"Facebook sprider olycka" (och utnyttjas av myndigheter etc)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav plåtmonster » 2012-03-15 23:50:33

Du behöver bara få journalistkåren att tro att det är INNE ;)

Få kändisar att gå med, nämnas i tidningar osv..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Wine » 2012-03-16 12:25:12

Miche skrev:Det är ju därför det är så sjukt att fejjan tar sig rätten att göra vad fan de vill med den informationen man lägger upp!


DN - Rätten att vara ung – och dum
Publicerad 2011-10-19 00:05

Pär Ström, integritetsombudsman vid Den nya välfärden, presenterade i går rapporten ”Storebror på Facebook – integritet och risker på sociala medier”.


I USA har myndigheterna länge intresserat sig för Facebook. I ett pm från justitiedepartementet listas tre skäl för myndighetspersoner att ”nätverka” under falsk identitet. Och enligt Pär Ström har CIA genom ett bolag utvecklat en spindelprogramvara som övervakar vad som sägs i sociala medier.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Alyana » 2012-03-16 13:37:45

plåtmonster skrev:DN: Facebook sprider olycka

Tycker rubriken vart klockren.. :twisted:

"En dryg miljon svenskar mår dåligt om de inte regelbundet är på Facebook."

"– Vi tror att det har att göra med att man jämför sig med andras profiler. Folk lägger gärna ut bilder på sig själva när de är glada, vilket skapar en illusion om lycka" .. låter rätt NT:igt att jämföra sig till förbannelse.


FB är djävulens påfund! :twisted:
Så j-a löjligt att sitta där och läsa å skriva vareviga dag.
Och äckligt NT... :lol:
Näpp - inget för mig iaf. 8)
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Alyana » 2012-03-16 13:39:55

Men gött åt dem att de mår dåligt av det.... :wink:
Kan man inte räkna ut det lätt själv....??
Stackars stackars människor. :-)003
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Titti » 2012-03-16 14:07:39

Miche skrev:Det är ju därför det är så sjukt att fejjan tar sig rätten att göra vad fan de vill med den informationen man lägger upp!


Det är en av konsekvenserna av att det inte kostar något att vara med. Den som betalar är kunden. Eftersom facebook är gratis för användarna men tar emot betalda annonser så är det annonsörerna som är kunder - vi andra (och det vi lägger upp där) är varan som säljs.

Oavsett vad man tycker om det så är det så verkligheten ser ut och det är klokt att vara medveten om det.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Alien » 2012-03-16 15:13:51

Wine skrev:DN - Rätten att vara ung – och dum
Publicerad 2011-10-19 00:05

Pär Ström, integritetsombudsman vid Den nya välfärden, presenterade i går rapporten ”Storebror på Facebook – integritet och risker på sociala medier”.


Citat från samma sida:
Det är gott om svenskar, i synnerhet unga, som är kritiska till FRA-lagen. Men det är också gott om svenskar, i synnerhet unga, som är förtjusta i Facebook. Där lägger människor i dag ut de privata uppgifter som de i går demonstrerade mot att FRA kunde trilla över. Få ihop det den som kan.

Ack ja, den ständigt lika ologiska människan!

Justitiekommissionär Viviane Reding vill modernisera EU:s drygt 15 år gamla dataskyddsdirektiv. Till ambitionerna hör en skärpning av principen om ”rätten att bli glömd”, det vill säga rätten för varje EU-medborgare att få bilder, text och annat material om sig själv borttaget utan något särskilt skäl.

Men nu tänker jag på hur de styrande i Sovjet kunde ta bort misshagliga personer på foton. Rätten att skönmåla sitt förflutna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Wine » 2012-03-22 22:43:39

Bolag anlitas av arbetsgivare för att ta reda på så mycket som möjligt om en arbetssökande:

DN - Bolag avslöjar din bakgrund på nätet
Publicerad 2012-03-09 07:48

Ditt twittrande, bloggande eller dina åsikter utlagda på Facebook kan krossa ditt cv. Allt fler bolag anlitas i arbetsgivarnas jakt på information om din bakgrund, visar en genomgång DN Ekonomi gjort.


Flera uppmärksammade fall har det senaste året inträffat där anställda blivit av med jobbet med anledning av vad man skrivit på bloggar, Twitter eller berättat på sina Facebooksidor. Men nu lägger alltså arbetsgivarna alltmer energi på att stämma i bäcken och skannar av den information som finns på nätet redan innan rekryteringen är klar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Miche » 2012-03-22 22:55:30

Jag undrar om det är negativt att man knappt kan hittas på nätet när man söker arbete inom IT-branschen...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Wine » 2012-08-02 17:08:32

Facebook erbjuder belöning för den som lyckas med att hacka säkerhetssystemet:

DN - Miljonbelöning erbjuds hackare
Publicerad 2012-08-02 10:50

En miljon dollar eller sju miljoner kronor. Så mycket kan den hackare som lyckas bryta igenom Facebooks säkerhetssystem belönas med.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Wine » 2013-04-08 13:50:33

Facebook testar att ta betalt för att skicka meddelanden till personer som inte finns på vänlistan. En reporter som försökte skicka ett meddelande till komikern Peter Wahlbäck ombads att betala 6,70 kronor enligt Sveriges Radio P4 Halland:

SvD - Facebook testar att ta betalt
8 april 2013 kl 13:20 , uppdaterad: 8 april 2013 kl 13:22

Vissa Facebook-användare i Sverige kan nu betala för att skicka meddelanden till någon som inte finns på vänlistan. En testkörning i USA har utvidgats till vår sida av Atlanten.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

DN: Facebook sprider olycka

Inläggav matterik » 2013-04-08 14:05:14

Att umgås på nätet är ju lite fel.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

DN: Facebook sprider olycka

Inläggav plåtmonster » 2013-04-08 16:02:03

Varför då?

För övrigt.. om man hittar en bugg i facebook är det väl en välgärning att återgälda skiten ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Iridia » 2013-04-11 4:42:41

Facebook är väl vad man gör det till?

Man kan sprida information, kärlek, humor, support etc, precis som på forum. Fast lättare. Eller bjäbba och sprida hat om man tycker det är roligare.

Vänner som inte har något intressantare att berätta än vad de äter till frukost är enkla att välja bort uppdateringar ifrån. Och vill man inte att arbetsgivare eller andra ska snoka så är det ju också lätt att ställa sekretessinställningarna på privat.

Men visst vore det ännu bättre med ett reklamfritt icke-centraliserat alternativ.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

DN: Facebook sprider olycka

Inläggav plåtmonster » 2013-04-11 14:29:46

Forumet premierar egenskaper som hör hemma på skolgårdar och fikarum. Att den sajten används för kartläggning går ej att ändra på. Sekretessinställningarna ändras till mer öppet centralt i samband med nya funktioner.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

DN: Facebook sprider olycka

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-04-11 15:11:42

Låter som en ordinär skräck-rapport om vad som nu gör oss beroende, sjuka, dör i förtid, åldras i förtid och allt vad det är.

Jag har Facebook, men blir inte olycklig om jag inte kan logga in på ett tag.
Tycker det är ett trevligt sätt att hålla kontakt med kusiner, syskon, likasinnade och diverse andra som jag träffat på på nätet.

*går och kollar Twitter i stället*
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Gå med i Facebookgruppen!

Inläggav plåtmonster » 2013-10-10 19:05:26

Som bonus blir man medlem i den amerikanska spionorganisationen NSA:s register och måste hantera det värsta av ytlighetens drev.

Moderator Alien: Flyttat från denna tråd ga-med-i-facebookgruppen-t36186.html
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Gå med i Facebookgruppen!

Inläggav 7twenty7 » 2013-10-11 14:13:50

plåtmonster skrev:Som bonus blir man medlem i den amerikanska spionorganisationen NSA:s register och måste hantera det värsta av ytlighetens drev.


Deras register kommer du ändå inte undan, jag skulle inte bli förvånad om det kommer fram uppgifter på att dom har hela det här forumet i sina register tillsammans med IP-adresser till alla medlemmar. Jag litar inte alls på FRA, NSA och liknande myndigheter!

Moggy skrev:Varför gå med i massa Facebook-skit när det finns vanliga forum att hålla till i?


Jag har hellre allt samlat på samma ställe än att få hoppa runt på många olika sidor. Facebook är bra för diskussionsforum, jag är medlem i ett hundratal* mer eller mindre aktiva forum där och det är väldigt enkelt att hålla koll på nya inlägg. Gå med i gruppen, lägg in att du vill ha bevakning på nya inlägg, sedan räcker det med att du loggar in på Facebook för att du ska kunna hålla koll på nya inlägg i alla forum du är med i.

*Man behöver inte vara med i hundra forum, det är enkelt även om det bara är två forum! 8)

Moderator Alien: Flyttat från denna tråd ga-med-i-facebookgruppen-t36186.html
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Gå med i Facebookgruppen!

Inläggav earlydayminer » 2013-10-11 14:18:26

7twenty7 skrev: Jag litar inte alls på FRA, NSA och liknande myndigheter!


Har du något att dölja?

Moderator Alien: Flyttat från denna tråd ga-med-i-facebookgruppen-t36186.html
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Gå med i Facebookgruppen!

Inläggav 7twenty7 » 2013-10-11 14:26:09

earlydayminer skrev:
7twenty7 skrev: Jag litar inte alls på FRA, NSA och liknande myndigheter!


Har du något att dölja?


Nej, men egentligen ja.

Problemet är att du hade nog nej som svar från valfri jude i Tyskland 1910. Tänk om Hitler hade haft FRA's eller NSA's möjligheter 1940...

Men tyvärr är det så att vi lever i ett samhälle där all information samlas in, oavsett om vi vill det eller inte. Eftersom jag tror att allt samlas in, oavsett forum, så kvittar det för mig var jag skriver det. Det jag inte vill att ska komma fram till myndigheter, det skriver jag ingenting om på nätet!

Moderator Alien: Flyttat från denna tråd ga-med-i-facebookgruppen-t36186.html
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Gå med i Facebookgruppen!

Inläggav kullan » 2013-10-11 14:38:49

Min åsikt är att vill man vara anonym ska man nog inte vara på internet alls. Själv har jag inga hemligheter. Har inget att dölja. Jag skriver det jag för stunden vill. Vill någon läsa så Welcome.

Moderator Alien: Flyttat från denna tråd ga-med-i-facebookgruppen-t36186.html
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Belöningscentrum och FaceBook

Inläggav notwoodstock » 2014-01-15 8:29:03

Från: http://www.statensmedierad.se/I-mediedebatten/

"Gillaknappen på sociala medier blir en omedelbar belöning i hjärnan"
2013-12-19|Sveriges radio Gilla-markeringar eller kommentarer på sociala medier går direkt till vårt belöningscentrum i hjärnan, berättar psykologen Emilie Lindkvist.

Till artikeln: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5737316

Personlig "bekännelse" - jag har inte klarat mig från FaceBook-beroende. :-(

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

"Facebook sprider olycka" (och utnyttjas av myndigheter etc)

Inläggav notwoodstock » 2014-04-21 12:42:48

notwoodstock skrev:Från: http://www.statensmedierad.se/I-mediedebatten/

"Gillaknappen på sociala medier blir en omedelbar belöning i hjärnan"
2013-12-19|Sveriges radio Gilla-markeringar eller kommentarer på sociala medier går direkt till vårt belöningscentrum i hjärnan, berättar psykologen Emilie Lindkvist.

Till artikeln: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5737316

Personlig "bekännelse" - jag har inte klarat mig från FaceBook-beroende. :-(

/notwoodstock


Jag är osäker på om jag spritt följande här, allmänt om Internetberoende än:

http://web4health.info/sv/answers/add-internet.htm

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3383660.ece

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_addiction_disorder#Prevention_and_treatment
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

"Facebook sprider olycka" (och utnyttjas av myndigheter etc)

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-21 12:49:32

notwoodstock skrev:"Gillaknappen på sociala medier blir en omedelbar belöning i hjärnan"


/notwoodstock



Jeg har prøvd facebook, det var merkelig og jeg la merke til noe. Den lille, røde firkanten oppe i hjørnet, den som lyser opp hvis noen har trykket `like` eller sendt en melding eller noe. Den røde firkanten er farlig, man ser den og får en følelse av at "oj, nå skjer det noe!!" :D Man vil se den røde firkanten igjen, man venter på den, det føles mindre ensomt på en måte når den lyser rødt oppi hjørnet. Dette er selvfølgelig bare tøys men mennesker er rare.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Facebook sprider olycka" (och utnyttjas av myndigheter etc)

Inläggav River » 2014-04-21 16:32:55

Jeg har lest at hvis en søker arbeid i Amerika, så blir en oppfattet som asosial/mistenkelig hvis en ikke er på facebook, og at det påvirker en søknad.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in