Någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Azo85 » 2013-04-19 10:33:26

kiddie skrev:Jag tror på att försöka stärka andra. I teorin iallafall. Jag ser inget nederlag i det, jag har inte det behovet att verka tuff eller hård. Kanske riskerar man att bli det om man själv måste kämpa sig till en slags hårdhudadhet och objektivitet helt utan hjälp?


Jag har nog aldrig varit nämnvärt känslig men jag hamnade i en situation där jag var tvungen att acceptera att höra "du är en mesig liten fitta!", "du är fullständigt oduglig", "dina föräldrar måste skämmas!", "du inbillar dig du är en vekling!" etcetera. Antingen lägger man sig ned och lipar eller så biter man ihop, vilket väljer man själv. Men vetskapen om att varje misslyckande man gör leder till att andra blir bestraffade hjälper givetvis en person att bita ihop.

Kan inte påstå att jag är arg på någon eller ledsen över det. Jag får skylla mig själv att jag satte mig i en situation som jag inte klarade av. Eftersom jag valde min situation kan jag knappast skylla på någon annan eller säga "men de var ju elak".

kiddie skrev:Så med det i bagaget så inser jag hur sköra folk kan vara. Att det första lagret hud ibland behöver komma genom andras stöttning för att bli en stark och smidig hud och inte ett hårt skal eller ett krossat ägg.


Jag anser att människan anpassar sig efter omständigheterna. Lever en person i en hård och tuff miljö kommer personen att utveckla en ökad tolerans för det. Undgår en person hård och tuff miljö hela livet kommer personen få svårigheter med att tackla en hård och tuff miljö.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Miche » 2013-04-19 10:57:22

Azo85 skrev:Jag anser att människan anpassar sig efter omständigheterna. Lever en person i en hård och tuff miljö kommer personen att utveckla en ökad tolerans för det. Undgår en person hård och tuff miljö hela livet kommer personen få svårigheter med att tackla en hård och tuff miljö.

Fel, har man inte möjlighet att läka blir såren och de långsiktiga skadorna mycket värre.

Många här behöver Aspergforum som en fristad/sjukstuga just för att läka såren, jag anser att här ska man kunna få det stöd man behöver för att orka med livet utanför (själv har jag varit fullständigt beroende av forumet för att orka med verkligheten och tack vare det så mår jag oändligt mycket bättre jämfört med för ett par år sedan).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Moggy » 2013-04-19 12:06:37

En annan sak är att dom där sanningssägarna som anser sig säga obekväma och trista sanningar om andra människor och tycker att "Ja men jag såger ju bara som det är" inte alltid har koll på hur det verkligen är. Ibland snackar dom strunt och kommer med felaktigheter och förenklingar som sårar även om dom anser sig säga sanningen och då får offret börja försvara sig mot orättvisa yttranden.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav tahlia » 2013-04-19 13:24:33

Azo85 skrev:Jag anser att människan anpassar sig efter omständigheterna. Lever en person i en hård och tuff miljö kommer personen att utveckla en ökad tolerans för det. Undgår en person hård och tuff miljö hela livet kommer personen få svårigheter med att tackla en hård och tuff miljö.


Jag kan instämma men bara delvis. Människor är ju olika från start. Vissa av oss växer och stärks av situationer där vi utsätts för hårda tag medan andra redan från början är känsligare/ömmare individer och därför trasas sönder totalt. Sedan har vi de som står någonstans i mitten, som tar skada men som genom terapi eller liknande kan läka den vid senare tillfälle.

Du kan se dessa skillnader mellan individer vid väldigt späd ålder, redan från bebis.
Du kan se det senare i beteende och resultat hos människor som t.ex utsatts för mobbning eller övergrepp av något slag. Vissa går vidare och bygger sig ett fullt fungerande liv. Andra ramlar ned i drogträsk, några tar sitt liv och vissa kämpar med terapi i år innan de kommer på fötter. Samtliga har delat en hård miljö men till följd av hur de var utrustade från födseln har de reagerat på vitt skilda sätt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Azo85 » 2013-04-19 14:23:39

Miche skrev:Många här behöver Aspergforum som en fristad/sjukstuga just för att läka såren, jag anser att här ska man kunna få det stöd man behöver för att orka med livet utanför (själv har jag varit fullständigt beroende av forumet för att orka med verkligheten och tack vare det så mår jag oändligt mycket bättre jämfört med för ett par år sedan).


Jag antar att ledningen har en åsikt om hur forumet skall se ut och plockar bort de som inte passar in. Kommer respektera reglerna och jag har inget beteende normalt som skulle falla utanför. Kommer inte tumma på att en person som slänger ut en fråga bara skall få de svar den vill få. Skriver man på internet skriver man i princip offentligt och då får man acceptera offentlighetens åsikter.

Moggy skrev:En annan sak är att dom där sanningssägarna som anser sig säga obekväma och trista sanningar om andra människor och tycker att "Ja men jag såger ju bara som det är" inte alltid har koll på hur det verkligen är. Ibland snackar dom strunt och kommer med felaktigheter och förenklingar som sårar även om dom anser sig säga sanningen och då får offret börja försvara sig mot orättvisa yttranden.


Absolut. Ett väldigt enkelt sätt att undvika sådant är att uttrycka sig i åsikter och inte påståenden. "Du är ful" kan någon mycket väl ha invändningar emot och anse vara elakt medan "Jag tycker att du är ful" är svårt att påstå är felaktigt då det kräver att du anser dig ha rätt att bestämma vilka åsikter som är rätt och vilka som är fel och i slutändan vilka åsikter jag får ha. Att uttrycka sin åsikt om någon är nog sällan elakt men ohyfsat, olämpligt?

En tumregel är att aldrig påstå något som inte har någon klar definition samt att man objektivt skall kunna påvisa att X uppfyller definitionen. Att inte heller blanda ihop sak och person är en klart fördel, "det var korkat gjort" istället för "du är korkad". Att något var korkat gjort går det att förklara resonemanget bakom medan att påstå att någon är korkad är svårt utan väldigt god kännedom om personen. Att aldrig blanda in sina egna känslor är även det bra för att undvika att det upplevs "orättvist".

@tahlia

Mitt uttryck om anpassning håller inte. Det förutsätter att de som inte klarar av att anpassa sig sorteras ut vilket inte accepteras i ett någorlunda humant samhälle. Min uppfattning som givetvis kan vara helt felaktig är att vi är känsliga för att vi lever för lätta liv. Har inget reellt hot att vara oroliga för så vi skapar saker att vara oroliga över. Mest extrema är väl om man förlorar ett barn tidigt vilket görs till en väldigt stor grej och människor mår väldigt dåligt över det med rätta. Medan om en person som vet att något barn kommer dö och faktiskt har anledning att oroa sig över att förlorar ett barn klarar av att gå vidare rätt bra. Det var ändå tre som överlevde.

Vi har få saker att reagera starkt mot och börjar då reagera starkt mot saker som vi kanske egentligen inte borde. Kontroversiell åsikt, speciellt här antar jag. Tror bara att man har en mindre benägenhet att vara känslig om det inte är självklart att äta tillräckligt varje dag, dö av ett skrapsår och egentligen nästan har tur om man blir äldre än 5 år vilket trots allt är så det har varit utom de sista (200?) åren. Då har man varken tid eller anledning att oroa sig för vad andra säger. Menar inte att det är idealet men vi skapar känslighet genom att vi lever mycket lättare än vad vi har gjort under majoriteten av vår arts existens och vissa lever fortfarande under de förhållandena, en miljard eller så.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav nallen » 2013-04-19 14:24:47

Miche skrev:Många här behöver Aspergforum [...]

Jag är så djävla less på att det där anses vara ett argument.
Jag är ingen hjälpinrättning! Särskilt inte om jag inte får ordentligt betalt.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Miche » 2013-04-19 14:55:51

nallen skrev:
Miche skrev:Många här behöver Aspergforum [...]

Jag är så djävla less på att det där anses vara ett argument.
Jag är ingen hjälpinrättning! Särskilt inte om jag inte får ordentligt betalt.

Skit i att hjälpa då men stjälp inte heller, ingen betalar dig för att stjälpa folk.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav tahlia » 2013-04-19 14:57:20

nallen skrev:Jag går omkring och är rädd för vad som kommer att förbjudas härnäst.


:D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Mats » 2013-04-19 15:00:50

nallen skrev:
Mats skrev:[...] en individs frihet innebär en annan individs ofrihet.

Nej.

Jodå.

Ett exempel är att om barn tillåts härja fritt på tåg stör det de andra passagerarna som då inte kan läsa/arbeta i lugn och ro på tågresan. Att inskränka barns rätt att härja fritt ger övriga passagerare större frihet.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-19 15:01:27

AnnaSue skrev:Det handla inte alls bara om inlägget du hänvisade till.

Jag antar att du med inlägget egentligen menar tråden som jag hänvisade till: den om online-enkäten. Så om det inte enbart handlar om den tråden, vad handlar det då mera om? Jag har läst igenom alla dina inlägg och trådar som förekom denna trådens uppkomst, och jag har inte funnit att du skulle ha emottagit någon obefogad kritik. Det närmsta jag har funnit var två inlägg där en person skrev att du verkade vara sur, och där en annan skrev att du inte verkade vara redo att producera en dylik bok.

Eftersom de två inläggen är de enda som innehåller något som kan liknas vid personkritik, och eftersom de dessutom i sammanhanget är befogade, så kan jag inte riktigt se att du skulle ha fog för att påstå att stämningen här i forumet hade varit extra hård gentemot dig, vid tiden då du startade denna tråd. Så det var därför jag drog de slutsatser om bristande förmåga att ta emot kritik som jag gjorde i mitt tidigare inlägg. Om du ser på saken annorlunda, och kan infoga citat som styrker din hållning, så är även jag givetvis redo att förstå saken annorlunda.

Jag ogillar bara när människor helt utan fog anklagar andra för att vara elaka trots att de egentligen haft goda avsikter.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav tahlia » 2013-04-19 15:10:45

nallen skrev:Då får de väl för fan kamma sig, verkligheten är sällan trevlig.
Get a fucking helmet!


Satt länge och funderade på om jag skulle hugga i det här eller inte... I sak håller jag med dig, det vet du mycket väl.

Men... det är inte som om du aldrig vädrar diverse problem på det här stället också, problem som du uppfattar och upplever som jävligt jobbiga. När du då tar upp dessa problem, ska vi bemöta dig med "life sucks, get a fucking helmet"? Eller är det trevligare om folk faktiskt tar dina upplevelser på allvar, lyssnar och hjälper?

(Ja, jag undvek att skriva "försöker att hjälpa" då jag vet att "försöker" är meningslöst i din värld eftersom det inte ger en garanterad lösning visst? Så därför arbetar jag under hypotesen "hjälper" här - främst för att slippa långa sidospår).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav nallen » 2013-04-19 15:48:44

tahlia skrev:[...] ska vi bemöta dig med "life sucks, get a fucking helmet"? Eller är det trevligare om folk faktiskt tar dina upplevelser på allvar, lyssnar och hjälper?

Huruvida folk tar mig på allvar och "lyssnar" är fullständigt ointressant om det inte gör nåt som faktiskt löser problemen.
Alltså vore det första att föredra om folk inte tänker lösa de aktuella problemen, eftersom det minimerar informationsläckaget
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav AnnaSue » 2013-04-19 16:40:54

men vafan!!!
Det handlar inte om att jag inte kan ta kritik eller är känslig. Jag bryr mig inte om vad ni tycker. Det handlar om att jag vill skriva i en tråd å hålla mig till ämnet som jag skriver om. Alltså läs ts och svara bara om det är riktat till er.
Ni behöver inte svara på allt och lägga er i allt.
Gripande kylig går för långt när han säger vad jag tycker och tänker. Det är så himla irriterande. Och han har fel. Han förstår inte.
Jag kan inte förklara för ni förstår inte.
Men skriver jag ett inlägg för att jag vill berätta att jag gjort en enkät och ber dem som är intresserade att fylla i så behöver ni inte skriva massa saker om den. Fyll i om ni vill. Annars låt bli.
Skriver jag : Tjejer: skriv då bara om ni är tjejer och är intresserade av ämnet
Om jag skriver finns det fler som känner att det är hårt klimat: skriv då om ni tycker det är jobbigt el upplevt det.
Inte bara för att lägga er i och diskutera sönder allt.
Jag tycker det är skitirriterande när man inte kan hålla sig till ämnet.
Jag respekterar de trådar jag skriver i. Jag skriver barao om jag håller mig till ämnet. Och respekterar ts syfte med tråden.
Men värst av allt är när gripande kylig håller på å säger vad jag tycker och tänker och varför jag gjorde si och så. Förresten så sa du att du skulle sluta med det förut.
Sluta bete dig som du vet allting. Det gör du inte.
Lite ödmjukhet och respekt tack.
Nu kommer väl en föreläsning om vad ödmjukhet betyder och bla bla bla......
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav nallen » 2013-04-19 16:42:59

:-)002
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-19 16:58:32

AnnaSue skrev:Men efter massa kritik och pessimistiska svar så är jag nu väldigt deppig och känner inte att jag vill vara på det här forumet.

AnnaSue skrev:Det handlar inte om att jag inte kan ta kritik eller är känslig. Jag bryr mig inte om vad ni tycker.

Okej då måste jag ha missförstått dig där i trådstarten.

AnnaSue skrev:Alltså läs ts och svara bara om det är riktat till er. Ni behöver inte svara på allt och lägga er i allt.

Det vore lite för konformt att låta en trådskapare så strikt styra samtalet. Visst bör man hålla sig till ämnet men man måste ändå låta diskussionen utvecklas. Min psykolog hävdade att det var lite utav ett AS-drag att gärna vilja styra och ställa vilka lekar man leker på skolgården, men jag har inte riktigt funderat igenom den hypotesen färdigt ännu. I diskussionsforum uppskattar jag diskussioner.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav LordNelson » 2013-04-19 17:14:42

Gripandekylig skrev: I diskussionsforum uppskattar jag diskussioner.

Nu förstår man att diskussion inte är något Anna Sue vill ha. Hon föredrar/kräver instämmande inlägg. Den som inte vill eller förmår åstadkomma ett sådant ska överhuvudtaget inte skriva.
Om någon ändå gör så, provocerar och förargar det henne till den grad att hon inte längre vill delta.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav AnnaSue » 2013-04-19 17:27:08

Fast d e ju du som styr å ställer gripande kylig du säger t.om vad jag tänker å tycker! Å lord nelson du har fel. Har inte sagt nåt om instämmande. Håll er till ämnet å prata inte för nån annan vad nån annan tänker! Man kan väl diskutera inom ämnet vad man själv tycker istället! Ni missförstår ju allt jag säger!
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-19 17:32:48

AnnaSue skrev:Svara ni som känner igen er. [...] Nu får vi se om ni kan läsa svenska och att jag skrev att ni som kände igen er i det jag skrev skulle svara.

AnnaSue skrev:Jag skrev att bara de som kände igen sig skuille skriva.

AnnaSue skrev:jag skrev: NI SOM KÄNNER IGEN ER SKRIV , å ändå måste ni som är just de här negativa diskuterande lägga er i å skriva här också. Ge er för fan.

AnnaSue skrev:Om jag skriver finns det fler som känner att det är hårt klimat: skriv då om ni tycker det är jobbigt el upplevt det.

AnnaSue skrev:Har inte sagt nåt om instämmande.

Okej, då måste vi ha missförstått dig.
Azo85 skrev:Trådstarten "handlade" om en bok?

AnnaSue skrev:Håll er till ämnet å prata inte för nån annan vad nån annan tänker! Man kan väl diskutera inom ämnet vad man själv tycker istället!

Men ifall någon, som i det här fallet, frågar varför tråden skapades så måste man väl få, utifrån bästa förmåga, försöka att beskriva sin bild av trådstarten? Upplever du, som nu, att beskrivningen inte stämmer till fullo så står det ju dig fritt att komplettera med din egen bild av varför du startade tråden. Berätta istället: varför startade du tråden? Då slipper vi ju spekulera; det är inte svårare än att du berättar.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav AnnaSue » 2013-04-19 17:53:58

Alla är vi olika. Vissa här tycker som jag att det är hårt klimat, att diskussioner ballar ur, att saker analyserar i detalj så man kommer bort från ämnet osv. Jag ville komma i kontakt med de som känner likadant för att vi kanske kan prata och förstå varandra bättre.

Jag har aldrig sagt nåt om att man måste hålla med! Även det är nåt som nån har lagt i mun på mig.

Jag har förklarat flera ggr vad jag känner. Förstår ni inte ändå så är det inget att göra.

Men du sa själv Gripande kylig att vi nu diskuterade något annat än det som stod från början. Det är ju ett bevis på att det dragit iväg.

Som trådstartade så har man ju en fundering oftast el något man vill prata om. Då måste de andra som svarar hålla sig till ämnet ( å säger vad de vill om det såklart) annars är det ju ingen mening med en trådstart om det ändå inte är det man pratar om sen.

När jag skriver i andras trådar så säger jag precis vad jag tycker men inom ämnet. Jag läser vad personen efterfrågar och svarar på det.
Skulle jag börja prata om något annat och ta över diskussionen och styra den åt nåt annat håll så skulle jag ju förstöra för trådstartaren.
Det handlar om att respektera andra.
Blir man inspirerad av något så kan man ju starta en ny tråd och diskutera det där.

Men att ni ska in å pinka revir på varenda tråd som skapas det känns verkligen som att styra och ställa. Jag vill inte styra å ställa. Jag vill bara att man håller sig till ämnet.

Det är inte så kul om man verkligen undrar över något och så kommer nån å styr in ämnet på nåt annat å tar över så man inte alls får svar på det ändå.
Det är ju så himla lätt att starta en egen tråd istället.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav AnnaSue » 2013-04-19 17:56:06

men ni som gör så här kommer aldrig att förstå det här, ni är så inne i erat sätt att tänka och fungera och kan inte se ur detta perspektiv. Istället hittar ni på saker om mig som inte alls stämmer.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav AnnaSue » 2013-04-19 17:57:57

vad pratar ni nu om barnpornografi å krig??!!!!!

Om alla som skriver kan tänka innan man skriver:
är det här ett svar på trådstartarens fråga?

Om inte skriv det inte här!
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav AnnaSue » 2013-04-19 17:58:47

jag är seriös å undrar ärligt och nyfiket över det jag tar upp, kan ni vara seriösa och svara på det istället då.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-19 18:03:51

AnnaSue skrev:Vissa här tycker som jag att det är hårt klimat

Gripandekylig skrev:Jag har också uppfattat att stämningen i vissa trådar har blivit hård ibland. Det gäller ju inte bara i detta forum utan även på andra ställen. Exempelvis tyckte jag att AnnaSues svar till den kritik som hon emottagit ofta innehållit känsloargument och ilska. Detta har jag uppfattat som såväl hårt och tråkigt. Hon borde vara tacksam för den hjälp vi försökt ge henne.

Jag kände ju igen mig i det du skrev, så jag ser inte att jag ens avviker ifrån den uppmaningen.
AnnaSue skrev:Jag ville komma i kontakt med de som känner likadant för att vi kanske kan prata och förstå varandra bättre.

Ja det finns ju inget bättre sätt än att diskutera saken. Det är ju exakt det vi gör här. Vi har diskuterat olika sätt att ge och ta emot kritik. Vi har diskuterat självkänsla. Vi har diskuterat forumregler. Vi har diskuterat vad som är tillåtet på Internet. Vi har diskuterat skillnaden mellan elakhet och ärlighet. Det ligger ju helt i linje med vad du vill: att vi ska förstå varandra bättre.
AnnaSue skrev:Skulle jag börja prata om något annat och ta över diskussionen och styra den åt nåt annat håll så skulle jag ju förstöra för trådstartaren.

Jag tror att din definition av att avvika från ämnet är alltför snäv, och att du dessutom anser att trådskaparen ska ha en alltför totalitär makt över vad som ska diskuteras. Att bara svara bekräftande på en strikt begränsad frågeställning ger ingen diskussion.
Titti skrev:Eftersom du är ganska ny som forumist kan jag berätta att vi inte anser att en tråd på forumet "tillhör" någon särskild, som har rätt att bestämma egna regler för tråden, utan när en tråd är skapad så tillhör den forumet och alla forumister och det enda vi kräver är att inläggen i den följer forumreglerna och att den håller sig till trådämnet

Moderatorn Titti har ju redan förklarat begränsningsområdet för diskussionernas frihet för dig på ett exemplariskt tydligt sätt.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Miche » 2013-04-19 19:52:29

nallen skrev:
tahlia skrev:[...] ska vi bemöta dig med "life sucks, get a fucking helmet"? Eller är det trevligare om folk faktiskt tar dina upplevelser på allvar, lyssnar och hjälper?

Huruvida folk tar mig på allvar och "lyssnar" är fullständigt ointressant om det inte gör nåt som faktiskt löser problemen.
Alltså vore det första att föredra om folk inte tänker lösa de aktuella problemen, eftersom det minimerar informationsläckaget

Då kan man undra varför du ens skapade den här tråden...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in