Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-22 9:14:11

om någon vill bidra på ett annat sätt. Svara i egen takt i ett mail så har jag skrivit ett word dokument jag kan maila er.
Jag kan också intervjua muntligt per telefon eller ses live.
Pm:a mig om ni vill bidra på något annat sätt än enkäten.

Eller om ni vill vara med i en intervju (anonymt) också.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-22 9:15:54

jag har även frågorna utskrivna och kan skicka dem om ni vill eller att vi ses och fyller i tillsammans.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav alixha » 2013-03-22 10:07:11

Tror att du missförstod mig lite i mitt första inlägg, ska försöka förklara.
Jag har aldrig sagt att det var en dålig idé.
Jag sa att det var ett bra initiativ! :-)Happy

Jag hade dock ett önskemål att jag skulle kunna fylla i lite åt gången, spara och sedan komma tillbaka och fylla i resten.
Detta på grund av att jag inte kan koncentrera mig och ge väl genomtänkta svar om enkäten är så lång som den är nu.
Jag skulle vilja ge dig väl genomtänkta svar och inte dåliga svar eftersom jag gillar din idé.

Jag sammanfattar:
Bra initiativ.
Jag tycker att det är en bra idé.
Enkäten är för lång för min koncentrationsförmåga för att ge dig svaren du behöver.
Önskemål: Att kunna fylla i, spara och sedan komma tillbaka och fylla i mer.
Tycker fortfarande att det är en bra idé.

8)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav plåtmonster » 2013-03-22 17:11:02

Det är säkert ett bra projekt men för att få engagemang från andra måste man få andra att inse det också. Det handlar inte om att vara dålig, utan att vara exceptionellt bra för konkurrera med befintlig litteratur. Försök att skilja på uppriktiga synpunkter på projektet och personliga omdömen. Grejen är att lära från erfarenheter och förbättra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Gafsan » 2013-03-22 20:31:22

AnnaSue skrev:Tack :-)Tack håller på och forskar i vad det beror på. Hur en aspiehjärna skiljer sig t.ex från en nt Vet ni nån bra bok el artikel om det?


Jag skulle främst rekommendera "autism - gåtans förklaring" av Uta Frith, men även "autism" av Christopher Gillberg är läsvärd. Det finns många bra böcker.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav lillmupp » 2013-03-22 22:36:39

AnnaSue skrev:Är det ingen bra ide? Är det inget särskilt med den iden? Finns det inget behov av detta?


Det är alltid en bra idé att skriva en bok (eller på annat sätt sprida upplysning)!

Jag är inte så insatt i utbudet av populärframställningar av Aspergers. Därför ställer jag någran frågor.
Om det flesta kan besvaras med ja så är det absolut bra och viktigt att du skriver en bok som försöker vara ett alternativ.
Frågor:
Är det ovanligt att författaren själv har AS?
Är det vanligt att böcker om AS går in på teori mer än faktiskt beskrivande av hur livet är för en person med AS?
Är det ovanligt att böckerna finns på svenska?
Är det vanligt att böcker saknas humor och självdistans?
Är det vanligt att böckerna är skrivna på ett torrt språk? (Dvs tunga att läsa)
Är böckernas beskrivning av AS-personer ofta(st) sterotyp?

Kommer inte på fler frågor just nu.
Om jag förstår din idé rätt så vill du skriva en bok som svarar Nej på alla dessa frågor.

Du har en idé, det är bra! Tro på dig själv och sätt igång. Blir det bra så blir den troligen utgiven.
Blir den inte utgiven så har du i alla fall lärt oerhört mycket.

Du kan alltså enbart vinna!
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Gafsan » 2013-03-22 22:49:23

Utifrån det jag har läst om AS (vilket är deprimerande mycket), så skulle jag svara så här:

lillmupp skrev: Är det ovanligt att författaren själv har AS?

Inte så väldigt ovanligt. Manliga aspergare förefaller vara avsevärt ovanligare än kvinnliga, av någon orsak (om någon kan tipsa om bra böcker av manliga aspergare så vore det väldigt intressant!)
lillmupp skrev:Är det vanligt att böcker om AS går in på teori mer än faktiskt beskrivande av hur livet är för en person med AS?

Nja, det finns ju både böcker som försöker förklara orsakerna och sambanden bakom AS-problematiken och böcker som inte alls går in på någon bakgrund utan bara beskriver de ytliga manifestationerna av AS. Möjligen saknas det böcker som knyter ihop de båda varianterna. Folk verkar antingen känna till teorier om orsaker och förklaringar till AS ELLER hur en genomsnittlig aspergare kan väntas bete sig.
lillmupp skrev:Är det ovanligt att böckerna finns på svenska?

Nej.
lillmupp skrev:Är det vanligt att böcker saknas humor och självdistans?

De böcker som förenklat beskriver klichébilden av aspergare är onekligen tämligen humorbefriade och distanslösa, men det är möjligt att det kan vara positivt för människor som av någon orsak vill läsa en sådan bok.
lillmupp skrev:Är det vanligt att böckerna är skrivna på ett torrt språk? (Dvs tunga att läsa)

Svar: Vissa böcker förefaller mest vända sig till människor som professionellt sysslar med AS-problematik och de kan ju vara lite svårlästa om man inte är så van att läsa fackböcker. Andra är extremt lättlästa och verkar vända sig till människor under normalbegåvning. Möjligen saknas det böcker i mellansegmentet, d.v.s. böcker som vänder sig till den som varken vill läsa på universitetsnivå eller mellanstadienivå.
lillmupp skrev:Är böckernas beskrivning av AS-personer ofta(st) sterotyp?

Ja, de lättlästa böckernas beskrivning är oftast oerhört stereotyp. I böcker som går in mer på orsaker och sammanhang bakom AS finns det inte mycket klichéer och stereotyper.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-03-22 23:05:06

Jag fyllde i delar av enkäten sen råkade jag skicka den innan jag var klar eftersom jag inte hittade min datormus just då och inte kommer så bra överens med touchpaden, kan jag få fylla i den igen och skicka in den?
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav plåtmonster » 2013-03-22 23:40:25

Kika på Tony Attwood. Han verkar iaf ha lite koll.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Gafsan » 2013-03-22 23:44:38

plåtmonster skrev:Kika på Tony Attwood. Han verkar iaf ha lite koll.


Han är nog rätt så kunnig men verkar ha en mycket orealistiskt positiv syn på AS. Han ligger ju bl.a. bakom "aspiekriterierna" (en oerhört osaklig förteckning över (mestadels påhittade) "fördelar" som AS innebär, och han är också känd för att ge sina patienter diagnosen tillsammans med en gratulation ("grattis! Du har Aspergers syndrom!")

Jag anser att man bör läsa Attwood med stor försiktighet.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav plåtmonster » 2013-03-22 23:52:48

@Gafsan, Vem har bra koll isåfall? (Rudy Simone?)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Tikki » 2013-03-23 0:06:05

AnnaSue skrev:Jag tar emot kritiken å känner mig jättdålig å att jag bara gör fel tydligen:-(

Jag har fyllt i hela enkäten nu.
Första såg den jobbigt ut men visade sig att det va lätt gjort.
Jag tyckte den va intressant och professionell.
Du har anledning att va stolt.
Kramiz :-)154
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Gafsan » 2013-03-23 0:13:20

plåtmonster skrev:@Gafsan, Vem har bra koll isåfall? (Rudy Simone?)

Rudy Simone har jag inte läst. Såvitt jag förstår är hon något av en "neurodiversity"-förespråkare, och det är en åsiktsinriktning som jag har mycket svårt för eftersom jag uppfattar den som verklighetsfrånvänd på ett väldigt okonstruktivt sätt. Dessutom saknar hon (om jag förstått rätt) utbildning på området och skriver enbart utifrån sina egna erfarenheter och åsikter. Såna böcker tycker jag oftast brukar vara ganska ointressanta. Hur det känns att ha AS vet jag själv och jag känner sannerligen inget behov av några välmenande men dåligt underbyggda "må-bra-böcker" på området.

Jag är mera intresserad av att läsa om de vetenskapliga studier och liknande som finns på området. Som sagt gillar jag Uta Frith, och även det jag läst av Christopher Gillberg (även om jag är lite skeptisk till hans diagnoskriterier).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 0:59:40

VeganGeekGirl skrev:Jag fyllde i delar av enkäten sen råkade jag skicka den innan jag var klar eftersom jag inte hittade min datormus just då och inte kommer så bra överens med touchpaden, kan jag få fylla i den igen och skicka in den?
VeganGeekGirl skrev:Jag fyllde i delar av enkäten sen råkade jag skicka den innan jag var klar eftersom jag inte hittade min datormus just då och inte kommer så bra överens med touchpaden, kan jag få fylla i den igen och skicka in den?




Hej ja jag såg att det var någon som var halvt ifylld. Det var intressant att läsa å så plötsligt tog det slut. Hihi. Trodde att du inte orkade skriva mera :-)
ABsolut kan du skriva i en gång till, men jag tror det blir bäst om du då hoppar över de frågor som du redan svarat på.

tack så mycket att du vill fylla i :-)
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav ninegirl » 2013-03-23 1:03:36

I have now answered your questions.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-03-23 1:23:58

Jag fyller i den imorgon igen, får nog göra om det annars måste jag ju komma ihåg vilka jag redan svarat på.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 1:25:12

ok ja gör det :-)

VeganGeekGirl skrev:Jag fyller i den imorgon igen, får nog göra om det annars måste jag ju komma ihåg vilka jag redan svarat på.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 1:25:43

ninegirl skrev:I have now answered your questions.
ninegirl skrev:I have now answered your questions.


tack snälla :-)
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Zirre » 2013-03-23 2:03:11

Försökte svara men frågorna där man skriver svaret själv blev för jobbiga då jag tycker sådana frågor är svåra att svara på.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-23 4:21:51

Det var mycket man skulle skriva på fri hand. Klarar inte det tyvärr då jag inte kan skriva sånt "på kommando". Så jag kan tyvärr inte besvara enkäten.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 11:12:20

Zirre skrev:Försökte svara men frågorna där man skriver svaret själv blev för jobbiga då jag tycker sådana frågor är svåra att svara på.
du kan svara på de du orkar alltså de du bara klickar i å lämn a de andra :-)Happy
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 11:13:27

Strunta i de ni inte orkar alltså men svara på d ni otkar
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Sheyen » 2013-03-23 11:16:57

AnnaSue skrev:Strunta i de ni inte orkar alltså men svara på d ni otkar

Det handlar inte om ork; det handlar om förmåga. Aspergare tenderar att ha svårt att svara på frågor som kräver fritt skrivande. Bättre är det att skriva ner konkreta frågor som efterlyser konkreta svar. Jag själv har det här problemet och det är väldigt ansträngande att svara på sådana frågor. Det blir i princip alltid fel och de gånger jag känt mig tvingad att svara på sådana frågor (t.ex på prov) blir det mest text utan något direkt innehåll. Jag tappar tråden, så att säga.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Zirre » 2013-03-23 11:17:38

AnnaSue skrev:Strunta i de ni inte orkar alltså men svara på d ni otkar
anmäl startinlägget och be mord skriva till att man kan svara på bara de frågor man vill :)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in