Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-25 12:59:12

Gripandekylig skrev:
AnnaSue skrev:aja men skriv inte här om ni inte vill hjälpa mig. Då kan ni hålla era negativa åsikter för er själva. Jag försöker göra något bra här..



AnnaSue. Jag har just besvarat din enkät och jag håller med dig om att det vore intressant att skapa en dylik bok. Jag tror dock inte att du är rätt person för uppgiften. Det handlar inte om att jag och andra här i forumet är elaka; det handlar bara om att vi är realistiska. Det är minst lika värdefullt för dig att få negativ kritik som det är att få positiv.

Anledningarna till att jag inte tror att din ansträngning kommer att leda till någonting bra är:
- Dina frågor innehåller många syftningsfel.
- Somliga frågor är omöjliga att förstå.
- Dina svarsalternativ är genomgående ovetenskapligt uppbyggda: ett tips är att ge varje svarsalternativ ett numeriskt värde för att få statistiskt intressant och mätbar input.
- Somliga frågor ställs enbart till flickor och inte till män: detta föranleder en osund diskriminering redan i undersökningsfasen.

Du kommer med den enkät du har länkat till här att få ett vinklat underlag som dessutom blir värdelöst då frågorna är så oklara.

Jag tror inte att du är rätt person att skriva den bok du eftersträvar. Tyvärr så blir därför min främsta input till dig den kritiska ståndpunkten att du bör lägga ned projektet. Istället bör du fokusera på att utveckla dig själv inom områdena: vetenskaplig metod, kommunikation, matematik och kritiskt tänkande. Därefter kanske du kan spendera din tid med att studera något ämne riktigt ingående och sedan skriva en bok om ämnet. Uppskattningsvis kommer det att fordras cirka 5 års studier innan du blir redo att ta dig an detta projekt.

Så be någon mer som är mer redo att skriva boken eller skjut upp projektet en tid och återigen: jag säger inte detta för att vara elak utan för att vara snäll och ärlig.


Åh vad snällt det värmde verkligen!!!!!!!!!!!!!!!jag kan stava jag blir bara för ivrig ibland så jag inte orkar rätta när jag kommer åt fel tangent på mobilen. Även enkäten gjorde jag snabbt och ivrigt. Jag har mkt bra betyg i svenska å matte så fan sluta va så jävkla kaxig å nedlåtande. Å hur gör man en vetenskaplig enkät då menar du???frågorna jag har ställt är påståenden jag hört och läst om aspergare samt vissa saker jag själv känner. Jag vill kolla hur många det stämmer på egentligen. Vissa säger att d är stor skillnad på killar å tjejer, de som gjorde min diagnos t.ex
Därav en del frågor riktade till tjejer. I min undersökning skrev du att d var d sämsta du sett å att det bara var amörja. Man kan ju fan tänka på hur man uttrycker sig jävla mobbare så jävla onödigt



Moderator atoms - plockade ut text som råkat hamna inuti citatet.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-25 13:00:50

Å mobilen har än en gång klippt in mitt svar mitt i citatet.D jag skrev var Åh vad snällt fram till så jävla onödigt
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-25 13:09:20

D här är ett jäkla mobbingställe om man ska ge kritik som är negativ måste man skriva: lär dig stava, det här var rena smörjan, det värsta jag sett, det var värdelöst???
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav kiddie » 2013-03-25 13:51:26

Äh. Jag tyckte det var en bra enkät iallafall. Sedan vad man gör med den, vad den ligger till grund till är Annas val. Det måste ju inte sluta i torr statistik, utan svaren kan mana till nya frågor och nya insikter. För det mesta bra frågor tycker jag. Bättre än något jag svarat på på mycket länge. Sedan gnäller en del här eftersom de är så inställda på att hitta fel och brister med allt. Tycker det får stå för dem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav Zirre » 2013-03-25 13:59:39

Folk har åsikter och en del måste prompt få uttrycka dem. Sen är det inte lät vare sig men har as, annan diagnos eller vad man nu har eller om man inget har att veta hur en annan person exakt kommer reagera på det man skriver. Men självklart bör man tänka till innan man häver ur sig något negativt. Dock är det så att många med as (ej alla) har svårt att se saker ur en annan persons synvinkel och då blir det lätt som det blir.

Lycka till med boken Anna!
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-25 14:08:02

AnnaSue skrev:Å hur gör man en vetenskaplig enkät då menar du???frågorna jag har ställt är påståenden jag hört och läst om aspergare samt vissa saker jag själv känner. Jag vill kolla hur många det stämmer på egentligen.


En vetenskaplig enkät innehåller inga vinklade frågor. Vidare bör de svarsalternativ som erbjuds vara mätbara, d.v.s. att de inte är godtyckligt formulerade utan skulle kunna ersättas utav en siffra för att ge ett statistiskt mätbart resultat. När det gäller påståenden så räcker det vanligen med tre ja/nej/vet inte-alternativ eller jämförbart där det ena svaret kan tilldelas siffran -1, det andra +1 och det sista 0. Då får man värdefull information. Motsatsen till värdefull är värdelös.

AnnaSue skrev:Vissa säger att d är stor skillnad på killar å tjejer, de som gjorde min diagnos t.ex
Därav en del frågor riktade till tjejer.


Ifall du på ett vetenskapligt sätt skall utröna ifall det finns faktiska skillnader emellan kvinnor och män så bör du ställa frågorna till bägge könen och därefter dra din egen slutsats. Lita inte blint på vad andra har påstått och i synnerhet inte när du lägger upp frågorna till en enkät. Du har ju redan i inledningen till din enkät en ruta där man kryssar i ifall man är man eller kvinna, därmed behöver du inte ställa samma fråga igen.

AnnaSue skrev:D här är ett jäkla mobbingställe om man ska ge kritik som är negativ måste man skriva: lär dig stava, det här var rena smörjan, det värsta jag sett, det var värdelöst???


Du har rätt i att delar av den kritik som du tycks ha emottagit har varit obefogad. Vi bör fokusera på att ta upp de sakliga misstagen istället för att använda värdeladdade ord för att orsaka emotionell respons hos den man kritiserar för att påverka ett beteende. Vi får ta till oss den kritiken och förändra vårt sätt att kritisera på. Jag hoppas att mitt inlägg tidigare var tillräckligt sakligt.

"Lär dig stava."
- Det är ju sakligt så den frasen är ju okej att använda. Även jag anser att för många stavfel i en enkät kan vara till men för förståelsen.

"Det här var rena smörjan."
- Det är ett exempel på dåligt utformad kritik: osakligt och avancerat. Jag förstår inte vad man menar med "rena smörjan". Sannolikt ville kritikern påverka dig emotionellt för att förändra ditt intresse av att jobba vidare med projektet.

"Det var värdelöst."
- Det är ju också sakligt (motsatsen till värdefullt) så det anser jag är okej att skriva. Även jag anser att stora delar av enkäten var värdelösa.

Hur har du förresten tänkt att göra med ditt projekt? Är det fortfarande igång eller har du förändrat din inställning till författandeskapet efter kritiken du emottagit här?

kiddie skrev:Det måste ju inte sluta i torr statistik, utan svaren kan mana till nya frågor och nya insikter.


Ja visst bör det inte sluta i torr statistik utan i en kreativ och lättillgänglig bok med vackert utformade livshistorier och intressant information om människors individuella skillnader. Denna produkt måste dock vara vetenskapligt förankrad och inte bestå utav enstaka påståenden tagna helt godtyckligt ur en hög med osorterbara enkätsvar.

Slutligen vill jag återigen påpeka att jag, likt många andra medlemmar här, enbart försöker att vara ärliga och vänliga när vi påpekar de brister som enkäten innehåller så att AnnaSue inte skall behöva slösa mer utav din tid. Jag vill också se en sådan bok och visst vill jag hjälpa till att skapa den: annars hade jag ju inte besvarat enkäten eller brytt mig om att hjälpa dig vidare här i forumet. Det vore mycket intressant att läsa om dessa individuella skillnader och det är en fantastiskt god idé att producera en bok om det: när AnnaSue är redo för det, eller när någon annan tar tag i projektet.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav geocache » 2013-03-25 15:06:56

Zirre skrev:Folk har åsikter och en del måste prompt få uttrycka dem. Sen är det inte lät vare sig men har as, annan diagnos eller vad man nu har eller om man inget har att veta hur en annan person exakt kommer reagera på det man skriver. Men självklart bör man tänka till innan man häver ur sig något negativt. Dock är det så att många med as (ej alla) har svårt att se saker ur en annan persons synvinkel och då blir det lätt som det blir.

Lycka till med boken Anna!


1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-25 15:48:20

Hej AnnaSue
Törs man ge dig några tips inför ditt projekt eller kommer du att bli förbannad på mig också?
Jag tar iaf chansen och poängterar att detta är inget personangrepp utan ett välment försök att ge dig tips...

Vad gäller din enkät så skulle jag råda dig att istället för en kvantitativ metod välja en kvalitativ, dvs skippa enkäten och använd dig av djup-intervjuer som underlag för din bok. Det skulle bli mkt lättare för dig såsom jag uppfattat det att du vill skriva. Jag har skrivit uppsatser och rapporter både baserat på kvantitativ (enkäter) och kvalitativ metod (intervjuer) och för att det ska vara nån idé med den förstnämnda metoden så krävs det att man får in tillräckligt mkt svar. Det är också svårare att sammanställa och tar på ren svenska en jä...a tid. Det är kort och gott ett hästjobb för en nybörjare. Dessutom, men det är ju givetvis en smaksak, så är det väldigt tråkigt att sitta o sammanställa enkäter...

Väljer du däremot att intervjua x-antal personer (spela in på band tex) så har du mkt större möjlighet att få ett underlag som tål större flexibilitet sen i själva skrivprocessen. Jag skulle också råda dig att inte ha för många frågor utan begränsa dig, ska du intervjua så är det alldeles för många frågor om du skulle utgå ifrån enkäten, då behöver du skära ner och välja ut kanske några områden som du finner särskilt intressanta.

Att begränsa sig är bland det svåraste när man ska göra någon undersökning, men nödvändigt för att det inte ska bli för omfattande.

Tja, det var mina tips till dig - jag önskar dig lycka till med ditt projekt oavsett hur du väljer att jobba.
mvh Pentti Varg
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav rapchic » 2013-03-25 15:53:30

tycker att Pentti varg har en bra ide (har snuddat vid den själv) men det är ju nåt som kan göras också kanske (dom behöver ju inte utesluta varann menar jag)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav Papayan » 2013-03-25 15:58:57

Jag ska försöka hjälpa dig. Jag har ingen diagnos än, men blev uppringd av läkaren idag som sa att utredningen startar om två veckor och att den första intervjun och mina svar visar på att jag ganska säkert har det.
Papayan
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2008-05-10

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav Papayan » 2013-03-25 16:30:58

Jag har nu svarat. Jag tycker sådant är intressant.
Papayan
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2008-05-10

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav Nummer13 » 2013-03-25 16:40:05

Pentti bra skrivet.
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-25 21:07:39

Jag ska fortfarande skriva ja fast vissa tycker det ät så värdelöst
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-26 0:05:43

jag mår jättedåligt av saker ni har sagt och saker andra säger som finns runt omkring mig. Jag mår verkligen jättedåligt. Så jag ber er sluta skriva kritik å sånt jag har hört det och..det räcker nu. Jag orkar inte mer.
Erat budskap har gått fram...
snälla skriv ingenting mer om hur dålig min undersökning är eller hur lång den är eller hur jag är.
Vill ni svara på enkäten så gör det, ni behöver inte svara på allt. Vill ni bli intervjuade hör av er. Men inga mer diskussioner här nu. Det var aldrig tanken att jag ville att detta skulle diskuteras sönder. Jag ville bara berätta å fråga om nån ville skriva.
Jag tvivlar nu starkt på mig själv och det som förut gav mig så mycket lycko endorfiner av att tänka på att skriva boken har bytts ut mot tunga deprimerande känslor.
det räcker att bli missförstådd å nedröstad i världen måste ni också hacka på mig å säga att det jag gör är så dåligt el rent av värdelöst.
Jag har hört och läst. Det räcker nu.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-26 0:07:01

Som sagt ni som vill svara får svara på hur mkt ni vill, å jag intervjuar er gärna. Men denna tråd får vara klar nu.
Orkar inte mer. hej då..
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-26 0:08:41

alltså om ni vill svara på enkäten. Men inget mer här. å tycker ni den är dålig så svara inte det är frivilligt.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav rapchic » 2013-03-26 7:25:38

AnnaSue skrev:Som sagt ni som vill svara får svara på hur mkt ni vill, å jag intervjuar er gärna. Men denna tråd får vara klar nu.
Orkar inte mer. hej då..

intervjuv skulle mer vara ett format jag skulle klara men exakt hur det skulle gå till praktiskt vet jag inte hm....

sen vill jag tipsa dig om en grej som hjälpte mig då nån drog ner stämningen för mig på forumet jag använde ignoreringsfunktionen och ignorerade den personen. då kunde jag läsa trådar som även h*n var med i utan att bli nere.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav kiddie » 2013-03-26 11:53:23

Jag vet att det kanske är svårt att bara ta till sig och leva efter, men en annan persons åsikt väger inte tyngre än din egen. De är inga halvgudar på piedestaler, bara människor som säger vad de har lust att säga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav Ugglan » 2013-03-26 12:14:14

Snyggt med den nya rubriken! Ser riktigt trevligt ut och får mig på gott humör!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-26 13:20:23

rapchic skrev:
AnnaSue skrev:Som sagt ni som vill svara får svara på hur mkt ni vill, å jag intervjuar er gärna. Men denna tråd får vara klar nu.
Orkar inte mer. hej då..

intervjuv skulle mer vara ett format jag skulle klara men exakt hur det skulle gå till praktiskt vet jag inte hm....

sen vill jag tipsa dig om en grej som hjälpte mig då nån drog ner stämningen för mig på forumet jag använde ignoreringsfunktionen och ignorerade den personen. då kunde jag läsa trådar som även h*n var med i utan att bli nere.


Vad är ignoreringsfunktionen?
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav rapchic » 2013-03-26 13:34:55

AnnaSue skrev:
Vad är ignoreringsfunktionen?

När du ignorerar nån så syns det att personen i fråga har gjort ett inlägg i en tråd men man ser inte vad h*n har skrivit (men man kan välja att visa enstaka inlägg det görs vid varje inlägg)

för att ignorera går du in på "kontrollpanel", sen "vänner & ignorerade" och sist "hantera ignorerade"
där kan du välja vilka medlemmar du vill ignorera.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav Miche » 2013-03-26 14:42:56

Jag har påbörjat att svara, det kanske tar några dagar att bli klar så du får gärna maila mig enkäten eller ännu bättre lägga upp den som bilaga här.

För att lägga upp en bilaga kan du klicka på Besvara högst upp på sidan eller Förhandsgranska. Under skrivfönstret på den nya sidan dyker alternativet Ladda upp en bilaga upp, därifrån kan du ladda upp ditt dokument.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav ninegirl » 2013-03-26 23:58:16

Tycker det är ett bra initiativ, den här boken du tänkt börja skriva på, all cred till dig @Annasue!
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-27 1:06:22

Svarat och fyllt i.
Hör av dig via pm om du undrar över nåt jag skrivit.

Tycker projektet är utomordentligt bra och lovvärt så det vill jag stödja.

Lycka till och kör på!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in