Filmtips, alla kategorier

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Filmtips, alla kategorier

Inläggav slackern » 2012-12-29 22:34:17

Dandelo skrev:Tipsar om den nya Batman trilogin av Christopher Nolan. Alla har förmodligen redan sett dem men jag måste bara skrika ut att titta, detta är dem bästa superhjältefilmerna!

Trodde aldrig någon skulle kunna vara en bättre skurk än
Spoiler: visa
Jokern i andra filmen, men Bane, herregud. Riktigt ond och rolig med rösten! :P


Jag håller med dej. Dom är grymt bra. Min son blev besviken när den sista filmen var ifårn 15 på biografen och vi inte kunde se den på bio. Men vi kollade på den för ett par veckor sedan och han gillade den som fan. Så sa han om en scen fyfan vad DAMPIGT. Jag började småskratta för mej själv och frågade. honom.

* Jag: Vet du vad DAMP är?

* Sonen: Det är när man blir skitförbannad.

* Jag: Nähe det är när man har AD/HD precis som pappa har.

*Sonen: I irriterad ton: Nej det är när manblir störd och är skitförbannad.

*Jag: Men jag lovar det är ett gammalt namn för AD/HD som användes i Sverige. Men det gör inget pappa använder ordet precis på samma sätt som du gör. Kommer du ihåg den gången vi såg på lilla aktuellt och det var en pojke som hade ADHD, som när han blev förbannad slog i taket så att det blev hål i taket?

*Sonen: Ja det kommer jag ihåg.

*Jag: Så när man har ADHD kan man ha rätt svårt för att kontrollera sina impulser man blir irriterad fort. Du vet som pappa kan bli på tubben när det är en massa folk och det är en massa ljud och synintryck.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Dandelo » 2012-12-29 22:42:06

Slackern: Jag kan också använda ordet damp i betydelsen pissförbannad/ingen kontroll. Mer förut än nuförtiden, då visste jag inte direkt vad det egentligen stod för :P

Undrar om scenen din son menade var
Spoiler: visa
när Bane knäcker ryggen på Batman. Ouch.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Filmtips, alla kategorier

Inläggav slackern » 2012-12-29 22:45:19

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:
Ja, minst sagt. Och långt.


OK tack för tippset hade tänkt och titta på den filmen hur som helst. Gillade att läsa serierna förut när det begav sej. Kanske finns kvar som serie?



Borde finnas nån serietidning, tror karaktärer fortfarande är rätt populär. Om inte annat så lär det komma när filmen tagits emot så pass positivt.

Troligtvis blir det en uppfäljare. Hoppas dom isf använder sig av nån av Dredd lite mer övernaturliga fiender och PSI-divisionen. Judge Death vore sjysst att se i en film.


Jag antar att den är hundra gånger bättre än kalkonrullen med Sylvester Stalone?
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Filmtips, alla kategorier

Inläggav slackern » 2012-12-29 22:49:54

Dandelo skrev:Slackern: Jag kan också använda ordet damp i betydelsen pissförbannad/ingen kontroll. Mer förut än nuförtiden, då visste jag inte direkt vad det egentligen stod för :P

Undrar om scenen din son menade var
Spoiler: visa
när Bane knäcker ryggen på Batman. Ouch.


Nix det var det inte. :)

Spoiler: visa
Det var scenen när polischefen Gordon tappade avtryckaren till bomben på lastbilen med och den hamnade på ett jävligt omöjligt ställe.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Dandelo » 2012-12-29 22:52:49

Slackern:
Spoiler: visa
"Dampade" han då? Minns inte.
Short term memory alltså...
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Filmtips, alla kategorier

Inläggav slackern » 2012-12-29 22:55:32

Dandelo skrev:Slackern:
Spoiler: visa
"Dampade" han då? Minns inte.
Short term memory alltså...


Nej jag tror inte det. Utan det var sonen som tänkte på hur han själv skulle reagera gissar jag på. :) Eller jag har samma guldfisk minne angående scenen som du har. :)
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Kevlarsoul » 2012-12-29 23:04:47

Pieohpah skrev:Gillar också svartvit film, typ Pansarkryssaren Potemkin, Alexander Nevsky och även Metropolis. Jag gillar även svartvita Freaks från 30-talet, men den har ljud.


Mm, Potemkin är bra också :)
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Filmtips, alla kategorier

Inläggav earlydayminer » 2013-01-05 2:33:39

Cloud Atlas
http://www.imdb.com/title/tt1371111/


Har sett den nu och jag var inte besviken. Alls.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Apollo » 2013-01-06 0:53:03

Funderade länge på hur och var jag skulle göra mitt första inlägg och på något sätt landa jag här :P

Det är möjligt att den har rekommenderats innan men jag vill rekommendera Lost in Translation. En riktigt skön feel good-film för dom dagarna man bara inte är på humör.
Apollo
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2013-01-05

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Frimodig » 2013-01-06 1:03:23

Apollo skrev:Funderade länge på hur och var jag skulle göra mitt första inlägg och på något sätt landa jag här :P

Det är möjligt att den har rekommenderats innan men jag vill rekommendera Lost in Translation. En riktigt skön feel good-film för dom dagarna man bara inte är på humör.


Jo, en mkt bra film. Coppola-bruden, right? Tjejen i huvudrollen är särskilt bra, killen är nån sorts referensram, nån hon förhåller sig till.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Apollo » 2013-01-06 1:29:28

Japp Sophia Coppola regisserade den.
Apollo
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2013-01-05

Filmtips, alla kategorier

Inläggav earlydayminer » 2013-01-21 7:31:26

The Place Beyond the Pines


http://www.imdb.com/title/tt1817273/

Med bl a Ryan Gosling (som tillsammans med Sam Rockwell tillhör toppen av min topplista) och en väldigt underskattad skådespelare Bradley Cooper (förmodligen mest känd som Phil från Hangover 1 & 2 samt Limitless).
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Filmtips, alla kategorier

Inläggav earlydayminer » 2013-01-21 7:39:59

OM ni gillar EN OVÄNTAD VÄNSKAP, eller Intouchables som den heter på engelska så rekommenderar jag:

Inside I'm Dancing
http://www.imdb.com/title/tt0417791/

Kolla inte trailern för det får filmen att framstå som sjukt dålig, men den är exceptionellt bra. Skippa trailern och hyr filmen eller hur ni nu väljer att göra.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Filmtips, alla kategorier

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-01-21 11:14:21

earlydayminer skrev:OM ni gillar EN OVÄNTAD VÄNSKAP, eller Intouchables som den heter på engelska så rekommenderar jag:

Inside I'm Dancing

Den verkar riktigt bra. Ska se om den finns på Netflix eller om jag måste få tsg i den på annat sätt.

Har du sett filmen Crazy? http://www.imdb.com/title/tt0215681/?ref_=fn_al_tt_3
För läser boken nu och den är bra, så är såklart intresserad av filmen med.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Blackeyed » 2013-01-22 2:14:49

Är det någon som sett Mozart and the whale? I Sverige är filmen av någon outgrundlig anledning "översatt" till Crazy in love.

Den handlar iallafall om ett par som båda har Asperger.

http://m.imdb.com/title/tt0392465/
Blackeyed
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-03-18
Ort: Göteborg

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Pieohpah » 2013-01-22 6:12:48

Blackeyed skrev:Är det någon som sett Mozart and the whale? I Sverige är filmen av någon outgrundlig anledning "översatt" till Crazy in love.

Den handlar iallafall om ett par som båda har Asperger.

http://m.imdb.com/title/tt0392465/


Den är jättebra, om än lite stereotypisk. Men bra med lite karikatyr för att ovetande ska förstå.

Jag gillar 'Riding the buss with my sister'. Inte om Asperger, mer om andra problem åt utvecklingsstörning. Kul och kärleksfullt med en brilliant Rosie O'Donnell i huvudrollen.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Filmtips, alla kategorier

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-01-22 15:46:23

Blackeyed skrev:Är det någon som sett Mozart and the whale? I Sverige är filmen av någon outgrundlig anledning "översatt" till Crazy in love.

Den är rätt bra, men boken tycker jag är mkt bättre ^^

Om man gillar komedier så rekommenderar jag All About Steve (http://www.imdb.com/title/tt0881891/). De säger aldrig rakt ut att tjejen det handlar om har AS/HFA men jag tycker det är rätt uppenbart och de som har den diagnosen och sett filmen (tjejer) har hittills alla känt igen sig mer eller mindre och har hållt med mig.

Annars är ju Ben X och Adam två grymt bra aspie-filmer.
http://www.imdb.com/title/tt0953318/
http://www.imdb.com/title/tt1185836/?ref_=fn_al_tt_1
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Blackeyed » 2013-01-26 18:04:27

KaosPrinsessa skrev:
Blackeyed skrev:Är det någon som sett Mozart and the whale? I Sverige är filmen av någon outgrundlig anledning "översatt" till Crazy in love.

Den är rätt bra, men boken tycker jag är mkt bättre ^^

Om man gillar komedier så rekommenderar jag All About Steve (http://www.imdb.com/title/tt0881891/). De säger aldrig rakt ut att tjejen det handlar om har AS/HFA men jag tycker det är rätt uppenbart och de som har den diagnosen och sett filmen (tjejer) har hittills alla känt igen sig mer eller mindre och har hållt med mig.

Annars är ju Ben X och Adam två grymt bra aspie-filmer.
http://www.imdb.com/title/tt0953318/
http://www.imdb.com/title/tt1185836/?ref_=fn_al_tt_1


Tack för flera bra tips!
Blackeyed
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-03-18
Ort: Göteborg

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Frimodig » 2013-01-26 18:30:53

KaosPrinsessa skrev:Såg "En oväntad vänskap" i torsdags och den var riktigt bra, så den rekommenderar jag till alla. Det är en fransk film som handlar om en rik lam man som söker en ny personlig assistent och hyr en svart förortskille, trots att folk avråder honom från att anställa "en sådan typ". Och trots alla deras olikheter får de ett starkt band mellan varandra.


Jag gillade den också. Jag blev faktiskt berörd. Det händer ytterst sällan.

Nu är det nån Amour-grej som jag måste se. Nåt inre moraliskt tryck.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Nummer13 » 2013-02-04 5:17:15

Rogue :)
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Alien » 2013-02-11 20:28:58

Såg Hämnden på TV, en dansk film från 2010, regisserad av Susanne Bier och med Mikael Persbrant i en av huvudrollerna. Väldigt bra film, tyckte jag. En som ger en något att fundera på.

Persbrandt, som ofta spelar tuffing, spelar här den snälle och humanistiske läkaren som arbetar i Afrika. Han jobbar i ett flyktingläger. Då och då gör det lokala banditgänget en räd. Då springer alla så fort de kan. Men höggravida kvinnor kan inte springa så fort.
Spoiler: visa
Då roar sig ledaren med att sprätta upp deras mage så barnet dör. Kvinnorna kommer till sjukhuset, men oftast dör de också.


Hemma finns Antons fru och två söner. Den snälle Anton är inte perfekt. Han har varit otrogen så makarna är separerade.

Äldste sonen Elias mobbas i skolan. Han cyklar varje morgon till skolan men får leda cykeln hem, eftersom mobbarna släpper ut luften och snor ventilgummina. Dessutom kallar de honom för Råttfejset, eftersom han har lite stora framtänder.

En dag börjar den tuffe Christian i skolan. Han vet hur man ska göra.
Spoiler: visa
Han ser att först Elias och sedan mobbledaren går på toa. Han tar med sig en cykelpump och smäller till mobbaren bakifrån över huvudet. Han slår och slår tills killen ramlar omkull. Då tar han fram en kniv och håller mot killens strupe. "Jag bryr mig inte om du lever eller dör."

Det blir polisutredning. (Och polisen frågar ut pojkarna utan att föräldrarna får vara med.) Men både Elias och Christian förnekar att någon kniv varit inblandad. (Elias har gömt den.) När Christians far säger att det är så här krig börjar svarar Christian "Inte om man slår tillräckligt hårt".

Christian är fylld av vrede och sorg (hans mor dog i cancer) och går över alla gränser. Men samtidigt ser man att de vuxna inte kan stoppa mobbningen. När Elias föräldrar pratar med lärarna i skolan så skyller de på föräldrarna, Elias har nog problem pga sina föräldrars separation, och förresten blir andra barn också retade.

Filmen ska väl visa hur illa det går när man hämnas. Fast det gick ju inte så bra innan heller. Det värsta är att jag jublar inom mig när Christian hämnas. Jag känner inte alls för den förlåtande moralen, som låter de onda löpa fritt.

Spoiler: visa
Anton får en örfil av en liten pojkes pappa, när han försökte skilja sin yngsta son från den andre pojken. När Elias och Christian tar reda på vem mannen är förväntar de sig att Anton ska hämnas. Men i stället tar Anton med sig pojkarna och åker dit för att visa att han inte är rädd. Han får flera örfilar av mannen, men säger till mannen att han inte är rädd för honom. Han tror att han vunnit en moralisk seger. Men vad ger det för budskap till Elias? Om du blir slagen så ska du inte försvara dig utan låta dig bli slagen och tappert påstå att det inte gör ont.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Filmtips, alla kategorier

Inläggav elle » 2013-02-11 21:13:10

Bild
”Gudar och människor” handlar om franska munkar som i Algeriet på 1990-talet hotas av lokala, mordiska muslimska terrorister, och titeln sammanfattar egentligen hela filmen.

såg den igår. värd att se.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Filmtips, alla kategorier

Inläggav elle » 2013-02-14 19:18:02

Bild
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Filmtips, alla kategorier

Inläggav Frimodig » 2013-02-14 19:30:52

Alien skrev:Såg Hämnden på TV, en dansk film från 2010, regisserad av Susanne Bier och med Mikael Persbrant i en av huvudrollerna. Väldigt bra film, tyckte jag. En som ger en något att fundera på.

Persbrandt, som ofta spelar tuffing, spelar här den snälle och humanistiske läkaren som jobbar i Afrika. Han jobbar i ett flyktingläger. Då och då gör det lokala banditgänget en räd. Då springer alla så fort de kan. Men höggravida kvinnor kan inte springa så fort.
Spoiler: visa
Då roar sig ledaren med att sprätta upp deras mage så barnet dör. Kvinnorna kommer till sjukhuset, men oftast dör de också.


Hemma finns Antons fru och två söner. Den snälle Anton är inte perfekt. Han har varit otrogen så makarna är separerade.

Äldste sonen Elias mobbas i skolan. Han cyklar varje morgon till skolan men får leda cykeln hem, eftersom mobbarna släpper ut luften och snor ventilgummina. Dessutom kallar de honom för Råttfejset, eftersom han har lite stora framtänder.

En dag börjar den tuffe Christian i skolan. Han vet hur man ska göra.
Spoiler: visa
Han ser att först Elias och sedan mobbledaren går på toa. Han tar med sig en cykelpump och smäller till mobbaren bakifrån över huvudet. Han slår och slår tills killen ramlar omkull. Då tar han fram en kniv och håller mot killens strupe. "Jag bryr mig inte om du lever eller dör."

Det blir polisutredning. (Och polisen frågar ut pojkarna utan att förhäldrarna får vara med.) Men både Elias och Christian förnekar att någon kniv varit inblandad. (Elias har gömt den.) När Christians far säger att det är så här krig börjar svarar Christian "Inte om man slår tillräckligt hårt".


Christian är fylld av vrede och sorg (hans mor dog i cancer) och går över alla gränser. Men samtidigt ser man att de vuxna inte kan stoppa mobbningen. När Elias föräldrar pratar med lärarna i skolan så skyller de på föräldrarna, Elias har nog problem pga sina föräldrars separation, och förresten blir andra barn också retade.

Filmen ska väl visa hur illa det går när man hämnas. Fast det gick ju inte så bra innan heller. Det värsta är att jag jublar inom mig när Christian hämnas. Jag känner inte alls för den förlåtande moralen, som låter de onda löpa fritt.

Spoiler: visa
Anton får en örfil av en liten pojkes pappa, när han försökte skilja sin yngsta son från den andre pojken. När Elias och Christian tar reda på vem mannen är förväntar de sig att Anton ska hämnas. Men i stället tar Anton med sig pojkarna och åker dit för att visa att han inte är rädd. Han får flera örfilar av mannen, men säger till mannen att han inte är rädd för honom. Han tror att han vunnit en moralisk seger. Men vad ger det för budskap till Elias? Om du blir slagen så ska du inte försvara dig utan låta dig bli slagen och tappert påstå att det inte gör ont.


Mkt bra beskrivning. Jag har inte sett filmen, jag bara lyssnade på en rätt utförlig beskrivning i radio.

Ibland är skurk och offer rätt oklart, oavsett ålder.

Sen kan man försvara sig själv på lite olika sätt, när man kan spelreglerna.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in