sär skrivningar (omröstning)

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tycker du om särskrivningar?

Omröstningen slutade 2008-05-21 21:46:25

Usch!
12
26%
Det borde vara böter på sådant
11
24%
Jag är stavningspolis och reagerar direkt genom att påpeka
9
20%
Ser illa ut men stör mig inte nämnvärt
8
17%
Äh låt folk skriva som dom vill
5
11%
Sär skrivningar vadå?
1
2%
 
Antal röster : 46

sär skrivningar (omröstning)

Inläggav DC » 2008-05-16 21:46:25

Vad tycker du om särskrivningar?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Ganesh » 2008-05-16 21:59:36

Exempel:
korrektur läsarna Adressen till korrektur läsarna på Metro är...
bar personal naken personal istället för någon som arbetar i baren
banan formad stål platta
barock musik (dåligt exempel, då barock är ett giltigt adjektiv framför musik och ger samma betydelse som barockmusik)
Boeings 747 projekt (mycket att stå i)
brun hårig sjuk sköterska
brunstens batterier förmodligen till en dildo
djup fryst kyckling lever
En skurk liknande min
Extra knäck till skolungdomar Låter bra...
Extra knäckande naprapater Låter bättre...
extra pris Är det dyrare då eller?
Farsta grillen Grillkiosken vid t-banan i Farsta
fler pack
fler stämmiga ring signaler
förväntans fulla damer
gift mördare
Glad packad lax Glad men full lax? (Gladpackad???) Gladpack är det "traditionella" märket på plastfolie, vilket därför har lätt till att gladpack har blivit synonymt med plastfolie och utifrån detta har bland annat verb utvecklats
halv akustisk gitarr (halva priset också?=
herr Kalsong direktör Peter Kalsong
häst skjuts
Kalv lever med kul potatis roligt på menyn
Kassa medarbetare sökes, kassa personal Dålig personal
Köp våra kassa apparater
Kom ut klädd (brukar bögar springa nakna ur garderoben?)
kul glass Rolig glass
kul ram
kul blixt
kul spets penna
kul spruta (som låter hahahahaha?)
matt tvätt maskin trött?
Microsoft miljö
Norrköpings kvinnor dödade i krock löpsedel från 1960-talet (vicken jävvla smäll!)
paj form Trasig form
pris för slag Boxningsstipendium
rak apparat Styv penis???
ren korv
ren ägare
ren skav
Ring klockan fungerar ej
rök fritt (McDonalds-kampanj)
skriv fel
skum släckare
skum tomte
skum banan
slut användare supportpersonal håller med...
släng gungan
social arbetare
Sten tvättade Levis jeans
super fint
super snygga brudar ! Funnen på nätet (borde det inte var ett frågetecken?)
svarta havskusten
sär skrivning
söt vattenfisk
tomt register Finns hos lantmäteriverkets fastighetsbyrå
tre glasfönster
Val Fri Byxa 200:- Herrklädesaffär, Lund 2003
Vi behöver tio öringar kris i fiskdisken
Vi har öppet mellan dagarna smart konkurrensfördel
Vi söker kassa säljare Från Expert
Vi vill ha max taxa på dagis först kom Max potta
Vilt stängsel upphör
vår städning
ät pinnar
öm som snö, slask och regn ren poesi. Så öm som en snö...
TV-spel's Butiken butik i Uppsala som nu tagits över av Tradition. Man har helt missat ihopskrivningen, och misstagit foge-s:et för att vara ett genitiv-s, vilket markerats med engelsk genitivmarkör; apostrofen.
Kassa kort kassakort är sådana man skickar in till a-kassan, som underlag för utbetalningar
HERR TOALETT På Råsunda fotbollsstadion. Observera versalerna som gör särskrivningen ännu roligare.
Glad packad räkmacka
Ny vaken
Skolans Världs Atlas

Motsatsen är tokiga hopskrivningar:
Plåttermos Är det gott?
(En) säckcement Sexfixerad murare
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav tahlia » 2008-05-16 22:31:23

eeeeek!! My eyes! My eyes! ;)


Jag är solklart språkpolis!
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kvasir » 2008-05-16 22:33:33

Så har felaktiga avstavningar, när folk litar på datorerna. En klassiker är "bild-rulle"/"bil-drulle" (som förstås båda är korrekta, men knappast i samma sammanhang).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2008-05-16 22:37:46

Jag blir klart störd men brukar inte säga till. På vissa forum är det förbjudet att anmärka på andras stavning och grammatik. Det ses väl som elakt mot dyslektiker.

Såg inte detta exempel som fastnat i mitt minne:
Morgon rockar: och kväll suger?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Savanten Svante » 2008-05-16 22:51:48

Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Matulda » 2008-05-16 22:55:41

Usch! Samma med de och dem...Var kommer det ifrån? Dem har gjort det...är det svenska det? DE har gjort det...så har jag fått lära mig, men jag är iofs gammal... :D

Moderator Alien: Diskussionen om de och dem återfinns här: att-anvanda-de-och-dem-t7614.html
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav mixpippi » 2008-05-16 23:08:33

Jag brukar normalt inte lägga märke till särskrivningar, stavfel eller gramatiska missar.
Tycker tillomed att det är svårt att se om nån har felstavat eller särskrivit.

En annan sak är att jag blir trött av att läsa eller skriva längre texter. Det måste vara nåt väldigt intressant för att jag ska orka läsa en längre text. Omvänt så blir mina innlägg ofta korta.
Senast redigerad av mixpippi 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
mixpippi
 
Inlägg: 211
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Västernorrland

Inläggav Matulda » 2008-05-16 23:24:38

Jag tycker det är skillnad på talspråk och skriftspråk. Till nöds kan jag acceptera att talspråk används skriftligt. Jag tycker inte att det är snyggt, men jag kan ändå se orsaken till det. Och som du säger Kvasir, det är iaf konsekvent! Det finns även dialektala uttryck som används skriftligt och de kan vara fullt acceptabla där man bor men på andra ställen ses som väldigt fel eller udda.

Mixpippi...alla har sitt sätt att se på språket och värdera det. Du reagerar antagligen på andra saker!

Jag själv har en förmåga att slänga in onödiga mellanord som "ju". Så riktig språkpolis är jag inte även om jag reagerar :D det innebär inte att jag alltid skriver rätt!
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-16 23:26:36

Jag mår fysiskt illa av särskrivningar, ful- och felstavningar, felplacerade accenter (chevré, á lá carte, Thèrés osv), felsyftningar, konstig kommatering (tre komman t ex) osv, men värst är attityden att det inte spelar nån roll, och förlöjligandet av att man tycker ett korrekt språkbruk är viktigt.

Ofta får jag konfunderade reaktioner på att jag är språkfascist enligt ovan (även om jag inte brukar säga till) men samtidigt ymnigt använder egna ord och metaforer. Jag brukar säga att jag KAN reglerna och därmed kan jag frångå vissa av dem, det är som att kunna äta med gaffel men välja att äta med händerna för att det är godare så.

Sen är det fel att säga att det inte spelar nån roll med t ex särskrivningar. För mig är det en stor skillnad på en ljus stake och en ljusstake. Snodde förövrigt en skylt med just denna särskrivning och använde den som avatar på ett språkforum där jag var med. :)

Alfapetsmamma, månne kommunikationshindrad men ändå korrläsare och språkgranskare..
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-16 23:27:00

Som sagts ovan, jag har upplevt dysleksidiagnoser i min närhet, så jag tänker mer att visst ser det fel ut men är det någon som inte stavar rätt på grund av sitt handikapp så beundrar jag dom istället för det är få som vågar skriva som har dysleksi.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-16 23:31:49

Håller med dig Aspkvinna. Jag känner också folk som är dyslektiker. En liten lustig sak är att det stavas dyslexi - vilket nog kan ses som lite ologiskt med tanke på att det heter dyslektiker..
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-16 23:39:31

:shock: jag kanske har det också!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2008-05-16 23:41:19

Ganesh skrev: HERR TOALETT På Råsunda fotbollsstadion.
Ja det var ju en fin variant på Porslinsguden 8) .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Zombie » 2008-05-16 23:47:17

Om man varken är dyslektisk eller gjordes chanslös i skolan:
jefla amerikanskt o skick. gräset e grönare på eng elska. varför de? o dålig komatering å fel stavninngar såmm dem håler på med oxå.

Om man är dyslektisk eller gjordes chanslös i skolan:
Skriv! Ingen hade någonsin rätt att knäcka dig!
Alla andra måste kolla om så kan vara fallet och avstå från eller vara väldigt grannlaga i sin kritik.

Svårt alltså.
Är man noga med att man bara kritiserar företeelsen så minskar man risken att en person tar illa upp, men eliminerar den inte.
_____________________________________________________________

Däremot håller jag inte med dem som vill fortsätta de gamla halvbildade skolmästarnas verk att rensa ut ord ur (skrift)språket för att de anses "dialektala", "vulgära" eller vad som nu är fördömelseordet för dagen.
Det är ett totalitärt bruk med rötter på ställen som 1600-talets kungacentralistiska Frankrike och det har genom århundradena gjort alla språk, där principen har tillämpats, påvisbart torftigare än de skulle ha behövt vara.

Varje ny generation, uppfostrad med det här synsättet, är alltid åtminstone litet osäker på vad som gäller och tenderar således att mönstra ut ytterligare några uttrycks- och ordbildningsmöjligheter som var godtagna dittills.
Efter andra världskriget, med den allmänna grundskolan och de humanistiska ämnenas reträtt ur bildningen (alldeles oavsett den förras förtjänster på andra sätt och de senares eventuella nödvändighet), och med den tilltagande amerikaniseringen, har de yngre svensktalandes osäkerhet på vad som är korrekt svenska ökat i rasande takt, och det kan man lätt se på hur skriftsvenskan har förtorftigats under samma tid (och då talar jag alltså om uttrycksförråd, stilbredd och smidighet, inte om stavning, interpunktion eller grammatik).

Det innebär inte att jag skulle säga "fritt fram utan hänsyn till sammanhang och stilarter". (Det kan man nog se på mina egna inlägg att jag inte menar, f.ö.)
Men det innebär en viss tilltro till att åtskilliga skribenter faktiskt har smaken i sig, bara de finge frihet från den här gamla skolmästarbojan.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-17 11:36:47

Zombie skrev:Men det innebär en viss tilltro till att åtskilliga skribenter faktiskt har smaken i sig, bara de finge frihet från den här gamla skolmästarbojan.


Finns inte mycket kvar av skolmästarbojan. Utom att nyare generationer tydligen har väldigt svårt att skilja mellan de och dem. Därför använder de dem i tid och otid när de vill uttrycka sig korrekt. Jag vet inte riktigt vad det är som har fått dem till det.

Jag tilläts skriva "dom" på grundskolan. Det är en bättre lösning att tillåta det. Sen på gymnasiet sågs det inte korrekt längre. När jag kom upp i gymnasiet så fick vi en lärare som inte tillät skriftlig användning av orden "killar" och "tjejer" eftersom det ansågs vara ungdomsspråk och inte vedertaget.

Jag kan iofs medge att det finns åtskilliga texter där dessa ord inte passar men att det finns texter där de gör det är odiskutabelt.

Min svensklärare på gymnasiet, som var en mycket bestämd dam som jag på andra sätt minns med tacksamhet råkade dock sätta hämsko på mitt skrivande i flera år genom att totalt nedgöra en av mina första uppsatser. Detta genom att tillskriva mig åsikter som jag tyckte jag hade framfört med tydlig ironi och sedan betygssätta åsikterna. Det överdrivna språkbruk jag använde i uppsatsen skulle vara markör för att det var ironi men hon uppfattade det inte.

Det tog ett år på högskolan att våga börja skriva igen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Disse » 2008-05-17 11:50:29

Alternativet "Det borde vara böter på sådant" var lite snällt... "Dom jävlarna borde skjutas" hade jag valt :twisted:
Senast redigerad av Disse 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Disse
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2008-05-14

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-17 11:52:43

alfapetsmamma skrev:men värst är attityden att det inte spelar nån roll, och förlöjligandet av att man tycker ett korrekt språkbruk är viktigt.

Eller hur! Förefaller som att en del individer tycker det är häftigt att skriva slarvigt, uttrycka sig slarvigt. Det har tom blivit en trend; i bloggosfären och i nätforum ser man ofta tilltag i stil med AnnAAA006iiiEEEE och liknande. Förefaller vara en del av en slags perverterat korkad hiphop- och partykultur. De som lyssnar på Busta Rhymes och liknande styggelser förefaller vara eliten av svårartade dyslektiker...

För att lugna nerverna brukar jag frammana en fantasibild för mitt inre; svenskt läroverk. 40-tal. Hiphopynglen föses in i ett spartanskt möblerat klassrum, högt i tak, höga fönster. Gamla skolbänkar, gamla undervisningsplanscher på väggarna. Alfabetet står skrivet på svarta tavlan. Med krita. Vid katedern sitter en Sven Stolpe som i nitisk folkbildaranda är beredd att nöta ner dumheten tills intet kvarstår. Inga nedhasade brallor. Inga i-pods, hands-free eller mobiltelefoner. Inga kepsar, inga datorer. Det enda som får höras i klassrummet är skrapet från blyertspennorna. De som stör bötfälls. De som trots böter fortsätter störa ordningen relegeras. De som inte presterar och inte lär sig underkänns utan pardon. Av grupparbeten & 'fritt lärande' återstår intet. Eleverna talar bara om de blir tillfrågade. Vi snackar Bergmansk estetik, vi snackar Hets...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2008-05-17 12:39:02

Bjäbbmonstret skrev:
Zombie skrev:Men det innebär en viss tilltro till att åtskilliga skribenter faktiskt har smaken i sig, bara de finge frihet från den här gamla skolmästarbojan.


Finns inte mycket kvar av skolmästarbojan. Utom att nyare generationer tydligen har väldigt svårt att skilja mellan de och dem. Därför använder de dem i tid och otid när de vill uttrycka sig korrekt. Jag vet inte riktigt vad det är som har fått dem till det.
[...]

Jo, den finns kvar. Inuti folk och fortplantad mellan släktleden.
Nästan ännu mer än på skolmästarnas tid, eftersom folk de senaste generationerna antingen har fått på samma gamla vis auktoritärt och trångsynt okunnigt framförda uppgifter, men dessutom motstridiga (som du beskriver), eller också lämnats att vara osäkra på egen hand över vad som kan anses "korrekt" och "dålig" svenska och lämnats åt sin egen ängslighet (att skämma ut sig) i att hellre utmönstra för många ord och uttryck än för få och i att inte utnyttja ordbildningsmöjligheter, så att de också försvinner med tiden. Samtidigt som både dialekter och regionala riksspråksformer har fortsatt gå tillbaka - alltmer påskyndat av folks delvis avsiktliga intolerans mot dem, grundad på samma rädsla att inte uttrycka sig fint nog, tillsammans med denna okunnighet eller bristande självtillit som gör att man beskär långt i överkant.

Och tillkommer då förstås slagskuggan från amerikansk engelska och folks mycket större intresse för den än för sitt modersmål.

Det var det jag försökte få fram - hoppas det går fram nu.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:09:17, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav sssssm » 2008-05-17 12:44:20

Jag stör mig inte nämnvärt på särskrivningar, av flera anledningar.
Det första är att om de förekommer så är det ofta i fall då de är relativt ursäktade, pizzaturkar som gör reklam eller på forum där deltagarna skriver snabbt och utan närmare eftertanke. Där är det inte konstigt att det smyger sig in en hel del fel av olika slag.
Det andra är att meningen oftast står klar vilket givetvis medför att jag faktiskt inte bryr mig.
Gott vore om historian slutade där, så är det inte.

I mitt jobb läser jag en hel del dokument utställda av större logistikföretag, beskrivningar av rutiner, transporter osv. Dessa är fullproppade av särskrivningar, det är mer regel än undantag och efter tionde särskrivningen på en sida är man mer engagerad i tävlingen att finna dessa än att läsa själva dokumentet varav läsförståelsen blir lidande. Jag har lyckats hitta 11 st på en sida. "Användar namn", "yrkes kompetens", "telefon nummer" och "in leverans". Detta är dokument som är nogrant granskade av minst tre personer (förbladet innehåller alltid en revision history och allt är jättestilligt) att inte någon av dessa lyckas finna särskrivningarna är helt otroligt.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:09:18, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Zombie » 2008-05-17 12:49:39

(revision history = (t.ex.) revisionsberättelse ;) )

[edit 1: + "t.ex."; edit 2: som sagt...]
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:09:18, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav sssssm » 2008-05-17 12:50:19

Zombie skrev:(revision history = revisionsberättelse ;) )


Eller uppdateringshistoria.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:09:18, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Inger » 2008-05-17 13:51:46

Ganesh, tack för många asgarv till frukosten!

Underbara kommentarer, särskilt till de här:

Ganesh skrev:Boeings 747 projekt (mycket att stå i)

Glad packad lax (glad men full lax)

Kalv lever med kul potatis (roligt på menyn)

Kul spruta (som låter hahahahaha?)

Norrköpings kvinnor dödade i krock (vicken jävvla smäll!)

Vi behöver tio öringar (kris i fiskdisken)

Vi har öppet mellan dagarna (smart konkurrensfördel)

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Däremot är 'barock musik' inte detsamma som barockmusik utan musik som är helt barock (dvs utflippad/knäpp). :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:09:18, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-05-17 17:32:26

Såg just en skylt utanför mataffären när jag var och handlade:

"Piggvars file" Har Piggvar tappat bort sin mapp? Isåfall återfinns den på Ica.

Kom just på när jag såg det att de nog gör så inte bara pga bristande språkkunskaper utan för tydligheten också, vilket är viktigt på skyltar. Ett bindestreck skulle kunna lösa problemet. Kanske man skulle börja beväpna sig med en tuschpenna när man går ut? 8)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:09:18, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Språket



Logga in