Andra forum och föreningar för aspergare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Andra forum och föreningar för aspergare

Inläggav Alien » 2008-05-07 18:07:56

Vilka andra forum brukar ni frekventera (el har frekventerat)?

Jag har varit inne på Attention: http://attention-riks.org/forum/index.php
(F n har de 3517 medlemmar)

Nackdelen med Attention är att det inte är främst för aspergare utan för de som har NPF (och de som har barn med NPF). Jag har kanske en del problem gemensamma med dem som har ADHD. Men jag tror att aspergare tänker annorlunda än NT medan ADHD:are tänker som NT.

Välkommen med tips och förslag på fler forum. Gärna lite om vad som utmärker dem och vilken målgrupp de är för, stort el litet, vad ni tycker om det etc.

(Igen har jag en känsla av att det skrivits om detta förut. Men det är omöjligt att hitta. Problemet är inte att jag inte får några träffar vid sökning; jag får för många men ingen som stämmer.)
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-07 18:23:17

http://bokstavsfolk.ifokus.se/ har jag spanat på ibland. Finns några riktigt kloka med diagnos där.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Savanten Svante » 2008-05-07 18:32:04

http://aspergerkontakt.mylava.net/ finns oxå. Händer inte mycket där dock.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Parvlon » 2008-05-07 21:32:22

Aspkvinna skrev:http://bokstavsfolk.ifokus.se


Från sidan:
om asperger skrev:Både barn och vuxna kan också vara hjälpta av att medicineras. Man behandlas då med centralstimulerande medel i mycket låga doser. Denna medicinering har det gjorts mycket forskning på och den är inte beroendeframkallande. Studier visar att medicineringen ger mycket goda resultat och att det är obetydliga biverkningar. Vi går inte in mer på medicinering i denna artikel, då det är mycket individuellt och något som man från fall till fall skräddarsyr med sin läkare.

Inga biverkningar och obetydliga biverkningar är missinformation.
Tråkigt om folk går på det. Kanske ska maila dem o klaga?

http://www.wrongplanet.net är ett engelsktspråkande forum- länge sen jag var där men tror det är mest yngre.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-07 22:19:29

Självklart kan man alltid hitta något man uppfattar som problem. Kan inte ha åsikt om medicin för jag har aldrig ätit något som dessa men det kanske är en del av oss som inte behöver det och då finns det ju samtal om det hur man löser sitt liv då. Det är ju rätt att det är väldigt individuellt. Och de finns dom i de forumet som bara har sett positivt på medicinering.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav jonsch » 2008-05-07 22:50:58

Visst kan man medicinera mot aspighet. Man kan medicinera mot spontanitet också och mot försiktighet och mot allmänt gott omdöme. Kanske rentav mot homosexualitet eller varför inte mot heterosexualitet?

Du var allt litet för positiv och förlåtande där, Aspkvinna. Räck inga händer till dem som envisas med att ha sågtandade klingor fästa vid handskarna.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 14:05:00, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Kvasir » 2008-05-07 22:57:14

Alla mediciner har bieffekter. Även placebo har bieffekter när man gör blindtester. Så även om de flesta mediciner säkerligen har riktiga bieffekter som faktiskt beror på substansen som sådan, så är det aldrig hela sanningen bakom bieffekter.

Det finns också studier där placebo har fungerat bättre som smärtstillande än verksam substans.

Så det är inte helt enkelt det här med medicinering eller inte. Kanske sockerpiller hjälper mot AS om man påstår att det är en AS-medicin? Något att testa kanske i studier kanske? :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2008-05-07 23:04:24

Det där om medicineringen, gällde det inte ADHD? Vad jag vet finns det ingen medicin mot AS (däremot kan man ju blir deprimerad och få mediciner mot det)?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2008-05-07 23:20:23

ADHDforum finns ju, för (ur aspiesynvinkel) oss med dubbeldiagnos eller som kan känna igen oss i gråzonen mellan.
Startat rätt nyligen av Ufo, Pemer, Savanten Svante (m.fl.?) - väl värt att puffa för.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:05:00, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2008-05-07 23:33:29

Aspkvinna skrev:Självklart kan man alltid hitta något man uppfattar som problem. Kan inte ha åsikt om medicin för jag har aldrig ätit något som dessa men det kanske är en del av oss som inte behöver det och då finns det ju samtal om det hur man löser sitt liv då. Det är ju rätt att det är väldigt individuellt. Och de finns dom i de forumet som bara har sett positivt på medicinering.
Man kan väl ha en åsikt när de sprider missinformation?
Jag behöver inte äta "medecinerna" det pratas om för att veta att de både är beroendeframkallande och har många biverkningar.
Men det har nog inte något med forumet att göra iofs.

Alien: CNS är doping, funkar på så gott som alla människor så man mår bättre/blir piggare. Fråga vilken "CNS:are" som helst och de har bara positiva erfarenheter av drogen.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Alien » 2008-05-07 23:54:19

Parvlon skrev:Alien: CNS är doping, funkar på så gott som alla människor så man mår bättre/blir piggare. Fråga vilken "CNS:are" som helst och de har bara positiva erfarenheter av drogen.


Så CNS är nån slags universalmedicin för alla sjukdomar?

Googlade på CNS och fick bara fram att det var en förkortning av "Centrala Nervsystemet".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2008-05-08 0:07:19

"Central Nerval System Stimulants" = centralstimulantia eller centralstimulerande läkemedel.

Inte har alla bara positiva erfarenheter av det heller. Skåpmat. Se trådar här eller vad som helst.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2008-05-08 1:02:41

Jaha, CNS är helt enkelt vad folk brukar kalla knark men också sånt som brukar skrivas ut till personer med ADHD (Ritalina, Concerta, Strattera).

Ja, det är ju konstigt att de skriver att man kan medicinera AS med CNS. Det borde man påpeka, fast då måste man bli medlem först. Det enda som var helt rätt i det stycket var slutorden: "Vi går inte in mer på medicinering i denna artikel, då det är mycket individuellt och något som man från fall till fall skräddarsyr med sin läkare."
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2008-05-09 1:18:11

Aspkvinna skrev:http://bokstavsfolk.ifokus.se/ har jag spanat på ibland. Finns några riktigt kloka med diagnos där.


De har tydligen 183 medlemmar. Men "nackdelen" att det finns flera diagnoser, alltså kanske inte så många aspergare.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-09 7:41:05

Attentions forum är ett stödforum, som mest känns som ett enda stort AA-möte.
Aspergerkontakt är ett gulligullforum utan intressanta debatter.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-09 8:01:29

Nu har jag frågat om dom anser att innehållet är korrekt och dom har bett om att få återkomma när dom granskat sin källa för påståendet i artikeln och tackade för påpekandet.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2008-05-09 10:12:14

Utmärkt initiativ.

Nyvaken pråkpolis tillägger: CS brukar centralstimulerande förkortas.
CNS är mycket riktigt förkortningen för centrala neversystemet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2008-05-21 0:35:15

KrigarSjäl skrev:Attentions forum är ett stödforum, som mest känns som ett enda stort AA-möte.
Aspergerkontakt är ett gulligullforum utan intressanta debatter.


AspergerKontakt verkar vara mest för stöd och kontakter mellan aspergare. En (ett?) community i motsats till ett forum. Den stora skillnaden är väl att man måste vara medlem för att skriva på community. Här kan alla läsa vad man skriver utom på NFD.

Det känns också som AspergerKontakt är mer för yngre personer.

En sak som gör mig nervös med communities: Vill man kolla närmare på nån person så syns det. Och om man inte skriver nåt i gästboken verkar det kanske konstigt, typ "Jag vill gärna ha kontakt men jag är för oföretagsam att själv ta kontakt". Kollar man fler gånger (om man som jag har dåligt minne) verkar det ännu konstigare. Alltså törs jag inte kolla alls. :oops:

En tjej (med AS) sa till mig en gång att det fanns två internetställen för folk med AS, ett snällt och ett mindre snällt där folk var jätteelaka. Just då var jag inte motiverad att gå in på någon internetsajt alls. Hmm, kan AspergerKontakt vara det snälla och Aspergerforum vara det "mindre snälla" stället? :wink:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-21 9:23:47

Ok, jag kan se vad du menar med "snäll" och "mindre snäll" MEN jag tror att det kan på ett sätt ha med okunskap att göra om hur en del av oss fungerar. När jag gick in här för ett par månader sedan när det var nytt för mig att det fanns ett samlingsnamn på alla mina symtom så backade jag direkt. Jag kom in här när det var någon hetsig debatt om jag vet inte vad och tänkte "jaha, och vad har jag gemensamt med dessa personer?"

Men två månader senare när jag inte kunnat se att det fanns några andra ställen, jag hade hittat OA men det var mer bara en hemsida, där det fanns diskussioner så gick jag in här för min kära hade läst något som han tyckte var intressant och då var det betydligt lugnare. Och ha läst nu några veckor så ser jag vikten av spridda åldrar, högt i tak (även om det slår i ibland) och däremellan mycket personliga beskrivningar som något mycket bra. Och hur man når fram till dom som bara vågar betrakta på avstånd eller tror att det är "mindre snällt" vet jag inte men kanske en presentation att det kan vara så här på detta forum men att det är en naturlig del när vi halkar in på ett ämne som berör oss.

Jag upplever heller inte att man inte blir väl mottagen som ny och det kan ju ha med och göra hur man uttrycker sig vilket inte är lätt och sen med spårkpoliser.... :lol: så kan man ju bli lite nervös men det är dynamiken som drar mig tillbaka och att det är djup kunskap som syns där emellan som jag också tycker är glädjande att den finns.

Med tanke på all erfarenhet som finns här så är ju chansen/risken att någon har upplevt allt och kännt precis som jag och då är det av vikt för mig att få se hur andra löst ibland mycket svåra stunder och om jag skriver något så kan det ju förhoppningsvis vara någon som känner att det jag har varit med om visar en ny infallsvinkel på hur man kan lösa sina egna. Och framför allt att veta om man känner sig ensam i sin diagnos och utsatt att här kan det finnas svar på det som jag undrar.

Bra att Ni finns!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Alien » 2008-05-21 14:27:56

Aspkvinna skrev:Ok, jag kan se vad du menar med "snäll" och "mindre snäll" MEN jag tror att det kan på ett sätt ha med okunskap att göra om hur en del av oss fungerar. När jag gick in här för ett par månader sedan när det var nytt för mig att det fanns ett samlingsnamn på alla mina symtom så backade jag direkt. Jag kom in här när det var någon hetsig debatt om jag vet inte vad och tänkte "jaha, och vad har jag gemensamt med dessa personer?"
---
Jag upplever heller inte att man inte blir väl mottagen som ny och det kan ju ha med och göra hur man uttrycker sig vilket inte är lätt och sen med spårkpoliser.... :lol: så kan man ju bli lite nervös men det är dynamiken som drar mig tillbaka och att det är djup kunskap som syns där emellan som jag också tycker är glädjande att den finns.

Med tanke på all erfarenhet som finns här så är ju chansen/risken att någon har upplevt allt och kännt precis som jag och då är det av vikt för mig att få se hur andra löst ibland mycket svåra stunder och om jag skriver något så kan det ju förhoppningsvis vara någon som känner att det jag har varit med om visar en ny infallsvinkel på hur man kan lösa sina egna. Och framför allt att veta om man känner sig ensam i sin diagnos och utsatt att här kan det finnas svar på det som jag undrar.

Bra att Ni finns!


Håller med om att det är bra att AF och alla ni som är här finns. Jag blev också lite chockad i början av för mig obegripliga aggressiva diskussioner. Men nu har jag upptäckt hur många intressanta diskussioner det finns och dito personer. Många verkar mycket intelligenta, ibland så jag knappt förstår. Humor har de också, även fast jag ibland inte fattar det direkt. *trög*

Men Asperger Kontakt är kanske mer för de som vill ha stöd el träffas och inte vill ha hetsiga diskussioner. Kanske finns den där tjejen där. Men jag vet ju inte hennes nick. Skulle ju kunna gå in på användarna från samma stad, det kanske kan ge en ledtråd. Fast då fastnar jag på att jag borde skriva nåt i gästböckerna. 925 medlemmar har Asperger Kontakt men jag misstänker att det är som här; många är tysta.

Hur som helst kan man ju vara medlem på flera ställen. Problemet är att hitta på nya nick. Paranoid som jag är vill jag inte ha samma nick överallt utan ett nick för varje ställe.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pemer » 2008-05-22 11:20:54

Alien skrev:En tjej (med AS) sa till mig en gång att det fanns två internetställen för folk med AS, ett snällt och ett mindre snällt där folk var jätteelaka. Just då var jag inte motiverad att gå in på någon internetsajt alls. Hmm, kan AspergerKontakt vara det snälla och Aspergerforum vara det "mindre snälla" stället? :wink:

Jag skulle tippa att Attentions forum var det "snälla" och Aspergerforum det... "inte lika snälla".

Tycker många på Attentions forum har sagt att de varit här en tid och inte trivts. Forumen kompletterar nog varandra rätt bra...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kristofer » 2008-05-22 12:18:04

KrigarSjäl skrev:Attentions forum är ett stödforum, som mest känns som ett enda stort AA-möte.


Klockren sammanfattning. WORD!
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Alien » 2008-05-23 16:31:44

Pemer skrev:
Alien skrev:En tjej (med AS) sa till mig en gång att det fanns två internetställen för folk med AS, ett snällt och ett mindre snällt där folk var jätteelaka. Just då var jag inte motiverad att gå in på någon internetsajt alls. Hmm, kan AspergerKontakt vara det snälla och Aspergerforum vara det "mindre snälla" stället? :wink:

Jag skulle tippa att Attentions forum var det "snälla" och Aspergerforum det... "inte lika snälla".

Tycker många på Attentions forum har sagt att de varit här en tid och inte trivts. Forumen kompletterar nog varandra rätt bra...


Ja, så kan det nog vara. Då lär jag aldrig hitta henne bland alla deras just nu 3579 medlemmar.

"Felet" med Attentions forum är att man som aspergare kan känna sig i minoritet bland alla föräldrar och alla med ADHD.

Och jag lutar åt att detta forum är det mindre snälla. Folk är ibland så stingsliga, jag själv inte undantagen.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Någon som vet vad detta är för något?

Inläggav Nicke » 2008-05-24 16:26:10

???
http://aspergerkontakt.mylava.net/index.php?&tab=0



Moderator:

Flyttar till befintlig tråd om olika aspergerforum.
Senast redigerad av Nicke 2011-05-04 14:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Nicke
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2007-07-08
Ort: Malmö

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in