Jesuiter och missionärer

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jesuiter

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-18 17:16:42

Miche skrev:
Alien skrev:Men vilka behöver (och är mest mottagliga) för religionens tröst om inte de som lider både andlig och kroppslig nöd?

När man lider nöd så kan man inte ta beslut som rör resten av ens framtid, man måste ägna sig åt att få de akuta bekymren lösta. När väl framtiden är tryggad så kan de försöka missionera och se om folk nappar.


+ 1
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jesuiter

Inläggav nallen » 2013-03-18 18:16:17

Alien skrev:Om påven befallde "res ut till fjärran länder och missionera", så gjorde jesuiterna det.

Nåja, strängt taget så var det Jesus som gav den ursprungliga uppmaningen.

Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”
Matt 28:18-21
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jesuiter och missionärer

Inläggav Alien » 2013-03-18 18:49:45

Ja, kristendomen är en missionerande religion. Och bibeln säger inget om att man ska vänta tills hedningarna fått det bra ställt innan man missionerar.

Till ordens första angelägenheter hörde missionen, och den inledde en missionsverksamhet i Indien genom bland andra Frans Xavier som började predika den kristna läran 1542 med början i Goa. De fortsatte med att missionera i Sydostasiens ö-värld, Japan och i slutet av 1500-talet i Kina. Man räknar med att cirka 300 000 kineser bekände sig till kristendomen omkring 1700.[1] Missionsverksamheten i Kina och övriga Asien var under många år föremål för strider inom katolicismen med avseende på hur lokala religiösa yttringar som förfädradyrkan och lokala språkliga gudsbegrepp var förenliga med den katolska läran.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jesuitorden

För att återgå till de hemliga kristna, så dök de upp när en katolsk kyrka byggts i Nagasaki i slutet av 1800-talet. Den kyrkan var till för västerländska besökare men oväntat nog dök dessa Kakure upp. Men kristna och kristna, det är en diskutabel fråga. Under den tiden hade kristendomen blandats med buddism, shinto och animism. Den klassiska bönen "Ave Maria gratia plena dominus tecum benedicta" hade blivit följande rotvälska: "Ame Maria karassa binno domisu terikobintsu", och vad värre var, ingen hade en aning om vad orden betydde.

De vägrade att låta sig omslutas av den allmänneliga romersk-katolska kyrkan. De föredrog sin "skåpgud", dvs kristna medaljonger och statyetter, dolda av kläder och gömda i skåp. "Vi är de sanna kristna", sade/säger de.

Frans Xavier var en av de sju ursprungliga jesuitmissionärerna. Japan tycktes vara ett speciellt framgångsrikt missionsfält, de kristna uppgick till 300 000.
Xavier called Japan "the delight of my heart ...the country in the Orient most suited to Christianity".
http://www.2think.org/endo.shtm
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-18 19:42:37

Miche skrev:Missionärernas agenda går ut på att frälsa och frälsning går ut på att värva folk till en tro, jag anser att det handlar om lurendrejeri, att få folk att tro på något de ursprungligen inte tror på och syftet är att öka antalet medlemmar i församlingen och därmed dra in mer pengar (församlingsmedlemmar är alltid mer villiga att skänka pengar till församlingen jämfört med icke församlingsmedlemmar).

hur kan dessa jesuiter dra in pengarna från fattiga länder ?

Miche skrev:När man lider nöd så kan man inte ta beslut som rör resten av ens framtid, man måste ägna sig åt att få de akuta bekymren lösta. När väl framtiden är tryggad så kan de försöka missionera och se om folk nappar.

hade man följt det här rådet om trygghet så hade folk aldrig vågat göra något i livet. mänskligheten hade ståt still.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-18 20:02:39

Flawed skrev:Har de gjort något för att stoppa spridningen av HIV i Afrika till exempel?

Ja. Det finns bara ett sätt att stoppa HIV och kyrkan har redan sagt sitt .
Saken är nämligen att påven hade rätt. Många miljoner afrikaner har dött på grund av att sexualliberaler i väst dels inte kan titta på afrikaner utan att se svarta infödingar som de tolkar genom sina koloniala fördomar, dels inte vill ta sig an uppgiften att förhindra hiv- och aidsepidemin utan att först lära ut hur kul och viktigt det är att bejaka sin frigjorda sexualitet.

Hiv och aids i Afrika går inte att tänka bort från vår epok, lika lite som andra världskriget kan tänkas bort från 1940-talet. Farsoten är en katastrof av gigantiska proportioner. Att vi, som haft metoderna och medicinerna, av ideologiska prestigeskäl och kortsiktiga ekonomiska motiv inte gripit in kraftigare är en av de värsta skamfläckarna på vår kultur, fullt jämförbar med slaveriet.

Frågan är: Varför drabbade sjukdomen Afrika så hårt? Den västliga fördomen är att afrikaner är mer promiskuösa; den sexualliberala övertygelsen att det är en dålig sak att säga åt dem att det inte är bra att vara promiskuös. Alltså: kondomer till folket, så att alla kan fortsätta ha kul med sex.

Men afrikaner är inte alls mer promiskuösa än vita i väst. (Och varför skulle de vara det!?) Däremot är det vanligare med ett sexuellt beteende som är idealiskt för smittspridning: långa, samtidiga förhållanden med ett fåtal partners (till skillnad från i väst där det är vanligt med många, korta, monogama förhållanden). Kondompropagandan inriktade sig på afrikaner med västligt beteende – fåtalet – och missade populationen där smittan verkligen spreds. Sambandet är tydligt: epidemin och kondom-användningen växte lavinartat och samtidigt i Afrika. Där det sexuella beteendet förändrades och kondomer inte förekom lyckades man vända kurvan. Detta påpekade påven. ”Det tycks inte finnas några gränser för hur mycket smörja vissa katolska präster kan häva ur sig”, kommenterar Ann-Charlotte Marteus på Expressens ledarsida – och hon är långt ifrån ensam.
Lyssna istället till Malcolm Potts, ledande inom den sexliberala anti-aidsrörelsen i Väst: ”Det fanns en känsla av att det måste vara fel om den kristna högern sade att det var bra. Vi fattade beslut på känslomässiga grunder och människor har lidit fruktansvärt på grund av det.”
Det hemska är att den insikten inte är någon nyhet. Maxine Ankrah vid Makerere University i Kampala visade sambanden med övertygande och evidensbaserad forskning redan 1993. Hennes FN-rapport begravdes av den sexliberala anti-aidsrörelsen i Väst. Ankrahs kommentar: “Om de människorna verkligen försökte skydda sina egna fördomar, då har de mycket att svara för.”

Många har, likt påven, förgäves försökt få Väst att lyssna, men talat för igenkorkade, döva öron. Att rasistisk postkolonialism fortfarande tillåts trumfa vetenskapen medan miljoner dör i Afrika är så sorgligt att man bara vill gråta.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/pa ... 922510.svd
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jesuiter och missionärer

Inläggav Miche » 2013-03-18 23:55:41

elle skrev:hur kan dessa jesuiter dra in pengarna från fattiga länder ?

Missionärer, inte specifikt jesuiter.

Kristendomen har "skatter" som de kallar för tionde, om man får de flesta även i ett fattigt land att betala tionde så blir det ändå en hel del pengar.

elle skrev:hade man följt det här rådet om trygghet så hade folk aldrig vågat göra något i livet. mänskligheten hade ståt still.

Nu blandar du bort korten, nöden är uppfinningarnas moder men det betyder inte att man Ska tillåtas att tvinga på människor en tro, man ska hjälpa dom att komma på fötter vilket är något helt annat.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jesuiter och missionärer

Inläggav Jonasn » 2013-03-19 0:31:15

Men snälla nån. Vadå tvinga på? Ni pratar väl knappast om att någon måste konvertera för att få mat eller?
Jonasn
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-11-01

Jesuiter och missionärer

Inläggav Miche » 2013-03-19 9:49:35

Jonasn skrev:Men snälla nån. Vadå tvinga på? Ni pratar väl knappast om att någon måste konvertera för att få mat eller?

Det framkom efter jordbävningen på Haiti att människor inte fick någon hjälp om de inte gick på gudstjänster vilket är rent förjävligt och övergrepp.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jesuiter och missionärer

Inläggav Jonasn » 2013-03-19 10:19:32

Miche skrev:
Jonasn skrev:Men snälla nån. Vadå tvinga på? Ni pratar väl knappast om att någon måste konvertera för att få mat eller?

Det framkom efter jordbävningen på Haiti att människor inte fick någon hjälp om de inte gick på gudstjänster vilket är rent förjävligt och övergrepp.

Du får gärna länka till en källa på det, men alldeles oavsett så var väl din tes att det är fel att missionera och utföra hjälparbete samtidigt i allmänhet, även om det inte sker just på sättet du beskriver i citatet. Men jag kan ha missuppfattat, så berätta gärna exakt vad det är du är emot.
Jonasn
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-11-01

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-19 10:56:46

Miche skrev:Kristendomen har "skatter" som de kallar för tionde, om man får de flesta även i ett fattigt land att betala tionde så blir det ändå en hel del pengar.

Men SNÄLLA DU , det är inte fattiga länder som betalar för missionärers arbete utan oftast kyrkan och frivilliga gåvor från folk som vill stödja deras arbete. Dessutom är den tionde inget skatt .

Miche skrev:Nu blandar du bort korten, nöden är uppfinningarnas moder men det betyder inte att man Ska tillåtas att tvinga på människor en tro, man ska hjälpa dom att komma på fötter vilket är något helt annat.

Nu pratar du igen sekter. Jag vet inget om deras sätt att arbeta.

Kanske OT men jag tycker det är bra att det blir fler och fler troende i Afrika och Latinamerika . Här i Europa är det precis tvärtom. Och glöm inte att innan Kristendomen kom bestod befolkningen av kulturösa stridande barbarstammar. Den kultur vi har här i Europa har vi att tacka Kristendomen för .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jesuiter och missionärer

Inläggav Flawed » 2013-03-20 1:13:25

Innan kristendomen fanns ingen kultur.
Speciellt inte i det ogudaktiga Babylon.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-20 19:49:41

Flawed skrev:Innan kristendomen fanns ingen kultur.
Speciellt inte i det ogudaktiga Babylon.

Aha, och Babylon ligger i Europa ? :roll:
elle skrev: Den kultur vi har här i Europa har vi att tacka Kristendomen för .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jesuiter och missionärer

Inläggav Flawed » 2013-03-20 20:20:31

Det fanns ingen kultur någonstans innan kristendomen.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Jesuiter och missionärer

Inläggav slackern » 2013-03-20 20:26:07

elle skrev:
Flawed skrev:Innan kristendomen fanns ingen kultur.
Speciellt inte i det ogudaktiga Babylon.

Aha, och Babylon ligger i Europa ? :roll:
elle skrev: Den kultur vi har här i Europa har vi att tacka Kristendomen för .


Är inte dom antika Grekiska och Romerska kulturskatterna kultur?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-20 20:31:52

slackern skrev:
elle skrev:
Flawed skrev:Innan kristendomen fanns ingen kultur.
Speciellt inte i det ogudaktiga Babylon.

Aha, och Babylon ligger i Europa ? :roll:
elle skrev: Den kultur vi har här i Europa har vi att tacka Kristendomen för .


Är inte dom antika Grekiska och Romerska kulturskatterna kultur?

Visst är det kulturskatt. Men jag menade som jag skrev
kulturösa stridande barbarstammar.
vidskepelse och dylikt.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-20 20:37:12

Flawed skrev:Det fanns ingen kultur någonstans innan kristendomen.

menar du Skandinavien ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jesuiter och missionärer

Inläggav slackern » 2013-03-20 20:37:41

elle skrev:
slackern skrev:
elle skrev:Aha, och Babylon ligger i Europa ? :roll:


Är inte dom antika Grekiska och Romerska kulturskatterna kultur?

Visst är det kulturskatt. Men jag menade som jag skrev
kulturösa stridande barbarstammar.
vidskepelse och dylikt.


Och hur kom Européerna över kolonierna? Var det via krig och erövring eller något annat sätt? Vidskepliga har vi väll varit i Europa långt fram i tiden med?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jesuiter och missionärer

Inläggav Flawed » 2013-03-20 20:53:41

elle skrev:
Flawed skrev:Det fanns ingen kultur någonstans innan kristendomen.

menar du Skandinavien ?

I världen.
Jag är också ironisk, jag blir det i bland när jag får högt blodtryck.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-20 21:09:16

Flawed skrev:
elle skrev:
Flawed skrev:Det fanns ingen kultur någonstans innan kristendomen.

menar du Skandinavien ?

I världen.
Jag är också ironisk, jag blir det i bland när jag får högt blodtryck.

du bör gå till läkare...
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-20 21:12:22

slackern skrev:Vidskepliga har vi väll varit i Europa långt fram i tiden med?

Vidskepelse har väl kommit tillbaka nu på 2000 talet tid i samband med sekularisering.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jesuiter och missionärer

Inläggav slackern » 2013-03-20 21:30:21

elle skrev:
slackern skrev:Vidskepliga har vi väll varit i Europa långt fram i tiden med?

Vidskepelse har väl kommit tillbaka nu på 2000 talet tid i samband med sekularisering.


Den kanske är lika stark som den alltid har varit? Men det var inte allt för länge sedan folk trodde på tomtar och troll. Nu för tiden har dom väll bytt skepnad till något annat.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-20 21:47:02

slackern skrev:
elle skrev:
slackern skrev:Vidskepliga har vi väll varit i Europa långt fram i tiden med?

Vidskepelse har väl kommit tillbaka nu på 2000 talet tid i samband med sekularisering.


Den kanske är lika stark som den alltid har varit? Men det var inte allt för länge sedan folk trodde på tomtar och troll. Nu för tiden har dom väll bytt skepnad till något annat.

Ockultism, "spöken", spådom, Tarot, " andar " ... men visst, har du rätt : vidskepelse har väl alltid funnits.
Senast redigerad av elle 2013-03-20 21:50:07, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jesuiter och missionärer

Inläggav elle » 2013-03-20 21:49:45

Flawed skrev:
elle skrev:
Flawed skrev:Det fanns ingen kultur någonstans innan kristendomen.

menar du Skandinavien ?

I världen.
Jag är också ironisk, jag blir det i bland när jag får högt blodtryck.

jag skrev : EUROPA . du har missförstått mig.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jesuiter och missionärer

Inläggav Flawed » 2013-03-21 0:35:28

elle skrev:
Flawed skrev:
elle skrev:menar du Skandinavien ?

I världen.
Jag är också ironisk, jag blir det i bland när jag får högt blodtryck.

jag skrev : EUROPA . du har missförstått mig.

Du menar nord Europa som Skandinavien och Tyskland kanske?
Visst en mer central styrd likformig religion bidrog till att vi gick ifrån ett klansamhälle och fick ett mer centraliserat samhälle med institutioner och så vidare.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in