Hästköttskandalen (och annat matfusk)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hästköttskandalen (och annat matfusk)

Inläggav Alien » 2013-02-12 21:40:40

Vet vi vad det är för kött vi äter?

DN skrev:10 miljoner hamburgare har återkallats i Storbritannien och Irland. Och 7,5 ton lasagne från Findus i Sverige. Detta sedan det utlovade nötköttet visat sig vara upp till 100 procent hästkött. Nu väntar polisanmälan från flera håll. Detta har hänt:
http://www.dn.se/ekonomi/hastkottskanda ... a-har-hant

Hästköttet i Findus färdiga enportionslasagne har färdats en lång väg genom Europa. Flera olika länder och leverantörer är inblandade, visar en preliminär undersökning i Frankrike.

Utredningen om köttskandalen har karaktären av råttan på repet, alla skyller på alla. Flera parallella utredningar pågår i de berörda länderna, men än har ingen presenterat något svar om fuskets omfattning.

Men enligt Frankrikes finansminister Benoit Harmon har de en första preliminär kartläggning över den frusna felmärkta lasagnens tillverkningskedja, skriver euobserver.com

Hästköttet har levererats från slakteri i Rumänien till en handlare i Nederländerna. Sedan har det gått till en handlare på Cypern som i sin tur har sålt det vidare till den franska köttproducenten Poujol (som är leverantör till Spanghero).

Därifrån har hästköttet skickats till fabriker i Luxemburg som har tillverkat den frysta lasagnerätten. Fabrikerna ägs av den franska livsmedelsproducenten Comigel, som i sin tur är leverantör åt svenskbaserade Findus.

Skandalen hotar att sprida sig till flera länder. Comigel är köttförsäljare till totalt 16 länder, skriver The Independent.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/hastko ... in-tallrik

Nu tror jag ju inte att det är hälsofarligt att äta hästkött. Men fuskas det på ett sätt, kan det ju också fuskas på annat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hästköttskandalen

Inläggav slackern » 2013-02-12 21:51:16

Gamla nyheter läs den här boken. Problemet fanns redan för mer än 100 år sedan och skrivits en bok om problemet.

Bild

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Jungle
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hästköttskandalen

Inläggav arbogaerik » 2013-02-12 21:52:34

Alien skrev:Vet vi vad det är för kött vi äter?


-Ja, detta är ju naturligtvis bara toppen på ett isberg, för att floskla till det. Hästkött har jag faktiskt inget emot, brukade äta rökt tunnskivat som pålägg på knäckebröd när jag var liten, jättegott. Sedemera fick man inte kalla det för hästkött av nån anledning, fick då namnet hamburgerkött tror jag.

-Ne, hela snabbmatsindustrin är ju som gjord för "planerade fel", undrar hur många Gorbys man satt i sig i sina dar (dock ej de sista 5-10 åren) med tvivelaktigt innehåll?
:x icon
Senast redigerad av arbogaerik 2013-02-12 21:56:03, redigerad totalt 2 gånger.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Hästköttskandalen

Inläggav Moggy » 2013-02-12 21:53:02

Grejen med hästköttet är att hästarna ofta får en medicin som är farlig för människor. Hästar som är aktiva i hästsport får medicinen och har den lagrad i vävnader.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hästköttskandalen

Inläggav Alien » 2013-02-12 21:53:43

Vi kan ha ätit hästkött sedan i somras, de av oss som ätit Findus lasagne:

DN skrev:Enligt Findus franska samarbetspartner Comigel kan det ha funnits hästkött i deras leveranser sedan augusti i fjol.

Det franska köttföretaget Spanghero, som samarbetar med Comigel i leveranserna till Findus, förbereder i sin tur att stämma den rumänske leverantören, skriver franska nyhetsbyrån AFP.
http://www.dn.se/ekonomi/kan-ha-varit-h ... ndus-lange

Och rumänerna fick för många hästar - och åsnor. Det gällde att göra sig av med dem.

DN skrev:Rumäniens förbud mot häst- och åsnekärror på vägarna kan ha bidragit till köttskandalen, anser livsmedelsproducenter i Frankrike. Nu misstänker man att det även kan finnas åsnekött i den falskmärkta köttfärsen.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/hastfo ... ottskandal

Vilka är det som äter hästkött? Rumänerna själva gör det tydligen inte:
Rumänien pekas ut som ursprungslandet för hästköttet som har hamnat i färdigmaten. Trots att rumänerna själva inte äter hästkött är de stora producenter av varan.


I vanliga fall är det uttjänta dragdjur som slaktas:
Hästar som går till slakt är oftast uttjänta dragdjur. Villkoren för djuren i det rumänska jordbruket är tuffa. Redan i unga år är djuret förbrukat efter det hårda slitet.

Märren Sabarel är en av dem som har gjort sitt. Nu väntar hon på att skickas till Cicalex, en av landets största slakterier som säljer hästköttsprodukter inom Europa.

– Hon är sju år och brukade dra vagnen med redskap som vi använder på gården, säger bonden Ion, som driver jordbruk i byn Teiser till The Daily Mail.

– Sedan hästtransporter förbjöds på rumänska vägar har miljontals djur skickats till slakt, säger Jose Bove, till tidningen.

Hos franska livsmedelsproducenter har trenden väckt misstankar om att även åsnekött kan finnas i det felmärkta köttet, skriver The Independent.


Hästkött är billigare än nötkött:
Inköpspriset på hästkött är mer än fyra gånger lägre än för nötkött, vilket gör köttfusk till en lukrativ verksamhet.


Men hur är det med näringsvärdet? Och smaken?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hästköttskandalen

Inläggav Alien » 2013-02-12 22:04:31

Skulle ni kunna tänka er att äta hästkött, särskilt om det är billigare än annat kött?

Jag tror många har motvilja mot det. Kanske för att hästarna ses som mer "husdjur" än kor och grisar.

Jag såg två smäckra svarta hästar som föstes in i vagn på väg till slakt i Rumänien på nyheterna. Och jag blev alldeles gråtfärdig. Hästar som arbetat för människan, som kapplöpnngshästar el dragare, de borde få beta på gröna ängar som pensionerade. (Jag har kanske läst för många hästböcker som barn.) Men så går det ju inte till. Människan utnyttjar hästar precis som andra djur. När de inte är lönsamma längre så dödas de.

Är ju samma sak med t ex de irländska kapplöpnngshundarna. Hundälskande människor omplacerar en del av dem som sällskapshundar, bl a i Sverige.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hästköttskandalen

Inläggav Dagobert » 2013-02-12 22:10:21

Spoiler: visa
Amerikanarna kan göra "horse durves" av dem.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Hästköttskandalen

Inläggav elle » 2013-02-12 22:12:46

jag äter inga djur . de är mina vänner . :)
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hästköttskandalen

Inläggav Chilehead » 2013-02-12 23:07:42

Hästkött i sig är bra kött, det skandalen handlar om är fusk med märkning.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Hästköttskandalen

Inläggav Flawed » 2013-02-12 23:33:51

Jag äter hästkött med stor entusiasm.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Hästköttskandalen

Inläggav Moggy » 2013-02-12 23:44:35

Alien skrev:Skulle ni kunna tänka er att äta hästkött, särskilt om det är billigare än annat kött?

Jag tror många har motvilja mot det. Kanske för att hästarna ses som mer "husdjur" än kor och grisar.


Har inga som helst problem med det. Hästar är för mig ungefär som kor och grisar, bondgårdsdjur.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hästköttskandalen

Inläggav bugmenot » 2013-02-13 0:27:13

bugmenot
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-02-12

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-02-13 1:42:00

Bara ytterliggare bevis för att matindustrin och i synnerhet köttindustrin inte bör ges något förtroende. Hästkött är nog okej, men hästar behandlas också med phenylbutazone (bute) som är potentiellt cancerogent tillsammans med andra negativa effekter. Dessutom används ofta gamla och sjuka djur, t.ex sådana som man inte lyckats bota med antibiotika.. mums.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Parvlon » 2013-02-13 4:48:37

plåtmonster skrev:Hästkött fungerar lika bra men brukar vara kontaminerat med Phenylbutazone (bute) samt inte minst gamla och sjuka djur vilket är olämpligt.
Fast rovdjur och asätare brukar äta upp gamla och sjuka djur i första hand. Ser mindre fel i att ta överflödet faktiskt men kan du peka på att det är sämre på något vis?

Moderator Alien: Flyttat från denna tråd: rott-kott-och-charkuterier-ger-mer-cancer-t24664.html
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-02-13 5:11:46

För asätare går det bra. Människor är inte byggda för det.

Sjuka djur har som sagt patogener i köttet och sjukdomsprocesserna kan förändra köttets sammansättning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Parvlon » 2013-02-13 5:22:22

plåtmonster skrev:För asätare går det bra.

Människor är inte byggda för det.Sjuka djur har som sagt patogener i köttet och sjukdomsprocesserna kan förändra köttets sammansättning.
Till det sämre menar du, antar jag. Vart kan jag läsa mer om riskerna med att äta köttet från djur som dött i sjukdom/ålderdom?

Patogen är "något" som orsakar sjukdomar. Bakterier och skit brukar försvinna i uppvärmningen (som är typ inte alls naturlig). Fan vad jag stör mig på folk som säger att vi "är byggda" för köttätande.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-02-13 6:35:56

Det är olämpligt med sjuka djur, det ändrar köttet. De kan innehålla mediciner som är bra för det specifika djuret men väldigt olämpligt för människor. Det ökar också risken för kontaminering från rått till sådant om är steriliserat.

Var står det att jag påstått att människor är byggda för kött?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Vildsvin » 2013-02-13 10:44:32

Parvlon skrev:
plåtmonster skrev:Hästkött fungerar lika bra men brukar vara kontaminerat med Phenylbutazone (bute) samt inte minst gamla och sjuka djur vilket är olämpligt.
Fast rovdjur och asätare brukar äta upp gamla och sjuka djur i första hand. Ser mindre fel i att ta överflödet faktiskt men kan du peka på att det är sämre på något vis?


Vilda rovdjur har inte lyxen att avstå från dålig kost, för dem är det viktigt att få i sig näring. Cancer är inget problem för dem eftersom det uppstår först när mutationer ackumulerats, cancer är alltså främst en ålderssjukdom och vilda djur blir inte så gamla.

Människor i ett förindustriellt samhälle kan också ses som vilda djur, för dem gäller samma levnadsvillkor. I Sverige år 1750 var medellivslängden 35 år, att bli så gammal att man fick ålderssjukdomar var ett lyxproblem, det gällde att få tillräckligt med näring för att överleva barndomen.

Men i dagens samhälle när vi är så rika så är det bästa för oss om vi bara äter den hälsosammaste födan - vilket dock innebär ett slöseri med resurser.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Flawed » 2013-02-13 15:29:25

Finns det några länkar där det framgår att Phenylbutazone skulle kunna vara hälsovådligt för människor i kött?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Vildsvin » 2013-02-13 16:37:23

Flawed skrev:Finns det några länkar där det framgår att Phenylbutazone skulle kunna vara hälsovådligt för människor i kött?


Det användes som människoläkemedel förut men drogs tillbaka (iallafall från Västvärlden) pga biverkningar. Citat från 1980:

To evaluate the toxicity of phenylbutazone as it is commonly used in sports medicine, a group of 3,000 healthy young athletes was studied following 1-week courses of phenylbutazone for various sports-related inflammatory problems. No serious adverse reactions were encountered. Four percent of the patients experienced mild gastrointestinal disturbances with less than 1% of the patients being forced to discontinue the medication. Compiling the results of other studies, it is estimated that the risk of a serious reaction to phenylbutazone is less than 1 per 100,000 when the drug is used by healthy young individuals for periods of 1 week or less. This risk increases significantly in older patients and with longer periods of treatment.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7053221
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Flawed » 2013-02-13 16:52:38

Känns inte så jättealarmerande.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Parvlon » 2013-02-13 19:17:37

Vildsvin skrev: I Sverige år 1750 var medellivslängden 35 år
Låter som ett extremexempel men du vet att man räknar med spädbarndsödligheten, eller?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-02-13 22:47:47

En liten trevlig sjukdom som hästar kan få som tydligen hindrade Rumänien att exportera sitt hästkött:
enwp: Equine infectious anemia
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Vildsvin » 2013-02-14 0:47:13

Flawed skrev:Känns inte så jättealarmerande.

Som sagt vi lever i Västvärlden. Det är bättre att kasta bort alltihop än att 1 av 10 miljoner dör en vecka tidigare än vad den skulle ha gjort annars. Man får dock räkna med att kasseringen leder till extra transporter vilket också förkortar livet på folk (bland annat genom att lastbilar virvlar upp partiklar som accelererar lungornas åldrande).

Parvlon skrev:
Vildsvin skrev: I Sverige år 1750 var medellivslängden 35 år
Låter som ett extremexempel men du vet att man räknar med spädbarndsödligheten, eller?

Ja, det vet jag. Men om 1750 års fattiga gravida och nyblivna mammor hade ätit lasangen som är för farlig för oss att äta idag hade barnen kunnat födas mer välnärda och bröstmjölken hade kunnat bli näringsrikare.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in