Om romerna, deras ursprung och kultur

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Alien » 2012-02-21 5:18:52

Om romer i Sverige i DN 2012-02-19:

Idag finns det ca 50.000 personer i den romska gruppen.

Ca 30.000 är resande/romer ("tattare")
Ca 3.000 svenska romer, vilkas förfäder invandrade på 1800-talet
Ca 2.500 finska romer
Ca 10.000 romer invandrade från Balkan på 1990-talet

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/hon- ... -jonkoping
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om romerna

Inläggav Alien » 2012-06-17 1:02:50

I år är det 500 år sedan romerna invandrade till Sverige. Eller iaf sedan de nämndes i ett dokument (1512).

UNT Kultur skrev:Det uppmärksammas med en jättesatsning på att upplysa Uppsalas elever om den romska kulturen och dess traditioner.

Sedan förra hösten har finskromska Katja Blomérus tillsammans med Upplandsmuseets museipedagog Stina Flink åkt runt bland de uppländska skolorna och pratat om romsk kultur och dess traditioner.
http://www.unt.se/kultur/romsk-kultur-g ... 73934.aspx

Katja Blomérus är alltså finsk rom (kalé), och det är de kvinnorna som bär de välkända traditionella dräkterna med svarta kjolar och vita spetsblusar. En av de vanligaste frågorna är om just kjolen som består av 10 m tyg och väger nästan 10 kg.

Och kjolen är betydelsefull bekräftar Katja Blomérus:
– Många finska romer förlorade sitt romska språk under 40-talet då de förbjöds att prata det. Då var man rädd att också tappa sin kultur och identitet. Då blev det än viktigare att med kläderna visa sin tillhörighet och stolthet över sitt ursprung.

Katja Blomérus berättar om de tre R:en i kulturen: respekt, renlighet och religion.

– För oss är det alltid viktigt att visa äldre respekt. Det innebär att de alltid får äta först och får de bästa platserna. Man får heller inte visa för mycket hud eller sina fötter för de äldre. Eller prata om giftermål eller barnens födelsedagar.

Att renlighet är av största vikt för romer förklarar Katja Blomérus för eleverna bottnar i att hygien var så viktig för att hålla sjukdomar borta då man färdades på vägarna. Det hänger kvar än i dag och visar sig bland annat i att romer aldrig ställer ner matkassen eftersom golvet anses som orent.

Religionen har också alltid varit betydelsefull. De flesta finska romer tillhör pingstkyrkan men bland romerna runt om i världen återfinns alla trosriktningar.
– Eftersom vi inte har något eget land och tappat delar av vår kultur så är det viktigt för oss att tro på något bättre. Dessutom accepterar religionen oss som vi är, säger Katja Blomérus, vilket kan vara extra tryggt om man som hon i likhet med många andra romer dagligen möts av fördomar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om romerna

Inläggav Alien » 2013-04-10 12:17:07

Romerna firades sin nationaldag nyligen, 8 april. Att det blev just 8 april beror på att den första internationella romska kongressen gick av stapeln den 8 april 1971 i London. Då infördes också den romska flaggan. Färgerna och hjulet symboliserar jorden, himlen och vandringen.

Romerna har en nationalsång också, Gelem gelem:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om romerna

Inläggav nallen » 2013-04-10 14:30:40

Det torde vara en omöjlighet att tala om nationaldag och dito sång om man inte har någon nation.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Om romerna

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-10 14:58:08

nallen skrev:Det torde vara en omöjlighet att tala om nationaldag och dito sång om man inte har någon nation.

Likförbannat har de en gemensam kultur och en gemensam historia.

Det är som att säga åt dig att du inte får kalla dig svensk och sjunga Du gamla du fria.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om romerna

Inläggav Alien » 2013-04-10 17:51:22

nallen skrev:Det torde vara en omöjlighet att tala om nationaldag och dito sång om man inte har någon nation.

Vad tycker du det ska kallas då? De känner sig som ett folk, en nationalitet, även om de är ett folk utan land.

Kurderna har också en nationaldag, trots att de bor i flera olika länder. 21 mars (kurdiska nyåret)

Skottland är ingen egen nation men de har nationaldag den 21 november. Wales har nationaldag den 1 mars. Åland har nationaldag den 9 juni. Transnistrien (inte erkänt av så många) har nationaldag den 2 september. Taiwan har nationaldag den 10 oktober, trots att Taiwan enligt Fastlandskina, FN och de flesta länder bara är en del av Kina. Är Vatikanstaten en nation, tveksamt. Men Vatikanstaten har iaf en nationaldag 11 februari.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om romerna

Inläggav nallen » 2013-04-10 17:58:47

KrigarSjäl skrev:Likförbannat har de en gemensam kultur och en gemensam historia.

Det har jag inte förnekat.

KrigarSjäl skrev:Det är som att säga åt dig att du inte får kalla dig svensk och sjunga Du gamla du fria.

Nej, jag har ett land.

@Alien: jag orkar inte läsa på folkrätten nu. Min bild av det hela är att en nation definitionsmässigt också har ett land.
Om någon orkar kolla (och ge en vederhäftig referens) står jag gärna ut med att bli korrigerad på den punkten.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Om romerna

Inläggav Alien » 2013-04-10 18:36:28

Det är nog snarare en språklig och kulturell fråga än en juridisk.

wikipedia skrev:Nation betecknar nästan alltid en mängd individer och skillnaden beror på vad man fokuserar på som det gemensamma; språk, religion, kultur eller härstamning. Ett exempel på en relativt okontroversiell definition är: "en grupp människor som skiljer sig från andra genom gemensamma och specifika kulturdrag där språket är den viktigaste särskiljande faktorn."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nation

UNT skrev:Men varför en nationaldag när man inte är en nation?
– Även om man inte vill vara en egen nation vill man ändå fira nationaldagen för att förena och stärka romer över hela världen, säger Caroline Mahdavi, projektledare för Romané Bu á Uppsala som är ett arbetsmarknadsprojekt för romer.
---
Bara i Uppsala finns föreningar för finska, polska och ungerska romer. Föreningarna samarbetar med varandra och får också hjälp av Romané Bucá som vill stärka och uppmuntra dem att visa upp den romska kulturen för samhället.
http://www.unt.se/kultur/romerna-firar- ... 64094.aspx

Fakta
År 2012 var det 500 år sedan de första romerna kom till Sverige. Sedan år 2000 har romerna status som en av fem nationella minoriteter med särskilda rättigheter gällande kultur och språk.

Romernas språk, é romani chib, kallas även romanés eller bara romani och används i dag av cirka 40 000 svenskar. Språket har olika varieteter; kale, lovari, gurbeti, svensk rommani (resanderomani), kaldaras, arli, romungri och andra.

I dag finns det mellan 50 000 och 100 000 romer bosatta i Sverige, men eftersom Sverige inte har etnicitet som grund för folkbokföring finns inga exakta siffror.
Källa: http://www.minoritet.se
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om romerna

Inläggav higgspartikel » 2013-04-13 8:58:11

Om någon skulle tvivla på att romer systematiskt diskrimineras och osynliggörs:
För att fira romernas internationella dag skulle deras flagga hissas utanför kommunhuset i Växjö i dag. Men det satte kommunalrådet Bo Frank stopp för.

– Vår policy är att bara hissa nationalstaters flaggor, säger han.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5498053
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Om romerna

Inläggav waiguoren » 2013-04-13 9:07:51

Det gör vi nog inte... Men antagligen måste dom ju ändå ha bidraget till (viss del) för att detta skall fortsätta i sådan lång tid som det har gjort. Om jag hade ett företag och skulle anställa en person varav en var zigenare och andra inte var det. Så skulle jag personligen anställa någon annan. Så är det bara. Men jag skulle lika mycket heller inte gärna anställa en med rejäla dreadlocks.. (att det skulle synas att personen håller på med tex marijuana)

Det finns "avhoppare" från zigenar kulturen så klart, det är en helt annan sak isf...

Alien
Trots den varning du tidigare fått fortsätter du likadant i detta inlägg och även i detta post994169.html#p994169.
Negativa påståenden om folkgrupper måste beläggas med fakta, anekdotisk bevisföring och svepande generaliseringar duger inte.

Du får därför ytterligare en varning. En tredje varning kan innebära en tids postförbud.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
waiguoren
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-04-04

Om romerna

Inläggav Alien » 2013-04-13 15:26:55

Tråden är låst för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Alien » 2013-04-14 13:09:45

Tråden är nu upplåst.

Denna tråd är till för just information om romernas kultur. Inlägg om diskriminering och orsaken till det har flyttats hit: romernas-zigenarnas-historia-i-varlden-och-i-sverige-t6019.html

Diskussionen om vad hets mot folkgrupp är har flyttats hit: vad-ar-hets-mot-folkgrupp-t32894.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Alien » 2013-04-14 13:36:38

higgspartikel skrev:Om någon skulle tvivla på att romer systematiskt diskrimineras och osynliggörs:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5498053

Här kommer alltså frågan om nationsflagga upp igen:
För att fira romernas internationella dag skulle deras flagga hissas utanför kommunhuset i Växjö i dag. Men det satte kommunalrådet Bo Frank stopp för.
– Vår policy är att bara hissa nationalstaters flaggor, säger han.
---
– Romerna är en officiell minoritet i Sverige. Det är helt absurt att vi inte hissar deras flagga, säger Carin Högstedt.

Ja, jag tycker det är rimligt att flaggan hissas för våra nationella minoriteters dagar. De nationella minoriteterna är samer, sverigefinländare, tornedalingar, judar och romer
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Alien » 2013-04-14 14:04:14

Flamenco är en dans som starkt förknippas med romer:

Det finns olika sorters flamenco till exempel fandango, soleares, zapateado och alegrías.

Sångerna, vilka oftast visar starka känslor, framförs med musik som handklapp, gitarrer och cajon. Det finns även vissa sånger som är helt a cappella. Till musiken framförs även en mycket komplicerad dans. Dansaren visar i sin dans med rörelser och kroppshållning de känslor som är i sången. Skoklackar och fotsulor används som rytmikinstrument och skorna har spikar i hälen och under tårna.
---
Romerna kom till Andalusien under 1400-talet. Andalusien var vid den tiden en kulturell plats där olika kulturer mötte varandra där fanns det morisk, bysantinsk och judisk musik. Det är rimligt att anta att den musiken plockades upp av romerna. Hur romerna sedan bevarade och utvecklade sin sång under sekler då de var åsidosatta är okänt. Från slutet av sjuttonhundratalet finns de första nedskrivna zigenarsångerna. Uppenbarligen är det så att sången har utvecklats i ett brett område runt Guadalquivir från Sevilla till Cádiz där romernas antal var stort och där de blivit bofasta.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flamenco

Exempel på fandango:


Exempel på soleares:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Alien » 2013-04-14 14:36:21

Ordet rom (på romani roma) betyder från början "människa". (Jämför inuit, alla ser sig själva som människor.)

Det är ett ord som känns lite obekvämt för mig att använda. Uttalas det som staden Rom el som fiskens ägg rom? Dessutom finns det så många betydelser, t ex drycken rom, read only memory etc.

Så när jag är civil använder jag fortfarande odet "zigenare".
Ordet kommer ursprungligen från ordet "tsigan" som i sin tur härrör från den gamla grekiska benämningen på kättare, atsigan. Grekiskans athyinganis betyder 'de som inte rör'
http://sv.wikipedia.org/wiki/Zigenare

På engelska användes ordet "gypsy", eftersom man tidigare trodde att de kom från Egypten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Miche » 2013-04-14 15:39:34

Rom uttalas uttalas ungefär som Rååm (dvs snarare ett långt å-ljud), dvs inte alls som staden eller fiskäggen.

Jämför med ordet dom som även den har tre olika uttal. Uttalet för ordet som motsvarar kyrka är som uttalet för ovannämnda personer. Notera att ordet domkyrka uttalas helt annorlunda.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Alien » 2013-04-14 15:57:01

"Zigenarmusik" är något som jag förknippar med klassiska ryska romaner. De unga männen från överklassen är på fester med zigenarmusik, kvinnor och massor av sprit.

Jag förknippar den också med Komm Zigan (ur operetten Grevinnan Mariza). Kompositören var ingen zigenare utan en jude (Emmerich Kálmán, född Koppstein).



Komm Zigan! Komm Zigan! Spiel mir was vor!
Komm Zigan! Zeig heut was du kannst!
O, komm und nimm deine Geige und spiel mir was vor!
Spiele bis mein Herz zur Freude tanzt!


Frågan är om det liknar den tidens zigenarmusik? Det står inte så mycket på wikipedia:
Romsk musik (förr ofta zigenarmusik) är musik från den romska kulturen, och syftar ofta på en musikstil som ligger centraleuropeisk folkmusik nära. Typiska drag är synkoperade rytmer, rik ornamentering, portatospel samt användning av den så kallade romska skalan med två överstigande sekunder. De viktigaste instrumenten är violin och czimbalom (hackbräde).

Tyvärr är jag för okunnig i musik för att veta vad "synkoperade rytmer" och "romsk skala" betyder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Alien » 2013-04-14 16:23:37

Miche skrev:Rom uttalas uttalas ungefär som Rååm (dvs snarare ett långt å-ljud), dvs inte alls som staden eller fiskäggen.

Jämför med ordet dom som även den har tre olika uttal. Uttalet för ordet som motsvarar kyrka är som uttalet för ovannämnda personer. Notera att ordet domkyrka uttalas helt annorlunda.

Tack, jag ska försöka tänka på en råmande ko. Jag har aldrig använt "rom" i vanligt tal. Romer är lättare, det blir automatiskt lång vokal (rååmer) och inte tänka på "romare".

Dom = domkyrka är heller aldrig något jag använder, bara "doom" el "dåmm".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Alien » 2013-04-14 16:41:46

Det är lätt att hitta sånger om zigenare el snarare apostroferande zigenare än sånger av romer. Det är tydligt att zigenare förknippades med smäktande fiolmusik.

Som i denna Du svarte zigenare (Du schwarzer Zigeuner), musik Karel Vacek (ingen rom):



Du svarte zigenare, kom spela din sång,
i kväll vill jag glömma allt, som var en gång.
Du svarte zigenare, du lägger sordin,
på smärtan i själen med din violin.
Låt stråken sjunga om vad själv du drömt,
om alla minnen som, i den du gömt.
Du svarte zigenare, kom spela en stund,
och hjälp mej att glömma för en kort sekund.


Själva sångtiteln låter smått rasistisk idag. Men på finska heter (hette?) zigenare "mustalainen" ("musta" betyder svart).

Sväng du svarte zigenare

"Förr över pustan ljöd violinens sång
I eldig czárdás man drömde en gång
Nu nya tider har kommit hit
man spisar swingjazz med härlig aptit
Sväng, du svarte zigenare, sväng en låt
I din rytm ska vi dansa och fröjdas åt
När en ton flinkt du gör
faller jitterbugs därför
Glömd är pustans musik
Mustalainens mystik
Sväng, du svarte zigenare, sväng en låt
Mellan saxar, trumpeter du styr din stråt
Med din eldiga glöd
tar du ton, stark som spröd

Czardas är en ungersk folkdans, och spelades ofta av just romaska musikband.

Och så Mustalainen, som är skriven av ungraren János Németh. Texten skildrar romantiskt "den frie zigenarens" liv:
[/Youtube]
Kall och bister sveper nattens vind,
kölden biter grymt min sträva kind.
Skogens tuva är min huvudgärd,
annan bädd ej blivit mig beskärd.

Men när solen lyser upp var stig,
aldrig, aldrig byter jag med dig.
Jag är fri, jag är fri!
Och den som i bojor genom hela livet går
en zigenare ej alls förstår.

Jag kan sjunga pustans vilda sång,
sången som min moder sjöng en gång.
Hon gick bort från mig och lillebror,
ovan stjärnorna nu mor min bor.

Men när solen lyser upp var stig,
aldrig, aldrig byter jag med dig.
Jag är fri, jag är fri!
Och den som i bojor genom hela livet går
en zigenare ej alls förstår.

Det finns en romantisk bild av zigenarnas fria liv, som idealiseras av de bofasta (som nog egentligen inte skulle vilja byta ut sitt trygga liv). Och bilderna kan ha starkare genomslag än verkligheten. Och även här förknippas zigenarna med Ungern (pustan).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Kahlokatt » 2013-04-14 22:48:22

Tyvärr hittade jag bara en låt med henne på YouTube, men jag vill rekommendera sångerskan Dotschy Reinhardt, som är sinto (en undergrupp av romer) och sjunger på sintospråket. Och ja, hon är släkt med Django Reinhardt.

Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Kahlokatt » 2013-04-14 22:49:59


Traditionell resandesång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav geocache » 2013-04-15 2:33:50

Hallå Kahlokatt! Jättefina sånger tycker jag!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav lejonungen » 2013-04-15 12:12:22

Alien skrev:Ordet rom (på romani roma) betyder från början "människa". (Jämför inuit, alla ser sig själva som människor.) [...]
Ordet kommer ursprungligen från ordet "tsigan" som i sin tur härrör från den gamla grekiska benämningen på kättare, atsigan. Grekiskans athyinganis betyder 'de som inte rör'


På engelska användes ordet "gypsy", eftersom man tidigare trodde att de kom från Egypten.


Roma är maskulinum singularis, "zigenare" - femininum singularis är romñi, "zigensk kvinna" (åtminstone på Kalderash) - och etnonymen bland de zigenare som kallar sig detta; alla kallar sig inte romer. Andra etnonymer är dom/lom (former av roma), kalo "svart", sinti, lori, m.fl. Människa heter faktiskt manush (jfr Sanskrit manushah).

Etymologin till orden dom/lom/rom är inte helt klar men kan möjligen kopplas till indiska kaster med namn som doma/domba. Om jag minns rätt så förklaras domba i Monnier-Williams Sanskrit-English Dictionary (främsta standardverket avseende sanskrit) som en beteckning på ett kast som sysslar med musik, närmre bestämt trumslaganden, vilket gör att ordet kan vara onomatopoetiskt.
lejonungen
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2013-01-25

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Flawed » 2013-04-17 22:47:43

Det finns zigenare i Indien också.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in