Vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav mikael » 2013-04-21 16:39:25

emmalind skrev:
mikael skrev:
emmalind skrev:Nu:
Cymbalta - när jag har fått dosen höjd kan jag uppleva gäspningar, liksom "för mycket" energi i musklerna. Men är väldigt nöjd med effekten.
Theralen - för att somna. Kan ibland göra mig trött nästa dag. Tungan domnar bort.

Vid behov:
Sobril - hjälper mot min ångest.
Imovane - gör att jag kan somna, när jag har en period av insomni, och som andra sagt, får det att smaka riktigt illa i munnen nästa dag.

Förut:
Mirtazapin - började men slutade ganska snabbt, efter att jag läst om att viktuppgång var en vanlig bieffekt.
Zoloft - SSRI, förändrade mina smakupplevelser, typ apelsinjuice smakade som svamp.
Cipramil - SSRI, blev mer deprimerad av.
Efexor - SNRI, hjälpte till viss del. Efter att dosen höjdes, och blev ganska hög, så började jag se suddigt, och var extremt yrslig, även om jag låg ned.
Atarax - kände ingen som helst effekt.
Stesolid - upplevde aldrig något beroende, jag tyckte den hjälpte, men en läkare på psykiatrin kallade det rävgift.
Circadin - märkte ingen effekt.
Propavan - fungerade när jag fick det utskrivet första gången, men senare gånger har jag fått fruktansvärda myrkrypningar.
Stilnoct - har bara tagit den när jag varit inskriven, eftersom jag är livrädd för bieffekten att gå upp mitt i natten och göra knäppa saker. Men den fick mig att sova.
Nozinan - neuroleptika, som jag fick för mina svåra insomningsproblem. Blev som en zombie nästa dag, men under en kortare period var det värt det för att få sova.


Så bra rävgift kan vara.
Mitt benzo var oxå rävgift, sade en del läkare men då är dom utan empati och behöver empati-rävgift medicin.
Många kändisar äter rävgift i terapeutiska doser.
Dom blev mycket gamla många av dom.
Börjar man missbruka kan man få hjälp.
Har ätit iktorivil i 18 år nu, den som kallade min medicin för rävgift slår sina patienter i alby och vanvårdar .
En annan äter nu räv gift själv.
Rävgift är hälsosamt i rätt dos om man behäver det.

Jag tycker problemet är att jag tvivlar på att läkarna som skriver ut benzo, men främst läkarna som kritiserar det och kallar det rävgift, tvivlar jag på upplevt en sån överväldigande ångest varje dag i kanske två veckors tid. För det är väldigt lätt att kalla något rävgift om man aldrig upplevt ett behov av det. Visst, det är beroendeframkallande, men om det kan stoppa en från att göra annan skada på sig själv, skära sig eller till och med ta livet av sig, är det inte värt att under en kortare period ta det där rävgiftet då? :-)063

Javisst han var plump och borde inte kalla det för rävgift.
Tycker du ska reda ut det med läkaren så får man inte uttrycka sig!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav emmalind » 2013-04-23 22:51:29

mikael skrev:
emmalind skrev:
mikael skrev:
Så bra rävgift kan vara.
Mitt benzo var oxå rävgift, sade en del läkare men då är dom utan empati och behöver empati-rävgift medicin.
Många kändisar äter rävgift i terapeutiska doser.
Dom blev mycket gamla många av dom.
Börjar man missbruka kan man få hjälp.
Har ätit iktorivil i 18 år nu, den som kallade min medicin för rävgift slår sina patienter i alby och vanvårdar .
En annan äter nu räv gift själv.
Rävgift är hälsosamt i rätt dos om man behäver det.

Jag tycker problemet är att jag tvivlar på att läkarna som skriver ut benzo, men främst läkarna som kritiserar det och kallar det rävgift, tvivlar jag på upplevt en sån överväldigande ångest varje dag i kanske två veckors tid. För det är väldigt lätt att kalla något rävgift om man aldrig upplevt ett behov av det. Visst, det är beroendeframkallande, men om det kan stoppa en från att göra annan skada på sig själv, skära sig eller till och med ta livet av sig, är det inte värt att under en kortare period ta det där rävgiftet då? :-)063

Javisst han var plump och borde inte kalla det för rävgift.
Tycker du ska reda ut det med läkaren så får man inte uttrycka sig!

Tyvärr handlade just den incidenten om en läkare jag träffade en gång, och som det så ofta gör - så var det en läkare som jobbade på psykakuten (av någon anledning tycks de alltid vara de mest otrevliga...)
emmalind
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-11-13
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav Red and green » 2013-04-25 21:42:18

Jag har inga mediciner i dagsläget och det faktum tycker jag väldigt mycket om.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Vad tycker ni om era mediciner?

Inläggav marcooleo » 2013-04-25 22:00:47

Läkare bör inte ha subjektiva svar vad gäller läkemedel utan utgå ifrån FASS samt nya forskningsstudier och inrapporterade eventuella skadliga biverkningar innan de klassar något medel som "rävgift"

atoms

Detta inlägg utgör det sista i den tråd som försvann i och med att de slogs ihop; följ länken till det första inlägget - post963262.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav colaflaska » 2013-10-24 18:36:23

Uppdatering:
Venlafaxine 150mg
Lithium 54(?)mg
Lamotrigin 300mg
Voxra 150mg

Vid behov:
Stilnoct
Xanor
Theralen
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav Stolpskott » 2013-10-24 18:48:42

Abilify 10 mg - för bipolär depression
Fluoxetin 20 mg - för depression men ska byta till effexor igen
Lithium - Mot bipolär depression, har inte direkt hjälpt mig, är mer som ett sockerpiller, förutom biverkningarna då förstås
Akineton - ska kanske börja på det mot abilify biverkningar
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav MsTibbs » 2013-10-25 11:30:14

Uppdatering

Concerta 54mg - adhd
Litium 1+2 - stämningsstabilisetande
Levaxin 100 microgram - mot litiumbiverningar
Zoloft 100mg - mot deptession
Xanor depot 2mg - lugnande
Lamictal 100mg - stämningsstabiliserande
Stilnoct 10mg - somna
Akineton 2 styck - mot Haldolbiverkningar
Haldol 8mg - mot hallucinationer

Vid behov

Xanor 0,5mg - lugnande
Theralen droppar - lugnande och sömn
Imovane 7,5mg - insomning
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav Zima33 » 2013-10-25 17:22:00

Nozinan (för sömnen, sover bättre på den, hade Zyprexa eller Theralen förut men Theralen gjorde mig bara torr i ögon o mun)
Melatonin (också för sömnen, får jämnare dygnsrytm med den)
Zolpidem (insomning)
Levaxin (för sköldkörteln)
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav VildeVille » 2013-10-25 18:06:13

Jag har
Ciprelex 15 mg. Funkar väldigt bra mot depression och en del annat.
Theralen droppar. Funkar hyfsat på sömnen.

Har haft och vill ha Ritalin 2x40 mg, två gånger om dan. Suveränt på ADHD.
Stesolid 10 mg. Bra vid behov mot ångest.
Stillnockt 2x10 mg. För insomning.
VildeVille
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-10-24

Vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav antonius » 2013-10-25 18:47:43

Propavan - för att få somna.

Diclofenac - mot värken i mina leder.

Xanor - vid akuta ångesttillstånd, inte så ofta numer, tack och lov.

Endorfin framkallande motion - Blir lugnare, harmonisk och dämpar ångest.
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav Krillo » 2013-11-02 10:32:14

Dag 4 med Citalopram, halv dos 10mg. En del insättningsproblem. :?
Atarax vid behov.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav Musik » 2013-11-05 1:18:34

Jag har Seroquel som stämningsstabiliserande. Fick den utskriven när jag sov ungefär 10 timmar i veckan. Då gick jag också i skolan.

Den blev utskriven till mig då mot svår depression och psykotiska symptom.
Men jag brydde mig inte så mycket i det eftersom att jag visste varför jag sov så lite, och vad jag var tvungen att göra för att fixa det.

Idag har jag haft den i ungefär 4 år men jag ska sluta med den.

Förutom den medicinen så har jag Theralen och Stesolid vid behov, funkar bra men det är sällan jag behöver dom.
Musik
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-07-15

Vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav Skins » 2013-11-06 1:08:27

Jsg äter concerta 54+54 mg varje morgon och den har hjälpt mig otroligt mycket. Kommer ur min lilla bubbla där jag ofta fastnar och kommer ingen vart med något ; hushållssysslor, ta mig upp från sängen, handla, vara trevlig mot folk, orka ut på massa saker med vänner osv.. Jag blir som låst i mig själv och blir trött, lättretlig, stressad, och dimmig utan concertan. Allt känns jobbigt.

Med concertan sätts nästan alla pusselbitar på plats inuti mig. Det är mycket jag klarar av nu som jag aldrig skulle fixa förut men mycket kvarstår ju också.

Får dock käkspänningar som biverkning av concerta och har haft sedan 08 som är där nästan hela tiden. ibland gör det verkligen olidlig ont.
Någon mer än jag som får så?


Tar även imovane 7,5 mg till natten, funkar bra.

Sen vill jag ha tips från er ang detta:
Vill gärna ha stesolid vid behov mot ångest och stress, för jag vet att det skulle hjäpa, även mot käkspänningarna. Men här där jag bor får man inte benzo om man har varit missbrukare tidigare som jag har. Jag förstår dom men samtidigt inte. Ska man inte få hjälp bara för att man har missbrukat en gång i tiden? Fem år sedan liksom..
Hur ska jag gå till väga? Man säger väl inte bara rakt ut vad man vill ha?
Skins
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-08-26

Vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav MsTibbs » 2013-11-06 14:39:13

Skins skrev:Sen vill jag ha tips från er ang detta:
Vill gärna ha stesolid vid behov mot ångest och stress, för jag vet att det skulle hjäpa, även mot käkspänningarna. Men här där jag bor får man inte benzo om man har varit missbrukare tidigare som jag har. Jag förstår dom men samtidigt inte. Ska man inte få hjälp bara för att man har missbrukat en gång i tiden? Fem år sedan liksom..
Hur ska jag gå till väga? Man säger väl inte bara rakt ut vad man vill ha?


Du säger detta är mina problem, och frågar om hur du kan få hjälp. Konstigt med missbrukarargumentet att du fått Concerta i hög dos och Imovane. Båda är ju narkotikaklassade?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav cskamartin » 2013-11-06 16:30:10

Jag tar respedal för att vara lugn och hälla mej fokuserad och conceta för nåt med ADHD att göra jag har inte så jätte bra koll
cskamartin
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2013-08-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in