Någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här?

Inläggav AnnaSue » 2013-03-26 0:25:34

Jag skrev och berättade om en bok som jag tänkte skriva. Jag var så entusiastisk så jag inte kunde sitta still av allt pirr jag kände. Men efter massa kritik och pessimistiska svar så är jag nu väldigt deppig och känner inte att jag vill vara på det här forumet. Jag vill vara det för jag vill få reda på mig hur andra känner det och så. Byta erfarenheter. Men jag mår också dåligt att vara här. Det känns som när jag var liten och var mobbad i skolan.
Är det någon mer som har upplevt en hård och tråkig stämning här? Och att vissa verkar leva för att diskutera och prata sönder saker till tusen små partiklar.

Svara ni som känner igen er. Ni andra kan ju starta en egen tråd å vara pessimistiska i.
Jag fick kritik för min svenska å mitt värdelösa sätt att uttrycka sig. Nu får vi se om ni kan läsa svenska och att jag skrev att ni som kände igen er i det jag skrev skulle svara.

Eller om det här också blir en tråd full av era negativa diskussioner.

Admin: flyttade tråden från Att leva som Aspergare.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-26 0:30:38

Om du upplever diskussioner som nåt negativt är det problematiskt ja.

Din svenska förefaller det inte vara nåt större fel på men många här inklusive undertecknad är lite språkfascister naturligt och menar egentligen inget illa när vi påtalar språkliga brister.

Att andra har andra uppfattningar och andra åsikter än en själv får man lära sig leva med.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav nallen » 2013-03-26 1:23:13

Mot mina principer så instämmer jag med föregående skrivare.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Moggy » 2013-03-26 1:25:26

nallen skrev:Mot mina principer så instämmer jag med föregående skrivare.



+1
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kullan » 2013-03-26 1:28:13

Jag har sagt flera gånger att dom borde sätta upp en varningsskylt om att vill man inte ha diskussioner om allt och ingenting ska man inte registrera sig här. Är man dessutom känslig så är det ännu värre. Somliga medlemmar vägrar ta hänsyn utan kör på som ångvältar oavsett om det är en nykomling eller en hårdnackad stamgäst. Vissa verkar tom ha något emot att det kommer in fler nya registrerade medlemmar på detta forumet. Tror tom någon skulle föredra att göra detta till en privat herrklubb.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Parvlon » 2013-03-26 1:30:50

Nej, jag tycker det är rätt lugnt. Bryr mig nog inte så mycket av att andra gnäller. Är nästan fullt av såna människor överallt. Varför inte spendera sin energi på annat?
kullan skrev:Tror tom någon skulle föredra att göra detta till en privat herrklubb.
asg
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Savanten Svante » 2013-03-26 2:31:29

Somliga hävdar att aspieforum.se är mycket hårdare, vilket är mycket intressant om man ger sig dit och läser lite.

Det är raka motsatsen, om du frågar mig.

I perioder har aspergerforum varit hårdare, och jag är rädd att jag ibland har bidragit till det. Det är inte nödvändigtvis nåt jag är stolt över.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Fenren » 2013-03-26 7:24:55

Jag har läst din tråd och håller inte med om att det var hård kritik i den. Ett par personer kommenterade språket på ett sakligt vis.

Det enda jag stör mig på här är den godtyckliga modereringen. Man försöker anpassa nivån beroende på vilka som är inblandade, vilket leder till att man aldrig kan veta vad som är ok eller ej. Extremt AS-ovänligt
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kullan » 2013-03-26 13:18:42

Jag bara undrar en sak: Om trådämnet inte intresserar en varför måste man kommentera det då? Jag är inte intresserad av att delta i enkäten men har mer med att jag aldrig deltar i ankäter att göra. Har inget med denna specefika enkäten att göra. Därför undviker jag att skriva något i den aktuella tråden. Blir lite trött på inlägg som talar om för Trådskaparen vilken hemskt fånig och onödig tråd du skapat.Såna inlägg anser jag vi kan ta bort via självcensuren innan vi skriver dom.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-26 14:10:37

@ AnnaSue
Jag kan förstå att du blev ledsen om du hade en massa förväntningar innan om vilken respons du skulle få. Det är jättesvårt att skilja på sak och person när det är nåt som ligger en nära om hjärtat. Och jag tror att ingen tvivlar på ditt engagemang inför din uppgift med boken. Jag läste hela din tråd och tyckte inte heller det överlag var hårt o orättvist - jag var en av dom som försökte ge dig vad jag tänkte kunde vara värdfulla tips.

Jag kan bara säga att ge dig själv kredit istället för att du vågar och vill ta dig an ditt projekt och den kreativa processen kan bitvis vara full med jobbiga bakslag... Jag är själv ny här på forumet och jag tycker inte direkt det verkar hårt, däremot har jag reagerat starkt på att en del använder könsord till höger och vänster. Det finner jag stötande. Annars så kan man liksom inte vänta sig att bara få svar av ja-sägare och sympatisörer, men det är ju också lite av poängen med diskussionsforum...

Deppa inte ihop över detta utan jobba vidare och sålla bland svaren och ta till dig det du tycker kan vara värdefullt och utvecklande för dig...
mvh Pentti Varg
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav tahlia » 2013-03-26 14:30:05

Jag får sälla mig till den förvånansvärt eniga gruppen bestående av Krigarn, nallen och Moggy.

För tillfället känns det för mig snarare som om tonen på forumet är mjukare än vanligt (om vi väljer att bortse från några långvariga interna dispyter som begränsar sig til ett fåtal personer). Har dock inte svårt att se hur uppfattningen ibland kan skeva.

Är man väldigt känslomässigt engagerad i en fråga och/eller diskussion så blir det väldigt lätt att ta frågor, förslag och eventuella lösningar som negativ kritik. Det tycks faktiskt vara ett rätt "vanligt" problem för många med oss som har AS - att vi uppfattas som elaka/hårda när vad vi egentligen gör är att undersöka, reda ut och förstå. Det händer också att vi försöker hjälpa men att det kan uppfattas som ett påhopp snarare än saklig kritik.

Om man känner att man inte klarar av att urskilja eller att skilja på sakliga argument/saklig kritik och rena personangrepp så kan man nog få en hel del problem här på forumet i den mening att man kan bli sårad titt som tätt helt i onödan.

kullan skrev:Tror tom någon skulle föredra att göra detta till en privat herrklubb.


Hoppas inte det - blir så förbannat krångligt att byta kön.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 15:01:07

Pentti Varg skrev:Deppa inte ihop över detta utan jobba vidare och sålla bland svaren och ta till dig det du tycker kan vara värdefullt och utvecklande för dig...


Jag håller med. Sålla och ta bara åt dig utav det som du känner stämmer och är rätt.

AnnaSue skrev:Är det någon mer som har upplevt en hård och tråkig stämning här.


Jag har också uppfattat att stämningen i vissa trådar har blivit hård ibland. Det gäller ju inte bara i detta forum utan även på andra ställen. Exempelvis tyckte jag att AnnaSues svar till den kritik som hon emottagit ofta innehållit känsloargument och ilska. Detta har jag uppfattat som såväl hårt och tråkigt. Hon borde vara tacksam för den hjälp vi försökt ge henne.

tahlia skrev:Om man känner att man inte klarar av att urskilja eller att skilja på sakliga argument/saklig kritik och rena personangrepp så kan man nog få en hel del problem här på forumet i den mening att man kan bli sårad titt som tätt helt i onödan.


Ja absolut. Nyckeln ligger i hur man tolkar kritiken. I första vändan sorterar man bort det som är obefogat. I andra vändan sorterar man det som har att göra med individen och det som har att göra med saken i olika högar. Det som då till slut hamnat i högen om individen är den enda kritik som man behöver ta till sig som person - och eftersom att den redan ifrån början har påvisats vara befogad så skall man vara tacksam att man fått så goda råd.

Alltså i ett ruskigt fult grafiskt schematiskt format:

Obefogad kritik, befogad kritik
|
Befogad personkritik, befogad sakkritik
|
Befogad sakkritik-> Ta till sig i det specifika projektet och tacka för hjälpen.
Befogad personkritik-> Ta till sig som person och tacka för hjälpen.

Så ta inte allt personligt - jättemycket av det folk säger till dig kan du ignorera.

Nu i det speciella exemplet med AnnaSues tråd om sin enkät så har i vart fall jag inte funnit särskilt mycket personlig kritik utan mer saklig kritik angående själva enkäten.

Vidare vill jag även passa på att ge AnnaSue stor beröm för den tredje tråden som handlar om bokskriveriet i sig. Där berättar hon på ett utmärkt sätt om hur hon gärna ordnar intervjuer i sin process. Efter att ha läst den tråden så tror jag på AnnaSues förmåga att skriva boken. Det blev ju helt enkelt bara lite knasigt när hon producerade enkäten. Så kan det ju bli.

KrigarSjäl skrev:Att andra har andra uppfattningar och andra åsikter än en själv får man lära sig leva med.


Ja, man bestämmer själv vad man tar till sig och AnnaSues otacksamhet är inget jag grubblar vidare över - den sorterar jag under obefogad kritik.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-26 15:12:36

AnnaSue skrev:vissa verkar leva för att diskutera och prata sönder saker till tusen små partiklar.
Ja :lol: . Jag råkade nämna en gång att jag drack mjöd, hembryggd. Men det var tydligen inte äkta mjöd, vet inte hur länge föreläsningen pågick trots att jag accepterat att min mjöd var fejk :lol: .

Folk här har Aspergers såatte... Och man kan inte beskylla dem för att inte diskutera saker iaf :-)005 .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kiddie » 2013-03-26 15:14:56

Det jag upplevde direkt var att här var det pissade revir. Folk som varit här en evighet och nog upplever att nya människor är jobbiga. Jag vet hur himla fel det kan bli om jag försöker "anpassa" mig, så jag kan likagärna vara mig själv. Någon kommer störa sig på hur jag än är. Och då tycker jag jag vinner på att vara ärlig mot mig själv. Och det kan upplevas som att jag klampar in det vet jag. Men då får det vara så.

Sedan kände jag att det var en ganska vass jargong och drog slutsatsen att de som varit här ett tag har vant sig vid den och inte direkt upplever den som vass längre, utan att man då som ny får vissa tillmälen eller iallafall mindre trevliga kommentarer som kanske skulle kunna uppfattas som vassare än avsändaren menar, eftersom de känner till forumets "stil" och det gör inte jag. Så jag bestämde rätt fort att det folk säger får stå för dem. Kände att vare sig det var illa ment eller inte, så är inte jag ansvarig för det en annan människa säger.

Därför hade jag väldigt svårt att ta till mig någon kritik och upplevde den mer som gnällig.

Men samtidigt så såg jag ju naturligtvis oxo att här finns det folk som är roliga, trevliga och intressanta och kan tillföra något som jag kanske inte annars skulle ha i mitt liv. Jag tror inte att A tycker som B av automatik. Och jag kan inte ändra atmosfären på ett forum genom vad jag tycker om det. Det enda jag kan göra är att vara mig själv och bidra med det jag har, och det kommer mixas ner med andra människors varanden och beteenden och sedan blir det som det blir.

Ungefär.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kiddie » 2013-03-26 15:21:10

sugrövmanövern skrev:
AnnaSue skrev:vissa verkar leva för att diskutera och prata sönder saker till tusen små partiklar.
Ja :lol: . Jag råkade nämna en gång att jag drack mjöd, hembryggd. Men det var tydligen inte äkta mjöd, vet inte hur länge föreläsningen pågick trots att jag accepterat att min mjöd var fejk :lol: .

Folk här har Aspergers såatte... Och man kan inte beskylla dem för att inte diskutera saker iaf :-)005 .


Känner igen det där. Först så kändes det som at fan vad alla plockar isär allt, måste de vara så, driver de varandra till det genom att uppmuntra det sättet att vara? Sedan inser jag att jag är van att de med AS och liknande mixas med de utan och det kan vara jag som sitter och plockar sönder, men tycker inte det är direkt överdrivet eftersom alla inte gör det... :oops:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 15:26:47

kiddie skrev:
sugrövmanövern skrev:
AnnaSue skrev:vissa verkar leva för att diskutera och prata sönder saker till tusen små partiklar.
Ja :lol: . Jag råkade nämna en gång att jag drack mjöd, hembryggd. Men det var tydligen inte äkta mjöd, vet inte hur länge föreläsningen pågick trots att jag accepterat att min mjöd var fejk :lol: .

Folk här har Aspergers såatte... Och man kan inte beskylla dem för att inte diskutera saker iaf :-)005 .


Känner igen det där. Först så kändes det som at fan vad alla plockar isär allt, måste de vara så, driver de varandra till det genom att uppmuntra det sättet att vara? Sedan inser jag att jag är van att de med AS och liknande mixas med de utan och det kan vara jag som sitter och plockar sönder, men tycker inte det är direkt överdrivet eftersom alla inte gör det... :oops:


Ja alltså det ligger i min natur att gå ned på detaljnivå i alla de system jag kommer i kontakt med, oavsett det gäller ångmaskiner, skolgårdshierarkier eller intressanta frågeställningar som dyker upp på Internetforum. Det är viktigt att granska allt i detalj för att förstå hur saker och ting fungerar, hur de kan förbättras och hur man kan förändra dem. Jag tycker att det är dygdigt att "prata sönder saker till tusen små partiklar". Hur annars ska man finna sanningen? Sanningen är ju målet.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kullan » 2013-03-26 15:42:04

Då är jag en konstig Aspie. Jag avskyr att sitta och diskutera skitdetaljer.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Dotse » 2013-03-26 16:12:47

Jag förstår hur du känner AnnaSue, jag har varit medlem här ett tag och har skrivit några gånger men upplevt samma sak som du. Detta har lett till att jag nu mera aldrig skriver något, men jag läser lite i forumet ibland ändå. Det är tråkigt att behöva känna så tycker jag.

Jag tycker din bokidé är helt fantastisk för övrigt, och jag fyllde i hela ditt formulär och skickade in! Funderar själv på att skriva en liknande bok faktiskt. :)
Dotse
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-09-29
Ort: Linköping

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Kattmamma » 2013-03-26 16:48:06

Jag vill bara säga att jag har blivit sårad och ledsen många gånger på detta forum.
Kanske de som svarat i mina trådar inte menat något illa, men ledsen har jag dock blivit! :-)Crying
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-26 17:01:54

Gripandekylig skrev
Det är viktigt att granska allt i detalj för att förstå hur saker och ting fungerar, hur de kan förbättras och hur man kan förändra dem. Jag tycker att det är dygdigt att "prata sönder saker till tusen små partiklar". Hur annars ska man finna sanningen? Sanningen är ju målet.


Jag känner igen det där...det är som att man svalt nåt "sanningsserum" ibland. Men det kan vara svårt att hålla inne med för alla uppskattar ju inte detta. Inte är det illa menat heller även om det kan uppfattas så av vissa. :-)063
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Fenren » 2013-03-26 18:09:32

kullan skrev:Då är jag en konstig Aspie. Jag avskyr att sitta och diskutera skitdetaljer.


gillar du inte ens att prata om detaljer om något du tycker om?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav kullan » 2013-03-26 18:22:59

Fenren skrev:
kullan skrev:Då är jag en konstig Aspie. Jag avskyr att sitta och diskutera skitdetaljer.


gillar du inte ens att prata om detaljer om något du tycker om?


Då väljer jag i så fall vem jag ska diskutera med. Sällan jag tycker det blir någon bra diskussion på detta forum. Så jag brukar mest hålla i tramstrådarna. Där behöver man inte tänka så mycket.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 18:37:52

kullan skrev:Sällan jag tycker det blir någon bra diskussion på detta forum.


På vilket sätt blir diskussionerna inte bra? Vad beror det på?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

någon mer som upplevt att det är väldigt hårt klimat här

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-26 18:40:37

kullan skrev:
Fenren skrev:
kullan skrev:Då är jag en konstig Aspie. Jag avskyr att sitta och diskutera skitdetaljer.


gillar du inte ens att prata om detaljer om något du tycker om?


Då väljer jag i så fall vem jag ska diskutera med. Sällan jag tycker det blir någon bra diskussion på detta forum. Så jag brukar mest hålla i tramstrådarna. Där behöver man inte tänka så mycket.

Men det låter mer som att du inte vill tänka och mindre som forumkritik.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in