Natriumglutamat (MSG, Mei Yen etc) [Avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Natriumglutamat (MSG, Mei Yen etc) [Avdelad tråd]

Inläggav Allanna » 2011-11-06 15:33:41

kullan skrev:Fruktsocker finns naturligt i maten vi äter. Frukt och grönsaker. Mjölk har ju laktos och jag tror att även köttprodukterna innehåller en viss sorts socker. Men det är det socker som utvinns från sockerbetan eller sockerrören som är farligast. Det sockret ska man sanera bort helt. Det behöver ingen ha.


Nej, rent kött innehåller inte socker av någon sort om man ska tro SLV och Svenskt Kött (http://www.svensktkott.se/om-kott/kott- ... er-i-kott/) . 0 g kolhydrater listas på fläskfilé, oxfilé, kalvfilé, entreôte, fransyska, alla olika varianter av färs samt högrev. Sen orkade jag inte kolla mer.

Korv och andra processade livsmedel däremot är antagligen en helt annan sak.

Moderator Alien: Avdelat från denna tråd socker-och-fett-kan-skapa-sug-lika-starkt-som-av-kokain-t23343.html
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Natriumglutamat (MSG, Mei Yen etc) [Avdelad tråd]

Inläggav kullan » 2011-11-06 15:37:35

Allanna skrev:Korv och andra processade livsmedel däremot är antagligen en helt annan sak.


Ja dom produkterna dryper ofta av laktos och sukros (vanligt socker). Vad nu det ska va bra för. Jag har aldrig socker i min mat. Undantaget är bruna bönor och kålpudding.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Miche » 2011-11-06 23:21:59

Att icke förglömma när det gäller socker, det är faktiskt en smakförstärkare (liksom salt) och betydligt mycket bättre sådan än natriumglutamat (E621) som är rena rama giftet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav rapchic » 2011-11-07 9:25:55

Miche skrev:Att icke förglömma när det gäller socker, det är faktiskt en smakförstärkare (liksom salt) och betydligt mycket bättre sådan än natriumglutamat (E621) som är rena rama giftet.

däremot umami (naturlig natriumglutamat) är inte farlig. brukar utnyttja det i tex grytor och smula i torkad svamp :-)Happy
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Allanna » 2011-11-07 11:56:33

rapchic skrev:
Miche skrev:Att icke förglömma när det gäller socker, det är faktiskt en smakförstärkare (liksom salt) och betydligt mycket bättre sådan än natriumglutamat (E621) som är rena rama giftet.

däremot umami (naturlig natriumglutamat) är inte farlig. brukar utnyttja det i tex grytor och smula i torkad svamp :-)Happy


Svamp och tomat är väl ok, men de som tillsätter stora mängder konstgjord E621 (som kinamatställen tex) ger mig synfältsstörningar och migrän.

Naturlig glutamat (från diverse svamp) är ofarlig, men den konstgjorda är antagligen inte lika bra. Tyvärr är forskningen sorgligt eftersatt på området, det ligger för mycket pengar i att försöka lura oss att äta mer.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2011-11-07 15:27:49

Allanna skrev:
rapchic skrev:
Miche skrev:Att icke förglömma när det gäller socker, det är faktiskt en smakförstärkare (liksom salt) och betydligt mycket bättre sådan än natriumglutamat (E621) som är rena rama giftet.

däremot umami (naturlig natriumglutamat) är inte farlig. brukar utnyttja det i tex grytor och smula i torkad svamp :-)Happy


Svamp och tomat är väl ok, men de som tillsätter stora mängder konstgjord E621 (som kinamatställen tex) ger mig synfältsstörningar och migrän.

Naturlig glutamat (från diverse svamp) är ofarlig, men den konstgjorda är antagligen inte lika bra. Tyvärr är forskningen sorgligt eftersatt på området, det ligger för mycket pengar i att försöka lura oss att äta mer.


Glutaminsyra är en aminosyra.Den är inte essentiell men det är essentiellt att den finns i kroppen.
Glutamat är ett salt av denna aminosyra.
Om molekylen är "naturlig" eller "onaturlig" tror jag inte riktigt spelar så stor roll.

E 620 Glutaminsyra
E 621 Mononatriumglutamat
E 622 Monokaliumglutamat
E 623 Kalciumglutamat
E 624 Monoammoniumglutamat
E 625 Magnesiumdiglutamat
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav rapchic » 2011-11-07 20:27:37

Flawed skrev:klipp

Glutaminsyra är en aminosyra.Den är inte essentiell men det är essentiellt att den finns i kroppen.
Glutamat är ett salt av denna aminosyra.
Om molekylen är "naturlig" eller "onaturlig" tror jag inte riktigt spelar så stor roll.

E 620 Glutaminsyra
E 621 Mononatriumglutamat
E 622 Monokaliumglutamat
E 623 Kalciumglutamat
E 624 Monoammoniumglutamat
E 625 Magnesiumdiglutamat

jag tror det spelar roll på det sättet att om det är artificiellt tillsatt så är det ofta mer koncentrerat än om det finns naturligt.
och då blir onyttigt enligt principen "allt är nyttigt i lagom mängd" (ja jag vet att det finns saker som är onyttigt även i extremt liten mängd men uttrycket är sådant). så är det ju tex med fruktsocker varningen som kom för nått år sen, men det man varnade för var inte frukt (vilket vissa trodde) utan fruktsocker i tex läsk som var i mkt större mängd än frukt (som även innehåller andra kolhydrater än fruktos)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2011-11-08 0:28:47

Ordet "naturligt" anser jag missbrukas väldigt mycket rent generellt.

Glutaminsyra är en av de vanligast förekommande aminsoyrorna i vår föda.
Frågan är då om det i saltform på något sätt kommer in i kroppen i för höga mängder.
"Kinakrogsyndromet" behöver inte bevisa att det är farligt egentligen,det kan vara att vissa personer får en migränliknade överkänslighetsreaktion.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Iridia » 2011-11-08 14:13:25

rapchic skrev:
Flawed skrev:klipp

Glutaminsyra är en aminosyra.Den är inte essentiell men det är essentiellt att den finns i kroppen.
Glutamat är ett salt av denna aminosyra.
Om molekylen är "naturlig" eller "onaturlig" tror jag inte riktigt spelar så stor roll.

E 620 Glutaminsyra
E 621 Mononatriumglutamat
E 622 Monokaliumglutamat
E 623 Kalciumglutamat
E 624 Monoammoniumglutamat
E 625 Magnesiumdiglutamat

jag tror det spelar roll på det sättet att om det är artificiellt tillsatt så är det ofta mer koncentrerat än om det finns naturligt.
och då blir onyttigt enligt principen "allt är nyttigt i lagom mängd" (ja jag vet att det finns saker som är onyttigt även i extremt liten mängd men uttrycket är sådant). så är det ju tex med fruktsocker varningen som kom för nått år sen, men det man varnade för var inte frukt (vilket vissa trodde) utan fruktsocker i tex läsk som var i mkt större mängd än frukt (som även innehåller andra kolhydrater än fruktos)

Låter rimligt. Jag har inga problem med enstaka besök på kinarestaurang men får påtagliga humörsvängningar om jag äter natriumglutamat dagligen under flera veckor, som upphör direkt när jag slutar.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Allanna » 2011-11-08 14:17:00

Det kan kanske vara jag som är överkänslig mot glutamat, det är sant. Men det känns ändå lite så där... olustigt (tvivelaktigt?) att de vräker i glutamat i maten. Varför? Är den inte god annars?

Det går alldeles utmärkt att laga mat som verkligen är "jag-äter-mig-till-döds"-god (dålig översättning av engelskans "to die for") utan konstgjord glutamat. Genom, som Rapchic skrev, att använda de naturliga källorna. Alger, svamp, tomater, kött. Det finns fler.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2011-11-08 16:59:25

Iridia skrev:Jag har inga problem med enstaka besök på kinarestaurang men får påtagliga humörsvängningar om jag äter natriumglutamat dagligen under flera veckor, som upphör direkt när jag slutar.


Du har kanske haft Chinese Restaurant Syndrome då? :wink:

Kan man få allergiska reaktioner av glutamat?

Nej, glutamat har inte visat sig ge allergi. Däremot har vissa personer drabbats av överkänslighetsreaktioner i form av huvudvärk, svettningar, tryck över bröstet med mera när de ätit asiatisk mat (Chinese Restaurant Syndrome). Dessa symptom försvinner dock ganska snabbt, inom några timmar. En del av de rapporterade effekterna kan säkert även bero av de stora mängder av starka kryddor som används i detta kök.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av ... /Glutamat/

Allanna skrev:Det kan kanske vara jag som är överkänslig mot glutamat, det är sant. Men det känns ändå lite så där... olustigt (tvivelaktigt?) att de vräker i glutamat i maten.


Användningen av glutamat verkar ha syftet att få oss att äta mer:

Glutamat blockerar ett av våra viktigaste mättnadshormoner i hjärnan vilket gör att vi äter mer av produkten. Dessutom minskas kroppens egen fettförbränning, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.,”
http://www.kungmarkatta.se/default.asp?id=64
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Iridia » 2011-11-08 17:20:53

Wine skrev:
Iridia skrev:Jag har inga problem med enstaka besök på kinarestaurang men får påtagliga humörsvängningar om jag äter natriumglutamat dagligen under flera veckor, som upphör direkt när jag slutar.


Du har kanske haft Chinese Restaurant Syndrome då? :wink:

Nej, jag går bara på kinarestaurang några få ggr om året. Jag menade när jag regelbundet ätit burk- eller pulversoppor med natriumglutamat i.

Glutamat blockerar ett av våra viktigaste mättnadshormoner i hjärnan vilket gör att vi äter mer av produkten. Dessutom minskas kroppens egen fettförbränning, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.,”

:shock: :x icon :evil:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Allanna » 2011-11-08 17:58:54

Wine skrev:Användningen av glutamat verkar ha syftet att få oss att äta mer:

Glutamat blockerar ett av våra viktigaste mättnadshormoner i hjärnan vilket gör att vi äter mer av produkten. Dessutom minskas kroppens egen fettförbränning, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.,”

http://www.kungmarkatta.se/default.asp?id=64


Vilka råttmoppsar! :evil:
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Miche » 2011-11-09 1:02:35

Iridia skrev:Jag menade när jag regelbundet ätit burk- eller pulversoppor med natriumglutamat i.

Även det kallas för Chinese Restaurant Syndrome, själv undviker jag så gott det går glutamaten, det finns bättre alternativ!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Parvlon » 2011-11-09 10:44:44

Allanna skrev:Korv och andra processade livsmedel däremot är antagligen en helt annan sak.
Nu finns det korv med 104 % kött.
Bild
Håller du med om att det är en skillnad mellan vikt och andel?

– För att få fram 100 gram korv använder vi 104 gram köttråvara.

Hur många procent kött är det då i korven?

– 104 blir det. Om vi skulle skriva att det vore mindre kött än 104 procent har vi inte följt lagen riktigt. Enligt lagboken blir det de här procentsatserna. Vi har korvar med 125 procent kött också.
[...]
Ok. Men hur kan något vara mer än 100 procent?

– Ja, det låter väl lite konstigt, men så är det. Vi var uppe hos Konsumentombudsmannen (KO) med detta i våras och det är alldeles riktigt, vi skulle inte ändra på något utan skriva just så här.
http://www.dn.se/ekonomi/en-korv--104-procent-kott
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Eyesonly » 2011-11-28 15:44:45

Jag har sett jämförelsen mellan knark och socker på andra ställen. Tänk på att socker finns i alla butiker och kiosker i landet. Andra droger är betydligt mer kontrollerade och oftast förbjudna. Den som vill sockerknarka hittar lätt sin drog. Till och med barn kan hålla på med det utan att någon reagerar. Om nu kolhydrater inte är så beroendeframkallande så borde det vara lätt att sluta med dem men för mig och många andra är det verkligen inte så.

Glutamat tillsätts i rätter som blivit så misshandlade i sin framställning att alla smakämnen försvunnit. Lösningen är att hitta ordentlig mat. Tyvärr är den inte färdig utan måste tillagas och det är inte alltid så lätt.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav segdeg » 2011-11-28 17:47:07

Miche skrev:Även det kallas för Chinese Restaurant Syndrome, själv undviker jag så gott det går glutamaten, det finns bättre alternativ!


Omtalat och allmänt känt i Asien på 1970-80-talet, bl.a för att det kom fram att Glutamat var orsak till den ohälsa man inte tidigare sett, det talades om en Epidemi och det var osäkert vad man skulle söka för samband i de för sin tid katastrofalt många sjuka individer främst i och från Asien.

Här i väst kunde vi slå ifrån oss då vi inte kände till symptom, och den bild vi fick från Asien liknade mest det som vi kände till från våra egna Mentalsjukhus. Livsmedelsindustrierna världen över slöt leden och vägrade samarbete.

Sin vana att slå i från sig var väl inövad i den bransch som skakats om av den ena skandalen efter den andra, Nitrit/Nitrat, Tvätta skjortor i Prädd (Grädd pulver), Cancer framkallande sötningsmedel, bly i konservmaten, Kadmium, Kvicksilver, Bensen m.m

Storföretag då som nu lade stora resurser på varumärkesskydd etc. Här var det Knorr som saluförde Glutamat i maten och då främst som Aromat.

Knorr smakförstärkare i kryddblandning,pulversoppor,såser,grytor,buljonger,örtsalt, Knorr på kökshyllan, i restaurangköket, i servering och på lunchbordet, i skolbespisning. Knorr i gatuköket och hemma men vi drabades inte av de hemska synerna från asien, vi var imuna såtillvida att vi med en bättre ekonomi hade helt andra problem som Cyklamat m.m

Ett faktum som går oss förbi, är att det är rent livsfarligt att leva på det av livsmedelsindustrin framställda produkter. Medan vi i den rikare delen av världen, äter ihjäl oss helt frivilligt, så dör det fortfarande barn av undernäring och brist på rent vatten, ungefär ett barn vartannat andetag jag tar och dem skulle inte hjälpas av att jag höll andan, Alltså, inte mitt fel.

Det raffinerade Sockret betraktades länge som det vita giftet i Kina, Tror själv att efter Melamin i mjölken
kommer snart raffinerade Kolhydrater och Transfetter vara föremål för nya larmrapporter, om inte just det så blir det väl Glykol i bords/Lantvinet och Motorolja SAE30 i matoljan, det har ju hänt förr ...

Mvh sultig på Nestle/Unilever
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-13 16:40:34

Faktum är redan att folk börjat kolla upp mer noga. Fler och fler produkter har mindre socker (och sötningsmedel). Fler chips har kommit utan smakförstärkare (även om de ibland försöker luras med jästextrakt).

I hyllan med utländskt inlagt, hittar man LÄTT ättiksinläggningar helt utan socker och som inte smakar saltgurka eller äckligt. Vissa är t.o.m. naturligt syrade (fast tyvärr pastöriserade för hållbarheten).

Jag hittar mer och mer köttprodukter som hamburgare med 99 % kött och 1 % riktiga kryddor. Likaså har det dykt upp glass på äkta råvarar och 2-3 chokladsorter utan vegetabiliskt fuskfett och emulgeringsmedel.

Så jag tror att det håller på att vända. FOlk blir mer och mer medvetna, och de behöver inte avstå från många saker för att komma undan fuskråvaror, farliga råvaror, dolt socker. däremot rena sötsaker är ju söta vare sig sockret är oraffinerat, ekologiskt, innehåller med mineraler eller ej. Och sötningsmedel är ju inte bra. Stevia är inte färdigkontrollerat så med det vet man inte heller.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Natriumglutamat (MSG, Mei Yen etc) [Avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2013-04-06 12:24:36

Allanna skrev:Det kan kanske vara jag som är överkänslig mot glutamat, det är sant. Men det känns ändå lite så där... olustigt (tvivelaktigt?) att de vräker i glutamat i maten. Varför? Är den inte god annars?


För att det blir godare med glutamat förstås. Man skulle ju lika gärna kunna säga "varför måste man salta och krydda maten, är den inte god annars?" Det självklara svaret är förstås "nej, inte god nog, det blir mycket godare med salt, peppar, glutamat/whatever.

Natriumglutamat har jag ätit utan några som helst problem. Vilket inte hindrar att det kan finnas långsiktiga nackdelar (finns ju med salt också) el att andra kan vara överkänsliga. Det fanns i Aromat, Mei Yen, veitsin (weijing) etc.

Är natriumglutamat farligt? Inte enligt Livsmedelsverket:

SLV skrev:Glutaminsyra ingår naturligt som en del i kostens proteiner. Det är alltså en naturligt förekommande aminosyra som används som smakförstärkare.

Var finns glutamat?
Den finns naturligt i nästan alla grönsaker, samt i vete och soja. Glutaminsyran och dess salter, glutamater, får användas till alla livsmedel som får innehålla tillsatser utom livsmedel som tillverkas speciellt för spädbarn och småbarn.

Är glutamat skadligt?
Det finns inte någon misstanke om att glutamat i de mängder som används i mat skulle kunna ge skadliga effekter. Glutaminsyra ingår som en viktig del i vår kropp och den förekommer i blodet, musklerna, fostervätskor och mjölk. Den är viktig för vårt immunsystems funktion, samt för mag-tarmkanalens funktion och för att förhindra att mikroorganismer tar sig in i kroppen.

Kan glutamat påverka nervsystemet?
Inte vid de mängder man får via maten. Mycket höga mängder av vissa aminosyror kan ge effekter på centrala nervsystemet men det har man bara sett hos brännskadade patienter och vid svåra infektioner när man ger aminosyralösningar direkt i blodet.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av ... /Glutamat/

Däremot så måste livsmedel som innehåller tillsatt glutamat märkas med E-numret (E620-E625), så den som vill ska kunna undvika det.

Natriumglutamat har använts i hundra år i Östasien och även i maten man lagar hemma.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Natriumglutamat (MSG, Mei Yen etc) [Avdelad tråd]

Inläggav Flawed » 2013-04-12 21:38:35

Man brukar referera till det så kallade "kinaresturangsyndromet" som bevis för msgs farlighet.
Men det låter mer som en reaktion som man kan få av smak stark mat rent generellt.
Folk får migrän av ost det bevisar inte att ost är giftigt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Natriumglutamat (MSG, Mei Yen etc) [Avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2013-04-13 4:47:59

Har glutamat en smak? Jag kan inte avgöra om en kinarätt har glutamat men smakar jag direkt på en blandkrydda kan jag direkt avgöra om den har glutamat eller inte. När jag påstått detta säger folk att glutamat inte har en egen smak. Så jag är lite undrande till hur jag vet då.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Natriumglutamat (MSG, Mei Yen etc) [Avdelad tråd]

Inläggav plåtmonster » 2013-04-13 6:20:02

Du kan ha en genkombination som kodar för smak för glutamat. Att prata om färg med färgblinda kan liksom vara lite svårt ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Natriumglutamat (MSG, Mei Yen etc) [Avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2013-04-13 7:42:32

Är det sant eller luras du nu? :shock:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Natriumglutamat (MSG, Mei Yen etc) [Avdelad tråd]

Inläggav waiguoren » 2013-04-13 8:51:17

Man kan känna "smaken" efter msg, oftast är "smaken" på maten på tok för intensiv, jag skulle däremot säga som många kineser säger. Msg är inte tecken på bra och god mat, det är tecken på dålig mat. Många använder msg i restauranger osv för att just dölja att det kanske inte är bästa råvarorna. Detta går också nämligen dölja med att steka med olja (kött, ris osv) för att dölja att maten är några dagar gammal. Detta fick jag lära mig under tiden jag bodde I Kina.
Vi svenskar är rätt dåligt insatta i "additives", vi lyssnar lite för mycket på statliga institutioner och dylikt..
Det kanske inte finns många direkta bevis för att det skulle vara farligt, men det finns däremot tecken på att alla inte mår så bra utav det dock.
Personligen tycker jag det bara smakar allmänt äckligt när man ätit två kycklingklubbor grillade på ica varav kryddningen är spetsad med msg..
waiguoren
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-04-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in