Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2013-02-20 10:58:46

Metylfenidat har tydligen smärtlindrande egenskaper.
Det kan juvara bra och dåligt,jag har tydligen lyckats att få ett muskelfäste i armen att gå sönder medan jag tränade på gymet på något sätt,kan ju tänkas att metylfenidatet gör att man inte känner när en skada är på gång.
(Väldigt svårgoglat eftersom det också används för att få folk som använder stora doser opiater mot svår smärta att hålla sig vakna...)
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2013-02-22 12:04:32

Hade ett något förvirrat samtal med överläkare igår, gällande min eventuellt kommande CS-medicinering.
Rätt vad det var började hon surra om epilepsimedicin... och där åkte mina tankar ut genom fönstret ut i världsrymden, haha. ADD var det ja ;-)

Vad menade hon med epilepsimedicin ihop med CS om jag nu har ADD (och möjligen Asperger)?
Benso så jag inte "hittar på nåt dumt" i väntan på att CS börjar funka? :-)056
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2013-02-22 17:46:07

Har du fått epilepsi medicin utskrivet eller vad?
Det är väl bara iktorovil o som anses vara en epilepsi medicin som är släkt med benso familjen.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2013-02-23 23:22:06

Ska läsa igenom tråden men min läkare sa att jag inte borde ta ritalin för jag skulle bli mer aspig. Läkaren innan trodde ritalin var det perfekta för mig.

För mig.... blir mindre aspig. Visst, kan få ett fokus men kan oxo komma mig för saker, dessutom blir jag snällare och mer social, vanligtvis är jag rätt sur/neutral och asocial.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2013-02-25 9:27:01

Nej, fick inget alls utskrivet.
"Någon" skulle kontakta mig med nån slags besked "oavsett" i fredags... ingen ringde! :-)Raging
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2013-02-25 21:18:15

Seroquel skulle jag få imorgon, sen urin- & blodprover och om en vecka CS?
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta

Inläggav ulfthomas » 2013-03-06 2:35:24

Hej,
jag har Asberger, diagnosen fick jag i Falkenberg för ca 3år sedan! Har haft många diagnoser genom livet, för mått dåligt den mesta tiden! Har tagit/fått concerta 2*18mg, i 3år nu och mått mycket bra, Inte så trött heller, nästan normal, det är så roligt att göra saker och det blir bra samt klart! Den läkaren som skrivit ut medicinen har slutat, den nya vägrar skriva ut, men skrev ut för 3 månader, så jag har Changs att hittar en ny läkare! Jag har inte ADHD diagnos, men som yngre hade jag bla Damp, kommer jag ihåg! Funderar, kanske någon vet någon bra och seriös Psykiatriker mellan Halmstad och Göteborg, Borås? Jag är 57år nu, ser ung ut, som 35 säjer de, vet inte varför, borde vara tvärtom, har ju haft det slitsamt!
Goa hälsningar Thomas
ulfthomas
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-03-05

Concerta

Inläggav Flawed » 2013-03-06 23:18:07

Damp=ADHD
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta

Inläggav MsTibbs » 2013-03-07 0:07:05

Flawed skrev:Damp=ADHD


DAMP=ADHD+DCD
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Concerta

Inläggav Lilla Gumman » 2013-03-07 0:17:02

Hej!

Jag har AS och ADHD, äter Concerta.
Just nu äter jag 108 mg på morgonen och 36 mg på eftermiddagen.
Maxdosen (son enbart är ett riktmärke) ligger på 110 mg per dygn, så nu vill nån stafettläkare sänka dosen. Stafettläkaren tyckte att 140 mg per dygn lät mycket. Men, riktlinjerna för maxdosen är utarbetade på barn. Jaja, vi får se vad stafett-sköterskan säger som jag ska träffa den 12 mars. Antagligen blir det 74 mg på morgonen och 36 på eftermiddagen.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Concerta

Inläggav ulfthomas » 2013-03-08 1:58:08

Hoppas det går bra Lilla Gumman! Vi får höras sen. Läkarna lämnar inte över information när de slutar och de nya verkar bara ifråga sätta och förstår inte att det finns orsaker till tex medicinering!
ulfthomas
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-03-05

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav weasley » 2013-03-08 21:42:01

Tekniker:

Slog ihop två trådar om samma ämne.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2013-04-07 12:25:22

Kramp i käkarna, känns det igen?
Har ätit metylfenidat i ca 1 månad nu, råkade äta 130 mg per dag ca 3-4 dagar - pga missförstånd.
Bet under de dagarna ihop käkarna rätt ordentligt...
Nu äter jag 70-80 mg - men får ändå lite kramp, främst på kvällen....
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Parvlon » 2013-04-07 13:17:47

SgtArdbeg skrev:Kramp i käkarna, känns det igen?
Har ätit metylfenidat i ca 1 månad nu, råkade äta 130 mg per dag ca 3-4 dagar - pga missförstånd.
Bet under de dagarna ihop käkarna rätt ordentligt...
Nu äter jag 70-80 mg - men får ändå lite kramp, främst på kvällen....
Magnesium hjälper mot det om jag inte minns helt fel.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Asperger76 » 2013-04-11 9:27:09

kiddie skrev:Ska läsa igenom tråden men min läkare sa att jag inte borde ta ritalin för jag skulle bli mer aspig. Läkaren innan trodde ritalin var det perfekta för mig.

För mig.... blir mindre aspig. Visst, kan få ett fokus men kan oxo komma mig för saker, dessutom blir jag snällare och mer social, vanligtvis är jag rätt sur/neutral och asocial.


Min läkare menade på att jag troligen blir mindre aspig av Ritalin. Nu har jag iofs även haft en långdragen depression vilket gjort att mina exekutiva svårigheter med vardagssysslor blivit mycket värre. Började med Ritalin igår, titrerar upp lite sakta, idag enbart 20 mg tabletter (snabbverkande, ej depot) nu på morgonen. Igår 10 fm, 10 em. Ska utvärdera effekt på puls och blodtryck om en vecka innan dosen höjs. Hoppas ffa på att det ska ge mig bättre tolerans inom det sociala, är också (enligt omgivningen) ganska sur och osällskaplig. Hur menar du förresten att du kan komma för dig saker? Som att bygga på AS med ADD? Lättdistraherad?
Asperger76
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2013-04-10
Ort: Precisdärduintetror.

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Asperger76 » 2013-04-11 9:40:50

ulfthomas skrev:Hej,
jag har Asberger, diagnosen fick jag i Falkenberg för ca 3år sedan! Har haft många diagnoser genom livet, för mått dåligt den mesta tiden! Har tagit/fått concerta 2*18mg, i 3år nu och mått mycket bra, Inte så trött heller, nästan normal, det är så roligt att göra saker och det blir bra samt klart! Den läkaren som skrivit ut medicinen har slutat, den nya vägrar skriva ut, men skrev ut för 3 månader, så jag har Changs att hittar en ny läkare! Jag har inte ADHD diagnos, men som yngre hade jag bla Damp, kommer jag ihåg! Funderar, kanske någon vet någon bra och seriös Psykiatriker mellan Halmstad och Göteborg, Borås? Jag är 57år nu, ser ung ut, som 35 säjer de, vet inte varför, borde vara tvärtom, har ju haft det slitsamt!
Goa hälsningar Thomas


Hej Thomas, det låter härligt, att du fått tillbaka lite energi och glädje! Hoppas på samma sak, började med Ritalin igår. Jag är 36 år, blir oftast misstagen för att inte ha fyllt 20 ännu. Har en liten teori om att det kanske kan bero på att mimiken genom hela mitt liv varit väldigt begränsad, vilket gjort att jag inte utvecklat skrattrynkor...? Har ändå de senaste 20 åren mått ganska dåligt, med många depressiva episoder. Jag har aldrig kunnat visa det utåt, min mimik är nästan alltid helt neutral, även om det är kolsvart mörker på insisdan. Samma de få gånger jag känt verklig lycka. Det är sällan jag känt att något egentligen varit riktigt roligt, förutom då jag snöat in fullständigt i något nytt intressant ämne. Tyvärr har energin aldrig riktigt räckt till för att fortsätta och slutföra något, eller att använda mina kunskaper i ett vettigt sammanhang. Är nu sjukskriven sedan ett år tillbaka, blev tvungen att avbryta mina läkarstudier efter 6 terminer för några år sedan eftersom jag helt tappat lusten och orken för allt. Har en fil.kand i psykologi sedan 14 år samt en massa andra strökurser i varierande ämnen, har alltså trivts hyfsat bra med att studera, men så fort jag har arbetat inom något har mitt liv bara blivit värre.

Kanske lite utsvävande om irrelevanta saker, men det jag egentligen ville säga var nog att jag hoppas på att Ritalin kan komma att ha en positiv effekt på mig också, tack för att du delat med dig av dina erfarenheter, och att du hittar någon bra läkare! Annars får du flytta till Jönköping, kan verkligen rekommendera ffa en här, som tagit mina problem på största allvar och hjälpt mig med mycket, PM:a om du vill veta mer!
Asperger76
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2013-04-10
Ort: Precisdärduintetror.

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Asperger76 » 2013-04-17 14:43:21

SgtArdbeg skrev:Hade ett något förvirrat samtal med överläkare igår, gällande min eventuellt kommande CS-medicinering.
Rätt vad det var började hon surra om epilepsimedicin... och där åkte mina tankar ut genom fönstret ut i världsrymden, haha. ADD var det ja ;-)

Vad menade hon med epilepsimedicin ihop med CS om jag nu har ADD (och möjligen Asperger)?
Benso så jag inte "hittar på nåt dumt" i väntan på att CS börjar funka? :-)056


Antagligen syftade hen på att det är bra att inleda med Lamotrigin som stabiliserande innan du börjar med CS, ska enligt min psykiater ge någon form av "skyddande" effekt för hjärnan innan man kör igång med CS... Förstår inte riktigt teorin bakom ärligt talat, har inte orkat googla så mycket efter det heller. Jag började med Lamotrigin för ca ett halvår sedan, och med Ritalin först för en vecka sedan. Håller på att titrera in dosen för Ritalin just nu, känns ganska svårt eftersom min energinivå och mitt mående skiljer sig åt ganska mycket dag för dag normalt sett.
Asperger76
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2013-04-10
Ort: Precisdärduintetror.

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2013-04-18 22:25:47

Seroquel blev det... Stabiliserande, antidepp och hjälp till bra sömn.
Medikinet och concerta dagtid.
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav imagine » 2013-04-20 23:35:56

Jag tror att det kan bero på att man blir så mycket mer fokuserad på det som man verkligen tycker om att omgivningen spelar mycket mindre roll.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav m37h0d » 2013-04-26 2:18:58

Ann skrev:Finns det någon här som har både autismdiagnos av något slag och adhd och äter concerta? (pust, det blev en lång och konstig mening)

Det är många som säger att man kan bli "mer autistisk" vad nu det innebär av att äta medicin som dämpar adhdsymtomen och jag undrar hur vanligt det är. Om det finns någon som upplevt det här så undrar jag på vilket sätt som ni blivit förändrade.


När du skriver att
Ann skrev:att man kan bli "mer autistisk" vad nu det innebär av att äta medicin

Kan jag enkelt förklara det med att om man medicinerar mot ADHD så minskar symptomen.
På såvis blir Asperger'n mer framträdande.

Inget magiskt / Ingen biverkning som gör dig mer autistisk av centralstimulerande medicin, det är bara en myt.

Hälsningar, PG
m37h0d
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2013-04-26
Ort: Mellansverige

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2013-05-04 13:54:14

Kan det vara så att en för LÅG dos mest ger dåliga effekter? Att man inte kommer ur ADD-dvalan riktigt och sen går rakt på rebound-effekterna?
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav m37h0d » 2013-05-04 17:56:56

SgtArdbeg skrev:Kan det vara så att en för LÅG dos mest ger dåliga effekter? Att man inte kommer ur ADD-dvalan riktigt och sen går rakt på rebound-effekterna?


Allt är individuellt.

Jag behöver 160-180mg snabbverkande Ritalin per dag för att bli av med mina adhd symptom.
Problemet är att biverkningarna blir hemska i dom doserna och när det är snabbverkande,
så jag väntar på ett nytt preparat som min läkare sökt licens på som heter Vyvanse och
är en långtidsverkande version av Metamina.
Vyvanse är lisdexamfetamin och utsöndras jämnt under dagen under 12-14 timmar.
skillnaden mellan metamina är att dom har fäst en L-Aminosyra molekyl på dexamfetaminet som heter lysin som bryts ner sakta och därmed också dexamfetaminet.
Skall bli intressant att få pröva denna sedan.

PG
m37h0d
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2013-04-26
Ort: Mellansverige

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2013-05-06 22:35:50

Har du provat Metamina innan, eller går du direkt på Vyvanse?
Hur är det förresten med högkostnadsskyddet på licenspreparaten?
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-05-06 22:59:24

SgtArdbeg skrev:Hur är det förresten med högkostnadsskyddet på licenspreparaten?


Jag har både Metamina och Melatoninen på licens och högkostnadskortet gäller för bägge.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in