"Facebook sprider olycka" (och utnyttjas av myndigheter etc)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Facebook sprider olycka" (och utnyttjas av myndigheter etc)

Inläggav plåtmonster » 2012-03-05 10:08:52

DN: Facebook sprider olycka

Tycker rubriken vart klockren.. :twisted:

"En dryg miljon svenskar mår dåligt om de inte regelbundet är på Facebook."

"– Vi tror att det har att göra med att man jämför sig med andras profiler. Folk lägger gärna ut bilder på sig själva när de är glada, vilket skapar en illusion om lycka" .. låter rätt NT:igt att jämföra sig till förbannelse.

Moderator Alien: Ändrade rubriken något pga av den utvidgade diskussionen
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav kullan » 2012-03-05 10:13:39

Jag har knappt några privata bilder alls på facebook. det är några st jag har som profilbilder och då är jag inte motiv. Annars är jag duktig på att tagga andras bilder istället. Hehe.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Wine » 2012-03-05 12:40:55

Facebook kan fungera som ett personlighetstest där arbetsgivare kan hämta en hel del information:

FACEBOOK CAN SERVE AS PERSONALITY TEST
Employers who want to know more about applicants can simply turn to Facebook, claims a study.
By Eric Niiler Mon May 9, 2011 12:27 PM ET

THE GIST
A study finds Facebook profiles can reveal most everything an employer might need to know about an applicant's personality.
The authors claim you can get to within 10 percent of a person's personality test score by looking at Facebook.
The research did not include status updates and other information that is only available to people's online friends.

Companies who want to know more about prospective employees can learn a lot by checking their Facebook profiles, according to a new study that compares the ubiquitous social media site to users' scores on a standard personality test.


Deltagarna i studien fick utföra ett test som mäter ”The Big Five”, personlighetens fem huvuddimensioner: öppenhet för erfarenheter, samvetsgrannhet, extroversion, vänlighet och neuroticism.

I studien fann man bland annat att individer med långa efternamn tenderade att vara mer neurotiska och en förklaring till detta kanske skulle kunna vara att man haft många erfarenheter av att efternamnet blivit felstavat och att detta i sin tur skulle kunna leda till att man uttrycker mer oro och snabbhet till vrede. I studien fann man också att kvinnor visade sig vara betydligt mer samvetsgranna, tillmötesgående, samt neurotiska än män.

"It turns out you can get to within 10 percent of a person's personality score by looking at Facebook," said Golbeck, a computer science professor who has become an expert at social media studies. "Lots of organizations make their employees take personality tests. If you can guess someone's personality pretty well on the Web you don't need them to take the test."


Golbeck's study was funded in part by the Army Research Laboratory, which is interested in how teams of individuals get along to accomplish difficult tasks in the battlefield. Her next project: comparing Twitter post to the big five exam.

"The correlations are stronger," Golbeck said. "Twitter is going to give us more information on personality."
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav plåtmonster » 2012-03-05 13:29:43

Elegant att man kan personlighetstesta nästan hela befolkningen i smyg. Integritet.. :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Iridia » 2012-03-05 13:53:53

Wine skrev:I studien fann man bland annat att individer med långa efternamn tenderade att vara mer neurotiska och en förklaring till detta kanske skulle kunna vara att man haft många erfarenheter av att efternamnet blivit felstavat och att detta i sin tur skulle kunna leda till att man uttrycker mer oro och snabbhet till vrede.


Det var det löjligaste jag hört! Grundläggande personlighetsdrag skapas inte av frustration över hur någon annan stavar ens namn! Samvariation innebär inte automatiskt kausalitet.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Iridia » 2012-03-05 13:58:40

plåtmonster skrev:"– Vi tror att det har att göra med att man jämför sig med andras profiler. Folk lägger gärna ut bilder på sig själva när de är glada, vilket skapar en illusion om lycka" .. låter rätt NT:igt att jämföra sig till förbannelse.

Verkligen. Jag är för självupptagen för att alls komma på tanken att kolla någon annans profil.

Inte heller inbillar jag mig att någon skulle vara intresserad av min. Jag använder inte ens mitt riktiga namn.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Mellanvärld » 2012-03-06 0:59:42

Iridia skrev:Jag använder inte ens mitt riktiga namn.
Varför skulle man använda sitt "riktiga" namn där?
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav kullan » 2012-03-06 1:01:08

Jag använder mitt riktiga namn och majoriteten av mina vänner gör det oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Carla1 » 2012-03-06 1:02:32

Facebook måste väl anses vara ett sorts medium och att synas i media är idag det viktigaste som finns. Syns du inte så finns du inte! Gräsligt, tycker de flesta och kämpar på för att behålla sin plats i etern.
Självklart blir det stressande att syssla med en sådan metaverksamhet som Facebook är.

Är arbetsgivare verkligen så lättlurade att de tror på den profil som läggs ut till beskådande? Fattar ingenting. :?:
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Iridia » 2012-03-06 1:23:04

Mellanvärld skrev:Varför skulle man använda sitt "riktiga" namn där?

Av samma anledning som man inte använder det här? För att man inte vill bli hittad av kreti och pleti? Eller av chattsugna vänner och syskon t ex?

EDIT: Ursäkta, har lite migrän och såg att jag läste fel. Nytt svar då:

För att facebook skapades som ett socialt medium för skolelever som ville hålla kontakten efter skolan. Med sina riktiga namn. Sedan har den policyn fortsatt och blivit ett krav. Men det är ju inte som att de kollar leg eller så. Ännu... :roll:

Och efter diskussionerna om näthatet i höstas så har nättidningarna bestämt att man måste ha ett google- eller facebookkonto för att kunna kommentera artiklar på nätet och inte längre kan vara anonym.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav plåtmonster » 2012-03-06 6:01:00

Jag heter Kalle och Anka i efternamn. Är uppväxt i Ankeborg.. lovar det är SANT! :twisted:
Personuppgifter förtjänas, de fås ej.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Carla1 » 2012-03-06 10:06:42

plåtmonster skrev:Jag heter Kalle och Anka i efternamn. Är uppväxt i Ankeborg.. lovar det är SANT! :twisted:
Personuppgifter förtjänas, de fås ej.


+1
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Hundralappen » 2012-03-06 12:46:10

Carla1 skrev:Facebook måste väl anses vara ett sorts medium och att synas i media är idag det viktigaste som finns. Syns du inte så finns du inte! Gräsligt, tycker de flesta och kämpar på för att behålla sin plats i etern.
Självklart blir det stressande att syssla med en sådan metaverksamhet som Facebook är.

Är arbetsgivare verkligen så lättlurade att de tror på den profil som läggs ut till beskådande? Fattar ingenting. :?:


Fast uppmärksamhet har vi väl velat ha i alla tider? Just nu är det facebook.

Att folk mår dåligt för att dom inte kommer åt en digital värld är egentligen ganska sjukt. Jag måste väl erkänna att jag också är lite beroende, men skulle tex facebook läggas ner, ja då får man väl helt enkelt gå vidare. Men det är givetvis tråkigt att det är såhär. Även om att jämföra sig är något vi människor alltid gjort. Man vill ju vara "som alla andra" samtidigt som man ska vara speciell.. ^^
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Wine » 2012-03-06 13:09:20

Jag har fått intrycket att många eller de flesta faktiskt ändå använder Facebook med sina riktiga namn. Enligt artikeln i DN - Facebook sprider olycka var lågutbildade, låginkomsttagare och kvinnor som använder Facebook ofta mindre lyckliga och mindre nöjda, kanske just därför att de jämför sig med andra för mycket?

DON'T BLAME FACEBOOK FOR THE NARCISSISM EPIDEMIC

Rather than keeping in touch and interacting with folks, millennial narcissists are more driven to acquire as many friends as possible and use their carefully crafted profiles to impress.

“Narcissists use Facebook and other social networking sites because they believe others are interested in what they’re doing, and they want others to know what they’re doing,” said Laura E. Buffardi, a postdoctoral researcher at the Universidad de Deusto in Bilbao, Spain, who studies narcissism and social networking.
Senast redigerad av Wine 2012-03-06 13:15:05, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Miche » 2012-03-06 13:13:09

Wine skrev:Jag har fått intrycket att många eller de flesta faktiskt ändå använder facebook med sina riktiga namn.

Det var ju det som var vitsen med fejjan och alla jag känner som använder det har reggat sig under sitt riktiga namn.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Wine » 2012-03-06 13:18:56

Miche skrev:Det var ju det som var vitsen med fejjan och alla jag känner som använder det har reggat sig under sitt riktiga namn.


Ja det var det som vad jag förstod skulle vara poängen med alltihop och för att kunna hitta och ta upp kontakten med exempelvis släktingar, vänner, bekanta, kamrater från skoltiden o.s.v. som man kanske inte har haft kontakt med på länge av olika anledningar så måste ju folk vara registrerade med sina riktiga namn.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Miche » 2012-03-06 13:34:00

Det är ju därför det är så sjukt att fejjan tar sig rätten att göra vad fan de vill med den informationen man lägger upp!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Carla1 » 2012-03-06 17:46:47

Hundralappen skrev:
Carla1 skrev:Facebook måste väl anses vara ett sorts medium och att synas i media är idag det viktigaste som finns. Syns du inte så finns du inte! Gräsligt, tycker de flesta och kämpar på för att behålla sin plats i etern.
Sälvklart blir det stressande att syssla med en sådan metaverksamhet som Facebook är.

Är arbetsgivare verkligen så lättlurade att de tror på den profil som läggs ut till beskådande? Fattar ingenting. :?:


Fast uppmärksamhet har vi väl velat ha i alla tider? Just nu är det facebook.

Att folk mår dåligt för att dom inte kommer åt en digital värld är egentligen ganska sjukt. Jag måste väl erkänna att jag också är lite beroende, men skulle tex facebook läggas ner, ja då får man väl helt enkelt gå vidare. Men det är givetvis tråkigt att det är såhär. Även om att jämföra sig är något vi människor alltid gjort. Man vill ju vara "som alla andra" samtidigt som man ska vara speciell.. ^^



Ja, om du menar behovet av uppmärksamhet att man är sedd, accepterad och ingår i en gemenskap, i en grupp. Det är nedärvt i oss som en överlevnadsinstinkt. Vi är ju gruppdjur och beroende av varandra.

Men inte: nu har JAG ätit biff med lök, nu har JAG lagt ut bilder på MIG, idag kom JAG för sent till jobbet, osv. Den formen av egotrippning har aldrig gått att ägna sig åt förut. Var någonstans skulle man ha fått den skiten
publicerad så att folk kunde läsa?
Så visst har det blivit sjukt men alla medaljer har ju både en fram- och baksida. Nog är det bättre så här än när folk blev fängslade och torterade när de skrev vad de ville.
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Selma » 2012-03-06 20:09:03

Wine skrev:Enligt artikeln i DN - Facebook sprider olycka var lågutbildade, låginkomsttagare och kvinnor som använder Facebook ofta mindre lyckliga och mindre nöjda, kanske just därför att de jämför sig med andra för mycket?

Det som var mest intressant var att det är lågutbildade och låginkomsttagare som använder Facebook mer än genomsnittet.

Kvinnor lägger ner i genomsnitt 81(!) minuter per dag på Facebook, män 64 minuter.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav plåtmonster » 2012-03-15 23:01:16

plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav MajaN96 » 2012-03-15 23:18:03

Jag har haft Facebook jättelänge och jag är inte ledsen för att jag inte är inne 24/7.
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Moggy » 2012-03-15 23:20:56

Den här typen av sociala nätverk borde standardiseras så att det funkar som en avancerad mailklient eller en webläsare. Så att man kunde använda klienter från olika utvecklare som alla använder en öppen standard som en organisation tagit fram. Det är trist att en sån här stor grej som en är betydande del av mångas liv och dessutom blir en mötesplats med företag och myndigheter ska kontrolleras av ett företag som ingen egentligen har koll på.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav plåtmonster » 2012-03-15 23:23:23

plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: DN: Facebook sprider olycka

Inläggav Moggy » 2012-03-15 23:37:43



Aha. Kände inte till det där. Fint om det skulle bli nåt av det, tyvärr blir det nog inte så...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in