Hästköttskandalen (och annat matfusk)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hästköttskandalen

Inläggav marxisten » 2013-02-16 0:19:46

Alien skrev:Skulle ni kunna tänka er att äta hästkött, särskilt om det är billigare än annat kött?


Ja, det skulle jag göra och gör faktiskt. Har ibland hästkött som frukostpålägg, faktiskt väldigt bra kött.

Personligen förstår jag inte varför det blev sånt liv denna gången. Okej att det är felaktigt att påstå det är nötkött och sedan är det häst, men märk om paketen då. Onödigt att slänga miljontals paket för det är hästkött i det.

Att det kan innehålla antibiotika är väl mindre trevligt, men på en gång undrar jag hur farligt det egentligen är. Ta ett test på kyckling. Där är jag säker på att det kan finnas ganska tydliga spår av antibiotika med.

Tycker det sjukaste är att detta tar sånt hus i helvete denna gången och man ska kassera all denna mat när ca 1 miljard svälter på vår jord och Europa dras med kraftig miljöpåverkan för de innehåller fel sorts kött. Det lät inte lika mycket för någon månad sen när man upptäckte att barnmat fortfarande innehåller över gränsvärdena av olika tungmetaller. Och dessa tungmetaller är jag säker på är farligare för en 6 månaders baby att få i sig än att en vuxen käkar lite hästkött som kan innehålla små spår av antibiotika.

Märk om paketen och sälj de billigare eller skänk de till bättre behövande. Slänga de är bara slöseri med resurser.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hästköttskandalen

Inläggav Vildsvin » 2013-02-16 2:06:10

Alien skrev:Nu vet jag iaf var man äter hästkött frivilligt och gärna:

"I Italien är hästkött en delikatess som säljes och äts i stora mängder Det är framför allt i Norditalien och Emilien som konsumtionen är stor.

Köttet säljs i regel under namnet 'carne equina'. Bra att veta, eftersom det vanligaste ordet för häst är 'cavallo'. I centrala Milano hittar man t ex exklusiva köttbutiker som bara säljer hästkött."
(DN 2013-02-15, "Fakta: Här är häst en delikatess")


På klassiskt latin är väl "equus" det neutrala ordet för "häst" medan "καβάλλης" (kaballēs) är det forngrekiska ordet för en häst som är för gammal för att arbeta?

plåtmonster skrev:@Vildsvin, Kostnaden för att registrera uppgifter om köttpartier i ett datasystem lär inte ta mer än några minuter per kolli.


Säg att registreraren kostar 200 kr/h inklusive arbetsavgifter och omkostnader. 3 minuters arbete per paket blir då en prishöjning med 10 kr.

marxisten skrev:Tycker det sjukaste är att detta tar sånt hus i helvete denna gången och man ska kassera all denna mat när ca 1 miljard svälter på vår jord och Europa dras med kraftig miljöpåverkan för de innehåller fel sorts kött. Det lät inte lika mycket för någon månad sen när man upptäckte att barnmat fortfarande innehåller över gränsvärdena av olika tungmetaller. Och dessa tungmetaller är jag säker på är farligare för en 6 månaders baby att få i sig än att en vuxen käkar lite hästkött som kan innehålla små spår av antibiotika.


Det handlar förmodligen om att det är en medveten handling att sälja hästkött som nötkött, medan tungmetaller i barnmat beror på saker som är svåra att göra något åt som att många åkrar innan man kände till riskerna blev gödslade med avfall från gruvindustrin (thomasfosfat). Historien om hästkött är mycket mer säljande eftersom man kan peka ut en tydlig skurk. Men i fråga om de tungmetallrika åkrarna finns det bara förlorare.


marxisten skrev:Märk om paketen och sälj de billigare eller skänk de till bättre behövande. Slänga de är bara slöseri med resurser.


Familjen Svensson skulle känna sig oerhört skuldbelagda av att få läsa att maten de ratat äts av fattiga, och därför skulle de undvika Findus i fortsättningen. Som jag skrev i en annan tråd är det ur PR-mässig synvinkel bättre att kasta bort alltihop och låta 100 000 gå hungriga än att man ger dem maten och en av dem blir sjuk.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-02-16 3:12:05

Vildsvin skrev:Säg att registreraren kostar 200 kr/h inklusive arbetsavgifter och omkostnader. 3 minuters arbete per paket blir då en prishöjning med 10 kr.


10 kr per 1000 portioner märks knappast. Såvida man inte byter leverantör för varje förpackning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-02-21 11:00:00

SVT skrev:Svårt spåra ehec-smittat kött

Det har varit svårt att spåra ehec-smittan som ledde till att två pojkar i Västerås blev sjuka efter att ha ätit hamburgare.

Exakt var det smittade köttet kommer från är inte känt. Det köttparti som hamburgarna gjordes på kom från flera olika slakterier i olika länder.

-Jag tror att det kommer vara mycket svårt att någonsin kunna säga var det smittade köttet kommer från, säger Cecilia Jernberg, mikrobiolog vid Smittskyddsinstitutet (SMI), till TT


Om det funnits en lista på inblandade slakterier och frysta prover så hadde spårning sannolikt lyckats. Därav att sådant bör skapas och leverantörer som ej kan redovisa ursprung bör bojkottas.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hästköttskandalen

Inläggav Flawed » 2013-02-21 16:24:02

Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Hästköttskandalen

Inläggav kiddie » 2013-02-26 7:21:11

När det går till som det ska (i Sverige) får enbart identifierbara hästar slaktas. De ska ha sitt pass (ett slags ID-kort) plus chip i halsen eller frysmärkning. En stulen häst kan bara slaktas illegalt eftersom tjuven inte har tillgång till passet såvida det inte rör sig om organiserad brottslighet och förfalskningar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hästköttskandalen

Inläggav alixha » 2013-02-26 9:37:21

Tycker det är synd att IKEA slutat med sina köttbullar nu på grund av detta, dom var goda!
http://www.expressen.se/nyheter/ikea-st ... -hastkott/

Jag har inga problem med att äta hästkött, det har vi all förmodligen gjort.
Skandalen handlar om felmärkning, stöld av hästar och mutor.

Vad äter ni helst? Hästkött eller människohår?

Krossade skalbaggar, fiskfjäll, kycklingfjädrar och människohår. Där har ni ingredienserna i flera vanliga tillsatser som används i basvaror och drycker.
Producenterna har ingen skyldighet att uppge på innehållsdeklarationen vilka tillsatser som kan vara animaliska.


Finns många skandaler om mat men visst, jag tycker inte att man ska stjäla andras hästar för att tjäna en slant, NEJ! men annars har jag inga problem med hästkött, finns så mycket annat mer äckligt som vi får i oss! (se ovan)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-02-26 9:46:37

Det handlar inte om stöld av hästar.

Det är ommärkning av kött som är ett problem för det visar att man inte har en aning om vad som finns i produkten. Om det är färgat med cancerogena färger, om veterinärmediciner finns eller farliga virus och bakterier. Alltså behövs en kontrollkedja så att allt kan spåras och vid lämpliga punkter skall det också tas prover som analyseras.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hästköttskandalen

Inläggav alixha » 2013-02-26 9:57:57

Jag kan ha blandat ihop det med en annan nyhet där människor stjäl hästar för att slakta dom och sedan sälja köttet, trodde det var relaterat till detta. Vem vet, det kanske är relaterat till detta :shock:

Men ja, felmärkning och mutor då! 8)

Poängen för mig personligen var: Hästkött är gott och jag vill ha tillbaka IKEAs köttbullar. :D
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hästköttskandalen

Inläggav Wine » 2013-02-26 12:07:13

Det är kanske större risk för akuta besvär från exempelvis färgad fläskfilé som säljs som oxfilé och som inte genomsteks ordentligt på grund av att man tror att man egentligen steker nötkött. Det behövs bara en ganska låg dos av campylobacter, ca 500 bakterier, för att man ska insjukna med magsmärtor, illamående, diarréer som ibland är blodblandade, kräkningar och feber. För att insjukna i salmonella måste man få i sig en mycket högre dos, cirka 100 000 bakterier.

SvD - Färgad fläskfilé säljs som oxfilé
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hästköttskandalen

Inläggav sugrövmanövern » 2013-02-26 14:00:22

alixha skrev:Hästkött är gott och jag vill ha tillbaka IKEAs köttbullar. :D
De lär komma tillbaka när de hittat en pålitlig leverantör. Tror knappast det var så mycket hästkött i dem att de blev extraordinärt goda av den anledningen.

Om du nu inte är på IKEA dagligen och äter köttbullar kanske du kan ha lite is i magen :-)Happy .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hästköttskandalen

Inläggav kiddie » 2013-02-27 2:05:56

Finns så mycket matfusk. Köttslamsor som pressas för att se ut som helt kött. Så kallat white slime, maskinpressade ben som ska avge det sista av sitt kött, gröna oliver som färgas svarta, "frigående" ägg som går fritt så trångt att de (hönsen) inte kan röra sig naturligt, förtjockningsmedel i "grädde"... etc etc.

En del fusk sker öppet, annat inte. Ser på bilder från länder där man kan köpa de rena råvarorna på något torg och är avundsjuk. Inte på att alla inte har råd, men att varje matvara är just vad den är.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-02-27 22:50:01

Det blir säkert något i hästväg ;)

Så vart det dags för Axfood också .. :-)065
Axfood stoppar köttbullar från Öresundschark i Malmö som i sin tur fått köttet från Irland. Sedan Axfoods egen analys visat att det innehåller mellan 1–5% hästkött. De stoppade produkterna är köttbullar av märkena Eldorado och Garant som sålts hos butikerna Willys, Hemköp och Prisxtra

Rena matcirkusen!
En häst snart nära dig.. :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-03-04 19:16:13

Nu ska EU stoppa olovlig avverkning av timmer i bl.a Liberia. Så de kommer att kräva spårning från skogen ända till konsument. Brott mot denna förordning kan straffas med 2 års fängelse.

Men spårning av innehåll i mat.. verkar inte så viktigt alls.. :-)065
Och vår svenske jordbruksminister Eskil var t.om emot något sådant!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hästköttskandalen

Inläggav Parvlon » 2013-03-04 19:25:21

Undrar hur många djur det genomsnittligt är i varje köttbulle/blandfärspaket etc., som säljs i Sverige.

Såg någon amerikansk dokumentär iaf som nämnde kring hundra eller tusen olika i varje hamburgare. Rätt äckligt om du frågar mig.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-03-04 19:35:00

Så att man kan vara säker på att om chansen för otäcka bakterier är mer än 1/1000 så blir man sjuk.. Bra jobbat :-)064
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hästköttskandalen

Inläggav Alien » 2013-03-05 0:43:27

Läste en kul grej i UNT häromdagen:
UNT Kultur skrev:“Hästkött kan bli den nya smaken för 2013 för välbärgade bobos, borgerliga bohemer”, förutspådde en artikel i The Times i julas. Det finns tecken på att hästköttet är på väg att göra comeback, menade den brittiska tidningen: ”särskilt i chica parisiska restauranger där sofistikerade middagsgäster finner njutning i att bryta tabun.”
Och nog fick hästköttet en comeback år 2013. Men inte riktigt på det där chica och sofistikerade sättet
http://www.unt.se/kultur/kottets-lustar ... 01640.aspx

Apropå skämt, läste att någon publicerat en bild på springande hästar som texten ungefär "Let's run before they Findus".

Dagens konsumenter verkar förvänta sig högkvalitativ mat till ständigt extrapris. Och de håller envist fast vid att vissa djur kan ätas och andra inte, utan att formulera varför.

Det är förstås inte kul att bli lurad av Findus lasagne. Men i längden är det också ohållbart att lura sig själv: att grisar, kor, får och höns skulle lämpa sig avsevärt bättre som mat än hästar.


Som sagt, if it looks too good to be true, it's probably not true. Eller fusk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hästköttskandalen

Inläggav Alien » 2013-03-05 0:48:21

Socialantropologen Maria Sandberg skriver på SVT Debatt:

SVT skrev:HÄSTKÖTTSKANDALEN Som ordningsmänniskor har vi bestämt att hästar inte tillhör kategorin mat. Samtidigt är vi som konsumenter inte beredda att betala vad oxkött faktiskt kostar. Det är dags att inse att ekvationen inte går ihop. När Ikea drar tillbaka köttbullar på grund av larm om hästkött är det vår tids stora mathyckleri som blottläggs, menar socialantropologen Maria Sandberg.
http://debatt.svt.se/2013/02/25/hastarn ... thyckleri/

Om "vi är vad vi äter" så borde vi åtminstone få veta vad vi äter.

Dagens storskaliga, högteknologiska och industrialiserade matproduktion, som inleddes i slutet av 1800-talet, skiljer nästan alla människor från maten de äter. Den moderna konsumenten är distanserad från maten och dess ursprung, och vet inte heller exakt vad det är hon äter. Vi läser på innehållsförteckningen och vi litar på vad där står, tills det avslöjas att oxfilén egentligen var fläskfilé, eller att nötfärsen i köttbullarna egentligen var hästkött.

Då blir det uppenbart hur bräckligt förtroendet är, och hur osäkra vi känner oss inför maten som vi inte vet något om. Det här är problematiskt eftersom mat, till skillnad från andra varor vi konsumerar, är något som rent faktiskt blir en del av oss.

Med den bakgrunden är det inte alls uppseendeväckande att människor reagerar. Däremot är det hyckleri att inte inse att ”du får vad du betalar för”. Något kan inte vara hur billigt som helst utan att någon, någonstans längs med produktionsledet, får betala. I det här fallet är det hästar som fått plikta med sina liv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-03-05 1:11:56

Min tanke nu är.. vilken annan mat fuskas det med på ett sätt som är negativt för hälsan?

Man kan iofs själv ta prover och testa, men labben tar lätt flera hundra kronor per test. Några ideér?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hästköttskandalen

Inläggav Alien » 2013-03-05 1:26:51

Såvida man inte har egen gård med djur, som dessutom slaktas på gården kan man inte vara säker.

Men det är nog ingen som fuskar med grönsaker. Fast de kan ju innehålla rester av bekämpningsmedel, säkrast att odla sina egna grönsaker.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hästköttskandalen

Inläggav Parvlon » 2013-03-05 1:34:13

Nog bra mycket större risk att grönsaker innehåller onda avföringsbakterier från köttindustrin.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-03-05 1:36:44

Köttindustrin bör mao förstöras precis som Kartago ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hästköttskandalen

Inläggav joey_truelove » 2013-03-05 1:45:07

Parvlon skrev:Undrar hur många djur det genomsnittligt är i varje köttbulle/blandfärspaket etc., som säljs i Sverige.

Såg någon amerikansk dokumentär iaf som nämnde kring hundra eller tusen olika i varje hamburgare. Rätt äckligt om du frågar mig.

Jag tvivlar på att det sammantaget är så många, men det borde väl på det hela göra mindre skilnad, eller? I filmen Bad Boys vill jag minnas att de nämner att en korv innehöll kanske 30 djur - men precis som en bil du aldrig kör helt slut på bensin, kommer en liten mängd alltid att komma från originaltankningen, så det kan därför finnas små mängder av ännu fler individer.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Hästköttskandalen

Inläggav Parvlon » 2013-03-05 1:57:51

.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in