Vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav colaflaska » 2012-10-05 9:22:55

Jahapp, nu har jag fått nya mediciner.

Så just nu går jag på..

Venlafaxine 225mg dagligen
Lamitrogin 300mg dagligen
Voxra 150mg som ska ökas till 300mg om ca 4 veckor.
Circadin (Melatonin) 2mg vid behov (tar det dagligen).
Xanor vid behov mot ångest och som lugnande. 0,25-0,75mg (första gången jag har det, har aldrig haft riktig benso innan men jag är jävligt skeptisk till det. vill inte hamna i ett bensoberoende. jag är en beroendeperson.)
Theralen vid behov mot ångest och som lugnande.

Anledningen till att jag har både Xanor och Theralen är för att jag tidigare haft det och jag bad om något mildare som jag kan ta om jag får ångest i skolan. Inte sådär överdrivet kul att bli smått drogad när man sitter och försöker göra ett matteprov :P

Tanken är att Venlafaxinet ska bytas ut mot Voxran om jag svarar bra på det, vilket jag verkligen ser fram emot.. Speciellt att kunna bli sexuellt upphetsad igen. Jag har nämligen gått på SSRI/SNRI under i princip all tid då jag varit sexuellt aktiv :(

Någon som har erfarenhet av Voxra?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-10-07 12:38:23

colaflaska skrev:Någon som har erfarenhet av Voxra?

Jag har Voxra, men som ADHD-medicin och som det har det funkat rätt bra.
tagit bort mina humörsvägningar. Deppigheten har dock inte blivit bättre men det har varit en av de bästa mediciner jag prövat. Men alla reagerar ju så olika på mediciner, så det är svårt att säga hur just du kommer reagera på Voxra.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav madicken » 2012-10-07 14:05:02

Zima33 skrev:
cursedforever skrev:nja depression är typ som virus. så tar man anti depressiva. så blir man typ botad och då fungerar man ju snabbare. dessutom så ökas halten av ämnnen i hjärnan det är klart att man får bättre :)

Jag blev inte botad. Antidepressiva funkar inte alltid. :(


Jag kan tyvärr bara instämma. Antidepressiva är inget botemedel. Det kan bara höja sinnesstämning etc, OM det funkar, vilket det inte alltid gör. Jag har provat en hel uppsjö med både antidepressiva, ångestdämpande, sömnmedel, neuroleptika (don't ask me why).... Ingen antidepressiv har fungerat för mig och jag har provat många!

Jättekul för alla som det fungerar för dock, grattis till alla er!
madicken
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2012-10-02
Ort: linköping

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav MsTibbs » 2013-01-29 15:48:30

Vilka mediciner har/har ni haft? Vad tycker ni om dem? Hiss eller diss?



Concerta (54mg mot ADHD) tror jag inte jag har nån biverkan av

Zyprexa 5+20mg antipsykotisk, har jag gått upp 20-30kg i vikt av, men jag mår så bra av den att det får vara!

Litium 1+2st stämningsstabiliserande skojar med sköldkörteln, därför har jag fått börja med Levaxin, men det är bara en tablett till per dag så det är lugnt.

Imovane insomningstablett 7,5mg blev jag gul på tungan och äcklig smak i munnen morgonen efter av i början, men nu är det borta

Xanor och Xanor depot lugnande funkar bra, men vet inte hur det blir att trappa ner såsmåningom? Jag tar sällan vid-behov.

Theralen lugnande samt för sömnen, droppar gör att tungan domnar, jag tycker det är behagligt. Dock får jag "baksmälla" av den om jag tar den mot sömnen.

Atarax lugnande, gjorde inte mycket varken från eller till, slutat med den.

Lamictal stämningsstabiliserande, gjorde att jag fick ont i huvudet av form "jag har en för liten hatt på mig" om ni förstår. Slutat md den.

Sobril lugnande, var bra och mild, fick något baksmälla i form av svårt att vakna. Slutat med den för läkare tyckte jag hade för mycket mediciner.

Cisordinol antipsykotisk, 20mg, tabletter gjorde mig till ett trögtänkt långsamt stelt Parkinson-monster som gjorde ont i lederna och helst ville sova hela dagen för hela jag blev så långsam. Slutat med den. Fick Akineton mot biverkningarna, blev bättre men gick över på Zyprexa.

Zoloft 100mg mot depressioner, funkar om än milt. Inga bieffekter nu, men eventuellt var det den som gjorde mig su-benägen för några år sedan.

atoms

Slog ihop två trådar om samma ämne. Notera att samtliga inlägg i denna den senare av de två trådarna passar in mellan två av inläggen i den tidigare tråden.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Kouzelny » 2013-02-01 22:18:41

Herregud. Vi är läkemedelsföretagens guldklimpar!

Själv har jag 5 mediciner jag äter stadigt.
80mg Medikinet.
60mg Cymbalta.
två olika betablockerare.

Sedan kan jag proppa i mig en del av det du räknar upp, men gör det ytterst sällan!

Mitt mål är att ta bort hela rasket.

För jag hatar och föraktar läkemedelsföretagen.
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Pieohpah » 2013-02-02 3:26:24

Atarax och Sobril har jag testat, och jag känner inte av dem alls. Tar jag mycket blir jag nipprig och tar jag normal dos kan jag lika gärna låta bli.

Nu tar jag endast Deproloft som är ett kosttillskott och ger kroppen byggstenar för att kunna producera Serotonin och Dopamin.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Karlstad » 2013-02-02 5:37:44

Jag har 3 st tabletter jag äter varje dag. Sobril o Effexor o en till som namnet e konstigt på. Jag vet inte riktigt vad den heter. Men jag mår nog lika bra/dåligt med eller utan dom. Nja ok jag ska erkänna att hade det inte vart för vissa av dom hade jag inte funnits här i dag. Dom och ect behandling hjälpte mig att bli gladare i alla fall.
Karlstad
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2012-09-29

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Levande » 2013-02-02 9:40:15

Lergigan - 5-25 mg vid behov har jag ätit i 13 år, ibland fungerar det bra, ibland fungerar det inte alls
Atarax - Helt värdelöst för mig, ingen som helst effekt
Propavan - Helt värderlöst för mig, ingen som helst effekt
Sobril - 10 mg vid behov till och från i 5 år, ibland fungerar det bra, ibland fungerar det inte alls
Imovane - Haft förut, bieffekter annars välfungerande
Stilnoct - 10 mg till natten vid behov till och från i 8 år, ibland fungerar det bra, ibland fungerar det inte alls
Citalopram - 20-60 mg, ätit i perioder, ingenting nu, fungerar några månader men sen måste jag höja och till slut kan man inte höja längre
Mianserin - Provat, gick upp 15 kg på en månad
Venlafaxin - 150 mg, fungerar fantastiskt bra, blev hypoman efter två månader och fick sluta

Nu äter jag bara kosttillskott och vid behovsmediciner.
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Red and green » 2013-02-02 19:48:30

I dagsläget enbart betablockerare och massor av vitaminer & hälsopreparater. Hade SSRI tidigare men blev bara konstig och ångestfyll av dem och slutade självmant.
Jäkla lång biverkningslista hade dom. Skrämde vettet ur mig.

Ja just det Imovane 5mg vid behov. Nästan placebodos men funkar jätte bra.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav MsTibbs » 2013-02-02 20:54:59

Jag tycker inte Imovane är placeboiga, de flest jag talat med tycker om Imovane, även de "gamla rävarna" i branschen, om än oftast på 7,5mg (jag) eller tom två styck. Min mor tar en kvart 5mg (dock mycket sällan) och hävdar att det hjälper, så är det placebo, leve placebon! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-02-02 21:22:58

Jag tog en Imovane en gång men jag blev så yr i huvudet dagen därpå så jag tog aldrig några fler. :roll:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav MsTibbs » 2013-02-02 21:26:33

Bjäbbmonstret skrev:Jag tog en Imovane en gång men jag blev så yr i huvudet dagen därpå så jag tog aldrig några fler. :roll:


Man vänjer sig, jag är inte yr nu, bara första fyra dagarna. Den gula tungan och smaken försvinner också på fyra dagar.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav earlydayminer » 2013-02-02 21:31:25

Tar inte längre:
Mianserin 10 mg - fungerade OK, somnade in bra på nätterna.
Atarax en hel del mg - Totalt värdelös, jag blev bara trött. Det var min ångest som skulle dämpas.
Theralen en del ml - Totalt värdelös, jag blev bara trött. Det var min ångest som skulle dämpas.
Imovane 7,5 mg - Mycket effektiv vid insomningsproblematik. Testade en halv och sedan en fjärdedel, samtliga verkade lika effektivt lika snabbt. Slutade för att det är en skitmedicin i grund och botten, vill inte bygga upp mer tolerans till fler mediciner. Dessutom tycker jag insomningstabletter är läskiga och samtliga är säkert ganska instabila och farliga.
Xanor/Alprazolam (vid behov) max 0,5 mg x 3 / dag - Mycket effektiv. Mycket beroendeframkallande. Ansökte ej om nya p g a att jag inte vill äta det längre.
Medikinet/Metylfenidat 20 mg - Effektiv, men trivdes inte med att det milt liknade effekten man får som efter man sniffat amfetamin.

Tar nu:
Citalopram 10 mg - fungerar OK. Hatar medicinen från djupet av mitt hjärta, men äter den mest för att jag inte snackat med en läkare om att sluta äta den.
Xanor/Alprazolam Depot 3 mg/dag - Mycket effektiv, men jag har byggt upp en toleransnivå över den utskrivna så nu känns det som jag äter de i onödan. Kommer trappa ner 0,25 mg varje vecka fr o m måndag 4/2. Sedan är det slut.

Kommer kanske ta:
En annan bensodiazepin, förhoppningsvis 10 mg Stesolid/Diazepam eller 25 mg Sobril (vilket jag inte hoppas på, då effekten är mycket kortvarig). Enbart vid behov p g a min långvariga behandling som pågår och för att jag ska slippa få dödsångest i värsta fall.

Bensodiazepiner är det enda som fungerar bra vid min typ av ångest. Vid behov är OK, men undvik Xanor/Alprazolam och försök få Stesolid/Diazepam istället. Stesolid/Diazepam = Mycket längre halveringstid (20-100 timmar mot Xanors 6-12 timmar) och risken för tillvänjning är mycket mindre.

Det kan vara MYCKET JOBBIGT när alprazolam sakta lämnar kroppen, mycket jobbigt!


JAG TYCKER INTE OM MEDICINER.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Richard » 2013-02-03 14:09:01

Mediciner som jag testat:

Antidepressiva
Seroxat/Paroxetinc
Efexor/Venlafaxin - Hjälper mycket bra
Remeron/Mirtazapin - Kände ingen förbättring, men gick upp i vikt
Tolvon/Mianzerin - Ingen märkbar effekt
Fontex/Fluoxetin - Hjälper lite
Aurorix/Moclobemid - Hjälper ganska bra
Cipralex/Escitalopram - Hjälper inte särskilt mycket

Lugnande medel
Sobril - Blir mest trött av dem, men de hjälper bra
Iktorivil - Hjälper mycket bra
Xanor - Hjälper mycket bra
Temesta - Hjälper mycket bra
Tegretol - Dålig
Neurontin - Dålig
Lyrica - Sådär, men blir helt snurrig på dem
Atarax - Dålig
Buspar - Dålig
Stesolid - Hjälper bra
Heminevrin - Dålig, fick bara en massa stickningar i huvudet
Somadril - Hyfsad
Fenemal - Dålig, märkte inte ett dugg

Sömnmedel
Imovane/Zopiklon - Hjälper bra
Stilnoct/Zolpidem - Hjälper bra
Nitrazepam - Hjälper bra
Flunitrazepam - Hjälper bra
Theralen - Hjälper mycket bra
Propavan - Hjälper bra
Valeriana - Hjälper inte ett dugg
Amobarbital - Dålig. Finns ej i Sverige
Secobarbital - Bra, somnar snabbt. Finns ej i Sverige,

Antipsykotika
Risperdal - Hjälper, men blir trött av de
Zyprexa - Hjälper inte ett dugg, men gick upp i vikt av dem
Esucos - Hjälpte lite. Finns ej i Sverige längre.
Haldol - Hjälper mycket bra
Nozinan - Hjälpte lite
Zeldox - Hjälpte inte ett dugg
Abilify - Hjälpte inte ett dugg

Övriga
Concerta - Hjälpte lite
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-02-03 15:46:30

MsTibbs skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag tog en Imovane en gång men jag blev så yr i huvudet dagen därpå så jag tog aldrig några fler. :roll:


Man vänjer sig, jag är inte yr nu, bara första fyra dagarna. Den gula tungan och smaken försvinner också på fyra dagar.


Det är möjligt. Men det verkar ganska kontraproduktivt för tillfälligt bruk. Om nu vitsen är att man ska fungera dagen därpå.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav lillgrisen » 2013-02-03 16:31:18

Ingen här som har provat risperidon ? hur fungerade den för dig ?
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav kuj kuj » 2013-02-03 17:24:00

mediciner som jag tar nu_!

fuxetin - funkar bra
haldol - funkar bra
lergigan - funkar hyfsat
olanzapin - dålig
strattera - helt värdelös

har provat många andra som jag inte kommer ihåg namnet just nu!
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Richard » 2013-02-04 13:07:16

lillgrisen skrev:Ingen här som har provat risperidon ? hur fungerade den för dig ?

Jag har haft Risperdal, vilket är samma sak som Risperidon. De fungerade för mig, men jag blev så trött av dem o så gick jag upp ca 10 kg av dem. Åt 0,5 - 2 mg.

Seroquel/Quetiapin glömde jag i min lista, kände inte ett dugg, men gick upp i vikt av den också.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Narkeremiten » 2013-02-04 19:17:26

Det var en sjuhelsikes lista på mediciner några av er tar. Kan gladeligen säga att jag inte tar en enda tablett, annat än Losec för magkatarren.
Under mitt tonårsliv tog jag en del mot sömn och depression, men fick slutligen nog av detta inrutade liv jag då levde. Jag sa åt mig själv att jag ska finna det jag söker här i livet, och om det inte går utan medicin så får mitt liv utebli. En vacker dag slutade jag abrupt, utan någon övergångsprocess.
Återkommande mickrodepressioner och sömnlösa nätter är något man fått leva med.
Narkeremiten
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-01-31
Ort: Örebro

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav 424stil » 2013-02-04 19:55:22

Mediciner jag haft:

Zyprexa - mot tung psykos. Gjorde mig till en zombie men efter några år kunde jag trappa ner den och nu äter jag den inte alls sedan 2011. Gick upp 25 kilo i vikt av den men gick ner dom efter jag slutade äta den.

Theralen (droppar) - skulle väl hjälpa mot rastlöshet eller ångest eller nåt. Blev seg som fan av den och den hjälpte väl ibland.

Akineton - mot biverkningar av andra mediciner.

Sobril - för att lugna ner mig, hjälpte lite i början men jag hade den varje dag så den slutade verka efter ett tag.

Concerta (54 mg) - mot ADHD. Läkaren felbedömde mig och skrev ut Concerta trots att jag inte har ADHD, blir dock lugn av amfetamin men jag missbrukade denna medicinen totalt. Fick ibland tre månaders utskrivet på en gång och kunde sitta uppe fem dygn utan att sova och äta och bara spela tv spel. :lol: Jag sa till min nya läkare att jag vill sluta äta den 2011 och han tyckte det var en bra ide.

Mediciner jag har nu:

Risperidon - mot psykos. Jag hade 4mg förut men har sedan januari 2012 trappat ner var tredje månad. Nu äter jag 0,5mg sen några veckor tillbaka.

Stesolid - mot ångest. Hjälper men man blir så ruskigt seg av dom.

Propavan - för att inte vakna hela tiden på natten. Hjälper men man är seg ganska länge efter man vaknat.

Imovan - för att kunna somna. Hjälper bra men jag kan inte ta dom varje kväll för jag har vant mig vid dom. Tar ungefär 4 kvällar i veckan.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-04 19:56:57

Äter just nu Fluoxetin och melatonin.

Fluoxetinet hjälper mig lite med tvången och ångesten över mina tvång och fixeringar. Minskade dosen till 5 p.g.a. ökat håravfall, och nu river fixeringarnas ångest i mig igen.

Melatonin är på prov på inrådan av läkare. Fick köpa själv då hon inte får igenom licensen. Märker inget direkt av melatoninet. Ska försöka med lägre dos och tidigare, vilket sägs hjälpa mot knasad dygnsrytm. Få se vad som händer.

Vissa anser Melatonin vara tillskott, och jag vet många som tar det som det, utan att ha sömnproblem.

Mitt mål är att slippa Fluoxetin, men jag kan inte leva ett helt liv med tvång och fixeringar som naglar fast mig i ångest och ritualer.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Lonya » 2013-02-04 20:15:09

Ritalin 40 mg x 4 (5) per dag
Theralen ca 12-16 x 5 mg per dag
Sertralin 100 mg per dag

Funkar ok, behöver segt höga doser tydligen, enligt läkare varje fall. Men visar toppen bra resultat på prover osv, trots doseringarna. Antar att jag har hög förbränning.
Lonya
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-10-12

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav kullan » 2013-02-04 20:19:50

Tar inga mediciner alls.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Levande » 2013-02-04 20:25:18

Bror Duktig skrev:Äter just nu Fluoxetin och melatonin.

Fluoxetinet hjälper mig lite med tvången och ångesten över mina tvång och fixeringar. Minskade dosen till 5 p.g.a. ökat håravfall, och nu river fixeringarnas ångest i mig igen.

Melatonin är på prov på inrådan av läkare. Fick köpa själv då hon inte får igenom licensen. Märker inget direkt av melatoninet. Ska försöka med lägre dos och tidigare, vilket sägs hjälpa mot knasad dygnsrytm. Få se vad som händer.

Vissa anser Melatonin vara tillskott, och jag vet många som tar det som det, utan att ha sömnproblem.

Mitt mål är att slippa Fluoxetin, men jag kan inte leva ett helt liv med tvång och fixeringar som naglar fast mig i ångest och ritualer.


Skrev hon recept på melatonin eller har du köpt det som kosttillskott? (Förstår att du inte fått det med förmån.)
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in