sär skrivningar (omröstning)

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tycker du om särskrivningar?

Omröstningen slutade 2008-05-21 21:46:25

Usch!
12
26%
Det borde vara böter på sådant
11
24%
Jag är stavningspolis och reagerar direkt genom att påpeka
9
20%
Ser illa ut men stör mig inte nämnvärt
8
17%
Äh låt folk skriva som dom vill
5
11%
Sär skrivningar vadå?
1
2%
 
Antal röster : 46

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-14 14:00:37

DN överhuvudtaget har tappat greppet. Det står allt möjligt som var otänkbart förut, som även fast, ta tillvara på, triologi, åtminstonde osv.

Väntar på dagen då jag läser situationstecken i den. Det blir dagen för uppsägning av prenumeration. ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:09:22, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav vadloink » 2011-03-14 17:39:36

Grejen med dagstidningarna är att de lägger allt mindre resurser på korrekturläsning. Likadant med bokförlag faktiskt. Man ser korrfel som rimliga olycksfall i arbetet. Jag tror inte att det handlar om att inte vilja ändra, utom om att faktiskt inte se eller veta att det behövs en ändring.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 14:09:22, redigerad totalt 1 gång.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Zombie » 2011-03-14 17:46:25

Undrar hur mycket av det där som är bildningsförfall och hur mycket som är den där ständiga upptrissningen av profitkrav. Och om det finns någon ytterligare faktor. Men nog tror jag profitmaximeringen spelar in och att även de nere på golvet blir allt mer indoktrinerade av den ju fler äldre som ersätts av nya.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:09:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav vadloink » 2011-03-14 17:52:58

Tror att det är båda, eller en kombination av ett osunt bildningsförakt och hårt uppskruvade produktionsvillkor. Korrekturläsare och redigerare var tidigare respekterade yrken. Nu ses dom nog mest som bessewissrar.

Mina kollegor gör oftast extremt dålig research, skriver illa och okunnigt och är för att citera Björn Azelius mest pultroner som

"fläckar spalterna
med byskvaller och annan harmlöshet?
Vars enda ambitioner
är en byline och en lön
och ett stambord där Det Vackra Folket finns
medan andra bryter ryggen
i jakt på sanningar
som skrämmer skiten ur en livrädd redaktion."

(Usch, nu låter jag som en 300 år gammal, bitter proggubbe. Ja, ja, det kan jag leva med.)
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 14:09:22, redigerad totalt 1 gång.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-14 20:08:50

vadloink skrev:
(Usch, nu låter jag som en 300 år gammal, bitter proggubbe. Ja, ja, det kan jag leva med.)


Du och jag, vadloink. Sämre sällskap kunde du ha... tycker jag själv. :)

Och angående korrning, att man skriver fel i dagstidningar och skiter i vilket är ju en sak, men att man inte bemödar sig om korrläsning i böcker..? Det över går mitt förstånd. Jag har varit med om böcker som varit så uselt språkgranskade att de varit oläsliga, och även om jag är extremt känslig, så måste det ju finnas fler som reagerar?

Tycker att om man inte har råd att se till såna basala saker så borde man inte ge sig på att ge ut böcker öht.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:09:22, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nallen » 2011-03-14 21:26:25

Kvasir skrev:[...] kom någon springande med en skum släckare.

var det en skum tommte? ;)
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 14:09:22, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav vadloink » 2011-03-14 23:10:23

Du har rätt alfapetsmamma. Sämre sällskap kan man ha.

Min lilla teori, som åtminstone rätt insatt i branschen, är att det har skett en teknifiering av den. Förut dominerades den av folk som gillade litteratur. Nu domineras den av folk som gillar böcker.

En bok är ju en rätt smart upphovsrättslig lösning. En konstnärlig upplevelse som bär sig själv. Det är inte mödan värt att fulkopiera pappersböcker. Och det gör boken till en relativt trygg satsning. Och genom moderna metoder att producera böcker är det rätt billigt.

Det som kostar är kunskap. Författaren kan man inte vara utan. Men korrläsare, formgivare och andra yrkespersoner kan man strunta i. Och om man inte är ute efter att syssla med kvalitetslitteratur så strutar mah vel i litte korfel.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Re: sär skrivningar (omröstning)

Inläggav Alien » 2012-07-05 16:08:05

Fredrik Strage ondgör sig över särskrivningar i DN:

"När ett sammansatt ord skrivs isär tycks all godhet, skönhet och elegans försvinna i tomrummet mellan bokstäverna. Tro nu inte att jag är en språkpolis. Jag älskar slang, anglicismer och fjantiga ROFLMAO-förkortningar. Men folk som särskriver på svenska skrämmer mig mer än rasister, terrorister och Sean Banan tillsammans. Att särskriva är inte jämförbart med att stava fel. Det är att sprida ett lingvistiskt virus som fräter sönder vårt sparåk."

Men det finns en motståndsrörelse, Facebookgrupen Sverige mot särskrivningar.

Exempel därifrån:

Göran Hägglulnd är enligt Kvällposten gift med en hög stadielärare (en KD-ledare kan väl inte ha en fru som knarkar!)
När man lyder uppmaningen "rök fritt" på uteserveringen blir man otrevligt bemött.

Sajten Skrivihop.nu lade ner verksamheten 2003.

Vi trodde att man kunde kämpa mot särskrivningar. Bara.
Det kunde man inte. Man var också tvungen att kämpa mot drygpåsar som hellre använder språket som stövel att sparka neråt med, än som medel att kommunicera och uttrycka sig. Vi ville sparka uppåt. Mot särskrivningar. Bara.

Vi som startade och skötte alltihop har själva genomgått en resa från språktalibanwannabear till språkliberaler.
http://skrivihop.nu/

Synd tycker jag, som själv är språktaliban.

"Skrivihop.nu undvek att kritisera nysvenska pizzerior och ordblinda stackare. De gav sig på reklmabyråer, mediabolag och stora företag som borde veta bättre." Så varför måste de sluta? För att någon ordblind kunde ta illa upp ändå?

"Skriver man om synålar är det alltid nån enögd jävel som känner sig träffad."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: sär skrivningar (omröstning)

Inläggav Zombie » 2012-07-05 16:54:29

Vad jag har förstått fick de lov att sluta för att de översvämmades av näthatare och xenofober som i vanlig ordning gav sig på både ordblinda och de lokala invandrare de själva handlade och drack öl hos men undvek att sparka uppåt eller mot angliseringen. Inte mycket annat att göra då än att sluta, tycker jag. Om man inte har makt att hålla stånd mot dem 24/7. Eller inte ens då, för då blir man ju skälld för censur.
Senast redigerad av Zombie 2012-07-05 16:57:46, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: sär skrivningar (omröstning)

Inläggav Alien » 2012-07-05 16:56:35

Här är en intervju med en språkvetare:
– Särskrivning är något vi ska låta bli att ägna oss åt. Det leder till missförstånd, säger Lars-Gunnar Andersson, professor i modern svenska vid Göteborgs universitet.

Svenskarna verkar ha blivit allt mer osäkra på vilka ord som ska sättas samman och vilka som ska stå var för sig. Samtidigt har särskrivna meddelanden, skyltar, menyer och förpackningar blivit ett samtalsämne på internet. Att det har blivit vanligare under de senaste decennierna bekräftas av Lars-Gunnar Andersson. När han gick i skolan var det aldrig några elever som särskrev.

– Särskrivning har brett ut sig med en oerhörd hastighet. Språkliga förändringar brukar gå långsamt, men det här har gått fort.

Men varför har det blivit så vanligt att särskriva? Det finns olika teorier. Kanske har engelskan påverkat. En annan förklaring kan vara att vi ser särskrivningar på allt fler skyltar, förpackningar och annat.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sarskr ... prakvetare

Exempel på särskrivningar (en del säkert redan nämnda i tråden):
* Halv naken karl, en armad bandit, snor billigt.
* Kul glass, skum banan, butter kaka.
* Pappa ledig, gift orm, bar personal, rak apparat, dansk får ost.
* Djupfryst kyckling lever, brun hårig sjuk sköterska, sjuk gymnast.
* Små företagare, kassa medarbetare.
* Herr Toffel, Herr Toalett. Vilka är dessa herrar?
* Sjö nära tomt till salu. Hur mycket kostar sjön?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: sär skrivningar (omröstning)

Inläggav citalol » 2012-07-05 16:58:33

Bara jag som har svårt med svärskrivningar ibland pga engelskan?
citalol
Inaktiv
 
Inlägg: 100
Anslöt: 2010-10-16

Re: sär skrivningar (omröstning)

Inläggav Zombie » 2012-07-05 17:01:38

Inte precis, skulle jag tro. Det är väl just därför många har svårt med det. Direkt eller indirekt genom kedjereaktion.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: sär skrivningar (omröstning)

Inläggav Alien » 2012-07-05 17:02:30

Zombie skrev:Vad jag har förstått fick de lov att sluta för att de översvämmades av näthatare och xenofober som i vanlig ordning gav sig på både ordblinda och de lokala invandrare de själva handlade och drack öl hos men undvek att sparka uppåt. Inte mycket annat att göra då än att sluta, tycker jag. Om man inte har makt att hålla stånd mot dem 24/7, eller inte ens då, för då blir man ju skälld för censur.


Verkligen synd. Man kan ju ha förhandsgranskning på alla kommentarer och vägra ta in de icke rumsrena. Skitsamma om man blir skälld för att censurera; en webbsida/en blogg/ett forum är ingen demokrati där alla har rätt att skriva. Men det tog kanske för mycket tid att vada igenom skit dagligen för att hitta guldkornen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: sär skrivningar (omröstning)

Inläggav Moggy » 2012-07-05 18:56:07

Alien skrev:Synd tycker jag, som själv är språktaliban.

"Skrivihop.nu undvek att kritisera nysvenska pizzerior och ordblinda stackare. De gav sig på rkelmabyråer, medibolag och stora företag som borde veta bättre." Så varför måste de sluta? För att någon ordblind kunde ta illa upp ändå?

"Skriver man om synålar är det alltid nån enögd jävel som känner sig träffad."



Haha. Skrivihop.nu. Du var inte med då hör jag! 8) :lol: Den sidan höll på att slita sönder många forum...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: sär skrivningar (omröstning)

Inläggav Moggy » 2012-07-05 18:59:24

Alien skrev:
Zombie skrev:Vad jag har förstått fick de lov att sluta för att de översvämmades av näthatare och xenofober som i vanlig ordning gav sig på både ordblinda och de lokala invandrare de själva handlade och drack öl hos men undvek att sparka uppåt. Inte mycket annat att göra då än att sluta, tycker jag. Om man inte har makt att hålla stånd mot dem 24/7, eller inte ens då, för då blir man ju skälld för censur.


Verkligen synd. Man kan ju ha förhandsgranskning på alla kommentarer och vägra ta in de icke rumsrena. Skitsamma om man blir skälld för att censurera; en webbsida/en blogg/ett forum är ingen demokrati där alla har rätt att skriva. Men det tog kanske för mycket tid att vada igenom skit dagligen för att hitta guldkornen.



Nu var det inte ett forum som blev drabbat, det var nog i stort sett alla svenskspråkiga forum...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: sär skrivningar (omröstning)

Inläggav Alien » 2012-08-17 17:32:53

Om man vet hur det ska skrivas så kan man ha kul åt särskrivningarna:

Sten tvättde Levis jeans är ju ett klassiskt exempel (hoppas Levi blev tacksam)

Några fler:
Pumpa gubben 29 kr (intressant erbjudande på halloween)
Vilt bord (låter farligt att sitta där)
Häst skjuts varje timme (blodigt på hembygdsfesten)
Undvik musarm genom att "vila under armarna på bordet". (Ser för mig hur man lägger ned sitt huvud mot tangentbordet och lägger armarna över huvudet, en minisiesta)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: sär skrivningar (omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-17 17:41:39

Man måste göra motstånd mot särskrivandet. Det är nämligen fullständigt idiotiskt. Att ngn ordblind kan ta illa vid sig hör inte hit.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: sär skrivningar (omröstning)

Inläggav Tallerger » 2012-08-19 0:27:51

I måndags såg jag för första gången en särskrivning på vägskylt. Gården Hötomta har sitt namn skrivet "Hö tomta" på vägvisaren vid vägen Östra Husby-Skenäs(-Jönåker) på Vikbolandet. Det är en vägvisare för enskild väg (gul med röd ram och svarta bokstäver), men den sitter längs en allmän väg och jag tror att det är Trafikverkets skylt.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

särskrivningar och sånt

Inläggav Hjortronmyr » 2012-11-20 21:30:05

Ngn mer som stör sig sjukt mkt på särskrivningar? Jag blir nästan arg när jag ser det!

Eller om man mailar ngn och har flera frågor. Då brukar jag stapla upp dom med 1... 2... 3... och sen får man ändå bara svar på den första frågan. Sjukt irriterande :x icon

Tror ni att AS generellt är bättre på att inte särskriva och att faktiskt svara på alla frågor i ett mail? Tänker på noggrannhet och att se detaljer bl.a.

Känner ett par med AS som reagerar lika som mig på såna här saker, men det är ju som sagt bara några stycken..



Moderator atoms - slog ihop två trådar om likartat ämne.
Hjortronmyr
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2012-10-24

särskrivningar och sånt

Inläggav Nibor » 2012-11-20 21:51:42

Jag reagerar inte så häftigt på sär skrivningar nej.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

särskrivningar och sånt

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-20 22:09:01

Stör mig på det ja.
Det ser disharmoniskt och dumt ut.

Och man ser ju särskrivningar överallt idag, i annonser, i reklam, på restaurangmenyer, på skyltar, i företagsnamn etc.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

särskrivningar och sånt

Inläggav DIProgan » 2012-11-20 22:26:55

Stör mig på de som stör sig.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

sär skrivningar (omröstning)

Inläggav Pieohpah » 2012-11-21 0:14:41

Stör mig inte nämnvärt på folk som har svårt med stavning, men en del på att särskrivningar blir vanligare. Mest störd blir jag på att Wordfeud inte klarar hopskrivningar så bra.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

sär skrivningar (omröstning)

Inläggav Hjortronmyr » 2012-11-21 17:15:04

Det är knepigt att särskrivningar blir vanligare, sämre skola? Skriver man inte så mkt i skolan för hand längre, utan använder datorer, så det är därför man inte behöver minnas hur ord ska skrivas?

Jag brukar elakt tänka att det är osmarta personer som särskriver, att det är ett tecken på dumhet. Antar att det inte är så snällt och brukar hålla mina åsikter för mig själv när det gäller detta.

Om man är osäker på om ett ord ska sitta ihop eller inte kan man väl använda ett bindestreck, då försöker man iaf tänker jag.
Hjortronmyr
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2012-10-24

Återgå till Språket



Logga in