Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Android-frågor

Inläggav bittin » 2012-11-11 21:57:13

kullan skrev:När jag köpte min mobil fanns inte facebookappen utan den har jag installerat själv.


inte alla tillverkare som skickar med en massa bloat
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-11-11 22:11:24

Vissa tillverkare skickar med massa olika appar som man ej behöver och de går ej heller att avinstallera. Kanske om man rotar mobilen/plattan.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-11-12 16:35:09

Det går om man rootar (har gjort det själv) men glöm garantin då (om det finns någon kvar).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Android-frågor

Inläggav Zirre » 2012-11-12 16:38:06

Miche skrev:Det går om man rootar (har gjort det själv) men glöm garantin då (om det finns någon kvar).

Funderar ändå på att köpa nästa nexusplatta.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Android-frågor

Inläggav Miche » 2012-11-12 17:00:05

Jag vill byta upp mig jag med och för att blocka en del dumheter i övrigt bra appar så måste man roota...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Android-frågor

Inläggav Iridia » 2013-01-17 20:07:57

Surprise surprise, nu har jag ett nytt problem. Eller samma som förut men det börjar bli akut.

Mobilens utrymme bara fortsätter KRYMPA hela tiden utan att jag laddar ner några nya appar. Och sen tjatar den ständigt om nya jävla uppdateringar men för att kunna göra dem måste jag fimpa några existerande appar. Ska det verkligen vara såhär???

Och en av de fetaste, gissa vilken? Google fucking Play! Den bara sväller och sväller och inte blir den bättre för det. Har försökt om och om igen att avinstallera uppdateringarna men den ändrar tillbaka hela tiden. Och nu har den t o m börjat knuffa ut andra appar som en jävla gökunge! :-)Raging

Har bara några få appar kvar nu. :-)Crying

Är Google i maskopi med telefontillverkarna för att tvinga en köpa ny telefon med större minne eller vad??? :x icon

För det går väl inte att uppgradera minnet? Har ingen som helst lust (eller råd) att byta, det är ju inget fel alls på den för övrigt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-01-17 20:20:41

En fråga jag har är angående min Samsung Galaxy Mini. När man letar på Google Play Apps så kan man på datorn hitta bra appar men när man söker i appen på mobilen finns inte just den appen. Hur kan det komma sig? Jag har ju en android och då borde ju alla androider kunna hämta hem dom. Sedan har det börjats anges att apparna tar utrymme som motsvarar KB. Brukar inte apparna endast i formeln MB. KB hör ju hemma på en dator och inte en telefon tycker jag. Hur kan en app som man ska räkna varv i en stickning ta x - antal KB?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Android-frågor

Inläggav Iridia » 2013-01-17 20:36:14

1. Söker du verkligen på exakt det namnet då? Det bästa är att leta på datorn (det går fortast och man får fler träffar) och sen när man hittar en man tror på så söker man på just den appen på mobilen.

2. MegaByte är tre nollor större än KiloByte så var jätteglad om det bara är KB och inte MB. Det betyder att programmet tar pyttelite plats. (Min blå skin till musikspelaren tar bara 60KB. Medan spelaren tar 6,66 MB.) Vad du tycker hör hemma i vilken apparat bryr sig inte telefonen om.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Byte_(enhet)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Android-frågor

Inläggav Moggy » 2013-01-17 20:42:40

Iridia skrev:
Mobilens utrymme bara fortsätter KRYMPA hela tiden utan att jag laddar ner några nya appar. Och sen tjatar den ständigt om nya jävla uppdateringar men för att kunna göra dem måste jag fimpa några existerande appar. Ska det verkligen vara såhär???




https://play.google.com/store/apps/deta ... e.acc.free

1 Tap Cleaner är värd att prova. Appen i sig tar under 1MB. Rensar appcachar och det kan ligga en hel del där. Den kan även tömma history, cookies och lite annat.

Från samma utvecklare som App2Sd. Finns flera appar som gör ungefär samma sak men den här funkar bra. App2sd är bra den med då den kollar upp om det går att flytta nån app till sdminnet.

Sen har jag märkt att vid misslyckade uppdateringar så kan det ligga kvar installationsfiler från de uppdateringar som aldrig slutfördes. Jag hade 25MB misslyckade Facebookuppdateringar som tog plats.


Det finns appar som kan styra om skapandet av cachen till sdminnet så att alla appar som använder cache gör det på sdminnet utan att dom är medvetna om att så sker. Men jag tror det var så att den här lösningen var nåt som XDA-snubbarna hackat fram och som inte är speciellt systemvänligt så det är nog mer för den experimentlystne...


Sen kan man tömma apparnas data och en del appar använder väldigt mycket data. Facebookappen kan lagra mycket där. Tömmer man data så försvinner ju alla inlogg, lösenord och bilder för den appen så den blir som helt nyinstallerad. Tror även det var via den här vägen som de misslyckade installationsfilerna försvann men lite osäker hur det var exakt. Man kan se om appen tar upp oväntat mycket internminne via androids egna systemtool under inställninga5r.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Android-frågor

Inläggav Moggy » 2013-01-17 20:45:20

kullan skrev: När man letar på Google Play Apps så kan man på datorn hitta bra appar men när man söker i appen på mobilen finns inte just den appen. Hur kan det komma sig? Jag har ju en android och då borde ju alla androider kunna hämta hem dom.




En del appar inte är kompatibla med vissa mobilmodeller av lite olika anledningar. Är det så att din mobil inte klarar appen så dyker den inte alltid upp i Google Play.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Android-frågor

Inläggav Iridia » 2013-01-17 20:52:49

Tack Moggy!

:-)154
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-01-17 21:04:31

Iridia skrev:1. Söker du verkligen på exakt det namnet då? Det bästa är att leta på datorn (det går fortast och man får fler träffar) och sen när man hittar en man tror på så söker man på just den appen på mobilen.


Ja jag söker på rätt. Men vissa appar är tydligen inte kompatibla med min telefonmodell tydligen och därför får jag upp ett meddelanade om att appen ej finns.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Android-frågor

Inläggav Moggy » 2013-01-17 21:54:58

kullan skrev:
Iridia skrev:1. Söker du verkligen på exakt det namnet då? Det bästa är att leta på datorn (det går fortast och man får fler träffar) och sen när man hittar en man tror på så söker man på just den appen på mobilen.


Ja jag söker på rätt. Men vissa appar är tydligen inte kompatibla med min telefonmodell tydligen och därför får jag upp ett meddelanade om att appen ej finns.


Lite klumpigt av Google och faktiskt en känsla som genomsyrar hela Android. Allt är lite osmidigt.

Som t.ex att man inte kan se info om hur mycket en app kostar eller hur stor den är om man redan har den installerad.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-01-17 22:01:16

Moggy skrev:
kullan skrev: När man letar på Google Play Apps så kan man på datorn hitta bra appar men när man söker i appen på mobilen finns inte just den appen. Hur kan det komma sig? Jag har ju en android och då borde ju alla androider kunna hämta hem dom.




En del appar inte är kompatibla med vissa mobilmodeller av lite olika anledningar. Är det så att din mobil inte klarar appen så dyker den inte alltid upp i Google Play.


Nä precis. Det är det jag har råkat ut för. Oftast finns då ett sämre alternativ istället. En app med fler buggar och dyl.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Android-frågor

Inläggav Iridia » 2013-01-17 22:50:09

Yes! Nu gick det att uppdatera alla appar som tjatat och gnatat i flera månader! :D

Fast nu nådde den visst gränsen för utrymmet, men nu funkar mina viktigaste appar i alla fall.

Tack igen!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Android-frågor

Inläggav Iridia » 2013-06-13 4:39:35

Min android har hamnat i koma. :-)Crying

Snackade i telefon tills batteriet tog slut... Satte in laddningssladden och försökte sätta på den igen. Då kom det upp en helt annan meny än den vanliga, med olika val (ungefär som när man stängt av datorn på fel sätt) men inget alternativ gick att välja. Försökte starta om den med startklappen men då kom det bara en röd triangel och nu går den inte att göra något med alls, den har fastnat i varingstriangelläge.

Vad göra?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Android-frågor

Inläggav Miche » 2013-06-13 7:35:32

Testa att plocka ur batteriet en stund (minst tio sekunder, kanske längre), ladda den sen ett tag (kanske en timme) innan du försöker starta den igen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-06-13 9:14:59

Iridia,

Följ det som Miche skrev, det är bra att ladda batteriet eftersom man aldrig ska köra en smartphone utan batteri direkt i väggen.

Om du - efter att du laddat batteriet - ändå skulle fastna på röda triangeln är här ett forumtips:

to leave the triangle-screen:

-press Volume up ("+") and the power-button.
-select "Reboot system now"

..and you're done!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Android-frågor

Inläggav Iridia » 2013-06-13 14:48:28

Puuuuh! Det funkade att bara ta ur batteriet ett tag! :D

(Jag trodde luren var helt rökt.)

Tusen tack mina räddande änglar!!!

Må god karma hagla över er!

:-)154 :-)154 :-)154
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Sv: Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-06-28 22:17:18

Sitter med min S3:a och funderar lite på varför mina facebookkontakter dyker upp bland mina privata telefobkontakter. Kan man ställa in så att de inte syns där?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2013-06-28 23:02:04

kullan skrev:Sitter med min S3:a och funderar lite på varför mina facebookkontakter dyker upp bland mina privata telefobkontakter. Kan man ställa in så att de inte syns där?

Öppna fb-appen
Välj konto - applikationsinställningar
Tryck sedan längst ner på synka kontakter och välj synkronisera inte
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-06-28 23:08:46

Ok. Förstod det var en inställning jag missat.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2013-06-30 16:57:25

http://www.swedroid.se/forum har mycket bra trådar för allt om android.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-07-03 13:47:30

Är det någon som kan ha en Tapatalk4 skola med mig? Hur ska jag göra för att kunna logga in på fler än ett forum?Har lyskat5s logga in på detta men hur gör jag för att kunna vara inloggad på ett annat jag är medlem på? Jag får bara veta att detta lösenord tillhör det forum du redan är inloggad på.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till IT-forum



Logga in