Andra forum och föreningar för aspergare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka aspergerrelaterade föreningar & forum finns det?

Inläggav Zombie » 2012-10-10 15:00:58

Intresseföreningen Organiserade Aspergare och nätforumet Aspieforum drivs uttalat av aspergare för aspergare.

Och med samma gråzon för självdiagnosticerade, subkliniska (aspiga personligheter som lever för bra för diagnos) och en eller annan som känner att den passar in ändå som vi har på det här forumet; åtminstone vet jag att det gäller Aspieforum. Kan verka vagt i teorin, men har visat sig funka utmärkt i praktiken.

Intresseföreningarna Attention och Autism- och aspergerförbundet lär ha startat som föräldraföreningar, fortsatt som anhörigföreningar och har numera inslag också av egenverksamhet. Så där beror väl mycket på var man hamnar och vad man kan ha överseende med respektive hitta för nischer, antar jag. Men det vet andra mer om.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Vilka aspergerrelaterade föreningar & forum finns det?

Inläggav Zombie » 2012-10-10 15:19:14

Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Vilka aspergerrelaterade föreningar & forum finns det?

Inläggav DIProgan » 2012-10-10 15:29:25

Bjäbbmonstret skrev:Att be någon som är i behov av andras kunskap för att värdera något att googla tycker jag är ovänligt så jag svarar på det jag kan.
Att fylla nätet med överflödigt prat är direkt skadligt för den övergripande produktiviteten dvs. för alla så bespar mig. Jag hade kunnat skippa länkarna du vet eller gjort sådana där fiffiga länkar som skriver in texten i ett google fönster.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Vilka aspergerrelaterade föreningar & forum finns det?

Inläggav plåtmonster » 2012-10-10 23:43:57

Tänkte nog mest på föreningar än forum, de senare är ju mycket lättare att hitta och utvärdera.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Andra forum och föreningar för aspergare

Inläggav AS messenger » 2013-01-01 2:48:58

Vad är det senaste på den här fronten?

Är det fortfarande Aspergerforum som är det (enda) stora nätforumet med medlemmar som är aspergerdiagnostiserade?
Vad/vilket är det närmsta (alternativet till AF)?

Aspergerforum verkar vara bra tycker jag, likväl vill jag bara höra lite lätt med er om vad det finns för andra möjligheter/alternativ – om man som jag är intresserad av att diskutera och kommunicera aspergare emellan.

Kan någon av er rekommendera eller upplysa om någon förening i Stockholms län-trakten för/med aspergare?
AS messenger
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-06-15

Andra forum och föreningar för aspergare

Inläggav TORatANDET » 2013-01-02 10:10:55

AS messenger skrev:Aspergerforum verkar vara bra tycker jag, likväl vill jag bara höra lite lätt med er om vad det finns för andra möjligheter/alternativ – om man som jag är intresserad av att diskutera och kommunicera aspergare emellan.

Jag håller med dig om att det skulle vara bra med fler alternativ (vilket jag tolkade fram ur frågan). Jag önskar alternativ med olika inriktning och olika människor. Du AS messenger eller andra kanske har fler konkreta önskemål?

Nu finns sådana alternativ bara mindre öppet, och i ganska liten skala: Individer och grupper som känner varandra och har kontakt (via Internet och/eller i "köttvärlden".)

Problemet för mig är att om man startar något som är öppet för alla, så drar man dit dem man ville vara ett alternativ till, och hamnar i samma tjafs. Då är det inte värt besväret för mig. Jag har själv avstått att starta förening (efter Föreningen Asperger/HFA 1997-1999) av det skälet, efter att övervägt det.

Jag skulle vilja ha något typ av aspergerrörelse (mest via Internet) i Sverige som bl.a. bygger på följande tanke. (För dem som just det passar. Andra skall ha andra grupper!):
"Önska inte att saker och ting var lättare
- önska istället att du var tuffare." / Jim Rohn
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Andra forum och föreningar för aspergare

Inläggav AS messenger » 2013-01-02 14:39:36

TORatANDET skrev:Jag önskar alternativ med olika inriktning och olika människor. Du AS messenger eller andra kanske har fler konkreta önskemål?
Det är något jag verkligen jag önskar att jag kunde ha. Funderar en hel del på detta och har så gjort mycket under 2000-talet.
Olika inriktning i en och samma förening/rörelse/forumverksamhet är något jag också tror på. Att samma personer och personligheter, och samma ämnen tas upp/diskuteras, är nog inte det som passar mig i alla fall. Men jag vet samtidigt inte, då jag inte har någon större erfarenhet av mer omfattande diskussioner och möten med andra aspergare.

Nu finns sådana alternativ bara mindre öppet, och i ganska liten skala: Individer och grupper som känner varandra och har kontakt (via Internet och/eller i "köttvärlden".)
Detta kan jag uppfatta eller misstänka också, att så förhåller sig. Och det där med "känner varandra" etc. har även påverkat mig på så sätt t.ex. att jag varit något passiv och osäker till att ge mig in i Aspergerforum-diskussionsverksamheten, eftersom det är (har jag fått för mig) forummark för andra än mig. Men det kanske finns utrymme för mig här också.

Problemet för mig är att om man startar något som är öppet för alla, så drar man dit dem man ville vara ett alternativ till, och hamnar i samma tjafs. Då är det inte värt besväret för mig. Jag har själv avstått att starta förening (efter Föreningen Asperger/HFA 1997-1999) av det skälet, efter att övervägt det.
Du sätter fingret på något relevant, tänker jag. Jag kan förstå vad du menar. För egen del har jag inte ens egentligen prövat på, deltagit i dylikt. Inte heller hört om öppna möjligheter – i den riktningen du nämner – någonstans. Åren går och man sitter mest kvar i sitt egna "instängda".

Jag skulle vilja ha något typ av aspergerrörelse (mest via Internet) i Sverige som bl.a. bygger på följande tanke. (För dem som just det passar. Andra skall ha andra grupper!):
"Önska inte att saker och ting var lättare
- önska istället att du var tuffare." / Jim Rohn
Jag kan förstå den tanken. Frågan är just hur en sådan aspergerrörelse kan konfigureras, startas upp, struktureras och fortleva? Att det finns aspergerfolk i Sverige som är kompetenta och har tid för någonting sådant, är jag tämligen säker på.
AS messenger
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-06-15

Andra forum och föreningar för aspergare

Inläggav Zirre » 2013-01-02 17:03:34

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Andra forum och föreningar för aspergare

Inläggav plåtmonster » 2013-01-02 17:24:28

Inte funnits så länge "Creation Date: 12-apr-2012" och kostar 100 kr/månad. Utan att visa att det har en statistisk chans att fungera.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Andra forum och föreningar för aspergare

Inläggav Meier » 2013-01-03 0:02:40

TORatANDET skrev:Jag önskar alternativ med olika inriktning och olika människor. Du AS messenger eller andra kanske har fler konkreta önskemål?

Nu finns sådana alternativ bara mindre öppet, och i ganska liten skala: Individer och grupper som känner varandra och har kontakt (via Internet och/eller i "köttvärlden".)


Jag tycker definitivt att även fokuserade grupper bör bildas, grupper för kanske vissa intresseområden där man kan knyta tätare kontakter med likasinnade. Då det bli lättare att hitta just dessa likasinnade om man har ett gemensamt mantra. Andra grupper kan vara inriktade på attitydförändring och information, vår röst måste bli hörd i samhället och ju fler grupper desto bättre. Geografiska avstånd kan ju ställa till det men man kunde ha grupper som är bundna till en landsdel exempelvis så det går att träffas i IRL också ibland. Man skulle kunna se det som satellitgrupper till större forum som detta, jag bara tänker omkring lite här, men tycker att det finns jättemycket som skulle kunna göras. Det är svårt som fan att få kontakt tycker jag.

AS messenger skrev:Detta kan jag uppfatta eller misstänka också, att så förhåller sig. Och det där med "känner varandra" etc. har även påverkat mig på så sätt t.ex. att jag varit något passiv och osäker till att ge mig in i Aspergerforum-diskussionsverksamheten, eftersom det är (har jag fått för mig) forummark för andra än mig. Men det kanske finns utrymme för mig här också.


Så har jag känt det också, vilsen och vet inte vad som gäller, forumet har tusentals registrerade medlemmar och även om vi räknar bort anhöriga, och andra "hangarounds", så borde det väl vara fler än några hundra aktiva aspergare, tittar man i medlemsstatistiken så gör de flesta bara några få inlägg. Kanske om det fanns tydliga och aktiva separata grupper inom specifika områden så skulle det vara lättare att hitta likasinnade och på så sätt stanna kvar i forumvärlden.

AS messenger skrev:Du sätter fingret på något relevant, tänker jag. Jag kan förstå vad du menar. För egen del har jag inte ens egentligen prövat på, deltagit i dylikt. Inte heller hört om öppna möjligheter – i den riktningen du nämner – någonstans. Åren går och man sitter mest kvar i sitt egna "instängda".


Ja, just det. sorgligt eller hur? Jag försöker nu aktivt bryta detta beteende, tycker du ska göra det samma.

AS messenger skrev:Jag kan förstå den tanken. Frågan är just hur en sådan aspergerrörelse kan konfigureras, startas upp, struktureras och fortleva? Att det finns aspergerfolk i Sverige som är kompetenta och har tid för någonting sådant, är jag tämligen säker på.


Bra fråga, här skulle behövas ett nytänk, jag vet inte hur, men det låter klart intressant de här tankarna.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Andra forum och föreningar för aspergare

Inläggav TORatANDET » 2013-01-03 9:14:34

AS messenger skrev: Och det där med "känner varandra" etc. har även påverkat mig på så sätt t.ex. att jag varit något passiv och osäker till att ge mig in i Aspergerforum-diskussionsverksamheten, eftersom det är (har jag fått för mig) forummark för andra än mig. Men det kanske finns utrymme för mig här också.
Det tar tid att skapa kontakter (eller lära känna människor).
Deltag på lite träffar. Första gångerna kanske bara målet är att lära sig vad folk heter, sen lite mer, och lite mer. Var glad för det positiva man kan få ut av det, och se händelser som inte fungerar som möjligheter att lära. Ha mål.
Om det är värt besväret i längden måste man själv avgöra.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Andra forum och föreningar för aspergare

Inläggav TORatANDET » 2013-01-03 10:01:22

Meier skrev:Jag tycker definitivt att även fokuserade grupper bör bildas, grupper för kanske vissa intresseområden där man kan knyta tätare kontakter med likasinnade.

Ja, men jag tror iofs att personlighet, livsmål och hållbart engagemang är viktigare än intressen, för att det skall bli givande. Och sådant är mycket svårare att matcha. Dessutom är det svårt att enkelt få ut personer som förstör det hela från föreningar/träffar m.m. som vänder sig öppet till många personer med autismtillstånd. Där har ni lite problem att lösa...

AS messenger skrev:Frågan är just hur en sådan aspergerrörelse kan konfigureras, startas upp, struktureras och fortleva? Att det finns aspergerfolk i Sverige som är kompetenta och har tid för någonting sådant, är jag tämligen säker på.

Jag är inte säker på att organisationsbyggandet är värt besväret och för de personer som är kompetenta för det. Dessa kan ofta få ut mer av arbete, studier, privat umgänge, hobbies eller familj. Eller har jag fel?

Om personer med autismtillstånd hade kunnat och velat betala andra aspergare för tjänster de vill ha, hade det funnits större möjligheter. (OBS: Jag sa INTE att myndigheter skulle betala, för då styr myndigheternas behov och krav.) Nu är inte läget så väl?

Själv har jag valt att mest verka inom mitt företag och lite privat, eftersom jag inte kunnat lösa bl.a. ovanstående problem med föreningar/organisationer.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Andra forum och föreningar för aspergare

Inläggav Pemer » 2013-03-21 0:29:21

AS messenger skrev:Kan någon av er rekommendera eller upplysa om någon förening i Stockholms län-trakten för/med aspergare?


Mest adekvat och relevant är förstås OA Stockholm. I slutet av april blir det äntligen nystart för öppna hus hemma hos ordföranden (mig) och i maj har vi fått våra två första mötestillfällen på Brygghuset på Norrtullsgatan två av de tisdagar det inte är diskussionsträff eller middag på Vasa's. Och i juni blir det för tredje året i rad långvarigt firande av Autistic Pride Day (18 juni), med olika evenemang från måndag 10 till onsdag 19 juni.

Autism- och Aspergerföreningen i Stockholm står för en sak för gruppen med diagnos, de är formell arrangör av diskussionsträffarna i Matteus skola.

Attention i regionen, där är det lokalavdelningarna som har aktiviteter. Stockholms stads-gruppen har bl a en serie träffar för gruppen med egen diagnos, men då är det alltså allsköns NPF-diagnoser, inte AS specifikt.

Ungefär så ser det väl ut. Beklagar att jag inte sett frågan tidigare.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Andra forum och föreningar för aspergare

Inläggav notwoodstock » 2015-02-16 18:36:31

Sökte på Internet Directory Asperger, hittade ett Engelskt:

http://www.theautismdirectory.com
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in