Vilken mat är tabu för er?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav rapchic » 2013-03-08 13:17:59

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:
Nej björnen räknas som en utav dom fem stora rovdjuren i Sverige.

http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1125 ... ra-rovdjur

jo dom hör till en av dom 5 stora men dom är ju ändå allätare.


Sant det hade jag också skrivit. :) Men fortfarande klassas dom som rovdjur. :)

jo men jag tror inte köttet bryr sig om vad det klassas som, däremot ändras ju smaken av vad den äter.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2013-03-08 13:22:14

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:jo dom hör till en av dom 5 stora men dom är ju ändå allätare.


Sant det hade jag också skrivit. :) Men fortfarande klassas dom som rovdjur. :)

jo men jag tror inte köttet bryr sig om vad det klassas som, däremot ändras ju smaken av vad den äter.


Hur är det med valar? Smakar dom bäst som äter plankton eller dom som är rovdjur? Ärligt har jag varken lust att äta råtta, hund eller människa som är allätare.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav rapchic » 2013-03-08 13:26:12

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:
Sant det hade jag också skrivit. :) Men fortfarande klassas dom som rovdjur. :)

jo men jag tror inte köttet bryr sig om vad det klassas som, däremot ändras ju smaken av vad den äter.


Hur är det med valar? Smakar dom bäst som äter plankton eller dom som är rovdjur? Ärligt har jag varken lust att äta råtta, hund eller människa som är allätare.

jag har ju ingen aning om om rovdjur smakar annorlunda jag har aldrig testat endast hört det somsagt.
många plankton är ju djur och inte växter så valar är kanske allätare?
annars så är ju gris allätare och även höns biologiskt (men man får inte mata höns med djur fast dom får gräva farm maskar :-)003 )
så allätare har du nog ändå ätit.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Trollmor » 2013-03-08 13:38:45

slackern skrev:En hel del utav fisken vi äter är ju även rovfiskar.
Ja, såvitt jag vet är det endast en sorts karp som är växtätare. (Lär mig gärna flera växtätande fisksorter!)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Sheyen » 2013-03-08 13:45:23

Miche skrev:
Sheyen skrev:
Miche skrev:Under andra världskriget var det vanligt att restauranger (åtminstone i Stockholm) serverade "kanin" (kanin var inte ransonerad) men i själva verket lär det varit katt (det fanns gott om katter på bakgårdarna), kaninkött och kattkött lär vara rätt lika och svåra att skilja åt.

Det tror jag inte på, då kaniners kött påminner om kyckling, medan kattkött är väldigt segt och inte alls särskilt gott. De är inte lika i smaken.

Jag fick höra det via en person som var med när det begav sig. Segt kött är inte så svårt att möra så det blir gott, man kan bulta köttet, hängmöra eller marinera.

Okej, men bara så du vet är det i princip omöjligt att få kattkött att bli smaskigt. Testa själv om du inte tror mig!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2013-03-08 13:48:56

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:jo men jag tror inte köttet bryr sig om vad det klassas som, däremot ändras ju smaken av vad den äter.


Hur är det med valar? Smakar dom bäst som äter plankton eller dom som är rovdjur? Ärligt har jag varken lust att äta råtta, hund eller människa som är allätare.

jag har ju ingen aning om om rovdjur smakar annorlunda jag har aldrig testat endast hört det somsagt.
många plankton är ju djur och inte växter så valar är kanske allätare?
annars så är ju gris allätare och även höns biologiskt (men man får inte mata höns med djur fast dom får gräva farm maskar :-)003 )
så allätare har du nog ändå ätit.


Hade jag inte skrivit tidigare i tråden att jag har ätit vildsvin och gris? Hade jag inte också skrivit att dom är allätare? Så vad är meningen med din frågeställning?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2013-03-08 13:49:45

Trollmor skrev:
slackern skrev:En hel del utav fisken vi äter är ju även rovfiskar.
Ja, såvitt jag vet är det endast en sorts karp som är växtätare. (Lär mig gärna flera växtätande fisksorter!)


Ärligt så vet jag inga. :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav rapchic » 2013-03-08 13:53:04

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:
Hur är det med valar? Smakar dom bäst som äter plankton eller dom som är rovdjur? Ärligt har jag varken lust att äta råtta, hund eller människa som är allätare.

jag har ju ingen aning om om rovdjur smakar annorlunda jag har aldrig testat endast hört det somsagt.
många plankton är ju djur och inte växter så valar är kanske allätare?
annars så är ju gris allätare och även höns biologiskt (men man får inte mata höns med djur fast dom får gräva farm maskar :-)003 )
så allätare har du nog ändå ätit.


Hade jag inte skrivit tidigare i tråden att jag har ätit vildsvin och gris? Hade jag inte också skrivit att dom är allätare? Så vad är meningen med din frågeställning?

som jag förstod det så ville du inte äta allätare, så därför påpekade jag att du antagligen ätit gris = allätare. men du menar altså att du inte äter vissa allätare
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2013-03-08 14:13:10

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:jag har ju ingen aning om om rovdjur smakar annorlunda jag har aldrig testat endast hört det somsagt.
många plankton är ju djur och inte växter så valar är kanske allätare?
annars så är ju gris allätare och även höns biologiskt (men man får inte mata höns med djur fast dom får gräva farm maskar :-)003 )
så allätare har du nog ändå ätit.


Hade jag inte skrivit tidigare i tråden att jag har ätit vildsvin och gris? Hade jag inte också skrivit att dom är allätare? Så vad är meningen med din frågeställning?

som jag förstod det så ville du inte äta allätare, så därför påpekade jag att du antagligen ätit gris = allätare. men du menar altså att du inte äter vissa allätare


Men jag har väll skrivit att jag har ätit gris tidigare och du kommenterade det? Jag vet mycket väll vad allätare är och vad rovdjur är. Det var du som sa att allätare smakar bäst utav allt kött. Jag sa att jag vill inte äta hund, råtta eller människa som är allätare. Det lockar inte det minsta även om det skulle vara det godaste köttet som fans.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav rapchic » 2013-03-08 14:17:08

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:
Hade jag inte skrivit tidigare i tråden att jag har ätit vildsvin och gris? Hade jag inte också skrivit att dom är allätare? Så vad är meningen med din frågeställning?

som jag förstod det så ville du inte äta allätare, så därför påpekade jag att du antagligen ätit gris = allätare. men du menar altså att du inte äter vissa allätare


Men jag har väll skrivit att jag har ätit gris tidigare och du kommenterade det? Jag vet mycket väll vad allätare är och vad rovdjur är. Det var du som sa att allätare smakar bäst utav allt kött. Jag sa att jag vill inte äta hund, råtta eller människa som är allätare. Det lockar inte det minsta även om det skulle vara det godaste köttet som fans.

ehhhh jag har inte vad jag minns skrivit att allätare smakar bäst, utan att rovdjur ska enligt vad jag har hört smaka hemskt.
sen tog nån upp nån allätare och mitt svar på det var att allätare smakar nog bättre än rovdjur...
jag tycker inte om kött alls, en av anledningarna till att jag är vegetarian.
sen minns jag såklart inte allt vad folk skriver i tråden (och jag är så ny med denhär datorn så det är för jobbigt att kolla) därför skrev jag (ungefär) att du antagligen ätit gris (dvs allätare) förut.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2013-03-08 14:26:28

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:som jag förstod det så ville du inte äta allätare, så därför påpekade jag att du antagligen ätit gris = allätare. men du menar altså att du inte äter vissa allätare


Men jag har väll skrivit att jag har ätit gris tidigare och du kommenterade det? Jag vet mycket väll vad allätare är och vad rovdjur är. Det var du som sa att allätare smakar bäst utav allt kött. Jag sa att jag vill inte äta hund, råtta eller människa som är allätare. Det lockar inte det minsta även om det skulle vara det godaste köttet som fans.

ehhhh jag har inte vad jag minns skrivit att allätare smakar bäst, utan att rovdjur ska enligt vad jag har hört smaka hemskt.
sen tog nån upp nån allätare och mitt svar på det var att allätare smakar nog bättre än rovdjur...
jag tycker inte om kött alls, en av anledningarna till att jag är vegetarian.
sen minns jag såklart inte allt vad folk skriver i tråden (och jag är så ny med denhär datorn så det är för jobbigt att kolla) därför skrev jag (ungefär) att du antagligen ätit gris (dvs allätare) förut.


Det är inte speciellt långt tillbaks i varken tråden eller tiden. som det skrevs.

post977514.html#p977514
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Gafsan » 2013-03-08 15:07:48

Sheyen skrev:
Gafsan skrev:
Sheyen skrev:Det blir väl knappast fel för att någon tror något? Man ska ju veta.


Jag skulle inte äta något som jag trodde var människokött.

När man äter kött så kan man ju sällan veta exakt vad det är för kött om man inte haft koll på köttbiten sedan slakten (eller iaf styckningen). När man köper en köttbit i affären så vet man ju inte vad det är för kött. Man kan läsa vad som står på förpackningen och förmoda att det stämmer men det gör det ju faktiskt inte alltid.

Om det stod "människokött" på förpackningen så skulle jag ju inte veta om det verkligen var människa i, men jag skulle definitivt tycka att det vore fel att äta det ändå. (skulle nog sluta handla i den butiken f.ö..... :mrgreen: )

Men det var inte det som var frågan. Frågan var "Är det fel att äta människokött om man inte vet att det är det?".


Och jag anser fortfarande (vilket även framgår av mitt förra inlägg) att jag tycker att det är fel att äta människokött även om man inte VET att det är det, men om man har anledning att tro att det är det.

Du skrev:
Sheyen skrev:Det blir väl knappast fel för att någon tror något? Man ska ju veta.


Jag håller inte med dig. Jag tycker att det är fel att äta kött om man tror att det kommer från en människa.

Sheyen skrev:Om man ska förutsätta att man misstänker att det är människokött man äter kan man undra varför man misstänker det. Vad får en att misstänka detta?


Jag kan tänka mig en mängd olika ledtrådar som skulle kunna få en att misstänka att man äter människokött. T.ex. att du har sett att den som bjuder på köttet har människokroppsdelar i kylskåpet, att köttet har en tatuering, att den som bjuder på köttet just släppts ut från rättspsyk efter ett kannibalistiskt mord osv... Men det spelar ju ingen roll. Oavsett VARFÖR du tror att det är människokött du äter så tycker jag att det är moraliskt fel att äta det, även om du inte med 100% säkerhet VET att det är människokött.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Sheyen » 2013-03-08 17:25:00

Gafsan skrev:Jag kan tänka mig en mängd olika ledtrådar som skulle kunna få en att misstänka att man äter människokött. T.ex. att du har sett att den som bjuder på köttet har människokroppsdelar i kylskåpet, att köttet har en tatuering, att den som bjuder på köttet just släppts ut från rättspsyk efter ett kannibalistiskt mord osv... Men det spelar ju ingen roll. Oavsett VARFÖR du tror att det är människokött du äter så tycker jag att det är moraliskt fel att äta det, även om du inte med 100% säkerhet VET att det är människokött.

Med den logiken måste man vara vegan för att inte säga emot sig själv. :D Eller brukar du DNA-testa allt kött du äter då? Det borde du ju göra, med tanke på att det annars är fel att äta köttet, liksom.

Varför skulle människokött ha tatuering? Har bara sett kött-tatueringar på griskött; människor brukar ha tatueringar på huden. Om man inte fattar att en köttbit med människohud kommer från en människa tycker jag att det är rätt åt personen att äta köttet, oavsett om denne någon vill vara kannibal eller ej. :P

Vad fördomsfullt att anta att någon som har historik av att vara kannibal skulle bjuda andra på människokött. Förstår du inte att även de mest udda människor kan visa medkänsla och faktiskt respektera att majoriteten av alla människor inte vill äta människokött? Om en kannibal får tag på människokött tror jag att kannibalen faktiskt sparar det åt sig själv; det är ju trots allt han/hon som gillar sådant kött. Det går ju inte att köpa på ICA, direkt.

Sedan tänker jag att om man t.ex blir bjuden på mat hemma hos en vän, men inte med största säkerhet kan avgöra om det är människokött eller inte som det bjuds på; ja, då har man garanterat en konstig relation med sin vän. Har du vänner som ibland bjuder på anonym mat? Så att du sedan går hem och grubblar över vad det var du egentligen åt?

Sedan tror jag inte heller att det hör till vanligheten att man umgås med folk som har som fritidsintresse att stycka upp människor och förvara delarna i kylskåpet och det är något som jag absolut inte kan relatera till.

Hamnar man på psyk om man äter upp en människa?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav kullan » 2013-03-08 17:45:08

Om det finns den minsta misstanken om att det är människokött i maten vill inte jag äta. För mig räcker det med en misstanke alltså.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Wine » 2013-03-08 17:47:29

kullan skrev:Om det finns den minsta misstanken om att det är människokött i maten vill inte jag äta. För mig räcker det med en misstanke alltså.


Det låter nästan som att det har hänt att du har upplevt det på det sätt som du formulerar dig här.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav kullan » 2013-03-08 18:06:14

Wine skrev:
kullan skrev:Om det finns den minsta misstanken om att det är människokött i maten vill inte jag äta. För mig räcker det med en misstanke alltså.


Det låter nästan som att det har hänt att du har upplevt det på det sätt som du formulerar dig här.


Nä det har inte hänt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Wine » 2013-03-08 18:07:44

kullan skrev:
Wine skrev:
kullan skrev:Om det finns den minsta misstanken om att det är människokött i maten vill inte jag äta. För mig räcker det med en misstanke alltså.


Det låter nästan som att det har hänt att du har upplevt det på det sätt som du formulerar dig här.


Nä det har inte hänt.


Jag antog det, tyckte bara det såg bara kul ut när jag läste din formulering. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Krillo » 2013-03-08 20:44:30

Människokött, där går väl gränsen. Testiklar, hjärnor, grisfötter och tungor är rätt äckligt att tänka sig äta också. Men allt det där är väl i grund och botten lyxproblem. Folk åt väl sånt (inte människokött då) för att det var det enda som fanns.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2013-03-08 22:43:06

Wine skrev:
kullan skrev:Om det finns den minsta misstanken om att det är människokött i maten vill inte jag äta. För mig räcker det med en misstanke alltså.


Det låter nästan som att det har hänt att du har upplevt det på det sätt som du formulerar dig här.


Hur ska man tolka ordet Tabu? Det betyder ju typ dödssynd att något är heligt man gör det bara inte. Men hur skulle man förhålla sej till om man håller på att dö utav svällt? Då skulle fan jag käka hund, katt och råtta.

Att äta upp en annan människa känns totalt främmande för mej i dagsläget. Men om jag verkligen inte har något annat val att om jag inte skulle överleva annars. Tror jag att möjligheten skulle finnas att jag skulle göra det. För det finns ju massa vittnesmål om att det har hänt för en inte allt för avlägsen tid sedan.

Men nu har jag lyxen att leva i Sverige i nutid och slipper att göra dom valen. Så jag har friheten att välja bort mat som jag skulle få kväljningar utav.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Sheyen » 2013-03-08 23:54:05

kullan skrev:Om det finns den minsta misstanken om att det är människokött i maten vill inte jag äta. För mig räcker det med en misstanke alltså.

Om någon säger till dig att hamburgaren du äter kommer från en tjej i Vietnam; vad gör du då med köttet?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Sheyen » 2013-03-08 23:56:01

Krillo skrev:Människokött, där går väl gränsen. Testiklar, hjärnor, grisfötter och tungor är rätt äckligt att tänka sig äta också. Men allt det där är väl i grund och botten lyxproblem. Folk åt väl sånt (inte människokött då) för att det var det enda som fanns.

Jag skulle faktiskt vilja testa att äta tunga! Men är det kotunga som gäller, eller vad blir det?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav kullan » 2013-03-08 23:57:45

Sheyen skrev:
kullan skrev:Om det finns den minsta misstanken om att det är människokött i maten vill inte jag äta. För mig räcker det med en misstanke alltså.

Om någon säger till dig att hamburgaren du äter kommer från en tjej i Vietnam; vad gör du då med köttet?


Går hem hungrig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-08 23:58:48

Sheyen skrev:
Krillo skrev:Människokött, där går väl gränsen. Testiklar, hjärnor, grisfötter och tungor är rätt äckligt att tänka sig äta också. Men allt det där är väl i grund och botten lyxproblem. Folk åt väl sånt (inte människokött då) för att det var det enda som fanns.

Jag skulle faktiskt vilja testa att äta tunga! Men är det kotunga som gäller, eller vad blir det?

Går visst bra med alla möjliga arter: http://www.svensktkott.se/recept/kokt-tunga/ Smaklig måltid! :-)005
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Gafsan » 2013-03-09 0:03:18

Sheyen skrev:
Gafsan skrev:Jag kan tänka mig en mängd olika ledtrådar som skulle kunna få en att misstänka att man äter människokött. T.ex. att du har sett att den som bjuder på köttet har människokroppsdelar i kylskåpet, att köttet har en tatuering, att den som bjuder på köttet just släppts ut från rättspsyk efter ett kannibalistiskt mord osv... Men det spelar ju ingen roll. Oavsett VARFÖR du tror att det är människokött du äter så tycker jag att det är moraliskt fel att äta det, även om du inte med 100% säkerhet VET att det är människokött.

Med den logiken måste man vara vegan för att inte säga emot sig själv. :D Eller brukar du DNA-testa allt kött du äter då? Det borde du ju göra, med tanke på att det annars är fel att äta köttet, liksom.

Varför skulle människokött ha tatuering? Har bara sett kött-tatueringar på griskött; människor brukar ha tatueringar på huden. Om man inte fattar att en köttbit med människohud kommer från en människa tycker jag att det är rätt åt personen att äta köttet, oavsett om denne någon vill vara kannibal eller ej. :P

Vad fördomsfullt att anta att någon som har historik av att vara kannibal skulle bjuda andra på människokött. Förstår du inte att även de mest udda människor kan visa medkänsla och faktiskt respektera att majoriteten av alla människor inte vill äta människokött? Om en kannibal får tag på människokött tror jag att kannibalen faktiskt sparar det åt sig själv; det är ju trots allt han/hon som gillar sådant kött. Det går ju inte att köpa på ICA, direkt.

Sedan tänker jag att om man t.ex blir bjuden på mat hemma hos en vän, men inte med största säkerhet kan avgöra om det är människokött eller inte som det bjuds på; ja, då har man garanterat en konstig relation med sin vän. Har du vänner som ibland bjuder på anonym mat? Så att du sedan går hem och grubblar över vad det var du egentligen åt?

Sedan tror jag inte heller att det hör till vanligheten att man umgås med folk som har som fritidsintresse att stycka upp människor och förvara delarna i kylskåpet och det är något som jag absolut inte kan relatera till.

Hamnar man på psyk om man äter upp en människa?


Jag tror att du väljer att inte förstå vad jag skriver (åtminstone hoppas jag att det är så, för din skull. Alternativet verkar väldigt jobbigt).

Det du skrev, och som jag svarade på, var följande:

Sheyen skrev:Det blir väl knappast fel för att någon tror något? Man ska ju veta.


Jag anser alltså att OM du tror att du äter människokött, så begår du en moraliskt förkastlig handling. Sen förstod du inte varför man skulle kunna tro det och då gav jag några förslag:

Gafsan skrev:Jag kan tänka mig en mängd olika ledtrådar som skulle kunna få en att misstänka att man äter människokött. T.ex. att du har sett att den som bjuder på köttet har människokroppsdelar i kylskåpet, att köttet har en tatuering, att den som bjuder på köttet just släppts ut från rättspsyk efter ett kannibalistiskt mord osv...


men jag förklarade också att det är irrelevant VARFÖR man skulle tro det:
Gafsan skrev:Men det spelar ju ingen roll. Oavsett VARFÖR du tror att det är människokött du äter så tycker jag att det är moraliskt fel att äta det, även om du inte med 100% säkerhet VET att det är människokött.


Men jag får en känsla av att du kommer att välja att inte förstå oavsett hur tydligt jag förklarar. Kanske för att du av en eller annan orsak ogillar mig som person, kanske för att du av en eller annan orsak inte hittar något bättre sätt att försvara det faktum att du skrev som du gjorde, eller kanske för att du helt enkelt inte KAN förstå.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in