävda att en person (jag) som skriver att medlemmar får tåla det som skrivs om det skrivs inte bryter mot reglerna försöker bestämma hur forumet skall användas. Att hävda att man får följa och tåla de regler som finns tycker inte jag är att bestämma hur forumet skall användas men vi kanske har en annorlunda syn.

AnnaSue skrev:Det finns andra forum där inte diskuterandet i sig är syftet utan att man stöttar varandra och tar reda på andras upplevelser och erfarenheter, en mötesplats och ett ställe att få ställa frågor och få svar.


Jag hamnar under kategorin som gillar "diskuterandet" och som saknar behov av stöttning. Även en person som vanligtvis förminskar upplevelser och erfarenheter vilket är en brist många gånger men jag undviker att ge mig in på sådana ämnen eftersom jag vet att jag inte är lämpad. När jag gav mig in i den här tråden på sida 4 tror jag, upplevde jag det inte som en sådan tråd.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kiddie » 2013-04-21 3:37:27

Jag tycker oxo att man kan få säga vad man vill inom regelverkets ramar, men det är lite onödigt att låtsas som man inte förstår att någon blir upprörd utan låtsas som att man bara kör på som man brukar, för aspergare kan ju aldrig mobba eller manipulera, samtidigt som man gör allt för att trigga personen.

För "omedvetet" får man ju vara elak här...

Men som jag tänker, det uppförandet får stå för dem. Vill de ha den "imagen" så visst.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Azo85 » 2013-04-21 4:34:28

kiddie skrev:Jag tycker oxo att man kan få säga vad man vill inom regelverkets ramar, men det är lite onödigt att låtsas som man inte förstår att någon blir upprörd utan låtsas som att man bara kör på som man brukar, för aspergare kan ju aldrig mobba eller manipulera, samtidigt som man gör allt för att trigga personen.

För "omedvetet" får man ju vara elak här...

Men som jag tänker, det uppförandet får stå för dem. Vill de ha den "imagen" så visst.


Jag kanske är naiv som tror att det är sällsynt att man medvetet upprör andra på ett negativt sätt? Det händer att jag i efterhand kan se att jag borde ha förstått att någon skulle bli upprörd även med min bristande förmåga att se sådant men då är det en aha-upplevelse. Men vanligtvis förstår jag faktiskt inte då jag inte tycker att jag använder sådana ord. Att bli upprörd när någon säger att man har fel, inte håller med eller skriver att man har gjort något dumt förstår jag faktiskt inte. Blir själv aldrig arg eller upprörd snarare upphetsad över att någon säger något som inte jag tycker för då finns det en chans att lära sig något.

För mig är det trial and error som gäller. I verkligheten löser det sig självt då det är lätt att undvika mig om man inte gillar det och då händer det bara en gång. På arbetsplats är det värre. Blir sällan konflikt då människor förstår att jag inte är elak. Ofta säger de att de blev ledsna och då säger jag okej och säger inte så igen. På forum har det hänt att någon skrivit att det vill diskutera med mig och då skriver jag inget mer.

Precis som att jag inte förstår när och varför människor blir upprörda så tror jag inte att de människor som blir upprörda förstår att jag inte förstår. Läste en bok för massa år sedan efter ett tips av någon som tyckte att jag borde bli mer human och mjuk (hjälpte faktiskt lite). Så jag blundar inte helt för det!
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kiddie » 2013-04-21 5:04:47

Jo jag förstår. Tror många är som du. Men inte alla.

Så tycker jag man kan förstå vem som är vem, verkar någon dra någonslags lärdom så tror jag inte det handlar om medvetna snedsteg.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-21 14:36:09

AnnaSue skrev:Det finns andra forum där inte diskuterandet i sig är syftet utan att man stöttar varandra och tar reda på andras upplevelser och erfarenheter, en mötesplats och ett ställe att få ställa frågor och få svar.

Att polarisera så att man ställer diskussion i motsats till att besvara frågor, möta andra människor, dela erfarenheter och stötta varandra är felaktigt. Diskussion är inget dåligt. Utan diskussion får man ju inte lika korrekta svar. Här i AspergerForum får man ju reda på andra människors upplevelser och erfarenheter varje dag. Ställer man en fråga här så får man så gott som alltid svar på den. Här möter man jättemånga andra människor med diagnoser inom autismspektrumet. Allt detta sker genom diskussion. När det gäller att stötta varandra så görs det också. Beskriver någon att den mår dåligt så får den många kommentarer med texter så som "jag hoppas att det blir bättre för dig snart" o.s.v.

Anledningen till varför du inte upplever att du har kunnat få stöttning, dela erfarenheter, möta andra och få svar på dina frågor i så stor utsträckning som du hade velat skulle ju kunna bero på att du ogillar diskussionerna. Kanske märker du inte av att diskussionerna i sig innehåller alla de svaren du efterfrågat? Kanske blir du alltför emotionellt engagerad ifall någon delar med sig utav någonting oväntat?

AnnaSue skrev:Nån som vet nåt forum där aspergare finns som är mer så å inte har de här besservissarna där?


Angående att använda sig utav uttrycket besserwisser så är det, inte minst i kontexten AspergerForum, vanligtvis obefogat. Om man upplever att en diskussionspartner tycks tro sig veta bättre beror det på att man har gjort en värdering där man funnit sig själv tro sig veta sämre. Alla diskuterar på lika villkor här. Det spelar ingen roll hur många inlägg någon har, eller hur gammal den är. Här i forumet, precis som överallt annars i världen diskuterar man som jämlikar. Poängen med att diskutera är att dela med sig utav sina olika syner på olika frågor, för att dela med sig av, och ta emot kunskap. Eftersom alla deltagare delar med sig av den kunskap de besitter, så får tråden ju längre den blir ett allt högre värde.

För att använda ordet besserwisser, som jag inte själv brukar använda, så måste det gå att påvisa att en diskussionspartner tror sig veta bättre. Det måste finnas bevis så som att personen exempelvis har skrivit: "du besitter inte samma kunskapsnivå som jag i den här frågan". Då kan man kalla någon för besserwisser. Man skulle till och med kunna smalna av begreppets användningsområde ännu mer genom att statuera att man enbart får använda begreppet om den som tror sig veta bättre objektivt sett inte gör det. Min poäng är dock att man inte ska anklaga sina medforumister för att vara någonting som man inte kan bevisa.

Liksom övriga medlemmar redan har skrivit: att söka efter pikar, dolda elakheter eller besserwissertendenser med ljus och lykta i inlägg som egentligen bara varit helt ärligt och sakligt formulerade gör att man finner osanna grunder för osanna anklagelser.

Varför söker då vissa medlemmar så ihärdigt efter påhopp och ondska dold mellan raderna?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Dagobert » 2013-04-21 16:16:07

Gripandekylig skrev:Man skulle till och med kunna smalna av begreppets användningsområde ännu mer genom att statuera att man enbart får använda begreppet om den som tror sig veta bättre objektivt sett inte gör det.

Källa på det? Jag håller inte med. Visst händer det att besserwissrar vet mindre men nåt krav är det inte. Det är snarare beteendet som gör en besserwisser.

Besserwisser (tyska besser, bättre och Wisser, vetare; "en som vet bättre") är en pejorativ [nedsättande] term för en person som upplevs anse sig veta bättre än andra, då en besserwisser tenderar att ofta och gärna upplysa världen om sina (eventuella) kunskaper.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Besserwisser
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-21 16:20:58

Dagobert skrev:
Gripandekylig skrev:Man skulle till och med kunna smalna av begreppets användningsområde ännu mer genom att statuera att man enbart får använda begreppet om den som tror sig veta bättre objektivt sett inte gör det.

Källa på det? Jag håller inte med. Visst händer det att besserwissrar vet mindre men nåt krav är det inte. Det är snarare beteendet som gör en besserwisser.

Jag håller inte heller med om det, men man kan smalna av begreppet på det viset.
en.wikipedia skrev:A know-it-all or know-all is a person who obnoxiously purports an expansive comprehension of a topic and/or situation when in reality, his/her comprehension is inaccurate or limited.

http://en.wikipedia.org/wiki/Know-it-all
Så jag tänkte att det var bäst att inkludera även den meningen för att erbjuda en potentiellt ännu mer restriktiv tolkning av begreppet.

I sammanhanget räcker det dock med den mer extensiva tolkningen att det berör en människa som det kan påvisas tror sig veta bättre.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Dagobert » 2013-04-21 16:31:34

Gripandekylig skrev:Man skulle till och med kunna smalna av begreppets användningsområde ännu mer genom att statuera att man enbart får använda begreppet om den som tror sig veta bättre objektivt sett inte gör det.

Det var ordet "enbart" jag vände mig mot.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-21 16:45:53

Dagobert skrev:
Gripandekylig skrev:Man skulle till och med kunna smalna av begreppets användningsområde ännu mer genom att statuera att man enbart får använda begreppet om den som tror sig veta bättre objektivt sett inte gör det.

Det var ordet "enbart" jag vände mig mot.

Ja givetvis, och enligt den engelska varianten av Wikipedia bör man enbart använda ordet besserwisser om individen har fel i sitt antagande att den vet mer än andra.
en.wikipedia skrev:A know-it-all or know-all is a person who obnoxiously purports an expansive comprehension of a topic and/or situation when in reality, his/her comprehension is inaccurate or limited.

Därmed finns det även en mer restriktiv och någorlunda utbredd tolkning av begreppets användningsområde. Som sagt nöjer jag mig personligen ändå med den extensivare tolkiningen i sammanhanget.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav mikael » 2013-04-21 16:57:48

Man får skriva väldigt mycket här, ovanligt hög tolerans här.
Ta det som konstruktiv kritik, folk är väldigt noga här.
Annars finns poeter.se
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav AnnaSue » 2013-04-21 17:16:11

KrigarSjäl skrev:Man kan inte låta de som ingenting förstår av forum och diskussioner sätta ribban.


Vi har ju sett en del som inte begriper halv sju och som blåser i stora trumpeten om hur elaka alla är bara för att det förekommer diskussion i deras trådar och sånt är barnrumpefasoner.


Vad är det här då? Du talar indirekt om mig-en pik och du säger att vissa inte förstår vad forum är till för-besserwisser
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav tahlia » 2013-04-21 17:18:58

AnnaSue skrev:
KrigarSjäl skrev:Man kan inte låta de som ingenting förstår av forum och diskussioner sätta ribban.


Vi har ju sett en del som inte begriper halv sju och som blåser i stora trumpeten om hur elaka alla är bara för att det förekommer diskussion i deras trådar och sånt är barnrumpefasoner.


Vad är det här då? Du talar indirekt om mig-en pik och du säger att vissa inte förstår vad forum är till för-besserwisser


If the shoe fits and so on. Men på den mer allvarliga sidan, Krigarn är väldigt rakt på i sina formuleringar men är inte elak av naturen. Det han försöker säga är att flera av oss vid många tillfällen har försökt tala om att vi på inget vis försöker hacka på personer utan helt enkelt erbjuder konstruktiv kritik men att det, trots förklaringar, ändå tas som elaka påhopp och detta blir i sig tröttsamt för alla parter eftersom detta är ett diskussionsforum vilket innebär att sådana situationer konsekvent uppstår.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-21 17:24:12

AnnaSue skrev:
KrigarSjäl skrev:Man kan inte låta de som ingenting förstår av forum och diskussioner sätta ribban.


Vi har ju sett en del som inte begriper halv sju och som blåser i stora trumpeten om hur elaka alla är bara för att det förekommer diskussion i deras trådar och sånt är barnrumpefasoner.


Vad är det här då? Du talar indirekt om mig-en pik och du säger att vissa inte förstår vad forum är till för-besserwisser

Du får gärna bevisa motsatsen och det är inte personkritik jag sysslar med här utan mer forumanvändarkritik.

Besserwisser?
Jovars, i vissa sällskap är det ju svårt att vara annat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav tahlia » 2013-04-21 17:25:52

Krigarn, the Msserschmitt. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav mnordgren » 2013-04-21 23:36:20

AnnaSue skrev:Som trådstartade så har man ju en fundering oftast el något man vill prata om. Då måste de andra som svarar hålla sig till ämnet ( å säger vad de vill om det såklart) annars är det ju ingen mening med en trådstart om det ändå inte är det man pratar om sen.

...

Men att ni ska in å pinka revir på varenda tråd som skapas det känns verkligen som att styra och ställa. Jag vill inte styra å ställa. Jag vill bara att man håller sig till ämnet.


post996647.html#p996647

Admin:

Folk uppmanas såklart att hålla sig till ämnet och det har hänt massor av gånger genom åren att vi har ingripit mot inlägg som avviker från ämnet. Men det bör enligt vårt sätt att se det finnas en viss grad av flexibilitet, för diskussionsklimatets skull, när man hanterar inlägg som avviker från ämnet. Det är inte nödvändigtvis ett problem alla gånger.

I alla fall är det vi som modererar och inte trådstartaren som avgör vad som går bra och vad som inte är bra i slutändan. Har man synpunkter på hur en tråd har utvecklats kan man alltid anmäla.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav mnordgren » 2013-04-22 0:13:33

Admin:

Diskussionen om individens frihet återfinns nu här:

post996473.html#p996473
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav mikael » 2013-04-22 7:13:51

Någon jävla ordning måste det vara i ett forum.
Mycket trams, tjafs oegentligheter, splittring här.
Tycker moderatorena gör ett bra jobb här och strukturerar upp det hela.
Samt varna när det blir direkta påhopp, personangrepp , samt det som strider mot reglerna!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kullan » 2013-04-22 8:23:15

Kan bara utgå från min egen person men jag har blivit påhoppad rejalt pga:

Stavfel

Att vissa kräver att man i varje inlägg ska ha en länk till rena fakta. Mina ord räcker inte som bevis.

Att jag skrivit ett tramsinlägg - även om det postades i en tramstråd.

Det är många tekniknördar här och skulle man komma med nollställd datakunskap så får man oftast kommentaren " Men kan du inte det? Det är ju basic liksom."

Gnäll är förbjudet på detta forum. Då blir man piskad och får veta vilken jobbig och gnällig typ man är. Att man borde söka upp annat forum.

Och ja jag har känningar av en elitattityd från vissa som säger att har man inte gått högskolan kan man hälsa hem.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Ekorren » 2013-04-22 9:15:21

Något som jag har upplevt är att en del här, inklusive jag, kan vara väldigt inriktade på att ge sakliga och rationella råd. Detta krockar ibland när personen egentligen vill ha förståelse och uppmuntran. Jag har rätt svårt för att både förstå och veta när jag bara ska lyssna och inte ge sakliga råd. Jag tror att detta är en del av min aspighet. Jag kan tänka mig att det är något som även kan gälla andra. Därför kanske det är bra om alla är tydliga, kanske rent av övertydliga och inte tar förgivet att alla vet vad som förväntas. Jag har också barn som har asperger och vi försöker vara tydliga med varandra för att undvika missförstånd. Men jag tror att det är viktigt att inte anklaga varandra för då är vi ju lika oförstående mot varandra som andra är mot oss. Många här har ju verkligen svårt för de sociala spelregler som finns överallt.
Ekorren
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-10-23

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in