Vad brukar kroppen klara av?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad brukar kroppen klara av?

Inläggav kiddie » 2013-03-27 17:33:34

Kortvarig stress är nog mer det vi är gjorda för som människor, men samtidigt är det ju inte säkert att den egentligen blir så kortvarig, tar man skada så kan det ju skapa stress framöver i tanken fast själva det stressiga är över.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad brukar kroppen klara av?

Inläggav ninegirl » 2013-03-27 17:36:01

Ja, exakt så har det satt sig på mig nu. Skönt att veta att man inte är ensam när man läser om det runtomkring här på forumet :-|
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vad brukar kroppen klara av?

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-27 18:03:25

kiddie skrev:Kortvarig stress är nog mer det vi är gjorda för som människor, men samtidigt är det ju inte säkert att den egentligen blir så kortvarig, tar man skada så kan det ju skapa stress framöver i tanken fast själva det stressiga är över.


Mkt intressant kiddie... Jag själv lider av utmattningssyndrom och har ju inte alls kvar det som fick min bägare att rinna över, dvs jag har en helt annan sits idag. MEN det är ju det som är så farligt med stressreaktioner att dom liksom kan fortsätta och pågå och ställa till jäkelskap i kroppen trots att det som en gång var den huvudsakliga orsaken till stressen är borta.

Därför är det så viktigt att bromsa sånt här i tid och försöka styra upp situationen och ta sina signaler på allvar att nåt är fel och inte bara köra på som jag gjorde och som många gör.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Vad brukar kroppen klara av?

Inläggav geocache » 2013-03-27 18:04:58

Pentti Varg skrev:
kiddie skrev:Kortvarig stress är nog mer det vi är gjorda för som människor, men samtidigt är det ju inte säkert att den egentligen blir så kortvarig, tar man skada så kan det ju skapa stress framöver i tanken fast själva det stressiga är över.


Mkt intressant kiddie... Jag själv lider av utmattningssyndrom och har ju inte alls kvar det som fick min bägare att rinna över, dvs jag har en helt annan sits idag. MEN det är ju det som är så farligt med stressreaktioner att dom liksom kan fortsätta och pågå och ställa till jäkelskap i kroppen trots att det som en gång var den huvudsakliga orsaken till stressen är borta.

Därför är det så viktigt att bromsa sånt här i tid och försöka styra upp situationen och ta sina signaler på allvar att nåt är fel och inte bara köra på som jag gjorde och som många gör.


1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in