Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav treeman » 2012-12-28 18:40:53

... någon skriker "din dumma jävla Aspergare" efter dej på stan efter att du tapetserat centrum med bild på dej och info om din diagnos.

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Neutrino » 2013-01-02 20:34:42

... du, efter att ha spenderat två veckor hos dina föräldrar, kommer hem och blir glad (och därför hoppar upp och ner) eftersom allt hemma är organiserat precis så som du vill ha det. Du blir även väldigt glad och lättad över att du nu kan återgå till dina rutiner.

... du nu tänker kompensera för två veckor av för mycket socialt umgänge genom att låsa in dig på ditt rum och göra ditt bästa för att inte prata med någon ("in real life") på ett bra tag.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Bambina » 2013-01-05 11:44:21

TriggerHippie skrev:...du plöjt hela den här tråden, skrivit under på mer än häften och tänker "jag är nog ganska högfunktionerade ändå".

En sak till: Är inte självscanning på mataffärerna gudarnas gåva till aspies?!


Jag vill också ha självscanning i mataffären! Men det lär väl dröja nåt år än innan det kommer hit...
Bambina
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2012-12-25

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Idiot » 2013-01-05 13:04:45

Neutrino skrev:... du, efter att ha spenderat två veckor hos dina föräldrar, kommer hem och blir glad (och därför hoppar upp och ner) eftersom allt hemma är organiserat precis så som du vill ha det. Du blir även väldigt glad och lättad över att du nu kan återgå till dina rutiner..



Hehe, så gör jag med. :lol:
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2013-01-17 11:46:49

När du hellre löser Kakuro än "myser framför teven med chips/öl/annat".
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Neutrino » 2013-01-20 22:16:29

Inte säker på att detta är "aspigt" (rätta mig i så fall) men ...

... när du tycker om att repetera ord och fraser du hört (för mig gäller det speciellt saker jag hört på TV/i filmer) och du har en tendens till att göra det så mycket att folk runtomkring dig blir irriterade. För mig är det inte ovanligt att sitta ensam på mitt rum och helt plötsligt högt säga saker som till exempel "Big Apple, 3am" (som är från ett gammalt Turtles Nintendospel), "Hulk agrees to second date with puny humans" (The Big Bang Theory), "let alone a telephone" (som jag läste i min Engelska A-bok för 6,5 år sedan) osv. Jag har även en tendens till att ställa frågor och ibland för mig själv upprepa svaret personen jag ställt frågan till givit.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Watkins » 2013-01-21 11:39:05

Neutrino skrev:... du ibland får höra att du inte visar tillräckligt mycket entusiasm när entusiasm "ska" visas trots att du känner att du gjort allt du kan för att uttrycka glädje/intresse osv.


Det känner jag igen. Varför räcker det inte att säga att man är extatisk? Är det verkligen meningen att man ska koncentrera sig mer på att visa känslor än att känna dem?
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Watkins » 2013-01-21 11:40:25

treeman skrev:... någon skriker "din dumma jävla Aspergare" efter dej på stan efter att du tapetserat centrum med bild på dej och info om din diagnos.

Bild


Har du gjort det eller skojar du?
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav treeman » 2013-01-21 13:05:29

Watkins skrev:Har du gjort det eller skojar du?


Skojar.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav EsteticHymn » 2013-01-21 15:47:40

Neutrino skrev:Inte säker på att detta är "aspigt" (rätta mig i så fall) men ...

... när du tycker om att repetera ord och fraser du hört (för mig gäller det speciellt saker jag hört på TV/i filmer) och du har en tendens till att göra det så mycket att folk runtomkring dig blir irriterade. För mig är det inte ovanligt att sitta ensam på mitt rum och helt plötsligt högt säga saker som till exempel "Big Apple, 3am" (som är från ett gammalt Turtles Nintendospel), "Hulk agrees to second date with puny humans" (The Big Bang Theory), "let alone a telephone" (som jag läste i min Engelska A-bok för 6,5 år sedan) osv. Jag har även en tendens till att ställa frågor och ibland för mig själv upprepa svaret personen jag ställt frågan till givit.


Jag brukar själv helt klart göra det, men jag har lärt mig att göra det i tankarna istället. Vilket dock gör mig ganska frånvarande i konversationen ibland... vilket är ganska så irriterande.
EsteticHymn
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-01-16

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Watkins » 2013-01-22 10:30:59

...ett av dina största glädjeämnen är de underliga meningar som uppstår när folk använder och eller eller när de egentligen menar och/eller.
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav lillgrisen » 2013-01-22 17:53:34

upprepar saker för mig själv hela tiden för att avvärja social ångest typ som ähhh! det är inget att bry sig om :D eller rycka på axlarna ähhh! folk snackar så mycket skit.

Ibland kan jag bara säga konstiga saker lite högre på toaletten eller när jag är ute och går sån jävla tur att ingen hör det för då kommer polisen och tar mig :D
lillgrisen
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2011-05-24

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-22 21:49:08

...när du känner igen dig i det som skrivs av Bukowski, Camus, Hesse.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Gafsan » 2013-01-22 22:10:55

...du kan sitta i timmar och läsa en telefonkatalog, bibeln eller en packe reklamutskick, och dessutom inte bara tycker att det är högintressant läsning utan också sanslöst komisk.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav animal » 2013-01-23 4:57:53

radix skrev:...när psykiatern håller med om dina teorier om (för-)sen(-ad) vuxenutveckling trots att du bara är en handfull år ifrån medelålder
*gammal tonåring*

Lol! +1
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Lindansare » 2013-01-24 0:03:32

När du i hemlighet gläds åt att sonen har magsjuka eftersom du i och med det slipper fira din födelsedag (vilket släktingar tycks anse är helt nödvändigt).
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav earlydayminer » 2013-01-24 16:19:23

....när alla bekanta frågar en om massa fakta, erfarenheter, känslor och tankar så man börjar tröttna på det tillräckligt mycket att man aktivt börjar ignorera folk, med glädje i psyket.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kattmamma » 2013-03-11 0:46:33

När jobb kollegan försöker frysa ut dig genom att inte hälsa och prata och du tycker bara det är skönt för att du slipper vara social och du får vara ifred :D
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kattmamma » 2013-03-11 0:48:28

Kattmamma skrev:När jobb kollegan försöker frysa ut dig genom att inte hälsa och prata och du tycker bara det är skönt för att du slipper vara social och du får vara ifred :D

Pratar om egen erfarenhet hi hi !
Tyvärr så gav kollegan upp och började prata och försöker vara social.
Men det var lugnt och skönt ett tag!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kattmamma » 2013-03-11 0:51:39

När jag bryggt kaffe till personalrummet.
Jag sätter på en lapp där det står bryggt 13:20 och mitt namn och chefen säger vad du är ordentlig.
Jag svarar JAG VET! JAG ÄR ORDENTLIG !
Min kille skratta och sa att jag var kacksig men ack nej jag svarade bara korrekt jag är ordentlig. :-)Happy
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Schmetterling » 2013-03-11 0:54:59

Kattmamma skrev:
Kattmamma skrev:När jobb kollegan försöker frysa ut dig genom att inte hälsa och prata och du tycker bara det är skönt för att du slipper vara social och du får vara ifred :D

Pratar om egen erfarenhet hi hi !
Tyvärr så gav kollegan upp och började prata och försöker vara social.
Men det var lugnt och skönt ett tag!

Haha!
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Kattmamma » 2013-03-11 1:03:30

Schmetterling skrev:
Kattmamma skrev:
Kattmamma skrev:När jobb kollegan försöker frysa ut dig genom att inte hälsa och prata och du tycker bara det är skönt för att du slipper vara social och du får vara ifred :D

Pratar om egen erfarenhet hi hi !
Tyvärr så gav kollegan upp och började prata och försöker vara social.
Men det var lugnt och skönt ett tag!

Haha!

Ja det är helt verkningslöst att köra den metoden.
Det verkar som enter gillar att försöka att frysa ut och ignorera.
Jag blir bara på bättre humör och full i skratt när det händer.
När jag tänker efter har det hänt ett flertal gånger.
Men varje gång har det slutat med att de både hälsar , fjäskar och håller upp dörren.
Jag har varit oberörd av deras metod.
Och som sagt tycker att de är jobbigare när de försöker ställa sig in och fjäskar.
Jag har inte hjärta att vara otrevlig utan svarar motvilligt när de ska vara käcka och sociala.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kiddie » 2013-03-11 3:27:33

Hehhe, att komma hem är BÄST. Brukar få overklighetskänslor (eller kanske är verklighetskänslor :o ) när jag är bortrest. Hemma och samma samma samma brukar kännas väldigt bra just då!

Jag borde gilla självscanning och sådana saker, men robotvärlden har något emot mig. Kanske kommer jag kämpa mot dem i en framtid? De brukar inte alls vara mig till lags. Har t o m fått två bankomatkort uppätna utan att jag matat in något. Tugg tugg. Nästa kund tack!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kiddie » 2013-03-11 3:28:27

... när du anser att en katt har mer mimik än en människa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in