Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav biologic » 2012-12-21 4:21:19

Pieohpah: Min bror ca med familj visade sig i år ha en adventsstake med fyra blockljus. Jag fick hjärtsnörp. De brinner ju inte ner till en fin trappa, utan "gröps ur"... Aiih!

OnT:
...när du inte kan betala dina räkningar utan att ha läst om OCR-numren minst tio gånger, bara för att vara säker på att du skrivit av rätt i internetbankens ruta. Trots att du på förhand delat in dem i lätthanterliga grupper om fyra siffror med hjälp av en bläckpenna. Jag kallar dem numera för OCD-nummer. :wink:
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav treeman » 2012-12-22 0:40:33

... du tjuvkikar och spionerar på andra men inte vågar säga nåt.

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2012-12-22 4:26:43

biologic skrev:Pieohpah: Min bror ca med familj visade sig i år ha en adventsstake med fyra blockljus. Jag fick hjärtsnörp. De brinner ju inte ner till en fin trappa, utan "gröps ur"... Aiih!

OnT:
...när du inte kan betala dina räkningar utan att ha läst om OCR-numren minst tio gånger, bara för att vara säker på att du skrivit av rätt i internetbankens ruta. Trots att du på förhand delat in dem i lätthanterliga grupper om fyra siffror med hjälp av en bläckpenna. Jag kallar dem numera för OCD-nummer. :wink:


Haha, ja de borde heta OCD-nummer! :)
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-12-22 9:59:01

... du postar i trådar för att "Nya inlägg" ska se trevligare ut.

Äntligen.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-22 10:34:20

När du är ensam både när du vill och när du inte vill.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav lillmupp » 2012-12-22 10:50:31

biologic skrev:när du inte kan betala dina räkningar utan att ha läst om OCR-numren minst tio gånger, bara för att vara säker på att du skrivit av rätt i internetbankens ruta. Trots att du på förhand delat in dem i lätthanterliga grupper om fyra siffror med hjälp av en bläckpenna. Jag kallar dem numera för OCD-nummer. :wink:


...när du nyttjar din nördighet att leta reda på ett sätt att använda din dator/mobil för att läsa av OCD-nummer och få in dem i Internetbanken.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Ulfur » 2012-12-22 11:32:04

Den gröna pennan är vit på undersidan. Den orange ser helt fel ut, den ska inte ens vara där. Den blå hade passat ifall det hade funnits en penna i samma storlek och modell på andra sidan.
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Ulfur » 2012-12-22 11:56:27

- När du slutar lyssna på ditt favoritband efter att ha råkat höra en intervju med dem på radion och du plötsligt inser att det är MÄNNISKOR du har haft sjungandes i dina öron och du blir uppriktigt äcklad över att du gillat det.
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tramsmaja » 2012-12-22 13:15:29

Swesse skrev:...när du har lyssnat på samma låt i 10 timmar under en dag.


Jag gick in i tråden för att skriva exakt det men nu slipper jag ju (fast nu har jag ju redan gjort det ändå)
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Exploitbat » 2012-12-22 13:25:36

... du väl är hemma hos din närmsta vän som du besöker en gång i kvartalet och det första du gör är att börja städa i dennes kaotiskt stökiga rum då allt annat blir irrelevant om inte det som irriterar först förintas!

... du emellanåt ägnar mer tid åt att fundera på vad aspergerforum-medlemmarnas användarnamn kan tänkas betyda än själva innehållet i deras inlägg.

... du håller muspekaren över frågetecknet- och idé-ikonerna, och texterna "Question" och "Idea" kommer upp, och när du senare håller muspekaren över hjärta-ikonen och texten "Hjärta" kommer upp och du irriterar dig på att inte alla texter är på samma språk(och ibland står det "smilie" på samtliga jag håller muspekaren över... vafalls?!).

... du har persiennerna nerdragna 24/7, året runt.

... du glömmer bort att se vad som sägs eller händer i en film för att du fastnar för någon intressant sak i bakgrunden, och när du inser att du missat en del av filmen har du inte längre lust att se klart filmen alternativt känner dig tvungen att se den från början igen.

... du alltid kör på dina samma gamla beprövade metoder och tillvägagångssätt även då du vet att det antagligen finns bättre lösningar.

... du till skillnad från NTs inte vill ha ett jobb där raster ingår.

... du undviker att lämna lägenheten på dagen för att det är för mycket människor ute, alternativt för att det är för ljust ute.

... du anser att offentliga platser så som skolor och sjukhus är helveten på jorden tack vare alla jävla lysrör.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Exploitbat » 2012-12-22 13:27:04

... du alltid tvättar på lördagar mellan fem och nio på kvällen när alla andra är ute och super skallen av sig för att sen ramla ner i något dike och ligga där som en fisk uppspolad på land.

... du alltid går och handlar samma dagar varje vecka och även antingen jävligt tidigt på morgonen eller sent på kvällen för att slippa allt folk, för att sedan bli irriterad varannan gång du handlar för att de matvaror som du alltid köper är slut för att de antingen inte hunnit packa upp dem den tiden på morgonen eller för att de tagit slut då det är sent på kvällen.

... du går av bussen en hållplats för tidigt för att undvika fårskocken av skolungdomar som kliver på vid hållplatsen där du bor, alternativt att du går av en hållplats för tidigt för att undvika att behöva resa med de miljoner människor som går på den sista biten av resan hem.

... du undrar vad folk skriker och bråkar om på innergården utanför din lägenhet för att sedan titta ut genom fönstret och se att de faktiskt bara "samtalar" som vanligt folk.

... du träffar en annan aspie som talar jättemonotont och du får en stark lust att få ditt eget tal analyserat för att se om du pratar monotont eller har andra "brister" i ditt tal.

... du sparar i princip allt, även när du vet att du aldrig kommer använda saken igen, bara utifall att...

... frisören ringer och bokar om din tid men du är så nervös över att prata med denne i telefon att du glömmer bort att lyssna på vilken din nya tid är, och när du sedan kommer till frisören på fel tid blir du helt paff och vet inte vad du ska säga, så det framstår som att du tar det som en självklarhet när frisören anpassar sig efter ditt felsteg :(

... du är hos din kompis, ni sitter vid dennes dator och när du ser hur okonstruerat hen har allt på datorn går hela kvällen åt att kommentera hur mycket bättre du är på att hålla ordning och reda.

... du fortfarande bodde hemma och såg direkt ifall någon varit inne i ditt rum och flyttat på något, vilket resulterade i ilska eller åtminstone häftiga anklaganden.

... du känner dig mer hemma bland djur än bland människor.

... din NT-släkt hånar dig och nästan tjatar på att du ska prova alkohol. Hade du varit som andra ungdomar hade de tjatat på att du dricker för mycket. Aldrig blir de nöjda.

... du ständigt hittar gammal mat i kylen som du tidigare tog fram för att tinas.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Exploitbat » 2012-12-22 13:30:22

... du försöker fantisera ihop ett händelseförlopp eller framtida möte och vad du själv hade sagt eller gjort beroende på vad som sägs, för att sen bli förtvivlad över att inget blev ens i närheten av det du hade tänkt dig.

... du behöver minst typ fyra timmar på dig på morgonen för att hinna duscha och äta frukost för att kunna möta världen utanför på ett någorlunda accepterat sätt.

... du kommer på att du glömt byta batterier på dig själv på länge. Du kan ju inte avslöja din sanna identitet som robot utplacerad av staten för att utsätta vanliga dödliga NTs för sociala experiment som gör dem förtvivlade.

... du inte ens funderar på att ta körkort för att det är för mycket att tänka på samtidigt när man kör bil, speciellt när det sitter en pladdrandes NT i passagerarsätet samtidigt(när man väl tagit körkortet).

... du blir irriterad för att en person inte kommer ihåg ditt svar på en av deras väldigt triviala frågor de ställde för tio år sedan. Är ditt svar inte viktigare att komma ihåg än så? va va va?!

... du är en informations-hoarder och ditt skrivbord på datorn är fyllt med Word-dokument med texter du av en eller annan anledning tyckte var tillräckligt intressanta för att spara. Väldigt osannolikt att du kommer öppna dokumenten igen för att ta nytta av det du sparat.

... du blir förvånad då någon ger en positiv kommentar om de kläder du har på dig då det är allmänt känt att personer med asperger klär sig värre än en konstant berusad uteliggare.

... din bästa vän antingen är en dator eller ett husdjur.

... Telia skiter i att skicka ut din telefonräkning för att de anser att den är för låg, och du själv är nära att sluta med en betalningsanmärkning som följd av deras taskiga resonemang.

... du funderar på om det är någon idé att svara på det där meddelandet du fick för ett halvår sedan. Du själv hade nog inte brytt dig om att det tog så länge för någon att svara, men NT-personen som skrev till dig däremot...

... du skulle bli apatisk och sondmatad ifall internet en dag helt plötsligt skulle försvinna.

... du är på väg hem och lyckas fästa blicken på någon annans kläder som ligger utspridda över hela golvet i tvättstugan och får lust att gå dit och städa undan allt.





"... man sitter och är livrädd för att säga för mycket när man egentligen säger för lite."
Sorry, orkar inte leta reda på inlägget och vem som skrev det ovan för att quote'a ^ :P

... du sitter och är rädd för att säga för mycket men även för lite och det folk egentligen tänker om dig är att du sitter där stel som en pinne :)
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav biologic » 2012-12-22 15:01:24

lillmupp skrev:
biologic skrev:när du inte kan betala dina räkningar utan att ha läst om OCR-numren minst tio gånger, bara för att vara säker på att du skrivit av rätt i internetbankens ruta. Trots att du på förhand delat in dem i lätthanterliga grupper om fyra siffror med hjälp av en bläckpenna. Jag kallar dem numera för OCD-nummer. :wink:


...när du nyttjar din nördighet att leta reda på ett sätt att använda din dator/mobil för att läsa av OCD-nummer och få in dem i Internetbanken.


Jag har funderat på att skaffa en sådan där penna som läser av text, men de är väl så hopplöst 90-tal att de inte går att få tag på längre. :P

Pieopah: Hade man inte OCD innan så får man det, i varje fall en gång i månaden. ;)
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Sv: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav barracuber » 2012-12-22 15:08:54

+1
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-12-22 19:58:10

Pieohpah skrev:
biologic skrev:Pieohpah: Min bror ca med familj visade sig i år ha en adventsstake med fyra blockljus. Jag fick hjärtsnörp. De brinner ju inte ner till en fin trappa, utan "gröps ur"... Aiih!

OnT:
...när du inte kan betala dina räkningar utan att ha läst om OCR-numren minst tio gånger, bara för att vara säker på att du skrivit av rätt i internetbankens ruta. Trots att du på förhand delat in dem i lätthanterliga grupper om fyra siffror med hjälp av en bläckpenna. Jag kallar dem numera för OCD-nummer. :wink:


Haha, ja de borde heta OCD-nummer! :)


Bild

8)
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Neutrino » 2012-12-23 6:40:12

... du sorterat allt i din telefon och dator i alfabetisk ordning.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Blashyrkh » 2012-12-24 0:33:24

Exploitbat skrev:... Telia skiter i att skicka ut din telefonräkning för att de anser att den är för låg


+1
Jag har den senaste månaden blivit uppringd av Telenor för att de tror att det är fel på min telefon alt. abonnemang. "man kan inte ha så låg kostnad" säger de men det har jag ju så det kan man uppenbarligen. "men du har ju haft så här lågt hela tiden.. i flera år?" Ja, vad ska jag säga? Jag ringer inte och ingen ringer till mig.. Vill du att jag ska ringa mer får du allt sänka kostnaden eller ge mig tips på någon som är värd att prata med :)
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav AS messenger » 2012-12-24 1:16:42

Du vet att du är en aspie när...
du upprepar saker och ting på ett mer tydligt och (alltför) informativt sätt
(i jämförelse med icke-aspiesarna).
AS messenger
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-06-15

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Dotse » 2012-12-24 3:05:17

När du vägrar fira jul med mer än en person i taget...

... och på förhand har förhandlat om hur många julklappar som ska bytas med varje person.

... och vägrar hälsa på hos Mormor, för hos henne dyker det ju ofta upp andra människor helt oanmälda.
Dotse
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-09-29
Ort: Linköping

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-12-24 8:03:30

...du tycket lagar ibland är störande. Klart jag borde få döda den idiot som beter sig illa på allmän plats (alko lister och andra drägg). Sjukt störande att på jobbet inte få göra någonting när de stör gäster och därav mig.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav earlydayminer » 2012-12-25 8:29:30

...när du får en bok om mindfulness, en bok skriven av Jon Kabat-Zinn, och säger: "Men det är kognitiv psykologi jag är intresserad av, inte mindfulness." :lol:

(Jon Kabat-Zinn har phd i molekylärbiologi från MIT. Och är känd för att han förden in mindfulness i det västerländska området av läkarvård.)

Boken är på svenska och blir därför superfilosofiskt skrivet. "Att hitta helheten och bli en del av alltet.." ÄR SVÅRT FÖR MIG ATT LÄSA. VÄLDIGT SVÅRT.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Tubrik » 2012-12-25 11:10:38

När man blev irriterad på farsan då han städa rummet så ja inte hitta de ja behövde just då..

När jag ska göra något å en annan kommer å ändrar planen för mej..
Tubrik
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-12-25
Ort: Bollnäs

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Lindansare » 2012-12-25 12:42:09

...när du lite tvångsmässigt hör dig själv säga frasen "och den var billig!" med ett nöjt tonfall varje gång du ger bort ett paket. Bara för att ett av dina intressen är att samla pengar.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Lindansare » 2012-12-25 12:44:58

...när du inser att du under sex års tid inte skurat tröskeln mellan badrum och kök trots att du irriterat dig på att den är smutsig. Och anledningen är att tröskeln är av samma träslag som golvet i köket och alltså inte kan skuras samtidigt som badrummets golv och eftersom det är makens uppgift att skura köksgolvet så är det alltså upp till honom.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in