Omöjligt att få ett jobb?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav Vildsvin » 2013-03-18 18:13:13

Noelopan skrev:Hur pass förstående är arbetsgivare egentligen i ett sådant här läge?


Kolla med Arbetsförmedlingen om det finns möjlighet till anställningsstöd för den som anställer dig. Exempelvis att den inte behöver betala lika hög arbetsgivaravgift som när den anställer en fullt frisk.


TORatANDET skrev:
Noelopan skrev:Just nu är det 300-400 sökande per vakans i min bransch.

Det fungerar sällan för udda människor att söka utannonserade tjänster bland många andra.


Det gäller även för Svenssons, majoriteten av jobben förmedlas via kontakter.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav slackern » 2013-03-18 18:18:20

Vildsvin skrev:
Noelopan skrev:Hur pass förstående är arbetsgivare egentligen i ett sådant här läge?


Kolla med Arbetsförmedlingen om det finns möjlighet till anställningsstöd för den som anställer dig. Exempelvis att den inte behöver betala lika hög arbetsgivaravgift som när den anställer en fullt frisk.


Klart bästa tippset hittills. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav Flinta » 2013-03-18 21:38:32

slackern skrev:
Miche skrev:Kommorbiditet måste vara ett alldeles utmärkt ord för att avskräcka folk från att anställa en, det låter ju fan farligt...


Eller så låter det bildat. Borde vara något bättre att anses som en språknörd än en yxgalen pundare. ;)


Första gången jag missat och skrivit komorbiditet med två m :oops:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-18 22:13:25

Aspergerkonspirationens världskongress kommer att utdöma ett hemskt straff för den oaspiga egenskapen att stava fel :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav Flinta » 2013-03-18 22:19:06

plåtmonster skrev:Aspergerkonspirationens världskongress kommer att utdöma ett hemskt straff för den oaspiga egenskapen att stava fel :D

+1
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav Miche » 2013-03-19 0:03:53

slackern skrev:
Vildsvin skrev:
Noelopan skrev:Hur pass förstående är arbetsgivare egentligen i ett sådant här läge?


Kolla med Arbetsförmedlingen om det finns möjlighet till anställningsstöd för den som anställer dig. Exempelvis att den inte behöver betala lika hög arbetsgivaravgift som när den anställer en fullt frisk.


Klart bästa tippset hittills. :)

Det är väl SIUS-konsulenten på AF som har hand om det...

plåtmonster skrev:Aspergerkonspirationens världskongress kommer att utdöma ett hemskt straff för den oaspiga egenskapen att stava fel :D

Aj då, jag kopierade ordet, kollade inte stavningen så kan det ses som förmildrande? ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav Gafsan » 2013-03-19 0:09:16

Miche skrev:Aj då, jag kopierade ordet, kollade inte stavningen så kan det ses som förmildrande?


Men hallå där, du tänker väl inte erkänna att du gjorde fel? Så oerhört oaspigt, är du verkligen säker på att du har rätt diagnos... ;)

(jag skojar bara såklart)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav slackern » 2013-03-19 0:28:13

Miche skrev:
slackern skrev:
Vildsvin skrev:
Kolla med Arbetsförmedlingen om det finns möjlighet till anställningsstöd för den som anställer dig. Exempelvis att den inte behöver betala lika hög arbetsgivaravgift som när den anställer en fullt frisk.


Klart bästa tippset hittills. :)

Det är väl SIUS-konsulenten på AF som har hand om det...


Det har jag faktiskt inte den blekaste om. Men det stämmer nog det du säger. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav Miche » 2013-03-19 9:47:17

Gafsan skrev:
Miche skrev:Aj då, jag kopierade ordet, kollade inte stavningen så kan det ses som förmildrande?


Men hallå där, du tänker väl inte erkänna att du gjorde fel? Så oerhört oaspigt, är du verkligen säker på att du har rätt diagnos... ;)

(jag skojar bara såklart)

Nja, det är nog Ashenbergers Syndrom jag har... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav HGJ » 2013-03-19 11:12:55

Gafsan skrev:
nallen skrev:Varför ska missbrukarna få lägga beslag på ett allmängiltigt begrepp?
Att samtidigt ha diagnoserna hösnuva och ryggskott torde betyda att man har en dubbel diagnos, eller om man så vill en "dubbeldiagnos".


Jag håller med. En "dubbeldiagnos" borde kunna vara vilka två diagnoser som helst.

Samtidigt blir livet så jobbigt om man envisas med att använda ord på ett annat sätt än vad folk vanligtvis gör. Man riskerar att bli missförstådd. Ibland kan det vara värt det, men förmodligen inte på en anställningsintervju.

http://www.aspergerforum.se/post831105.html#p831105
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav Noelopan » 2013-03-19 21:00:13

Vildsvin skrev:
Noelopan skrev:Hur pass förstående är arbetsgivare egentligen i ett sådant här läge?


Kolla med Arbetsförmedlingen om det finns möjlighet till anställningsstöd för den som anställer dig. Exempelvis att den inte behöver betala lika hög arbetsgivaravgift som när den anställer en fullt frisk.

TORatANDET skrev:
Noelopan skrev:Just nu är det 300-400 sökande per vakans i min bransch.

Det fungerar sällan för udda människor att söka utannonserade tjänster bland många andra.


Det gäller även för Svenssons, majoriteten av jobben förmedlas via kontakter.


Tack för tipset Vildsvin! Det är så jag måste göra, inser jag nu. När jag skrev in mig på Arbetsförmedlingen hade jag dock inte hunnit få min diagnos än och AF gjorde då, enkom utifrån mina meriter, bedömningen att jag sannolikt utan problem skulle finna en ny anställning inom kort. Inledningsvis ville jag inte hävda motsatsen. :?

TORatANDET, tack för råden! :-)Happy De är mycket bra, men jag har redan provat dem alla. Det första jag gjorde efter att jag förlorat min tjänst, var att kontrollera med befintliga kontakter om de kände till några möjliga ingångar till jobb.

Tidigare har jag även skrivit ideellt för en tidskrift - dessvärre krävde uppgiften att jag skulle agera "reporter" och den biten av jobbet medförde alldeles för mycket emotionell stress. Redaktionen var mycket nöjda och ville absolut att jag skulle fortsätta mitt uppdrag, men jag orkade inte.

Under en period hade jag till och med ett eget företag, men det funkade dessvärre inte heller med min problematik, av samma anledning som ovan.

Mitt senaste jobb fick jag otroligt nog genom att svara på en annons, men det är enda gången som jag lyckats med den bedriften. Så här i efterhand är jag övertygad om att det faktiskt var mina "aspiga" egenskaper som gjorde att jag fick just denna anställning. :D
Noelopan
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2012-08-24

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav ragnevi » 2013-03-20 0:45:51

Miche skrev:Kommorbiditet måste vara ett alldeles utmärkt ord för att avskräcka folk från att anställa en, det låter ju fan farligt...
Fast dubbeldiagnos betyder psykisk ohälsa och missbruk, det vill man verkligen säga på en anställningsintervju…
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav HGJ » 2013-03-20 12:14:21

HGJ skrev:
Gafsan skrev:
nallen skrev:Varför ska missbrukarna få lägga beslag på ett allmängiltigt begrepp?
Att samtidigt ha diagnoserna hösnuva och ryggskott torde betyda att man har en dubbel diagnos, eller om man så vill en "dubbeldiagnos".


Jag håller med. En "dubbeldiagnos" borde kunna vara vilka två diagnoser som helst.

Samtidigt blir livet så jobbigt om man envisas med att använda ord på ett annat sätt än vad folk vanligtvis gör. Man riskerar att bli missförstådd. Ibland kan det vara värt det, men förmodligen inte på en anställningsintervju.

http://www.aspergerforum.se/post831105.html#p831105

ragnevi skrev:
Miche skrev:Kommorbiditet måste vara ett alldeles utmärkt ord för att avskräcka folk från att anställa en, det låter ju fan farligt...
Fast dubbeldiagnos betyder psykisk ohälsa och missbruk, det vill man verkligen säga på en anställningsintervju…

Wikpedia-artikeln är uppdaterad nu:

http://www.aspergerforum.se/post982439.html#p982439

Väl att märka: I vardagligt tal används ordet dubbeldiagnos ofta av diagnosticerade personer själva även om de t ex har två psykiatriska diagnoser, t ex Aspergers syndrom och ADHD.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav Miche » 2013-03-20 16:32:41

Tacka Pemer för det!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav Noelopan » 2013-03-20 16:38:15

Miche skrev:Tacka Pemer för det!


Bra Pemer! :-)Happy
Noelopan
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2012-08-24

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav Gafsan » 2013-03-20 23:34:44

TORatANDET skrev:ideellt arbete som ingång


Fast att arbeta ideellt när man är arbetssökande kan leda till att man blir av med bidraget. Man förväntas ju ägna tiden åt att söka jobb.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav Noelopan » 2013-03-21 2:37:41

Gafsan skrev:
TORatANDET skrev:ideellt arbete som ingång


Fast att arbeta ideellt när man är arbetssökande kan leda till att man blir av med bidraget. Man förväntas ju ägna tiden åt att söka jobb.


Exakt, så är det! Jobba ideellt kan man ju i princip bara göra om man har ett deltidsjobb eller liknande, för man ska ju orka engagera sig också. Själv hade jag en intermittent anställning när jag testade på att jobba ideellt vid sidan om.
Noelopan
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2012-08-24

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav nabbe » 2013-06-22 21:57:03

När man kommer på ett jobb intervju så fråga om dom vet vad AS och ADHD är för nåt. När dom vet så kan det gå bättre på jobb interjuv.
nabbe
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2009-06-03

Omöjligt att få ett jobb?

Inläggav plåtmonster » 2013-06-23 2:30:14

Gafsan skrev:Fast att arbeta ideellt när man är arbetssökande kan leda till att man blir av med bidraget. Man förväntas ju ägna tiden åt att söka jobb.

Man får inte utbilda sig, man får inte visa att man kan ideellt. Hela systemet verkar designat för att man inte skall komma någon vart genom att följa reglerna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in