Vilken mat är tabu för er?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Sheyen » 2013-03-07 20:32:44

"Hamburgerkött" är ju hästkött. Sådant pålägg...

Jag ser nog ingen mat som tabu, faktiskt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Nibor » 2013-03-07 20:56:27

Är det fel att äta människokött om man inte vet att det är det?

Blir det isåfall fel först när andra tror att det var människokött du åt, eller när man själv har fått höra att många andra trodde att det var det?

När blir det fel?
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Frimodig » 2013-03-07 20:59:20

Nibor skrev:Är det fel att äta människokött om man inte vet att det är det?

Blir det isåfall fel när andra tror att det var människokött eller när man själv har fått höra att många trodde det var det?

När blir det fel?


Bra fråga. Jag vet inte. 1958-1962 så åt de sina egna döda barn i Kommunistkina.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Nibor » 2013-03-07 21:02:53

Frimodig skrev:
Nibor skrev:Är det fel att äta människokött om man inte vet att det är det?

Blir det isåfall fel när andra tror att det var människokött eller när man själv har fått höra att många trodde det var det?

När blir det fel?


Bra fråga. Jag vet inte. 1958-1962 så åt de sina egna döda barn i Kommunistkina.

Lennart Frimodig
:cry:
Vad dog barnen av?
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Sheyen » 2013-03-08 8:27:50

Nibor skrev:Är det fel att äta människokött om man inte vet att det är det?

Blir det isåfall fel först när andra tror att det var människokött du åt, eller när man själv har fått höra att många andra trodde att det var det?

När blir det fel?

Det blir väl knappast fel för att någon tror något? Man ska ju veta.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav dasunbedingte » 2013-03-08 8:54:10

Animaliska grejer.
Palmfett.
Alkohol (kanske mer dryck, men mat innehållande alkohol).

Äkta följare av buddism, jainism, hinduism och religioner med gemensam utgångspunkt förtär inte något kött.

Dessa är haram.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav ullstrumpan » 2013-03-08 9:05:59

För mig är det tabu att äta kött från hund, katt, och apa. Och så självklart från en annan människa.

Jag kommer ihåg en historia som min farfar berättade när jag var liten, som han hade hört från sin far, min farfars far.

Under första världskriget, hade hans far under en period bott på ett värdshus, dessvärre var det så fattigt och ont om mat vid denna tid så måltiderna bestod mest av det som man kunde uppbringa ur det egna landet, de hade eget potatisland, eget trädgårdsland och litet sånt. Kon sinade lite grann eftersom det var ont om mat till den också. Men vid husknuten stod det en ilsken hund bunden som skällde vilt.
En dag serverades det iallafall kött till middagen, ovanligt, så det var festligt för alla. Ingen tänkte på det vid tillfället, men dagen efter tänkte folk på det.
Hunden stod inte längre vid husknuten.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2013-03-08 9:53:33

ullstrumpan skrev:För mig är det tabu att äta kött från hund, katt, och apa. Och så självklart från en annan människa.

Jag kommer ihåg en historia som min farfar berättade när jag var liten, som han hade hört från sin far, min farfars far.

Under första världskriget, hade hans far under en period bott på ett värdshus, dessvärre var det så fattigt och ont om mat vid denna tid så måltiderna bestod mest av det som man kunde uppbringa ur det egna landet, de hade eget potatisland, eget trädgårdsland och litet sånt. Kon sinade lite grann eftersom det var ont om mat till den också. Men vid husknuten stod det en ilsken hund bunden som skällde vilt.
En dag serverades det iallafall kött till middagen, ovanligt, så det var festligt för alla. Ingen tänkte på det vid tillfället, men dagen efter tänkte folk på det.
Hunden stod inte längre vid husknuten.


VAr det här i Sverige eller något annat land? Fast jag har hört att det var hungerskravaller i Sverige under första världskriget.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Gafsan » 2013-03-08 10:14:03

Sheyen skrev:
Nibor skrev:Är det fel att äta människokött om man inte vet att det är det?

Blir det isåfall fel först när andra tror att det var människokött du åt, eller när man själv har fått höra att många andra trodde att det var det?

När blir det fel?

Det blir väl knappast fel för att någon tror något? Man ska ju veta.


Jag skulle inte äta något som jag trodde var människokött.

När man äter kött så kan man ju sällan veta exakt vad det är för kött om man inte haft koll på köttbiten sedan slakten (eller iaf styckningen). När man köper en köttbit i affären så vet man ju inte vad det är för kött. Man kan läsa vad som står på förpackningen och förmoda att det stämmer men det gör det ju faktiskt inte alltid.

Om det stod "människokött" på förpackningen så skulle jag ju inte veta om det verkligen var människa i, men jag skulle definitivt tycka att det vore fel att äta det ändå. (skulle nog sluta handla i den butiken f.ö..... :mrgreen: )
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Miche » 2013-03-08 11:09:51

Under andra världskriget var det vanligt att restauranger (åtminstone i Stockholm) serverade "kanin" (kanin var inte ransonerad) men i själva verket lär det varit katt (det fanns gott om katter på bakgårdarna), kaninkött och kattkött lär vara rätt lika och svåra att skilja åt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav rapchic » 2013-03-08 11:27:06

Miche skrev:Under andra världskriget var det vanligt att restauranger (åtminstone i Stockholm) serverade "kanin" (kanin var inte ransonerad) men i själva verket lär det varit katt (det fanns gott om katter på bakgårdarna), kaninkött och kattkött lär vara rätt lika och svåra att skilja åt.

hmmm, jag trodde att rovdjurskött smakade illa, men det kanske är nån fördom skapad av tabu
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2013-03-08 11:33:00

rapchic skrev:
Miche skrev:Under andra världskriget var det vanligt att restauranger (åtminstone i Stockholm) serverade "kanin" (kanin var inte ransonerad) men i själva verket lär det varit katt (det fanns gott om katter på bakgårdarna), kaninkött och kattkött lär vara rätt lika och svåra att skilja åt.

hmmm, jag trodde att rovdjurskött smakade illa, men det kanske är nån fördom skapad av tabu


Björn är gott även vildsvin är gott som äter maskar o kryp och allt vad dom kommer över. Även vanliga grisar är ju allätare. En hel del utav fisken vi äter är ju även rovfiskar.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav rapchic » 2013-03-08 11:38:56

slackern skrev:
rapchic skrev:
Miche skrev:Under andra världskriget var det vanligt att restauranger (åtminstone i Stockholm) serverade "kanin" (kanin var inte ransonerad) men i själva verket lär det varit katt (det fanns gott om katter på bakgårdarna), kaninkött och kattkött lär vara rätt lika och svåra att skilja åt.

hmmm, jag trodde att rovdjurskött smakade illa, men det kanske är nån fördom skapad av tabu


Björn är gott även vildsvin är gott som äter maskar o kryp och allt vad dom kommer över. Även vanliga grisar är ju allätare. En hel del utav fisken vi äter är ju även rovfiskar.

både björn och vildsvin (och hund) är allätare vilket gör skillnad (vad jag har hört)
och fisk är annorlunda med. men det kan somsagt vara taburelaterade fördomar (jag vill ju inte äta kött hursom så det spelar inte såå stor roll)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Sheyen » 2013-03-08 12:04:29

Gafsan skrev:
Sheyen skrev:
Nibor skrev:Är det fel att äta människokött om man inte vet att det är det?

Blir det isåfall fel först när andra tror att det var människokött du åt, eller när man själv har fått höra att många andra trodde att det var det?

När blir det fel?

Det blir väl knappast fel för att någon tror något? Man ska ju veta.


Jag skulle inte äta något som jag trodde var människokött.

När man äter kött så kan man ju sällan veta exakt vad det är för kött om man inte haft koll på köttbiten sedan slakten (eller iaf styckningen). När man köper en köttbit i affären så vet man ju inte vad det är för kött. Man kan läsa vad som står på förpackningen och förmoda att det stämmer men det gör det ju faktiskt inte alltid.

Om det stod "människokött" på förpackningen så skulle jag ju inte veta om det verkligen var människa i, men jag skulle definitivt tycka att det vore fel att äta det ändå. (skulle nog sluta handla i den butiken f.ö..... :mrgreen: )

Men det var inte det som var frågan. Frågan var "Är det fel att äta människokött om man inte vet att det är det?".
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Sheyen » 2013-03-08 12:05:56

Om man ska förutsätta att man misstänker att det är människokött man äter kan man undra varför man misstänker det. Vad får en att misstänka detta?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Sheyen » 2013-03-08 12:07:20

Miche skrev:Under andra världskriget var det vanligt att restauranger (åtminstone i Stockholm) serverade "kanin" (kanin var inte ransonerad) men i själva verket lär det varit katt (det fanns gott om katter på bakgårdarna), kaninkött och kattkött lär vara rätt lika och svåra att skilja åt.

Det tror jag inte på, då kaniners kött påminner om kyckling, medan kattkött är väldigt segt och inte alls särskilt gott. De är inte lika i smaken.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Sheyen » 2013-03-08 12:09:55

rapchic skrev:
Miche skrev:Under andra världskriget var det vanligt att restauranger (åtminstone i Stockholm) serverade "kanin" (kanin var inte ransonerad) men i själva verket lär det varit katt (det fanns gott om katter på bakgårdarna), kaninkött och kattkött lär vara rätt lika och svåra att skilja åt.

hmmm, jag trodde att rovdjurskött smakade illa, men det kanske är nån fördom skapad av tabu

Kanin = Gott

Varg, katt etc = Äckligt och segt

Sedan ska hund och varg smaka ganska lika, men folket i Kina käkar ju hund, så det kan ju inte vara så äckligt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Sheyen » 2013-03-08 12:17:55

Är det förbjudet att äta säl? Det skulle jag vilja testa att äta. Ska rada upp några djur som jag vill äta (rena och friska djur, alltså):

Hamster
Åsna
Kamel
Delfin
Säl
Haj
Val
Snigel
Pingvin
Lejon
Leopard
Gepard
Tiger
Antilop
Känguru

Det finns fler som jag vill äta, men jag kommer inte på dem nu, för jag är trött som fan, så det får räcka så här.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2013-03-08 13:07:35

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:hmmm, jag trodde att rovdjurskött smakade illa, men det kanske är nån fördom skapad av tabu


Björn är gott även vildsvin är gott som äter maskar o kryp och allt vad dom kommer över. Även vanliga grisar är ju allätare. En hel del utav fisken vi äter är ju även rovfiskar.

både björn och vildsvin (och hund) är allätare vilket gör skillnad (vad jag har hört)
och fisk är annorlunda med. men det kan somsagt vara taburelaterade fördomar (jag vill ju inte äta kött hursom så det spelar inte såå stor roll)


Nej björnen räknas som en utav dom fem stora rovdjuren i Sverige.

http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1125 ... ra-rovdjur
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Miche » 2013-03-08 13:09:01

Sheyen skrev:
Miche skrev:Under andra världskriget var det vanligt att restauranger (åtminstone i Stockholm) serverade "kanin" (kanin var inte ransonerad) men i själva verket lär det varit katt (det fanns gott om katter på bakgårdarna), kaninkött och kattkött lär vara rätt lika och svåra att skilja åt.

Det tror jag inte på, då kaniners kött påminner om kyckling, medan kattkött är väldigt segt och inte alls särskilt gott. De är inte lika i smaken.

Jag fick höra det via en person som var med när det begav sig. Segt kött är inte så svårt att möra så det blir gott, man kan bulta köttet, hängmöra eller marinera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2013-03-08 13:14:06

Miche skrev:
Sheyen skrev:
Miche skrev:Under andra världskriget var det vanligt att restauranger (åtminstone i Stockholm) serverade "kanin" (kanin var inte ransonerad) men i själva verket lär det varit katt (det fanns gott om katter på bakgårdarna), kaninkött och kattkött lär vara rätt lika och svåra att skilja åt.

Det tror jag inte på, då kaniners kött påminner om kyckling, medan kattkött är väldigt segt och inte alls särskilt gott. De är inte lika i smaken.

Jag fick höra det via en person som var med när det begav sig. Segt kött är inte så svårt att möra så det blir gott, man kan bulta köttet, hängmöra eller marinera.


I England hos slaktarn så har dom kvar pälsen på tassarna på kaninerna. Det har jag sett med egna ögon och undrade varför det var så. Det svaret jag fick var att dom gjorde det så att man skulle se att det var en kanin man köpte och inte en katt. Jag vet inte om den förklaringen är den sanna eller om någon drev med mej. Men då tyckte jag att den förklaringen lät rätt logisk.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav rapchic » 2013-03-08 13:14:44

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:
Björn är gott även vildsvin är gott som äter maskar o kryp och allt vad dom kommer över. Även vanliga grisar är ju allätare. En hel del utav fisken vi äter är ju även rovfiskar.

både björn och vildsvin (och hund) är allätare vilket gör skillnad (vad jag har hört)
och fisk är annorlunda med. men det kan somsagt vara taburelaterade fördomar (jag vill ju inte äta kött hursom så det spelar inte såå stor roll)


Nej björnen räknas som en utav dom fem stora rovdjuren i Sverige.

http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1125 ... ra-rovdjur

jo dom hör till en av dom 5 stora men dom är ju ändå allätare.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2013-03-08 13:15:33

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:både björn och vildsvin (och hund) är allätare vilket gör skillnad (vad jag har hört)
och fisk är annorlunda med. men det kan somsagt vara taburelaterade fördomar (jag vill ju inte äta kött hursom så det spelar inte såå stor roll)


Nej björnen räknas som en utav dom fem stora rovdjuren i Sverige.

http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1125 ... ra-rovdjur

jo dom hör till en av dom 5 stora men dom är ju ändå allätare.


Sant det hade jag också skrivit. :) Men fortfarande klassas dom som rovdjur. :)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav kullan » 2013-03-08 13:17:47

Jag har ätit vildsvinsstek. Fan vad gott det var. Smakar som vanlig skinkstek men med mer smak från själva köttet.
Senast redigerad av kullan 2013-03-08 13:18:18, redigerad totalt 1 gång.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in